Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMartha de Veer Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
“Leren met meer effect”. 1 april 2009
Taaltuin Twente “Leren met meer effect”. 1 april 2009
2
Twents Carmel College PrO-VMBO-HAVO-VWO
Een instelling met vijf locaties: eenheid en verscheidenheid Denekamp leerj. 1 en 2: brede instroom (325) Losser leerj. 1 en 2: brede instroom, bovenbouw VMBO-TGL (483) Lyceumstraat leerj. 1 en 2: brede instroom, bovenbouw Havo-Vwo (1465) De Thij leerj. 1 en 2: brede instroom, bovenbouw Havo–Ath. (1261) Potskampstr. leerj. 1 en 2 LWOO, bovenbouw VMBO (BBL-KBL-TGL) (1301) & School voor Praktijkonderwijs (158) Totaal 4990 leerlingen
3
Samen bouwen aan de toekomst
Bibliotheek Dinkeland Muziekschool Dinkelland Sociaal Cultureel Werk Twents Carmel College Diverse andere organisaties
4
Bouwen aan de toekomst Huiskamer van Denekamp Voorziening culturele activiteiten Bibliotheek nieuwe stijl Muziekschool Centrum jeugd en gezin 12/23 jaar Centrum voor vrijwilligerswerk Realisatie dit najaar? Regelgeving/procedures
5
Taaltuin Doelstelling op lange termijn
Gemeenschappelijke aanpak alle toeleverende basisscholen en alle locaties TCC Regionale aanpak gemeenten terugdringen taalachterstanden Verbetering taalvaardigheid en betere examenresultaten
6
Onderzoeksvraag Wat is het effect van de inzet van remediërende ICT software (muiswerk) op prestaties bij spelling en begrijpend lezen? - leerlingen groep 8 basisschool - leerlingen leerjaar 1 voortgezet onderwijs - havo/vwo - kader/gemengd/theoretisch - basisberoepsgericht
7
Opzet Duur : 20 weken 2 lesuren per week 1 muiswerkles onder begeleiding onderwijsassistent 1 docentles door bevoegde docent Nulmeting, tussentoets en eindtoets
8
Resultaten Duidelijke vooruitgang op gebied van spelling en begrijpend lezen Geen significante verschillen tussen docentles en muiswerkles
9
Ervaringen Wisselende reacties bij leerlingen Tijdsduur onderzoek Impact voor organisatie Samenwerking met UvA Mix van muiswerk – en docentles
10
Vervolgonderzoek Invloed van leerstijlen op resultaten (vervolgonderzoek) Resultaten spelling/begrijpend lezen op langere termijn
11
Doorlopende leerlijn PO
Alle bs uit voedingsgebied werken met muiswerk Langjarig gebruik van programma “muiswerk”. Werkgroep DLL op gebied van taal
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.