Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJonathan de Vries Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
ZIE elkaardag 14 april 2018 Lianne Bonants
2
De Ontmoeting Tussen ouders en professionals
3
1. Afstand - Nabijheid Ontmoeting via het kind Ouders hebben 2 vragen:
Doe ik het wel goed? Wat is er met mijn kind? Ouderschap maakt kwetsbaar. Professionals kindgericht opgeleid
4
Ouders zoeken: - Meedenkers, meevoelers, praatpalen - Praktische steun
- Iemand met verstand van kinderen en opvoeden. - Iemand die snapt dat je als ouder kunt vastlopen in helemaal niks!
5
Professionals: Willen niets liever dan ouders en kinderen tot steun zijn. Hebben moeite om pijn of verdriet er gewoon te laten zijn. Vallen terug op (pedagogische) advisering. Kindgerichtheid én onbewuste beelden over ouders belemmeren de aansluiting.
6
2. Psychologie van ouderschap
In de huidige samenleving wordt veel waarde gehecht aan het individuele geluk, de krachten, talenten en individuele ontplooiing van kinderen. Het lijkt alsof iedereen iets te zeggen heeft over dé pedagogische aanpak. Ouders worden bedolven onder heel uiteenlopende pedagogische adviezen.
7
Oordelen - tekortschieten
Oordelen over andere ouders liggen altijd op de loer. Zowel tussen professionals en ouders maar ook tussen ouders onderling. Gebrek aan solidariteit
8
Bespreek met je achter buurman-vrouw:
Wanneer velde jij voor het laatst een oordeel over een andere ouder en wat heb je daarmee gedaan?
9
Kan het ook anders? Ja! Oordeelsvrij opvoedproblemen nader verklaren
10
Kernbegrippen ouderschapstheorie
Alle ouders hebben een besef van verantwoordelijk-zijn Alle ouderschap maakt kwestbaar Ouders zijn eindverantwoordelijke- consultvragers Ouderschap is iets anders dan partnerschap en opvoederschap Ouderschap is tijdloos en blijft altijd bestaan
11
Bufferschema Elke ouder is uniek en brengt onder bepaalde omstandigheden zijn kinderen groot. Omstandigheden die de professional niet kent, die hem vreemd kunnen zijn. Het is van belang dat professionals leren wisselen van perspektief en steeds oog hebben voor de omstandigheden. Alle ouders moeten terug kunnen vallen op 4 bufferprocessen. Professionals kunnen leren hoe ze die bufferprocessen kunnen versterken.
12
Ouderlijke werkvloer Bufferprocessen Omstandigheden Basisgedragingen (schijf van 5) veiligheid verzorging zicht houden verwachtingen begrenzen timen & doseren emotieregulatie Solidaire gemeenschap Goede taakverdeling Metapositie “Goede ouderervaringen” Kind Ouders Broers en zussen Grootouders, andere familie Sociaal netwerk Behuizing, baan, inkomen Stad, platteland, buurt Cultuurverschil Godsdienst schoolsysteem Geweld op tv en videospelletjes Migratie en vluchten Facebook-Twitter
13
Valkuilen Redder van het kind zijn De regie van ouders overnemen
De betere ouder zijn en met tips komen Vakjargon gebruiken Parentblaming De eigen meta-positie verliezen
14
3. Dialoog Wat hebben professionals nodig om zich bewust te worden van hun oordelen? Hoe kunnen ze zich leren vrijspelen van die oordelen? Welke onzekerheden en valkuilen spelen snel op bij professionals?
16
Neem eens twee ontmoetingen met een professional in gedachten:
Eén die positief verliep. Eén die moeizaam verliep
17
Wat deed je? Wat voelde je? Wat dacht je? Wat merkte je aan de professional? Hoe reageerden jullie op elkaar? Afstand-nabijheid? Wat was er anders?
18
Roos van Leary Waar zat jij in de Roos? En de professional?
Voorkeurspositie Hoe kun jij de professional uitlokken tot Samengedrag?
19
Meta-positie innemen Wat te doen wanneer je een professional treft die weinig ruimte en opening biedt voor jouw beleving en behoefte? Hoe kun je je tijdens zo’n ontmoeting bewust worden van wat er door je heen gaat? En hoe kun je dat ter sprake brengen? Hoe kun je als het ware een meta-positie innemen?
20
Time-out Reflectie Wat gebeurt er nu eigenlijk?
Welke gedachten en gevoelens gaan er door mij heen? Hoe reageer ik op deze situatie? Hoe zou ik het willen doen?
21
Wat gebeurt er nu eigenlijk?
Afspraak wordt gepland over 2 maanden Welke gedachten en gevoelens door mij heen? Verbijstering, opkomende paniek, dat is toch veel te laat! Hoe reageer ik op deze situatie? Probeer niet te huilen, doe heel redelijk en accepteer de afspraak Hoe zou ik het willen doen? Aangeven dat ik heel erg geschrokken ben als ouder en dat ik graag voor mijn geruststelling een snelle afspraak zou willen maken
22
Veel succes bij al jullie verdere ontmoetingen met elkaar!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.