Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdHanne Aalderink Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Vriendschap, relaties en seksualiteit
2
Waarom dit thema? Binnen je werk heb je te maken met affectie, vriendschap, intimiteit, relaties en seksualiteit: Tussen cliënten onderling Tussen jou en cliënt (gewild of ongewild)
3
Koppeling met werkprocessen en competenties
Inventariseert hulpvragen van de cliënt Ondersteunt de cliënt bij de persoonlijke verzorging Begeleidt een groep cliënten op sociaal-maatschappelijk gebied Werkt aan het bevorderen en bewaken van kwaliteitszorg Competenties: Competentie N – Onderzoeken Competentie C – Begeleiden Competentie F – Ethisch en integer handelen Competentie T – Instructies en procedures opvolgen
4
Theorie Boek: Profi-leren. Methodische Begeleiden SAW 3&4. Arnhem: uitgeverij Angerenstein (2012) Thema-artikel: Profi-leren. Themanummer DC17 SAW, Omgaan met intimiteit Artikelen: “Ik heb een andere jongen ontmoet; hoe een relatie tussen bewoners ons voor een duivels dilemma plaatst. Zet de eerste stap”; “ Zet de eerste stap; praten over seksualiteit bij dementie”; “Ontremd gedrag of verlangen naar intimiteit? Seks in het verpleeghuis”.
5
Wat kom je tegen? ONVERWACHTE SITUATIES GRENZEN VAN JOU EN DE CLIëNT
FAMILIE EN NAASTEN NORMEN EN WAARDEN PROTOCOLLEN
6
Uitgangspunten Warmte en affectie in zorg en begeleiding staan centraal Je werkt met mensen met eigen verlangens en behoeftes Bewustzijn van je eigen grenzen Delen
7
Programma lessenserie
Les 1: Introductie / “Affectie en grenzen verkennen”: Introductie over de workshop Mindmapping Filmpje You Tube “Intieme Grenzen” Klassengesprek. Nabespreking Les 2: “Affectie en professionaliteit” / “Seksuele intimidatie” Behandeling theorie DC 17 In groepjes bespreken van huiswerkopdracht Uitwerken van 1 casus uit huiswerkopdracht
8
Programma lessenserie vervolg
Les 3: Spel “Vrienden en vrijers” spelen en bespreken In deze les gaan wij het spel “Vrienden en Vrijers” spelen. Les 4: Protocollen en regels/ debat n.a.v. artikelen “Zet de eerste stap” en “Ik heb een andere jongen ontmoet” Beroepscodes Protocollen en regels Debat Evaluatie van de les en de lessenserie
9
Mindmap Maak in groepjes van 4 een mindmap over dit onderwerp
Tijd: 15 minuten Bespreking mindmaps: 10 minuten
10
Resultaten mindmapping?
11
Filmpje “Intieme Grenzen”
12
Fragmenten Waar liggen jouw grenzen?
Waar liggen de grenzen van de cliënt? Waar liggen de grenzen van de familie? Was is affectie en wat is professioneel? Hoe herken je het? Hoe ga je hiermee om? Zijn er afspraken/protocollen? Visie organisatie
13
Nabespreking Hoe was het om hierover te spreken met elkaar?
Heb je wat geleerd? Ook over je eigen grenzen? Ben je je bewuster van de materie?
14
Huiswerkopdracht Bedenk een casus vanuit je eigen beroepspraktijk: -wat was de situatie? -wat was jouw rol? -wie waren erbij betrokken? -wat was je reactie? -waar lag jouw grens? -heb je die aangegeven? -heb je dit besproken binnen organisatie? -is er nog wat mee gedaan? Deze casus volgende keer fysiek inleveren! Verder: -bedenk voor jezelf wat jij zou missen als het gaat om liefde als je opgenomen zou worden -Lezen PC 17 Omgaan met intimiteit:
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.