Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdBertha Bodil Dideriksen Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Excursie Omgevingsonderwijs Rotterdam: Katendrecht, Afrikaanderwijk en Kop van Zuid
2
Doel van de excursie Onderwerp Stedelijke gebieden laten aansluiten op de belevingswereld Lesstof visualiseren Kennis van de begrippen verankeren Van abstract naar concreet bijv. Gentrificatie Iets leuks doen bij AK
3
Inhoud excursie Sluit aan bij Domein E, leefomgeving 3 fasen:
Vooronderzoek in de klas Rondwandelen door drie verschillende wijken Evaluatie in de klas en een extra opdracht
4
Voorbereiding in de klas doel : beeldvorming
Met behulp van ‘CBS in uw buurt’ gaan ze de drie wijken die bezocht worden van te voren bestuderen op het gebied van bewoner- en woningkenmerken. Bijvoorbeeld: ouderdom wijk, verdeling koop/huur, opleidingsniveau bewoners, percentage niet-westerse allochtonen, geboorte/sterfte cijfers Technische voorbereiding docent: Excursiemap maken, transport organiseren, op tijd communiceren met collega’s en roostermaker.
5
Excursie zelf We bezoeken Afrikaanderwijk, Katendrecht en Kop van Zuid. We gaan met de metro vanaf school. Bewoners vragen stellen over leefbaarheid ( vragen voorbereiden in de klas), wijkcentrum binnen lopen. Foto’s maken met de telefoon van begrippen: bijvoorbeeld: renovatie, veiligheid etc. Indruk krijgen van de wijk: type huizen, voorzieningen, infrastructuur. Klopt het bij wat je verwachtte? De docent stelt af en toe vragen.
6
Evaluatie in de klas Foto’s bekijken Conclusies trekken over de wijken
Klopte wandeling bij vooraf ingeschatte informatie Observatielijst bespreken De interviews over leefbaarheid bespreken Altijd lastig: de becijfering……
7
Toe te passen op iedere stad
Ook leuk om te bezoeken: de typische jaren 60 en 70 wijken Let op: Transport moet mogelijk zijn Toepasselijk moment vinden Doelgroep: bovenbouw voor examenklassen Conflict met collega’s ;)
8
Vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.