De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

desocialekaart.be tips voor ‘bruikbare’ en ‘vindbare’ fiches

Verwante presentaties


Presentatie over: "desocialekaart.be tips voor ‘bruikbare’ en ‘vindbare’ fiches"— Transcript van de presentatie:

1 desocialekaart.be tips voor ‘bruikbare’ en ‘vindbare’ fiches
versie 4 april 2018

2 Wie zoekt, die vindt (?)

3

4

5 Belang van ‘goede’ fiches

6

7 Organisatie/hulpverlener/zorg-verstrekker zelf:
de juiste mensen bereiken Doorverwijzers: correct doorverwijzen Burgers: ‘shopgedrag’ vermijden ; weten wat je (niet) mag verwachten Overheid, administraties…: hergebruik van informatie (bv. omgevingsanalyses, minisoka’s) Onderwijs: meteen de juiste kennis aanreiken

8 Kenmerken van een ‘goede’ fiche

9 Kenmerken van een ‘goede’ fiche
‘Actueel’ en ‘correct’ (check regelmatig je fiche(s)!) ‘Leesbaar’ ‘Bruikbaar’ ‘Vindbaar’

10 Hoe maak je een ‘bruikbare’, ‘leesbare’ fiche?

11

12 TIP 1: houd doelgroep & doel van de sociale kaart voor ogen
Doorverwijzing  concreet & to the point: Wat doen we & voor wie = de kernzaak !!! Indien nodig voor een correcte doorverwijs: Voorwaarden waaraan de cliënt moet voldoen Eventuele exclusies (bv. geen verslaafden) Rechtstreeks toegankelijk of enkel via… ?

13 TIP 1: houd doelgroep & doel van de sociale kaart voor ogen
Doorverwijssite, géén reclamefolder  géén sloganeske verkoopspraatjes ! (“Wij zijn de grootste blabla”)

14 KORTOM IN ÉÉN OOGOPSLAG:
Wie doet wat, voor wie? Kom ik in aanmerking? Hoe neem ik contact op?

15 TIP 2: extra aandacht voor de cruciale velden
*Organisatienaam en contactgegevens: wie zijn we + hoe contacteer je ons? Algemene werking: wat doen we? Doelgroep en voorwaarden: voor wie doen we dat + moeten onze cliënten aan bepaalde voorwaarden/exclusies voldoen? *Rubriek: waar in de ‘inhoudstafel’ van de sociale kaart passen wij het best? *Gestructureerd werkingsgebied: welke regio bedienen wij?

16 TIP 3: vermijd vakjargon
Ga er van uit dat de surfer jouw sector niet kent Enkel vakjargon als dat echt niet te vermijden is Vermijd afkortingen (of voeg de voluitversie tussen haakjes toe) Leg ‘moeilijke woorden’ kort, eenvoudig en zo concreet mogelijk uit Budgetbegeleiding: je krijgt professionele ondersteuning om je inkomsten en uitgaven beter zelfstandig te beheren. Gratis, anoniem en vrijwillig.

17 TIP 4: geen proza! Besef: online leest men diagonaal (F), dus:
In de bondigheid kent men de meester Korte zinnen Gestructureerd, bv. met opsommingen (verschillende niveaus mogelijk) DON’T: ganse teksten uit je jaarverslag overnemen Kortom: KISS (keep it simple, stupid!)

18

19

20 TIP 5: kort, maar toch voldoende concreet
Bv. veld ‘Algemene werking’: Type voorziening (bv. woonzorgcentrum, vakbond,…) Waarvoor kan je CONCREET bij ons terecht? Kort Opsomming= vlotter te ‘scannen’ dan proza Beperk je opsomming (max. 5 à 6 items) Geen details (zie volgende tip ;-)

21

22 TIP 6: details via hyperlinks
Basisinformatie op de fiche Verwijs voor extra uitleg en details naar je eigen webpagina. Werk daarvoor met hyperlinks. Vergeet niet om ook de hyperlinks te actualiseren!

23

24 Hoe maak je een ‘vindbare’ fiche?

25

26 Welke velden doorzoekt het ‘Eenvoudig zoeken’?

27 Welke velden doorzoekt het ‘Eenvoudig zoeken’?
Organisatienaam, bijnaam, afkorting Naam & voornaam van gepubliceerde personen Rubriek Trefwoorden (worden centraal toegekend via draaiboek) Gestructureerd werkingsgebied (welke regio kan bij ons terecht?) Algemene werking WEETJE: velden krijgen verschillend ‘gewicht’ => hoger/lager in resultaatslijst

28 Welke velden doorzoekt het uitgebreid zoeken?

29 Welke velden doorzoekt het uitgebreid zoeken?
A. Blokje ‘Vrij zoeken’ Naam & voornaam van gepubliceerde personen Naam activiteit (momenteel nauwelijks in gebruik) Organisatienaam Zoektermen (= zoeken op woorden in rubrieken, trefwoorden en algemene werking) 2 meer administratieve zoekvelden: datum laatste wijziging + ‘moederfiches’

30

31 Welke velden doorzoekt het uitgebreid zoeken?
B. Blokje ‘Geografisch zoeken’ Aangevinkt(e) gewest, provincie, fusiegemeente of deelgemeente (via boomstructuur) Aangeduide regio’s uit het gestructureerde werkingsgebied (keuzelijst ; nauwelijks in gebruik) Straatnaam

32

33 Welke velden doorzoekt het uitgebreid zoeken?
C. Blokje ‘Inhoudstafel’ Aangevinkte subrubriek(en)

34

35 Welke velden doorzoekt het uitgebreid zoeken?
D. Blokje ‘Trefwoorden’ Aangeduide trefwoorden (keuzelijst)

36

37 ‘Wegen’ op het zoeken Vlotter gevonden worden kan je ‘boosten’ door slim om te springen met velden als bijnaam, algemene werking,… Bij velden als rubriek, trefwoorden, werkingsgebied,… heb je minder speling. Je kan dus vooral wegen op het ‘eenvoudig zoeken’. Dat is ook de meest gebruikte zoekmodule…

38 TIP 7: spelen met namen Veld ‘Organisatienaam’: bij voorkeur voluit, met aanduiding aanbod (bv. Dagverzorgingscentrum De Zonnebloem). Wordt i.f.v. uniformiteit en vindbaarheid soms aangepast door de redactie van de sociale kaart. Online zichtbaar en opzoekbaar. Veld ‘Afkorting’: zonder puntjes. Niet online zichtbaar, wel opzoekbaar. Veld ‘Bijnaam’: oude naam, roepnaam, alternatieve schrijfwijze,… Niet online zichtbaar, wel opzoekbaar. Welzijnsoverleg Regio Gent (organisatienaam) WRG (afkorting) Regionaal Welzijnsoverleg Gent (bijnaam) RWO Gent (afkorting of bijnaam)

39 TIP 8: veld ‘algemene werking’
= wat doen we? Denk na over de termen die je gebruikt (ifv opzoekbaarheid) Oefening 1: beschrijf wat jullie doen in max. 5 kernwoorden Oefening 2: welke woorden zou iemand intikken om bij jouw(type van) organisatie terecht te komen? Wees concreet: schrijf niet ‘advies’, maar wel ‘advies bij huurproblemen’

40 “Ambulante GGZ-dienst”
“Psychologische begeleiding” “Materiële hulpverlening” “Kleding, warme maaltijd,…” “Vaststelling v/h ziektebeeld” “Diagnose”

41 TIP 9: kies de meest specifieke ‘subrubriek’
= inhoudstafel ; indeling van het welzijns- en gezondheids- veld in ‘vakjes’ (sectoren/doelgroepen/beroepsgroepen) Volledige hoofdrubrieken toekennen = zinloos Zo specifiek mogelijk (subrubriek, subsubrubrieken), bv.: ‘ Sociale restaurants’ Meerdere subrubrieken mogelijk (enkel indien relevant) Eindbeslissing door redactie sociale kaart (controle!)

42

43

44 TIP 10: geografisch werkingsgebied
<> Waar is deze dienst gelegen? (adres) = waar is deze dienst actief (in welke gemeenten kan men van onze diensten gebruik maken?) Soms wettelijk vastgelegd (bv. justitiehuis) Soms ‘afgesproken’ (bv. centra geestelijke gezondheidszorg) Anders: ‘gezond verstand’ (zelden heel Vlaanderen) Eindbeslissing door redactie sociale kaart (controle!)

45 OPGELET: 2 velden voor werkingsgebied!

46 OPGELET: 2 velden voor werkingsgebied!
Tekstveld werkingsgebied Gestructureerd veld werkingsgebied Wenselijk om in te vullen Verplicht veld Wordt niet op gezocht Wordt wél op gezocht Zichtbaar voor allen Onzichtbaar op online fiche Vrij invulveld (zelf iets intikken) Keuzelijst (aanvinken) “Theorie” “Praktijk”

47 Voorbeeld ‘slim’ ingeven van werkingsgebied
Lokaal kantoor van CM Waas en Dender in Lokeren: Vrij tekstveld: Regio Waas en Dender (= “theorie”) Gestructureerd veld: Lokeren + grensgemeenten binnen de vermelde regio, indien daar geen CM-kantoor is (= “praktijk”)

48

49 EEN ‘BRUIKBARE’, ‘LEESBARE’, ‘VINDBARE’ FICHE…

50 …VERGT NIET MEER TIJD… (integendeel…)

51 HET VERGT VOORAL… …GEZOND VERSTAND ;-)

52

53 desocialekaart@vlaanderen.be www.desocialekaart.be
Team Sociale Kaart


Download ppt "desocialekaart.be tips voor ‘bruikbare’ en ‘vindbare’ fiches"

Verwante presentaties


Ads door Google