Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdEdith Goossens Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Les 4 Schrijven 3.1 en 3.2 (let op: hoofdstuk 2 komt pas in periode 4 aan bod!) Spreken en gesprekken: 2.4 Grammatica en spelling: 3.4
2
Schrijven 3.1 – informeel en formeel taalgebruik
Doel van deze paragraaf: “Je kunt je taal afstemmen op je doel en je publiek”
4
Informeel – de persoonlijke mails/brieven die je aan vrienden of bekenden stuurt. Je vertelt over je eigen ervaringen en gevoelens informele taal Zakelijk – Als jouw tekst een zakelijk doel heeft, dan pas je de woordkeuze en zinsbouw aan formele taal In mails of brieven aan mensen die ouder of hoger geplaatst zijn, gebruik je doorgaans formele taal, als teken van respect.
5
Formele taal is.. Zakelijk geen persoonlijk gekleurde opmerkingen
Duidelijk de tekst is goed te begrijpen Efficiënt de tekst is kort en bondig Gericht de tekst bevat geen overbodige informatie Beleefd de tekst toont respect voor de lezer, vooral door de woordkeuze Correct vermijd fouten in spelling, interpunctie of grammatica
6
3.2 – zakelijke Doel van deze paragraaf: “Je weet hoe je een nette mail stuurt” “Beste meneer Van Bommel, Deze mail stuur ik u om u te laten weten dat ik morgen een half uur later in de les zal verschijnen. Ik heb om uur namelijk een afspraak met mevrouw Plantenga. Dit gesprek duurt ongeveer een half uur. Ik hoop u zo voldoende geinformeerd te hebben. Met vriendelijke groeten, Duncan Post”
7
Regels voor het schrijven van zakelijke mails
Geef je een duidelijk onderwerp Kies een correcte aanhef (Beste meneer/mevrouw… Geachte meneer/mevrouw..). Kies nooit voor “Heeeeeeeeey”, “Hoi” of “Hallo” Gebruik formele taal Noem de bijlagen die je meestuurt in je tekst (en controleer of de bijlage daadwerkelijk is toegevoegd aan de mail) Gebruik een correcte afsluiting
8
Nog meer tips Gebruik een neutraal adres, geen “grappig” adres Stuurt nooit lege mails. Als ik zulke mails in mijn mailbox ontvang, verdwijnen ze direct in de prullenbak Leg nooit druk op degene aan wie je de mail stuurt. Zet personen die de mail ook moeten ontvangen in de CC (handig voor de SLB’er). Als je e- mailadressen toevoegt bij de BCC, ziet de ontvanger niet dat de mail ook naar iemand anders verstuurd is. Mail nooit op “rare” tijdstippen Mail altijd namens jezelf, of vermeld dat je de mail namens anderen verstuurt
9
Spreken overtuigen Doel van deze paragraaf: “Je weet hoe je jouw publiek kunt overtuigen tijdens een presentatie”
10
Theorie spreken 2.4 Zelf doornemen (te veel voor op de Power point + veel herhaling)
11
Grammatica 3.4 – engelse werkwoorden
Doel van deze paragraaf: “Je spelt vormen van Engelse werkwoorden correct”
12
Hoe vervoegen we engelse werkwoorden?
Engelse werkwoorden worden net zo vervoegd als Nederlandse werkwoorden. Dus: hij downloadt, ik typte Voor het voltooid deelwoord en de verleden tijd? ‘t Kofschip X! Is het ‘ik heb gesaved’ of ‘ik heb gesavet’ (Op pagina 184 staat een aantal werkwoorden vervoegd. Dit kan veel verduidelijken!)
13
Dubbele medeklinker, of niet?
Engelse werkwoorden die je op zijn Nederlands uitspreekt, krijgen geen dubbele medeklinker: Grillen Ik grilde Engelse werkwoorden die je op zijn Engels uitspreekt, houden de dubbele medeklinker: Baseballen Ik baseballde
14
En nu.. Wat onnodig engels taalgebruik
15
Mmmm lekkere zelfgemaakte taart
16
En nu: huiswerk Spreken en gesprekken 2.3 en 2.4 (vanaf bladzijde 27) Schrijven 3.1 en 3.2 (vanaf bladzijde 121) Grammatica 3.4 (vanaf bladzijde 184) Laatste kwartier: feedback
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.