De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

communiceren in crisissituaties

Verwante presentaties


Presentatie over: "communiceren in crisissituaties"— Transcript van de presentatie:

1 communiceren in crisissituaties
Philippe Huinen

2 1e spreker buddy commandant VERDACHTE SLACHTOFFERS

3 Crisiscommunicatie Dwang Hoge inzet (leven) Urgentie
Gebrek aan informatie Emotionaliteit Macht – interventie lastig Ongelijkwaardige situatie “ praten om een leven “ Elementen waar praten we over

4

5 (acute) dreiging

6

7

8 3 invalshoeken - communicatie
Jij in de crisis Wat doet dit met mij Contact maken Gesprekstechnieken Beinvloeden van de situatie (regie krijgen) Gesprekstactiek – Beïnvloedingstrategieën Tafel van 10

9 communicatie Gesprekstactiek (wat) - technieken (hoe)
Contact maken en band opbouwen Dialoog voeren Beinvloeden - regie krijgen Perceptie veranderen Situatie vreedzaam beeindigen Actief luisteren Roos van Leary – ook non-verbaal Tafel van 10 NIET zichtbaar

10 RUIS RUST DADER SPREKER DIRECT GEVAAR PUBLIEK OMSTANDIGHEDEN
communicatie DADER SPREKER Stoornis Dreigt Eisen, Deadlines Macht Gezond Competenties Professional Geen macht DIRECTE AANLEIDING DIRECT GEVAAR PUBLIEK OMSTANDIGHEDEN HULPVERLENING BETROKKENEN OMGEVING

11 communicatie in crisissituaties
Do’s Tijd winnen Actief Luisteren Zaadje planten Posities bepalen Dreiging benoemen Samen benadrukken Vriendelijk zijn Positieve benadrukken Herhalen wat bereikt is Dont’s Te snel willen Nonchalante houding Forceren – jij moet Dreigen Negeren wat je ziet Macht - ik vind Herhalen wat je niet wil Niet praten Ach dat doet ie toch niet In 4 groepen en bespreken - 2 flipovers DO Dont.s

12 Wat is PRIO 1

13 Fasen PREPARATIE FASE BOB Beeldvorming Oordeelsvorming Besluitvorming
DOEL - AANPAK - RISICO CONTACT FASE ONDERHANDEL FASE OPGAVE / INTERVENTIE FASE

14 PREPARATIE FASE BOB Beeldvorming Oordeelsvorming Besluitvorming CONTACT FASE 3 V’s Verbinding creëren Vertrouwen winnen Veiligheid bieden ONDERHANDEL FASE OPGAVE / INTERVENTIE FASE

15 1e contact Non-verbaal – houding Kalm – rustige stem Kies je woorden, toon, stijl zorgvuldig Pas je aan het niveau van de ander aan Behulpzaam en vriendelijk Je wordt gelezen Introduceer jezelf Mijn naam is … Ik wil je proberen te helpen – ik wil je helpen Hoe kan ik jou noemen?

16 Confrontatie regels Blijf rustig en adem door Neem ruimte in en kom overtuigend over Maak oogcontact Laat je stem rustig en overtuigend klinken Benoem wat je ziet (ongewenst gedrag) Congruentie in houding-woorden-stem

17 Contact fase VERBINDING - BAND opbouwen
Laat je interesse merken en toon begrip Laat merken dat je wilt helpen om de zaak goed op te lossen Werk aan een collectieve sfeer “ wij samen”. Ga in op gevoelssignalen NIET te vroeg naar een oplossing werken WEL zaadjes planten WEL dreiging benoemen - wegnemen

18 Actief luisteren (LSD)
Luister – als de ander spreekt Luisteren naar verborgen boodschappen (haakjes) Concentreer op wat nu gezegd wordt i.p.v. wat jij straks wilt gaan zeggen Laat de ander merken dat je echt luistert en geïnteresseerd bent - dat je waarneemt Er zijn voor de ander Let op Veranderingen in tempo, stijl, volume, emotie

19 Dialoog creëren Geen ja – geen nee - niet liegen
Stuur op samenwerking - samen benadrukken Beweeg mee in het gesprek “ verbale judo” of vloeibare (gespreks)intelligentie Krachtig werkt : alsjeblief, sorry , dank je wel Op juiste moment stiltes laten vallen Daag niet uit Hanteer niet je eigen agenda Niets toezeggen wat je NIET kunt waarmaken

20 Crisiscommunicatie VERDACHTE GESPREKSVOERDER

21 Oefenen Ik en de situatie
1 verdachte Meerdere sprekers (beurtelings) Jullie staan in een U vorm beurtelings gaan jullie in gesprek. (altijd 1 spreker in actie) Doel: ervaren wat gedrag van verdachte met je doet. (wat voel je?) Oefening in voelen wat tegengedrag met jou doet. Oefenformulier uittypen en waarden erbij doen. Wat werd er in jou geraakt?

22 Crisiscommunicatie GESPREKSVOERDER Zelf kennis Weten wat jou raakt
VERDACHTE GESPREKSVOERDER Zelf kennis Weten wat jou raakt Langs je laten glijden UNDRESS BEN JE GEVOELIG VOOR MACHT - ONMACHT Gedrag Denken Willen Opvattingen waarden normen

23 Conflictstijl

24 Actie –Reactie Gedrag lokt Gedrag uit
Gespreksstrategie ROOS VAN LEARY 2 basisprincipes Mensen willen invloed hebben op anderen (beïnvloeden) Wij willen geaccepteerd worden (relatiewens) Actie –Reactie Gedrag lokt Gedrag uit In 2 tallen - 2 minuten

25 Kijk eens hoe goed ik ben Luister naar mij
gedrag RELATIE WENS Kijk eens hoe goed ik ben Luister naar mij Wees bang voor mij Wij mogen elkaar Minacht mij Ik doe wat jij wilt Laat me met rust help mij PhilippeHuinen Training&Coaching

26 Buiten liggende zone publieke zone Sociale zone persoonlijke zone
Intieme zone

27

28

29

30 “ roos van Leary ” (non-verbaal)
Tegen Samenwerken Luister naar mij Jij moet Dreigen Naar voren lopen Samen benadrukken Meedenken Wij … Hand reiken Oefening Roos van Leary BEDENKEN Vermijden Toegeven Ik luister Ik ga kijken wat ik kan doen Achteruit lopen Zwijgen Weglopen Wegkijken Nonchalant

31 Oefening “ roos van Leary ”
4 tallen 1 verdachte 3 sprekers Je gaat in gesprek met een persoon. Bewegen n.a.v. boven gedrag De middelste spreker spreekt. Wisselen staat vrij Oefening Roos van Leary BEDENKEN

32 PREPARATIE FASE BOB Beeldvorming Oordeelsvorming Besluitvorming CONTACT FASE Verbinding creëren Vertrouwen winnen Veiligheid bieden ONDERHANDEL FASE Wederkerigheid creëren Perceptie veranderen Regie overnemen OPGAVE / INTERVENTIE FASE

33 Band uitbouwen - onderhandelen
Voorkom gezichtsverlies bij de ander Benadruk positieve ontwikkelingen (PA,s) Adviseer t.a.v. de beste manier om hier gunstig uit te komen Zaadjes herhalen ( stel dat je stopt hiermee, hoe gaan we dan….) Creeren wederkerigheid – verander perceptie van de ander op de situatie

34 Gespreksstrategie -tafel van 10
strategie gedrag aardig zijn empatisch –luisteren gelijkwaardig zijn benadrukken samen geloofwaardig zijn betrouwbaar – PPA’s emotioneel appèl inspelen op gevoel intimideren wijzen op consequenties beperkingen opleggen uitstellen, vertragen legitimeren wetten/regels ruilen iets terugvragen / doen rationeel overtuigen argumenten / confronteren directe druk zaadje planten herhalen boodschap ----- Notulen ( :24) ----- strategie welk gedrag laat de oh zien luister eens naar dit gesprek bankoverval in Maasbree. aardig zijn- gelijkwaardig - directe druk - betrouwbaar - rationeel overtuigen

35 Gespreksstrategie -tafel van 10
strategie gedrag aardig zijn empatisch –luisteren gelijkwaardig zijn benadrukken samen geloofwaardig zijn betrouwbaar – PPA’s emotioneel appèl inspelen op gevoel intimideren wijzen op consequenties beperkingen opleggen uitstellen, vertragen legitimeren wetten/regels ruilen iets terugvragen / doen rationeel overtuigen argumenten / confronteren directe druk zaadje planten herhalen boodschap ----- Notulen ( :24) ----- strategie welk gedrag laat de oh zien luister eens naar dit gesprek bankoverval in Maasbree. aardig zijn- gelijkwaardig - directe druk - betrouwbaar - rationeel overtuigen

36 PREPARATIE FASE BOB Beeldvorming Oordeelsvorming Besluitvorming CONTACT FASE Verbinding creëren Vertrouwen winnen Veiligheid bieden Dreiging wegnemen ONDERHANDEL FASE Wederkerigheid creëren Perceptie veranderen Regie overnemen OPGAVE / INTERVENTIE FASE Veilig – plan Actief geleiden Vrijwillig Respect Opgeheven hoofd

37 Eind plaatje Plan maken (BOB) Contactfase (Band opbouwen) Dialoog
Dreiging wegnemen Samen – positief Un-dress Onderhandelfase (regie pakken) Wederkerigheid Perceptie veranderen Geloofwaardig Opgavefase (zonder gezichtsverlies Respect – drempels wegnemen ----- Notulen ( :24) ----- strategie welk gedrag laat de oh zien luister eens naar dit gesprek bankoverval in Maasbree. aardig zijn- gelijkwaardig - directe druk - betrouwbaar - rationeel overtuigen

38 EIND Boekentips Ellen Giebels Conflictmanagement ISBN10 9001776388
Johan Visser Praten voor een leven ISBN Jan van Koert “ wat je vindt mag je houden ISBN ----- Notulen ( :24) ----- strategie welk gedrag laat de oh zien luister eens naar dit gesprek bankoverval in Maasbree. aardig zijn- gelijkwaardig - directe druk - betrouwbaar - rationeel overtuigen


Download ppt "communiceren in crisissituaties"

Verwante presentaties


Ads door Google