Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLeen Smit Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
2
Bijeenkomst in Gastel 28 mei 2018
3
Waarom een benchmark? Instrument om prestaties van gemeenten - zoals burgers die ervaren - in kaart te brengen Geeft goed beeld van het functioneren van de gemeente Goede vergelijking met andere gemeenten Te gebruiken als SMART-instrument en als streefwaarden bij programmabegroting
5
Burgerpeiling Opbouw Burgerpeiling Woon- en leefklimaat
Relatie inwoner-gemeente Gemeentelijke dienstverlening Zorg en welzijn Per thema: totaaloordeel (rapportcijfer 1-10) en stellingen (eens-oneens score 1-5). Zorg en welzijn geen oordelen, alleen kwalitatieve vragen Burgerpeiling
6
Burgerpeiling Burgerpeiling Waarstaatjegemeente.nl Beleidsthema’s
Benchmark: vergelijking met andere gemeenten, dynamische database Vergelijking met andere indicatoren op WSJG.nl Burgerpeiling
7
Burgerpeiling
8
Burgerpeiling Gemeente Cranendonck
Veldwerkperiode: september-oktober 2017 Maximaal 1 vragenlijst per huishouden, gevraagd naar de persoon die als eerste jarig is 2.223 ingevulde vragenlijsten (29% respons) Burgerpeiling
9
Burgerpeiling Man (50%) vrouw (45%) 5% onbekend
Respons Man (50%) vrouw (45%) % onbekend Grootste groep respondenten is 40 jaar of ouder Jongeren (18-39) ondervertegenwoordigd Kernen verschillen afhankelijk van grootte Burgerpeiling
10
Burgerpeiling Resultaten uitgesplist naar kernen
Gemeente Cranendonck maatwerk Resultaten uitgesplist naar kernen Extra vragen toegevoegd over: > Vertrouwen in en zelfstandigheid van de gemeente (uit onderzoek Burgerrollen) > Gemeenschapshuizen > Overlast AZC Vergelijking met het gemiddelde van 17 andere gemeenten met < inwoners die op die op 7 december 2017 in de database stonden Burgerpeiling
11
Burgerpeiling Algemene bevinding
De resultaten van de gemeente Cranendonck liggen in grote lijnen iets onder het gemiddelde van de referentiegemeenten of zijn daarmee vergelijkbaar Als de resultaten gepubliceerd zijn op kan er vergeleken worden met de resultaten van specifieke gemeenten (zoals Valkenswaard en Heeze-Leende) Burgerpeiling
12
Burgerpeiling Totale waardering gemeente Cranendonck
Hoe waardeert u alle inspanningen van uw gemeente voor haar burgers? Gemeente totaal 6,5 Budel 6,6 Budel- Dorplein 6,2 Soerendonk 6,2 Referentiegemeenten 6,8 Valkenswaard ,6 Heeze-Leende ,5 Burgerpeiling
13
Burgerpeiling Woon- en leefklimaat
Hoe waardeert u de zorg van uw gemeente voor de woon- en leefomgeving? Gemeente totaal 6,5 Budel 6,7 Budel-Dorplein 6,3 Soerendonk 6,3 Gastel 6,1 Referentiegemeenten 6,8 Valkenswaard ,7 Heeze-Leende ,5 Burgerpeiling
14
Burgerpeiling Woon- en leefklimaat
5 Perken, plantsoenen en parken in mijn buurt zijn goed onderhouden Verbeterpunten 9 Er wordt voldoende gedaan aan de leefbaarheid van mijn buurt 10 De gemeente betrekt de buurt voldoende bij de aanpak van leefbaarheid 11 De gemeente doet een beroep op de buurtbewoners om zelf een bijdrage te leveren aan leefbaarheid 12 De gemeente ondersteunt buurtinitiatieven op het gebied van leefbaarheid voldoende Burgerpeiling Discussiepunten: Wat is verbeterbaar? Wat doet de gemeente al op dit gebied? Is het bekend bij inwoners wat de gemeente al doet?
15
Burgerpeiling Cranendonck scoort vergelijkbaar met referentiegemeenten
Bevindingen thema woon- en leefklimaat: Cranendonck scoort vergelijkbaar met referentiegemeenten Met uitzondering van de stellingen over de aanpak van de leefbaarheid in de buurt en het onderhoud van perken, plantsoenen en parken in de buurt Burgerpeiling
16
Burgerpeiling Relatie inwoner-gemeente
Hoe waardeert u de wijze waarop uw gemeente burgers en organisaties betrekt bij (de uitvoering van) het beleid en de samenwerking zoekt? Gemeente totaal 5,9 Budel-Dorplein 5,7 Referentiegemeenten 6,3 Valkenswaard ,0 Heeze-Leende ,7 Burgerpeiling
17
Burgerpeiling Relatie inwoner-gemeente
28 Inwoners en organisaties krijgen voldoende ruimte om ideeën en initiatieven te realiseren Communiceren 23 De gemeente doet wat ze zegt Verbeterpunten 24 De gemeente houdt voldoende toezicht op het naleven van regels 25 De gemeente stelt zich flexibel op als dat nodig is Burgerpeiling
18
Burgerpeiling De gemeente Cranendonck scoort op dit thema lager
Bevindingen thema relatie inwoner-gemeente: De gemeente Cranendonck scoort op dit thema lager dan de referentiegemeenten Veel inwoners geven op dit thema aan ‘niet eens/niet oneens’ of ‘weet niet, dit is vergelijkbaar met de referentiegemeenten Burgerpeiling
19
Burgerpeiling Gemeentelijke dienstverlening
Hoe waardeert u – over het algemeen – de dienstverlening van uw gemeente? Gemeente totaal 6,5 Budel 6,5 Soerendonk 6,2 Referentiegemeenten 6,9 Valkenswaard ,7 Heeze-Leende ,5 Burgerpeiling
20
Burgerpeiling Gemeentelijke dienstverlening
30 De ontvangen en/of beschikbare informatie was juist en volledig Communiceren 33 Ik kreeg uiteindelijk wat ik wilde 34 Ik kan gemakkelijk aan de benodigde gemeentelijke informatie komen 40 De medewerker bood de ruimte om mee te denken Verbeterpunten 41 De medewerker verraste mij aangenaam met de service die hij/zij verleende Burgerpeiling
21
Burgerpeiling Zorg en welzijn Hoe waardeert u de inspanningen van
uw gemeente om inwoners volledig te laten deelnemen aan de maatschappij? Gemeente totaal 6,5* Budel 6,6 Budel-Schoot 6,3 Referentiegemeenten 6,8 Valkenswaard ,4 Heeze-Leende ,6 * Let op: veel inwoners beantwoorden de vraag met ‘weet niet’ (38%). Burgerpeiling
22
Bevindingen thema zorg en welzijn
De gemeente Cranendonck scoort vergelijkbaar met de referentiegemeenten Het verenigingsleven speelt in een grotere rol in Cranendonck Inwoners van Cranendonck hebben zich iets vaker intensief ingezet als vrijwilliger Burgerpeiling
23
Als kiezer heb ik invloed op wat er in de gemeente gebeurt
24
Ik voel mij vertegenwoordigd door de gemeenteraad
25
Ik heb vertrouwen in burgemeester en wethouders
26
Burgemeester en wethouders maken hun beloften waar
27
Publicatie te downloaden en ook via Burgerpeiling
en ook via Burgerpeiling
28
Opmerkelijke scores Gastel (tov andere dorpskernen)
29
Tabel 12
30
Tabel 16
31
Tabel 17
32
Tabel 18
33
Tabel 19
34
Tabel 20
35
Tabel 33: verkeersonveilige situaties in de buurt
36
Tabel 37 Resultaten Relatie inwoner-gemeente (%) - vraag 16
37
Tabel 39 Resultaten Relatie inwoner-gemeente (%) - vraag 17b
38
Tabel 40 Resultaten Relatie inwoner-gemeente (%) - vraag 17c
39
Tabel 62 Vraag 35a: Kunt u aangeven in hoeverre onderstaand aspect uw mogelijkheden beperkt om aan het maatschappelijk leven deel te nemen? (%)
40
Tabel 67 Vraag 35f: Kunt u aangeven in hoeverre onderstaand aspect uw mogelijkheden beperkt om aan het maatschappelijk leven deel te nemen? (%)
41
Tabel 68 Vraag 35g: Kunt u aangeven in hoeverre onderstaand aspect uw mogelijkheden beperkt om aan het maatschappelijk leven deel te nemen? (%)
42
Tabel 69a Vraag 33: Hoe tevreden bent u momenteel -over het geheel genomen- met uw leven?
43
Tabel 84 Kunt u aangeven in hoeverre u het eens of oneens bent met de volgende stellingen? (%) - vraag 19a
44
Tabel 85 Kunt u aangeven in hoeverre u het eens of oneens bent met de volgende stellingen? (%) - vraag 19b
45
Tabel 86 Kunt u aangeven in hoeverre u het eens of oneens bent met de volgende stellingen? (%) – vraag 19c
46
Tabel 87 Kunt u aangeven in hoeverre u het eens of oneens bent met de volgende stellingen? (%) – vraag 19d
47
Tabel 89 Kunt u aangeven in hoeverre u het eens of oneens bent met de volgende stelling? (%) - vraag 50
48
Burgerpeiling
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.