Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Foundation
2
De Waterheuvel Foundation Januari 2017
Situatieschets: Waarom een foundation? Doelstellingen: Wat willen we bereiken? Strategie: Hoe gaan we het bereiken? Actiepunten: Wat gaan we nu doen?
3
Waarom een foundation? Teruglopende subsidiegelden Gemeente Amsterdam/Nederlandse overheid is een trend Afhankelijkheid van de subsidieverstrekker(s) Gebrek aan vrijheid in het besteden van gemeentelijke gelden
4
Doelstelling algemeen
Het doel van De Waterheuvel Foundation is het aantrekken van financiële middelen om Stichting De Waterheuvel te kunnen ondersteunen in de rehabilitatie en emancipatie van mensen in Amsterdam met langdurige psychische problemen Doelstelling financieel De inloopgelden á € per jaar verdwijnen op termijn, wat per jaar een structureel tekort op zal leveren en dient te worden aangevuld. Dit is +/- 30% van het jaarlijkse budget van De Waterheuvel Per doel/project vaststellen wat er nodig is
5
Financieringsbronnen
Focus op: Private Financiering -Donaties -Sponsoring -Fondsen
6
Donaties Schuyt (In: Verstegen, 2007) beschrijft 7 mechanismen die het geefgedrag van huishoudens verklaren: kosten, behoeften, gevraagd worden, reputatie, wereldverandering, identiteit en effectiviteit. De motivatie van mensen om geld te doneren blijkt voornamelijk af te hangen van het feit of zij hiervoor gevraagd worden of niet (Bekkers en Wiepking, 2011). Ook zal er “eerder en meer gegeven worden” wanneer er sprake is van een goede relatie tussen de vrager en de potentiele gever (Verstegen, 2007, P.36) Bron: De financiering van kleine non-profit organisaties Vragen is essentieel Een goede relatie met de potentiele gever is van groot belang Men geeft tegenwoordig liever weinig geld aan veel doelen dan veel geld aan één enkel doel Resultaat (output) van het goede doel is belangrijker geworden en gever wil hierbij betrokken worden
7
Strategie Doelgroepen kunnen zo meerdere keren worden aangesproken
Doelgroepen kunnen worden geselecteerd op basis van relevantie/affiniteit met het project (en andersom) Ook een kleine bijdrage kan een verschil maken Korte looptijd en zichtbaar resultaat Er wordt onderscheid gemaakt in projecten op lokaal en nationaal niveau Strategie Het formuleren van diverse, specifieke projecten met aansprekende thema’s die bijdragen aan de doelstellingen van De Waterheuvel. Deze projecten worden als campagnes gelanceerd bij de diverse doelgroepen om donaties aan te trekken.
8
De projecten 2017/2018 Young Adults Healthy lifestyle
Multimedia (video camera, fotocamera, go pro camera) Educatie Bezoek aan bedrijven Etc. Healthy lifestyle Gratis sporten voor alle leden Sportkleding voor de sporters Gezonde voeding Gezonde dranken Yoga/meditatie/mindfullness Educatie m.b.t. gezonde levensstijl Etc.
9
Doelgroepen donateurs
op lokaal niveau Particulieren en bedrijven in directe netwerk van De Waterheuvel Affiniteit Er is al een (relevante) relatie Grote betrokkenheid met De Waterheuvel Contactgegevens bekend Eenvoudig te bereiken Particulieren en bedrijven in de directe omgeving (lokaal) Affiniteit onbekend Geen directe relatie Beperkte/geen betrokkenheid met De Waterheuvel Alleen adresgegevens bekend Relatief eenvoudig te bereiken (post) Particulieren en bedrijven in de stad Amsterdam (gemeentelijk) Geen contactgegevens bekend Niet eenvoudig te bereiken Particulieren en bedrijven in directe netwerk van De Waterheuvel meest kansrijk De particulieren en bedrijven in de directe omgeving (lokaal) en in de stad Amsterdam (gemeentelijk) vereisen segmentatie
10
Actiepunten op lokaal niveau
Diverse projecten uitschrijven (doelstellingen, doelgroepen, strategie en begroting) -> projectsheet Verzamelen contactgegevens prospects uit het De Waterheuvel netwerk Eerste contact leggen met prospects uit het De Waterheuvel netwerk Segmenteren doelgroepen op lokaal en gemeentelijk niveau Strategie formuleren per segment Plan voor relatiebeheer
11
Project voor subsidies, donaties en fondsen
nationaal niveau Naamsbekendheid Belangenbehartiging Nut en noodzaak van het clubhuismodel Actiepunten Campagne ontwikkelen met Diagnose Free Zone
12
TO DO Algemeen: In orde maken ANBI
Donatie gedeelte website in orde maken (incl. punten ANBI Lokaal: Diverse projecten uitschrijven (doelstellingen, doelgroepen, strategie en begroting) -> projectsheet Verzamelen contactgegevens prospects uit het De Waterheuvel netwerk Eerste contact leggen met prospects uit het De Waterheuvel netwerk Segmenteren doelgroepen op lokaal en gemeentelijk niveau Strategie formuleren per segment Plan voor relatiebeheer Nationaal: Campagne ontwikkelen met Diagnose Free Zone
13
ANBI-status ANBI staat voor Algemeen Nut Beogende Instellingen. Een ANBI status levert belastingvoordeel op Er zijn diverse voorwaarden om de ANBI status te kunnen behouden, waar we nu niet aan voldoen: -Een ANBI moet een actueel beleidsplan hebben en publiceren op de website -Het RSIN/fiscaal nummer op de website -Een duidelijke beschrijving van de doelstelling van de ANBI op de website -De functie van de bestuurders (ook die van de foundation) op de website -Het beloningsbeleid van de bestuurders publiceren op de website -Een jaarverslag publiceren op de website -Financiële verantwoording op de website (de balans, de staat van baten en lasten, een toelichting)
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.