De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Ambassadeursbijeenkomst Mediacollege

Verwante presentaties


Presentatie over: "Ambassadeursbijeenkomst Mediacollege"— Transcript van de presentatie:

1 Ambassadeursbijeenkomst Mediacollege

2 woensdag 4 april 2018, Amsterdam
Bruggen bouwen Stand van zaken plannen voor vervolg woensdag 4 april 2018, Amsterdam

3 Meekijken?

4 Ambities en werkelijkheid Werken met i-coaches
Bruggen bouwen? Ambities en werkelijkheid Werken met i-coaches

5 Onbalans (bron ict-monitor mbo 2017)
Dik op orde: Voorzieningen Connectiviteit Centrale ict-service organisatie Informatiemanagement Nauwelijks op orde: Specifieke onderwijsvisie Gezamenlijke visie en draagvlak Digitale geletterdheid

6 HEEL VAAK Beamer of digibord Digitaal leermateriaal Laptop/mobieltje Informatie digitaal Websites tonen (met extra oefenmateriaal) Printen voor leerlingen Leer- en oefenprogramma’s Stimuleren digitale toepassingen Uitleg door middel van pc/laptop Instructie afstemmen op leerlingresultaten Zelf ontwikkeld leermateriaal Leren omgaan met social media Leren over veiligheid online Hulp bij het online vinden van informatie Hulp bij het gebruik van computerprogramma’s Online toetsen Extra uitleg/leerstof online attenderen Klassikaal werken met digitale voorzieningen Leren programmeren of coderen Leren hoe online woordenboeken/encyclopedieën kunnen helpen VAAK REGEL-MATIG SOMS NOOIT

7 Werking van ict in het onderwijs
Interventies gericht op het gebruik van ict in het onderwijs Opbrengsten van ict Didactisch repertoire leraren

8 Leraren die gevarieerd lesgeven, maken veelvuldig gebruik van ict,
Concluderend: Leraren die gevarieerd lesgeven, maken veelvuldig gebruik van ict, waardoor zijzelf en hun leerlingen het meest profiteren van ict.

9 Interviews:

10 Stap 1 analyse - Bruggenbouwers in het onderwijs
Doel Profiel Activiteiten Organisatie Betrokkenen Succesfactoren

11 Doel Uitvoer van beleid rondom onderwijs en ict
Onderwijs en ict dichter bij elkaar brengen Omgaan met snelle technologische ontwikkelingen Digitale vaardigheden van teams verhogen Activerende didactiek van docenten ondersteunen en verhogen Aanjagen en verankeren van cultuurveranderingen Beter en meer digitaal registreren Vraagarticulatie docententeams

12 “We willen werken aan digi-geletterdheid
“We willen werken aan digi-geletterdheid. Het is belangrijk om altijd ondersteuning te hebben.” “Er is zeker een kloof tussen onderwijs en ict. We zien diversiteit aan behoeften en vragen in onze instellingen, daar moeten we goed mee omgaan.” “Op mijn afdelingen wordt er naar gestreefd om leerlingen bewuster in het systeem te zetten. Leerlingen willen tegenwoordig ten allen tijden hun resultaten kunnen inzien.”

13 Profiel Liefst een achtergrond als docent vanwege laagdrempelige contact en herkenbaarheid vraagstukken; Affiniteit met ict, maar niet per se een koploper of innovator; Is een open, positieve en meedenkende persoon; Communicatief vaardig; Sparringpartner management; Status binnen team.

14 blended coach De I-Coach Het Oliemannetje Vaandeldrager GEBRUIKERS-
VERTEGENWOORDIGER blended coach Het Oliemannetje De I-Coach digitale docent Digitale Ambassadeur

15 Bottom-up: vragen van docenten/teams bundelen en adviseren richting beleidsvorming
Top-down: uitvoer van beleid, door bv. begeleiding implementatieprocessen

16 “Het is lastig om de juiste mensen te vinden om als i-coach in te zetten, ze zijn zeldzaam in een organisatie. We moeten goed voor ze zorgen.” “Bij ons rollen de meesten vanzelf in hun functie als i-coach, vanwege hun affiniteit met ict en de plek die ze in het team hebben.”

17 Activiteiten Een goede i-coach…
(h)erkent problemen rondom ict-inzet in de klas en didactische vaardigheden; is schakel tussen de werkvloer en management en matcht vraag en aanbod; geeft (ongevraagd) advies en behandelt vragen zelfstandig; heeft een afgebakend takenpakket om ‘servicedesk 2.0 rol’ te voorkomen; begeleidt implementatieprocessen; geeft trainingen en 1 op 1 advies aan collega’s.

18 Betrokkenen Naast i-coaches, zijn docenten, teamleiders, locatiedirecteuren, bestuurders en informatiemanagers de belangrijkste betrokkenen; Alle rollen moeten duidelijk zijn: waaronder eigenaar, projectleider, opdrachtgever en -nemer; I-coaches ervaren hindernissen als hun teammanager of locatieleider geen affiniteit met ict heeft en geen nut ziet in de werkzaamheden van i-coaches; In meerdere situaties bleken docenten niet op de hoogte te zijn van aanwezigheid van i-coaches; communicatie is cruciaal. Naast i-coaches, zijn docenten, teamleiders, locatiedirecteuren, bestuurders en informatiemanagers de belangrijkste betrokkenen; Alle rollen moeten duidelijk zijn: waaronder eigenaar, projectleider, opdrachtgever en -nemer; I-coaches ervaren hindernissen als hun teammanager of locatieleider geen affiniteit met ict heeft en geen nut ziet in de werkzaamheden van i-coaches; In meerdere situaties bleken docenten niet op de hoogte te zijn van aanwezigheid van i-coaches; communicatie is cruciaal.

19 “De coaches zijn erg enthousiast, maar nog zoekende naar hun rol
“De coaches zijn erg enthousiast, maar nog zoekende naar hun rol. Ze vinden het lastig om goed zichtbaar te zijn.” “Onze afdelingsleider staat hier erg achter. Hij is zelfs ambassadeur geworden.” “Mijn rol naar ons management is eigenlijk nooit belegd, want ‘we zijn van het onderwijs’.”

20 Organisatie i-coaches merken dat zij niet genoeg centrale sturing krijgen, waardoor beslissingen op instellingsniveau blijven hangen. Ze missen een duidelijke visie of koers mbt onderwijs en ict; Waar centrale sturing ontbreekt, kiezen soms opleidingen (units, locaties, clusters) ervoor geen i-coach in te zetten. Hierdoor loopt men professionaliteit en samenwerking mis; Inzet i-coach als instrument is alleen structureel wanneer lijn operationeel - tactisch - strategisch georganiseerd is

21 Organisatie Facilitering in uren wisselt sterk; doorgaans vinden i-coaches dat ze te weinig uren krijgen waardoor gevoel van ‘vrijwilligerswerk’ ontstaat; Kennisdeling wordt regelmatig centraal gefaciliteerd door een informatiemanager/beleidsmedewerker ict in de vorm van terugkerende vergaderingen en werksessies.

22 Succesfactoren Goed ingericht op de genoemde 5 deelgebieden: doel profiel activiteiten betrokkenen organisatie

23 Doel - profiel Inzet van i-coaches koppelen aan onderwijskundige doelen. Aandacht voor selectie en het profiel van de i-coach.

24 Activiteiten Transparantie over rollen en eigenaarschap is cruciaal.

25 Betrokkenen en organisatie
Geef i-coaches een structurele plaats in verbinding tussen operationeel, tactisch en strategisch niveau. Faciliteer i-coaches met genoeg tijd en middelen. Centrale kennisdeling en aanpak is van belang voor professionalisering en consequente inzet i-coaches.

26 Succesfactoren Inzet van i-coaches koppelen aan onderwijskundige doelen. Aandacht voor selectie en het profiel van de i-coach. Transparantie over rollen en eigenaarschap is cruciaal. Geef i-coaches een structurele plaats in verbinding tussen operationeel, tactisch en strategisch niveau. Faciliteer i-coaches met genoeg tijd en middelen. Centrale kennisdeling en aanpak is van belang voor professionalisering en consequente inzet i-coaches.

27 Vervolg... Publicatie Pilots Terugkoppeling


Download ppt "Ambassadeursbijeenkomst Mediacollege"

Verwante presentaties


Ads door Google