Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFrederik de Wit Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
xxxxxxxxxxxxxxx Hannah Wielenga Judith Kortas 28 mei 2018
12/26/2018 Masterclass assessmentontwikkeling en assessorentrainingen bij de de HU Hannah Wielenga Judith Kortas 28 mei 2018 xxxxxxxxxxxxx
2
Masterclass assessmentontwikkeling en assessorentraining
Doelen van deze masterclass informeren over verschillende soorten assessments en bijbehorende keuzes die opleidingen kunnen maken ervaringen uitwisselen en afstemmen m.b.t. het ondersteunen, adviseren en trainen rondom assessments binnen de HU het uitbreiden van het aantal personen dat ondersteuning kan bieden bij assessmentontwikkeling en dat assessoren kan trainen
3
Masterclass assessmentontwikkeling en assessorentraining
Programma 9:30 uur Opstart 9:40 uur Stand van zaken m.b.t. het HU-netwerk toetsing 9:50 uur Opstart met uitwisselronde ‘vragen m.b.t. assessments’ 10:15 uur Splitsen in twee deelgroepen: vooral geïnformeerd worden over assessmentontwikkeling en training, om te kunnen gebruiken in eigen opleiding vooral uitwisselen m.b.t. het ondersteunen van opleidingen die bezig zijn met assessmentontwikkeling en trainingsbehoefte hebben
4
Masterclass assessmentontwikkeling en assessorentraining
Stand van zaken HU netwerk toetsing Berber Visser
5
Masterclass assessmentontwikkeling en assessorentraining
Uitwisselronde – in drie of viertallen Wat is je rol m.b.t. assessment? Wat ben je al tegengekomen en wat heb je daarmee gedaan? Wat is je vraag voor vanochtend? Wat heb je vooral nodig? Rapporteer jullie antwoorden op vraag c. en d. via
6
Masterclass assessmentontwikkeling en assessorentraining
Splitsen in twee deelgroepen vooral geïnformeerd worden over assessmentontwikkeling en training, om te kunnen gebruiken in eigen opleiding Judith Kortas, lokaal 1.304 vooral uitwisselen m.b.t. het ondersteunen van opleidingen die bezig zijn met assessmentontwikkeling en trainingsbehoefte hebben Hannah Wielenga, lokaal 1.329
7
Masterclass assessmentontwikkeling en assessorentraining
Waar zijn opleidingen mee bezig? pilot flexibele deeltijd grotere onderwijseenheden werken vanuit leeruitkomsten, gebaseerd op competentieprofiel leerwegonafhankelijk toetsen meer ruimte voor student-eigen invulling beweging naar integratief toetsen en assessment beweging van analystisch naar (meer) holistisch
8
Masterclass assessmentontwikkeling en assessorentraining
Waar worstelen ze vooral mee? verschillende beelden bij het begrip assessment Gericht op Van toetsing METEN en beoordelen DEELBEOORDELING Leeruitkomsten (kennis, houding, vaardigheden) competentiegericht assessment WAARDEREN 1) IN SAMENHANG Professioneel handelen in (beroeps-)context Sadler, D.R. (2013). Making competent judgments of competence. In: Blömeke, e.a. (red.) Modeling and measuring competencies in Higher Education: Tasks and Challenges. Rotterdam: Sense Publishers (p )
9
Masterclass assessmentontwikkeling en assessorentraining
Waar worstelen ze vooral mee? passende toetsvorm kiezen Toets piramide van Miller (1990)
10
Masterclass assessmentontwikkeling en assessorentraining
Waar worstelen ze vooral mee? van toetsen naar bewijzen Berkel van, A. (2017). De assessmentdriehoek voor leerwegonafhankelijk toetsen en begeleiden.
11
Masterclass assessmentontwikkeling en assessorentraining
Waar worstelen ze vooral mee? analytisch vs. holistisch beoordelen
12
Masterclass assessmentontwikkeling en assessorentraining
Waar worstelen ze vooral mee? cesuur en beoordelingsschaal
13
Masterclass assessmentontwikkeling en assessorentraining
Waar worstelen ze vooral mee? verantwoording van de beoordeling: vooraf of achteraf Uit: Aan de slag met assessment (Sinke, 2011)
14
Masterclass assessmentontwikkeling en assessorentraining
Waar worstelen ze vooral mee? toetskwaliteit: transparantie, validiteit en betrouwbaarheid
15
Masterclass assessmentontwikkeling en assessorentraining
Waar worstelen ze vooral mee? middel wordt soms een doel op zich
16
Masterclass assessmentontwikkeling en assessorentraining
Waar worstelen ze vooral mee? verschillende beelden bij het begrip assessment passende toetsvorm kiezen van toetsen naar bewijzen analytisch vs. holistisch beoordelen cesuur en beoordelingsschaal verantwoording van de beoordeling: vooraf of achteraf toetskwaliteit: transparantie, validiteit en betrouwbaarheid middel wordt soms een doel op zich
17
Masterclass assessmentontwikkeling en assessorentraining
Welke ondersteuning kunnen we bieden? informeren van ontwikkelaars, toetscommissies, examencommissies, … adviesgesprek met toetsontwikkelaars meedenken bij ontwikkeling training assessoren deelname aan netwerk toetsing? training/materiaal voor begeleiding bij zelfsturing studenten
18
Masterclass assessmentontwikkeling en assessorentraining
Welke instrumenten kunnen we inzetten? HU website toetsing voorbeelden van andere opleidingen zelf-analyselijst met kenmerken assessment en checklist assessmentontwikkeling basistraining voor assessoren (als pilot ook in blended variant) training criteriumgericht interview
19
Masterclass assessmentontwikkeling en assessorentraining
Wie kan wat betekenen? Hoe kunnen we daarbij samenwerken? supportteam bureau assessment & validering expertisecentrum docent HBO netwerk toetsing Wat kunnen we van elkaar leren / met elkaar delen? Welke afspraken kunnen we maken?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.