Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
kennisbijeenkomst 24 april 2018
Aanpak woonoverlast/inzet Wet Woonoverlast
2
Programma 24 april 2018: 12.30 start bijeenkomst, opening burgemeester Jaensch 12.45 Katja Steverink (CCV) presenteert over de (toepassing van) de nieuwe wet 13.45 uiteen in 2 groepen, Groep 1: start gesprek: dilemma’s vanuit Den Haag (Jonore en Herman) Groep 2: start gesprek: dilemma’s vanuit het land (Katja) 14.40 pauze 15.15 start tweede sessie (wissel van groep) 16.00 plenaire terugkoppeling en inventarisatie wensen voor vervolg 16.30 einde programma
3
Opening burgemeester Jaensch
4
Groep 1: start gesprek: dilemma’s vanuit Den Haag (Jonore en Herman)
Groep 2: start gesprek: dilemma’s vanuit het land (Katja)
5
Inventarisatie vervolg: wat nodig in regionale ondersteuning
6
Einde kennisbijeenkomst 24 april 2018 Bedankt!
10
Integrale aanpak Samenwerking met alle relevante partijen (overlegstructuur en convenant regelen): Gemeente: Bouw en Woningtoezicht, Openbare Orde en Veiligheid, OCW (zorg) Bemiddeling / Mediation Politie Wooncorporaties
11
Centrale coördinatie en organisatie
1 punt binnen gemeente heeft regie over aanpak, Coördineert samenwerking, Ontvangt de meldingen over overlast, Pro-actief, Bewaakt gemaakte afspraken, Zorgt voor dossieropbouw, Bij onvoldoende succes, nieuwe acties bepalen (steeds weer passend bij de situatie)
12
Bureau Bemiddeling & Mediation
Woningbouw- corporaties Signaleringsoverleg/CCP Den Haag Op Maat Politie Haaglanden Bureau Bemiddeling & Mediation Haagse Pandbrigade (onrechtmatig wonen, hennep, vervuiling etc) Overlastgevende Panden Overleg (openbare orde en veiligheid) Publieke Zaken en Leefbaarheid (handhavingsteams openbare ruimte) Veiligheidshuis Meld- en Steunpunt Woonoverlast Klant ContactCentrum samenwerking – informatieuitwisseling VvE Balie Sociale WijkZorg Teams Zorg & Begeleiding Handhaving
13
'Zorg'- kant: geen sprake van overtredingen -> bemiddeling, begeleiding, zorg (bijvoorbeeld burenruzies, onaangepast (woon)gedrag, psychiatrische achtergronden) 'Handhavings'- kant: overtreden van regelgeving -> handhaven (bijvoorbeeld overbewoning, illegale kamerverhuur, hennep, sterk vervuilde woningen, overlast dieren) wisselwerking wisselwerking
14
Al bestaande mogelijkheden bij woonoverlast
Huisvestingswet 2014 en Huisvestingsverordening staan bevoegdheden met betrekking tot het gebruik van woningen; Artikel 1a Woningwet staat de verplichting voor de eigenaar of gebruiker van een woning om er voor te zorgen (zorgplicht) dat de staat van de woning geen gevaar oplevert voor de gezondheid of veiligheid; Artikel 17 Woningwet verleent de gemeente de bevoegdheid om een woning te sluiten indien de staat of het gebruik ervan dusdanig is dat het een bedreiging voor de leefbaarheid of een gevaar voor de veiligheid of de gezondheid tot gevolg heeft;
15
Al bestaande mogelijkheden bij woonoverlast (vervolg)
Artikel 13b Opiumwet bepaalt dat de burgemeester een woning kan sluiten als daarin sprake is van drugshandel. Artikel 174a Gemeentewet verleent aan de burgemeester de bevoegdheid om een woning te sluiten bij verstoring van de openbare orde rond de woning; Artikel 14 Woningwet (Wet Victor) Deze wet maakt het gemakkelijker om een huurcontract te ontbinden bij woningsluiting (art.7:231 lid 2 Burgerlijk Wetboek), verplicht de eigenaar van een gesloten pand om de woning in beheer te geven aan een instantie naar keuze van het bevoegde gezag (art.14 Woningwet) en leidt tot een wijziging van de regels omtrent de onteigening van een woning (art.77 Onteigeningswet);
16
Wet Woonoverlast ingegaan per De bevoegdheid geldt niet ten behoeve van de handhaving van de openbare orde, maar maakt het mogelijk om in bestuursrechtelijke zin te interveniëren in verhoudingen tussen buren, wanneer die gespannen zijn als gevolg van het veroorzaken van ernstige en herhaaldelijke hinder (woonoverlast). Geen definitie van het begrip “ernstige hinder” dus begrip ruim toe te passen. Om geen enkele vorm van hinder uit te sluiten, kan voor de Beleidsregel gekozen worden voor de opname van een niet-limitatieve opsomming van soorten hinder.
17
Wet Woonoverlast Toepassing pas aan de orde indien de geconstateerde “ernstige en herhaaldelijke hinder” (woonoverlast) niet op een andere geschikte wijze kan worden bestreden; De op te leggen gedragsaanwijzing(en) moeten qua aard en intensiteit zo goed mogelijk aansluiten bij de aard en de ernst van de overtreding van de zorgplicht. Sancties na gedragsaanwijzing Dwangsom Bestuursdwang Tijdelijk huisverbod
18
In gemeenten implementeren door wijziging APV Opstellen beleidsregel
Hoe in te zetten? In gemeenten implementeren door wijziging APV Opstellen beleidsregel Binnen gemeente / ketenpartners borgen van opvolging Beschikbaar: Modelverordening vanuit VNG + Voorbeelden (concept) verordeningen en beleidsregels beschikbaar van gemeenten: Rijswijk, Gouda, Den Haag
19
Gedragsaanwijzing in corporatiebezit
Voorheen: Pas na dreiging ontruiming kwam er verandering. Nieuw beleid: Maatregelen aan de voorkant: Vrijwillige gedragsovereenkomst Doordat dat de overlastgever zijn/haar handtekening zet, bleek in de praktijk al veel overlast af te nemen en personen kunnen blijven wonen. Overlast gestopt? Case geslaagd. Overlast houdt aan? Volgende stap: Gerechtelijke gedragsaanwijzing Duidelijke regels: Wat niet mag, wat wel moet. Sanctie: ontruiming
20
Wet aanpak woonoverlast: parallel naar particuliere voorraad
Reguliere aanpak Case doorloopt stappenmodel woonoverlast aanpak. Vrijwillige gedragsovereenkomst Verwachting: doordat dat de overlastgever zijn/haar handtekening zet, zal in de praktijk al veel overlast af te nemen en personen kunnen blijven wonen. Overlast gestopt? Case geslaagd. Overlast houdt aan? Dan volgende stap: Gedragsaanwijzing door burgemeester Duidelijke regels: Wat moet, wat niet mag Sanctie: dwangsom / bestuursdwang / tijdelijk huisverbod
21
Corporatiebezit Bewoner door aan Wanneer / omstandigheid
Gedragsaanwijzing door aan Wanneer / omstandigheid Sanctie (meest voor de hand liggend) Huurder corporatie huurder Overlast huurder Gerechtelijke gedragsaanwijzing rechter Ontruiming burgemeester Sporadisch: Bijzondere situatie; snelheid is geboden; reguliere gedragsaanwijzing door corporatie zou te lang duren of niet gewenste sanctie en/of ontruiming is niet gewenst. Last onder bestuursdwang; bv in beslagname of tijdelijk huisverbod. In bijzondere gevallen last onder dwangsom. Zelden: Ernstige nalatigheid corporatie, dan wel in nauwe samenwerking met corporatie bv ter steun in een rechtszaak.
22
Particulier bezit Bewoner door aan Wanneer / omstandigheid
Gedragsaanwijzing door aan Wanneer / omstandigheid Sanctie (meest voor de hand liggend) Eigenaar/ bewoner burgemeester eigenaar/bewoner Overlast door eigenaar/bewoner Last onder bestuursdwang; bv in beslagname of tijdelijk huisverbod. In bijzondere gevallen last onder dwangsom. Huurder huurder/bewoner Overlast door huurder/bewoner eigenaar/ verhuurder Overlast door huurder/bewoner, maar gedragsaanwijzing wordt bewust aan eigenaar/verhuurder opgelegd; wegens nalatigheid of verwachting deze te raken in economische aspecten. Last onder bestuursdwang; bv in beslagname of verhuurverbod.
23
Voorbeelden: Leiden
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.