Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSamuël van Loon Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Hier is het OOP! Zeggen wat je wilt!
2
Wie zijn wij? Tria Tahsin, consulent starters & studenten Onderwijs
Roos Albers, consulent starters & studenten Zorg & Welzijn
3
Programma Waardering: geven en ontvangen Je doel bereiken
Een machtsstrijd voorkomen Eerst begrijpen, dan begrepen worden Beïnvloedingstechnieken
4
Waardering Wanneer ben je trots op jezelf (in je werk)?
5
Erkenning / Goedkeuring
Validation Erkenning / Goedkeuring
6
Waardering Aandacht geven = aandacht ontvangen
Feedback ontvangen en geven Zichtbaar maken/benoemen wat je doet Straal uit dat je trots bent op je werk en er plezier in hebt Blijf jezelf professionaliseren en profileren
7
Programma Waardering: geven en ontvangen Je doel bereiken
Een machtsstrijd voorkomen Eerst begrijpen, dan begrepen worden Beïnvloedingstechnieken
8
Welk doel wil je bereiken?
9
Voorbeelden Geef een voorbeeld van een situatie waarin je met je communicatie iets wilde bereiken Wat wilde je bereiken? Hoe pakte je dit aan? Waarom werkte het wel/niet?
10
Zeggen wat je wilt Begin met de gewenste actie
Wees duidelijk en specifiek… Benoem gedrag waar je last van hebt Gebruik een ‘ik’ boodschap Geef aan wat je wel wilt
11
Programma Waardering: geven en ontvangen Je doel bereiken
Een machtsstrijd voorkomen Eerst begrijpen, dan begrepen worden Beïnvloedingstechnieken
14
Actie is Reactie Leiden lokt volgen uit, en omgekeerd
Aanvallen lokt opstandigheid uit, en omgekeerd
15
Plan van aanpak 1. Wat wil je bereiken? 2. Welke reactie verwacht je?
3. Welk gedrag kies je? 4. Welke gedachten helpen je?
16
Programma Waardering: geven en ontvangen Je doel bereiken
Een machtsstrijd voorkomen Eerst begrijpen, dan begrepen worden Beïnvloedingstechnieken
17
Probeer eerst te begrijpen, Dan pas begrepen te worden
- Steven Covey -
18
Wat wil de ander?
19
Gesprekstechnieken Gebruik LSD (+C) Laat OMA thuis! Wees (geen) OEN
20
Programma Waardering: geven en ontvangen Je doel bereiken
Een machtsstrijd voorkomen Eerst begrijpen, dan begrepen worden Beïnvloedingstechnieken
21
Beïnvloedingstechnieken
Verklaren: zeggen wat je wilt/nodig hebt Wettigen: verwijzen naar autoriteit Logisch overtuigen: bewijs/logica gebruiken Beroep doen op vriendschap: gebruik maken van relatie Consulteren: leiden met vragen
22
Beïnvloedingstechnieken
Uitwisselen: iets waardevols geven Sociaal zijn: het juiste klimaat scheppen Beroep doen op waarden: samenwerking inspireren Model staan: een voorbeeld geven Verbonden smeden: anderen vragen om iemand te helpen beïnvloeden
23
Hier is het OOP!
24
Dit neem ik mij voor: Deze gedachte wil ik vasthouden:
25
Wil je meer weten over CNV Academie of hoe wij jou, je afdeling of organisatie verder kunnen brengen? c
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.