Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJozef Peeters Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Hoe is de relatie tussen patiënttevredenheid over huisartsenzorg en ervaren bejegening bij ouderen in een verzorgingshuis? Claudia de Waard & Tony Poot, Wendy den Elzen, Annet Wind, Monique Caljouw en Jacobijn Gussekloo Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) Afdeling Public Health en Eerstelijnsgeneeskunde 25-dec-18
2
Introductie Patiënt tevredenheid 25-dec-18
3
Welke factoren bepalen patiënttevredenheid?
Introductie Patiënt tevredenheid Welke factoren bepalen patiënttevredenheid? 25-dec-18
4
Introductie Patiënt Professional Patiënt tevredenheid 25-dec-18
5
bejegening Patiënt Professional Patiënt tevredenheid Introductie
25-dec-18
6
Onderzoeksvraag Hoe is de relatie tussen patiënttevredenheid over huisartsenzorg en ervaren bejegening bij ouderen in het verzorgingshuis? 25-dec-18
7
Face-to-face interviews (n=1579): Patiënttevredenheid huisartsenzorg
Methode MOVIT 41 verzorgingshuizen ~ 300 huisartsen Face-to-face interviews (n=1579): Patiënttevredenheid huisartsenzorg Ervaren bejegening huisarts Persoonlijke kenmerken Voorwaarde: contact huisarts ≤ 12 maanden 25-dec-18
8
Welk cijfer geeft u uw huisarts?
Methode Patiënttevredenheid Welk cijfer geeft u uw huisarts? 0=slecht en 10=heel erg goed 25-dec-18
9
Bejegening huisarts* Methode In welke mate:
hield de huisarts rekening met uw privacy? had u vertrouwen in de huisarts? had de huisarts een open houding naar u toe? toonde de huisarts respect naar u als individu? heeft de huisarts zich ingeleefd in uw situatie? ging de huisarts beleefd met u om? vond u de huisarts professioneel? werd door de huisarts aandacht besteed aan uw vragen? besteedde de huisarts aandacht aan uw klachten? hield de huisarts rekening met uw persoonlijke voorkeuren? vond u de huisarts deskundig? had de huisarts aandacht voor u als persoon? vond u dat u door de huisarts vriendelijk werd benaderd? * Onderdeel van de Leiden Perioperative care Patient Satisfaction questionnaire (LPPSq) 5-punt schaal Score: 13 = slecht 65 = goed 25-dec-18
10
Persoonlijke kenmerken
Methode Persoonlijke kenmerken Aantal ziekten Aantal contacten huisarts (≤ 12 mnd) Categorieën 0; 1; 2-4; 5-9; ≥ 10 keer Cognitief functioneren Mini Mental State Examination (MMSE) 0= laag functioneren 30= hoog functioneren Zorgafhankelijkheid Care dependency Scale (CDS) 15= volledige zorgafhankelijkheid 75= bijna onafhankelijk Welbevinden RAND36 0= slechtst denkbare gezondheid 100= best denkbare gezondheid Kwaliteit van leven Visual Analogue Scale (VAS) 0= ergst denkbare gezondheid 25-dec-18
11
Resultaten Kenmerken deelnemende verzorgingshuisbewoners (n=653)
Sociaal demografische kenmerken Vrouw 453 (69,4%) Leeftijd (jaren) 87 (83-91) Opleidingsniveau (basisonderwijs of lager ) 315 (48,2%) Inkomen (alleen AOW) 155 (24,2%) Verblijf in verzorgingshuis (jaren) 2,4 (1-5) Functionele en klinische kenmerken Cognitief functioneren (MMSE) 27 (23-29) Zorgafhankelijkheid (CDS) 69 (61-74) Welbevinden (RAND36/MDS) 76 (60-88) Kwaliteit van leven (VAS) 70 (60-70) Aantal ziekten en aandoeningen 5 (4-7) Aantal contacten met huisarts ≤12 maanden: 1-4 keer 423 (64,8%) 5-9 keer 135 (20,7%) ≥ 10 keer 95 (14,5%) Ervaren bejegening (score 13-65) 65 (63-65) Patiënttevredenheid (score 0-10) 8.0 (7,5-9,0) Numerieke data: mediaan (interquartile range, IQR), Categorische data: n (% 25-dec-18
12
Resultaten Relatie tussen ervaren bejegening en patiënttevredenheid (n=653) Patiënttevredenheid met huisartsenzorg (mediaan) Onvoldoende: pnt (n=50) Goed: 65 pnt (n=433) Voldoende: pnt (n=170) Jonckheere Terpstra test P voor trend < 0.001 Ervaren bejegening huisarts 25-dec-18
13
Resultaten Kenmerken deelnemers (n=653), naar score van bejegening
Ervaren bejegening* Onvoldoende (n=50) Voldoende (n=170) Goed (n=433) P-waarde** Sociodemografische kenmerken Vrouw 40 (80%) 119 (70%) 294 (68%) 0,12 Leeftijd (jaren) 85,0 (81-90) 87.0 (83-90) 87,2 (83-91) 0,15 Opleidingsniveau (basisonderwijs of lager) 22 (44%) 79 (47%) 214 (49%) 0,35 Inkomen (alleen AOW) 11 (22%) 31 (18%) 113 (26%) Verblijf in verzorgingshuis (jaren) 2,6 (0,8-4,5) 2,3 (1,1-4,8) 2,5 (1,2-5,1) 0,46 Functionele en klinische kenmerken Cognitief functioneren (MMSE) 27 (24-29) 27 (23-29) 0,76 Zorgafhankelijkheid (CDS) 67 (59-73) 69 (62-73) 70 (60-74) 0,74 Aantal contacten huisarts in 12 mnd 0,26 1-4 keer 39 (78%) 106 (62%) 278 (64%) 5-9 keer 5 (10%) 41 (24%) 89 (21%) ≥ 10 keer 6 (12%) 23 (14%) 66 (15%) * Bejegening: onvoldoende = range 13 tot 51 pts; voldoende = range 52 tot 64 pts; goed = 65 pts ** Numerieke data: mediaan (interquartile range, IQR), Jonckheere Terpstra p voor trend test. Categorische data: n (%), Chi-square test, linear-by-linear 25-dec-18
14
Resultaten Kenmerken deelnemers (n=653), naar score van bejegening
Ervaren bejegening* Onvoldoende (n=50) Voldoende (n=170) Goed (n=433) P-waarde** Patiënttevredenheid (rapportcijfer, 0-10) 6,0 (5,4-7,0) 8,0 (7,0-8,0) 8,0 (8,0-9,0) <0,001 Sociodemografische kenmerken Vrouw 40 (80%) 119 (70%) 294 (68%) 0,12 Leeftijd (jaren) 85,0 (81-90) 87,0 (83-90) 87,2 (83-91) 0,15 Opleidingsniveau (basisonderwijs of lager) 22 (44%) 79 (47%) 214 (49%) 0,35 Inkomen (alleen AOW) 11 (22%) 31 (18%) 113 (26%) Verblijf in verzorgingshuis (jaren) 2,6 (0,8-4,5) 2,3 (1,1-4,8) 2,5 (1,2-5,1) 0,46 Functionele en klinische kenmerken Cognitief functioneren (MMSE) 27 (24-29) 27 (23-29) 0,76 Zorgafhankelijkheid (CDS) 67 (59-73) 69 (62-73) 70 (60-74) 0,74 Welbevinden (RAND36/MDS) 60 (42-72) 72 (60-88) 76 (64-88) Kwaliteit van leven (VAS) 60 (50-70) 70 (60-70) 70 (60-75) 0,002 Aantal ziekten en aandoeningen 7 (5-8) 6 (4-7) 5 (3-7) Aantal contacten huisarts in 12 mnd 0,26 1-4 keer 39 (78%) 106 (62%) 278 (64%) 5-9 keer 5 (10%) 41 (24%) 89 (21%) ≥ 10 keer 6 (12%) 23 (14%) 66 (15%) * Bejegening: onvoldoende = range 13 tot 51 pts; voldoende = range 52 tot 64 pts; goed = 65 pts ** Numerieke data: mediaan (interquartile range, IQR), Jonckheere Terpstra p voor trend test. Categorische data: n (%), Chi-square test, linear-by-linear 25-dec-18
15
Resultaten Score voor ervaren bejegening van deelnemers met ‘onvoldoende’ (n=50) LPPSq = Leiden Perioperative Patient Satisfaction questionnaire Item ervaren bejegening. In hoeverre: Voldoende of goed (%) heeft de huisarts zich ingeleefd in uw situatie? 12 had de huisarts aandacht voor u als persoon? 22 had u vertrouwen in de huisarts? 24 werd door de huisarts aandacht besteed aan uw vragen? 28 besteedde de huisarts aandacht aan uw klachten? had de huisarts een open houding naar u toe? 30 vond u de huisarts professioneel? 38 hield de huisarts rekening met uw persoonlijke voorkeuren? 40 toonde de huisarts respect naar u als individu? 44 vond u de huisarts deskundig? 50 hield de huisarts rekening met uw privacy? 64 vond u dat u door de huisarts vriendelijk werd benaderd? 78 ging de huisarts beleefd met u om? 94 25-dec-18
16
Resultaten Score voor ervaren bejegening van deelnemers met ‘onvoldoende’ (n=50) LPPSq = Leiden Perioperative Patient Satisfaction questionnaire Item ervaren bejegening. In hoeverre: Voldoende of goed (%) heeft de huisarts zich ingeleefd in uw situatie? 12 had de huisarts aandacht voor u als persoon? 22 had u vertrouwen in de huisarts? 24 werd door de huisarts aandacht besteed aan uw vragen? 28 besteedde de huisarts aandacht aan uw klachten? had de huisarts een open houding naar u toe? 30 vond u de huisarts professioneel? 38 hield de huisarts rekening met uw persoonlijke voorkeuren? 40 toonde de huisarts respect naar u als individu? 44 vond u de huisarts deskundig? 50 hield de huisarts rekening met uw privacy? 64 vond u dat u door de huisarts vriendelijk werd benaderd? 78 ging de huisarts beleefd met u om? 94 25-dec-18
17
Conclusie Verzorgingshuisbewoners zijn over het algemeen tevreden over de: bejegening van de huisarts huisartsenzorg Ervaren bejegening en patiënttevredenheid hangen samen Ruimte voor verbetering mogelijk in persoonlijke aspecten van zorg 25-dec-18
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.