De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde

Verwante presentaties


Presentatie over: "Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde"— Transcript van de presentatie:

1 Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde
Geachte aanvrager, Deze ppt-presentie geeft een korte samenvatting van de visie en doelsstellingen van onze vereniging. Kijkt u de diverse sheets op uw gemak door. Heeft u verder vragen of suggesties, neem dan contact met ons op. Meer informatie vindt u op onze site Redactie website Visie & Plannen 0ktober 2006

2 Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde
VOLE Visie en Strategie van de Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde Visie & Strategie 0ktober 2006

3 Overzicht presentatie
Vereniging VOLE Visie en doelstellingen VOLE Speerpunten beleid Baanverlenging Circuitvluchten Financiën en subsidies Procedures & rechtszaken Convenant Oproep en vragen aan politiek Visie & Plannen 0ktober 2006

4 Vereniging VOLE: Wie zijn wij?
800 Leden woonachtig in de omgeving van de luchthaven Ontstaan vereniging 1968 anti-bulderbaancomités 1985 Stichting Rondom Vliegveld Eelde (SRVE) 1992 VOLE opgericht waarna sterke groei. Middelen: Binnen de wettelijke kaders via juridische procedures, lobby activiteiten, publiciteit Bestuur: 7 personen en 20 adviseurs met diverse specifieke deskundigheden Visie & Plannen 0ktober 2006

5 Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde VOLE Visie
De Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde (VOLE) streeft naar een prettige en schone leefomgeving rondom Luchthaven Eelde. VOLE wil opkomen voor die mensen, die in de buurt van de luchthaven wonen en daar willen wonen zonder geluidsoverlast. VOLE is niet tegen de Luchthaven Eelde. Wel is VOLE tegen die activiteiten van de Luchthaven, die onnodig geluidsoverlast veroorzaken en tegen uitbreiding van de geluidsoverlast. Daarom is VOLE ook tegen de baanverlenging. Visie & Plannen 0ktober 2006

6 Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde VOLE Visie
We zijn niet tegen maar VÓÓR: Vóór een prettige woonomgeving rondom GAE Vóór een goede relatie tussen het vliegveld en de omwonenden Vóór vliegactiviteiten die voor het Noorden wérkelijk van belang zijn Vóór een gezond financieel beheer van GAE met transparantie van alle subsidievormen Vóór onderzoek naar alternatieve toepassingen van deze veelbelovende locatie Visie & Plannen 0ktober 2006

7 VOLE: Speerpunten vereniging
Behoud waardevolle natuurwaarden Tegenhouden baanverlenging Fatsoenering les- en circuitvluchten Transparantie financiën & subsidies Transparantie verantwoordelijkheden commissarissen en politiek. (dubbele petten) Correcte en effectieve klachtenbehandeling Visie & Plannen 0ktober 2006

8 VOLE: Bescherming natuurwaarden
Vernietiging door baanverlenging: Eekhoornstraat Visie & Plannen 0ktober 2006

9 VOLE: Geschiedenis baanverlenging
Speelt sinds KLM wilde trainings-programma met zware straalvliegtuigen. Steeds wisselende doelstellingen verlenging 1968 Oefenfaciliteit voor KLM 1982 Verliezen verminderen 2000 Faciliteit vliegtuigfabriek op Eelde Vooral in 2006 veel innovatieve doelen 2006/1 Positieve uitstraling regionale economie 2006/4 Groei zonder toename vliegbewegingen 2006/6 Politiek: Satellietfunctie Bremen, Hamburg Visie & Plannen 0ktober 2006

10 Bevolkingsdichtheid, luchthavens en aantallen mensen.
Boven: binnen 1 uur bij een LH. Onder: binnen 2 uur bij een LH. Achterland is gewoon dunbevolkt. Nou en? Visie & Plannen 0ktober 2006

11 Business plannen GAE Werkelijkheid: Enorme concurrentie Zie ww.vole.nl bij “downloads” Prognose GAE (Buck): Catchment aera” helemaal voor Eelde Visie & Plannen 0ktober 2006

12 Passagiers- en vliegbewegingen
1999: 1,3 passagier per vliegbeweging. 1,3 passagier! 2005: 5,4 passagiers per vliegbeweging. (Bij correcte telling passagiers 2,7) Aantal passagiers per vliegbeweging is nóg veel lager: 10 à 20 rondjes circuit tellen als één beweging Visie & Plannen 0ktober 2006

13 Telling Passagiersbewegingen GAE
Groningen & bestemming lijn of zaak lijn of zaak Groningen & bestemming Eelde Circuit/les Circuit/les Eelde Vertrek aankomst Noorden Vertrek aankomst Noorden Vakantie Noorden Vakantie Noorden Vertrek aankomst bv. Rotterdam Eindhoven Vertrek aankomst bv. Rotterdam Eindhoven Vakantie transit Vakantie transit Visie & Plannen 0ktober 2006

14 Passagiersbewegingen GAE (afgerond)
Publiciteit GAE: Passagiers = aantal passagiers Passagiers Noorden: slechts (+/-) 38 duizend per jaar Transit passagiers tellen mee in totaal. Maar passagiers uit het Noorden veel minder dan gemeld in publiciteit Circuit vluchten: Start en landing worden geteld, werkelijk 10 x hoger. Hoofdactiviteit GAE: rondjes omgeving met 0 passagiers Visie & Plannen 0ktober 2006

15 Prognose passagiersbewegingen 2015 Groningen Airport Eelde 6
Business plannen GAE: Let op, passagiersbewegingen worden nu aantal passagiers genoemd! Prognose passagiersbewegingen 2015 Groningen Airport Eelde 6 Visie & Plannen 0ktober 2006

16 Bestemmingen met en zonder baanverlenging
GAE zelf droomt ook nog over New York en Mexico City. Waarom dan ook niet Tokyo of Hong Kong! Visie & Plannen 0ktober 2006

17 VOLE: Baanverlenging Onderhoudskosten en afschrijvingen zullen verder toenemen Inkomsten veranderen niet. Tussenstops in bv Eindhoven en Rotterdam blijven nodig om vakantiecharters vol te krijgen Procedure Raad bij Raad van State loopt Onvervangbare natuurwaarden vernietigen vanwege een “luchtkasteel” ? Zie diverse studies en analyses op Visie & Plannen 0ktober 2006

18 VOLE: Bescherming natuurwaarden
Vernietiging door baanverlenging: Vleermuisroute Visie & Plannen 0ktober 2006

19 VOLE: Bescherming natuurwaarden
Vernietiging door baanverlenging: Smalle Percelen Visie & Plannen 0ktober 2006

20 Business plannen GAE Lijnvlucht vaak opgeheven, nu nieuwe poging.
Luchtvracht GAE gaat nu getruckt via de weg RDR Cargo uit publiciteit bestaat alleen als website van enkel jongens uit Heemstede. (kennissen?) Prognoses schromelijk overdreven Luchtvaarteconoom Jaap de Wit: Vernieti-gend oordeel economische kansen 'Eelde' Samenvatting: Volstrekt ongeloofwaardig, een vlucht vooruit en een luchtkasteel. Visie & Plannen 0ktober 2006

21 Circuitvluchten = Urgentie No 1
Grootste ergernis omgeving en meeste klachten Volkomen nutteloos voor het Noorden Noorden laat zich hier eigenlijk misbruiken Circuits worden nooit aangehouden Men vliegt kriskras over bebouwing tegen alle wetten en regels. KLM vliegt met schandalig oud materiaal Zelfs de CMLE raadt de KLM aan oude lawaaibakken (Barons) te vervangen Circuitvluchten moeten gewoon weg uit het Noorden! Visie & Plannen 0ktober 2006

22 Financiën en subsidies I
2003: Rijk trekt handen af van GAE: Eenmalige verliesafdekking à 10 miljoen Euro Aandeelhouders nu: provincies Drenthe en Groningen en drie gemeenten Assen, Groningen en Tynaarloo Regio fourneert jaarlijks +/- € Er zijn 4 grote risico’s voor de aandeelhouders Kosten Luchtverkeersleiding Groot onderhoud gebouwen Baanverlichting Aanleg baanverlenging Visie & Plannen 0ktober 2006

23 Financiën en subsidies II
Kosten Luchtverkeersleiding Werkelijke kosten 2005: € Opbrengst heffingen Eelde 2005 € € (6,5% !) Suppletie 2005: €3,5 mln + €4 mln uit bestemmings-fonds regionale luchthavens. (Beleid is kostendekkend, dus is tikkende tijdbom) Aandeelhouders hebben contractuele verplichting GAE hele dagen open te houden tot 2040 Advies aan aandeelhouders: jaarlijks 7,5 miljoen Euro reserveren. [1] LVNL jaarverslag 2005, te raadplegen op [1] Het ministerie van V&W heeft in haar beleidsbrief 2006 aangegeven dat het voor de langere termijn onvermijdelijk is dat aard en omvang van de dienstverlening en bekostiging van de regionale luchthavens opnieuw in studie komen, waarbij het bereiken van kostendekkendheid voorop blijft staan. (bron zie noot1) Visie & Plannen 0ktober 2006

24 Financiën en subsidies III
Kosten Groot Onderhoud Reservering verslag 2004: € per jaar is 0,2% Reservering correct en gebruikelijk 2% = € Advies aan aandeelhouders: reserveer € / jaar Baanverlichting 1995 investering ineens van € Afschrijving begroten op 15 jaar: 2010 actueel Advies aandeelhouders: Bouw reserve op van 5 mio rond Dus € per jaar reserveren Visie & Plannen 0ktober 2006

25 Financiën en subsidies IV
Samenvatting ongedekte risico’s: Groot onderhoud € jaarlijks Baanverlichting € rond 2010 (nu 1 mln/jaar) Luchtverkeersleiding: gat van € jaarlijks Baanverlenging: Liquide middelen in 2004: €23,7 mln. Begroting aanleg baanverlenging is verouderd. Aandeelhouders zouden 8 à 9 miljoen euro per jaar extra moeten reseveren voor financiering boven op wat ze nu al betalen. Dit staat nog los van de extra kosten BVL Visie & Plannen 0ktober 2006

26 Financiën en subsidies V
Onzichtbare subsidies niet geboekt t.l.v. GAE Marechaussee 20 man: Douane 10 man: Totaal onzichtbaar jaarlijks: € Overzicht jaarlijkse subsidies Zichtbaar in jaarverslag Suppletie luchtverkeersleiding Onzichtbaar € Visie & Plannen 0ktober 2006

27 Subsidies en algemene middelen
Aantal werknemers GAE uit jaarverslag: 39,5 fte’s Zichtbare & onzichtbaar subsidie per fte: € Aantal passagiers in 2005: vluchtbewegingen. Maar passagiers gaan heen èn terug + transit passagiers. Noordelijke passagiers: pers. Vindbare subsidies per Noordelijke passagier: €210 Inclusief onzichtbaar: €270 per passagier Visie & Plannen 0ktober 2006

28 Transparantie verantwoordelijkheden: Dubbelepetten bestuurders tevens commissaris van GAE
Commissaris GAE Privaatrechtelijk: geen verantwoording, geen openbaarheid Geen WOB, besloten Statutaire taak: alleen belang GAE geldt Onverantwoorde plan- nen, structurele tekorten luchtkastelen... Politiek bestuurder Publiekrechtelijk dus openbaar bestuur WOB is toepasbaar Taak: algemeen belang? Tekorten dekken uit algemene middelen De ene hand geeft, de ander hand neemt. Visie & Plannen 0ktober 2006

29 Transparantie verantwoordelijkheden Dubbelepetten Problematiek
Citaat hierover van een vooraanstaand jurist en lid van VOLE: Een van mijn gronden betreft de zgn. 2 pettenproblematiek: het al naar gelang dat goed uitkomt kiezen voor de positie als aandeelhouder (privaatrechtelijk dus geen discussie in Staten of gemeenteraad, en informatie onthouden aan derden die een beroep doen op de Wet Openbaarheid van bestuur) dan wel als publiekrechtelijk orgaan (je presenteren als bestuurder en alle financiële tegenvallers dekken uit de algemene middelen, e.d Visie & Plannen 0ktober 2006

30 VOLE: Procedures en rechtzaken
Versjachering luchthaventerreinen aan Koops voor €5 per vierkante meter. (U hoort het goed. Iets meer dan 10 gulden!! Wat betaalde uzelf voor uw grond?) Veroordeling GAE wegens onwettige kortingen op havengelden Veroordeling onwettige militaire vluchten op GAE Massa’s dreigbrieven aan meerdere bestuursleden VOLE, 2 aangiftes bij politie. Dit was een georganiseerde aktie. Procedures bij Raad van State. 2003: vernietiging besluit baanverlenging door RvS 2006: opnieuw beslissing op bezwaar door VOLE ingediend bij Raad van State. Uitspraak begin 2007 Visie & Plannen 0ktober 2006

31 Convenant: Een bindende overeenkomst tussen GAE en de omwonenden
VOLE is bereid om mee te werken aan de totstandkoming van een convenant en hiertoe gesprekken aan te gaan met directie en commissarissen van GAE Belangrijke gesprekspunten zouden moeten zijn: Circuitvluchten boven bewoond gebied, klachtenafhandeling, kwaliteit toestellen en instellen sanctiecommisssie Visie & Plannen 0ktober 2006

32 Alternatieven voor locatie Eelde
In de Randstad verdwijnen kleine luchthavens: Okkenburg, Ypenburg straks Valkenburg. Arnhem, Utrecht bv. zijn succesvol zonder luchthaven. Opbrengst bij bijvoorbeeld deels woningbouw is al gigantisch. Zie studie Drs. J. Lambers High Tech, design campus? Geld zit niet in dozen schuiven. Zoek naar activiteiten met veel toegevoegde waarde. Visie & Plannen 0ktober 2006

33 Alternatieven voor locatie Eelde
Woningbouwvariant. Studie drs. J. Lambers levert een hoge opbrengst en blijvende werkgelegenheid. Een Noordelijk Innovatie centrum, gecombi-neerd met hoogwaardige woningbouw in een parkachtige omgeving is interessante optie Vermijd jarenlang doormodderen met GAE Verander bodemloze put in winst en potentie Schrijf prijsvraag uit over meer alternatieven Van de politiek vragen we visie en durf Visie & Plannen 0ktober 2006

34 Oproep en vragen aan de Politiek:
Zijn “vliegtuigpassagiers” een sociaal zwakke groep? Vindt u een jaarlijkse subsidie van €200 tot €350 per noordelijke passagier maatschappelijk verantwoord? Vindt u een jaarlijkse subsidie van € per werknemer van GAE te verdedigen? Vindt U het aanvaardbaar dat nutteloze oefenvluchten plaatsvinden boven bewoond gebied? Is dit een activiteit waar het Noorden trots op kan zijn? Alternatieven voor deze locatie bieden grote kansen ook financieel. Visie & Plannen 0ktober 2006

35 Afsluiting presentatie
VOLE dankt u voor uw attentie Veel achtergrondinformatie is te vinden op onze site: “ Er gaat niets boven Groningen ” “ GAE : Verzin iets beters “ Visie & Plannen 0ktober 2006


Download ppt "Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde"

Verwante presentaties


Ads door Google