De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Profiel Biologische Psychologie

Verwante presentaties


Presentatie over: "Profiel Biologische Psychologie"— Transcript van de presentatie:

1 Profiel Biologische Psychologie
Translationele neurofysiologische en klinische benadering van het menselijk functioneren

2 Verloop Bachelor tot master

3 Bachelor Biologische psychologie I Biologische psychologie II
Een kennismaking met de biologische psychologie … Wat is biologische psychologie? Evolutie van het zenuwstelsel Structuur en fysiologie Het centraal zenuwstelsel Het autonoom zenuwstelsel Biologische psychologie II Verdiep je kennis over het zenuwstelsel met thema’s als … Onderzoeksmethoden Slaap Leren en Long term potentiation (LTP) Visueel leren Relationeel leren Motorisch leren Biologische psychologie I: Wat is biologische psychologie? Waarom staat de studie van structuur en functie van het zenuwstelsel op het programma van een student psychologie? De voorlopers van de biologische psychologen: anatomen, fysiologen met bijzondere aandacht voor het gedrag. Evolutie van het zenuwstelsel. De zenuwcel: structuur en fysiologie. Het steunweefsel: structuur en fysiologie. De neurotransmissie: hoe spreken zenuwcellen met elkaar? Macrostructuur van de hersenen: de grote snelwegen. Microstructuur van de hersenen: overzicht van deelgebieden en hun verbindingen. Het ruggenmerg en de spinale zenuwen. De hersenstam, cerebellum en de hersenzenuwen. Het autonome zenuwstelsel: structuur en functie. Biologische psychologie II: Methoden Slaap Leren Long term potentiation (LTP) Visueel leren Relationeel leren Motorisch leren

4 Bachelor Gezondheidspsychologie Psycholinguistiek (keuzevak)
Bestudeert gezondheid en ziekte met bijzondere aandacht voor leefstijl, psychosociale determinanten, voorlichting en de effectiviteit van interventies. Psycholinguistiek (keuzevak) Leer meer over … Normale spraak- en taalontwikkeling Taalontwikkelingsstoornissen (o.a. dysfasie, dyslexie & dysorthografie) De verworven emotionele, cognitieve, spraak-en taalstoornissen na een hersenletsel Onderzoeksinstrumentaria Gezondheidspsychologie: Gezondheidspsychologie bestudeert gezondheid en ziekte met bijzondere aandacht voor leefstijl, psychosociale determinanten, voorlichting en de effectiviteit van interventies. Gezondheidspsychologie richt zich daarbij vooral op alledaagse gedragingen, die de gezondheid in gunstige of ongunstige zin kunnen beïnvloeden. Daartoe behoren gedragingen om gezondheid, herstel van ziekte of leren omgaan met ziekte te bevorderen. Gezondheid wordt hierbij beschouwd als een continuüm variërend van volkomen gezond tot het levenseinde. De gezondheidspsychologie is ook gericht op primaire, secundaire én tertiaire preventie. Hier betreft het onderzoek naar psychosociale factoren die van belang zijn bij gezondheid alsook bij het ontstaan en voortduren van aandoeningen en ziekten. Voorbeelden lopen van preventief gedrag en leefstijlen bij bijvoorbeeld roken en cardiovasculaire aandoeningen tot de psychologische factoren die betrokken zijn bij b.v. kanker. Sterke nadruk ligt op de invloed van voorlichting en communicatie, sociale interactie, de effectiviteit van gezondheidbevorderende interventies en de gedragsveranderende cyclus. Psycholinguistiek: Aandacht wordt besteed aan de relevantie van de cognitieve processingmodellen in de klinische praktijk.  Naast een overzicht van de normale spraak- en taalontwikkeling wordt ingegaan op verschillende aspecten van taalontwikkelingsstoornissen (o.a. dysfasie, dyslexie & dysorthografie) en worden verschillende vormen van verworven spraak- en taalstoornissen na hersenletsels bij zowel kinderen als volwassenen besproken en gedemonstreerd.  Het onderzoeksinstrumentarium met de belangrijkste tests wordt toegelicht.

5 Bachelor Functionele neuroanatomie
A.d.h.v. preparaten en modellen maak je in kleine groepen kennis met de anatomie van het menselijk zenuwstelsel. Functionele neuroanatomie: Hoorcollege Practicum in groep Literatuurstudie in groep

6 Bachelor Neuropsychologie en -diagnostiek Omvat de studie van …
de gedragsmatige gevolgen van hersenschade de diagnostiek, revalidatie en counseling van patiënt en omgeving … met toepassingen binnen neurologie, psychiatrie en neuropsychologie! Sterk ‘case’ gerichte cursus, met studie van zo’n 15 frequent voorkomende aandoeningen (o.a. hersenbloeding, dementie, Parkinson). Hierbij krijg je steeds een casus en uiteenzetting van de theoretisch achtergrond. Neuropsychologie en –diagnostiek: Historische inleiding tot de klinische neuropsychologie - beeldvorming- overzicht van cognitieve domeinen met hun respectievelijke stoornissen en bijhorend neuropsychologisch testmateriaal: waarneming, ruimtelijke cognitie, aandacht, geheugen, sociale cognitie, executieve functies, taal, actie en motoriek - trauma - epilepsie - tumoren - CVA - herstel en revalidatie - neuropsychologische assessment

7 Bachelor Onderzoekspracticum cognitieve-biologisch psychologie
Leer in groep je eigen onderzoek en literatuurstudie op te bouwen o.b.v. een zelfgekozen thema. Snelheid en nauwkeurigheid van oogbewegingen meten a.d.h.v. EyeLink II oogbewegingsregistratie-apparatuur: het gebruik van een Simon taak met locatie-precue. Is de invloed van amfetamine op het consolidatieproces verschillend voor impliciet en expliciet geleerde kennis? Onderzoekspracticum cognitieve-biologische psychologie: Studenten krijgen een beter inzicht in het gebruik van de onderzoeksmethoden en leren zelfstandig een wetenschappelijke redenering op te bouwen. Tijdens de werkcolleges leren studenten in groepsverband het proces van een psychologisch onderzoek te doorlopen, van de literatuurstudie tot het schrijven van een wetenschappelijk verslag. Van de studenten wordt verwacht dat ze leren zelfstandig literatuur op te zoeken, begrijpen hoe een onderzoeksdesign wordt opgezet, de voor-en nadelen van de verschillende methoden van dataverzameling kunnen afwegen, een goed begrip hebben van data-analyse met meer gevorderde statistische technieken (bv. variantie-analyse) en kritisch kunnen reflecteren over de resultaten. Het wetenschappelijk verslag dient te worden opgesteld conform de APA richtlijnen. 

8 Veerkracht Welbevinden
Biologische Psychologie: Een functionele en neurofysiologische benadering Emotieregulatie Slaap Veerkracht Welbevinden Psychopathologie Stress Emotie en geheugen

9 1. Autonoom Zenuwstelsel 2. Centraal zenuwstelsel
Biologische psychologie 1. Autonoom Zenuwstelsel -Sympathisch/parasympathisch functioneren - Hartritme variabiliteit - Sinusaritmie -Functioneren in extreme omstandigheden zoals in Antarctica, in de ruimte.. 2. Centraal zenuwstelsel -Bewustzijn -Affectief bewustzijn -Anoetisch en autonoetisch bewustzijn -Circadiaans ritme -Pijn -Verslaving -Communication -Beweging en de hersenen -Muziek en de hersenen In addition to the ongoing cooperation with CLEP on assessment and personality (Prof. G. Rossi and Prof. Chr. Schotte), there is the cooperation with the research group for Social Neuroscience of Prof. Fr. van Overwalle on social cognition (GOA; Van Overwalle, Vandekerckhove, & Cluydts) and future projects on emotion and understanding the other person, which builds already a unique collaboration of the Biological research group and the research group of ‘Social Neuroscience.’

10 1ste Master Cursus: Biologische psychologie van het centraal zenuwstelsel Verdiep je kennis over het neurobiologisch functioneren bij … Slaap & circadiaanse ritmes Bewustzijn Executief functioneren en gedragscontrole Beweging Muziek Communicatie Verslaving Pijn Biologische psychologie van het autonoom zenuwstelsel: The autonomic nervous system and its relation to the central nervous system. Through the Journal Club you will critically analyze a paper about the autonomic nervous system and present it to your fellow students. Biologische psychologie van het centraal zenuwstelsel: As biological psychology -also known as behavioral neuroscience and psychobiology- works on the level of nerves, neurotransmitters, brain circuitry and the basic biological processes that underlie normal and abnormal behavior, the course Biological III, part I, is meant -to introduce- or -to deepen- some of the central themes in psychology from an integrated functional and neurobiological point of view. This course focuses on psychological processes such as consciousness, stress and neuronal plasticity. Where possible, it considers implications for human health of factors affecting behavior and the nervous system. Topics include circadian rhythm, consciousness, executive functioning and behavioral control, the impact of movement on the brain, music and the brain, communication, addiction, and pain, Methoden in de klinische gedragsneurowetenschappen: Dit opleidingsonderdeel stelt zich tot doel een brede waaier aan inzichten, kennis en vaardigheden bij te brengen in het domein van de klinische gedragsneurowetenschappen. Meerbepaald over de methoden die gebruikt worden om de activiteit in het centraal en perifeer zenuwstelsel te meten zoals het electro-encefalogram en structurele en functionele hersenbeeldvormingstechnieken (hersenactiviteit), het electro-oculogram (oogbewegingen), het electro-myogram (spieractiviteit), huidgeleiding (electro-dermale activiteit), het electro-cardiogram (hartactiviteit), respiratoire metingen (ademhalingsactiviteit), temperatuurmetingen (thermale activiteit), speeksel-, urine, en bloedstalen (psychoneuroendocriene activiteit).

11 1ste Master Cursus: Biologische psychologie van het autonoom zenuwstelsel -Sympathisch/parasympathisch zenuwstelsel - Hartritmevariabiliteit - Sinusaritmie -Functioneren in extreme omstandigheden zoals in Antarctica, in de ruimte..in de ruimte, coping, Biologische psychologie van het autonoom zenuwstelsel: The autonomic nervous system and its relation to the central nervous system. Through the Journal Club you will critically analyze a paper about the autonomic nervous system and present it to your fellow students. Biologische psychologie van het centraal zenuwstelsel: As biological psychology -also known as behavioral neuroscience and psychobiology- works on the level of nerves, neurotransmitters, brain circuitry and the basic biological processes that underlie normal and abnormal behavior, the course Biological III, part I, is meant -to introduce- or -to deepen- some of the central themes in psychology from an integrated functional and neurobiological point of view. This course focuses on psychological processes such as consciousness, stress and neuronal plasticity. Where possible, it considers implications for human health of factors affecting behavior and the nervous system. Topics include circadian rhythm, consciousness, executive functioning and behavioral control, the impact of movement on the brain, music and the brain, communication, addiction, and pain, Methoden in de klinische gedragsneurowetenschappen: Dit opleidingsonderdeel stelt zich tot doel een brede waaier aan inzichten, kennis en vaardigheden bij te brengen in het domein van de klinische gedragsneurowetenschappen. Meerbepaald over de methoden die gebruikt worden om de activiteit in het centraal en perifeer zenuwstelsel te meten zoals het electro-encefalogram en structurele en functionele hersenbeeldvormingstechnieken (hersenactiviteit), het electro-oculogram (oogbewegingen), het electro-myogram (spieractiviteit), huidgeleiding (electro-dermale activiteit), het electro-cardiogram (hartactiviteit), respiratoire metingen (ademhalingsactiviteit), temperatuurmetingen (thermale activiteit), speeksel-, urine, en bloedstalen (psychoneuroendocriene activiteit).

12 1ste Master Methoden in de klinische gedragsneurowetenschappen
Opname activiteit van de lichaamssystemen: Link fysiologische responsen en menselijk gedrag: bloeddruk, ECG, EEG, EMG, EOG, ERP, … Demonstraties: opname, analyse, interpretatie Toepassingsgebieden: Motoriek Geheugen en aandacht Conditionering Slaap Emotie Motivatie Stress Prestatie Essentieel voor zowel wetenschappelijk onderzoek, als de klinische praktijk! Methoden in de klinische gedragsneurowetenschappen: Dit opleidingsonderdeel stelt zich tot doel een brede waaier aan inzichten, kennis en vaardigheden bij te brengen in het domein van de klinische gedragsneurowetenschappen. Meerbepaald over de methoden die gebruikt worden om de activiteit in het centraal en perifeer zenuwstelsel te meten zoals het electro-encefalogram en structurele en functionele hersenbeeldvormingstechnieken (hersenactiviteit), het electro-oculogram (oogbewegingen), het electro-myogram (spieractiviteit), huidgeleiding (electro-dermale activiteit), het electro-cardiogram (hartactiviteit), respiratoire metingen (ademhalingsactiviteit), temperatuurmetingen (thermale activiteit), speeksel-, urine, en bloedstalen (psychoneuroendocriene activiteit).

13 1ste Master Methoden in de klinische gedragsneurowetenschappen
Opname activiteit van de lichaamssystemen: Link fysiologische responsen en menselijk gedrag: bloeddruk, ECG, EEG, EMG, EOG, ERP, … Demonstraties: opname, analyse, interpretatie Toepassingsgebieden: Motoriek Geheugen en aandacht Conditionering Slaap Emotie Motivatie Stress Prestatie Essentieel voor zowel wetenschappelijk onderzoek, als de klinische praktijk! Methoden in de klinische gedragsneurowetenschappen: Dit opleidingsonderdeel stelt zich tot doel een brede waaier aan inzichten, kennis en vaardigheden bij te brengen in het domein van de klinische gedragsneurowetenschappen. Meerbepaald over de methoden die gebruikt worden om de activiteit in het centraal en perifeer zenuwstelsel te meten zoals het electro-encefalogram en structurele en functionele hersenbeeldvormingstechnieken (hersenactiviteit), het electro-oculogram (oogbewegingen), het electro-myogram (spieractiviteit), huidgeleiding (electro-dermale activiteit), het electro-cardiogram (hartactiviteit), respiratoire metingen (ademhalingsactiviteit), temperatuurmetingen (thermale activiteit), speeksel-, urine, en bloedstalen (psychoneuroendocriene activiteit).

14 2de Master Capita selecta in de klinische gedragsneurowetenschappen
Een interactieve bespreking van geselecteerde topics vanuit het perspectief van de neurofysiologie, het gezond functioneren en de psychopathologie. Hoe worden de functies, besproken in BIO-II, beïnvloed bij psychopathologie (psychose, angst, …)? Capita selecta in de klinische gedragsneurowetenschappen: Deze cursus vertrekt vanuit een geïntegreerde neurofysiologische functionele benadering van het menselijk functioneren en de ontwikkeling van psychopathologie. Onderliggende functies en dysfuncties zoals stemming, stemmingswisselingen, psychotische fenomenen, angst, motivatie, motivationele deficieten, impulsiviteit en gedragsstoornissen, worden hierbij gelinkt aan de geassocieerde processen in specifieke hersencircuits. Zowel de neurofysiologische processen en mechanismen, de neurogenetica en de neurobiochemie van mentale stoornissen gedurende de levensloop, alsook de mechanismen van preventie, verandering en neuronale plasticiteit zullen aan bod komen. Inzicht in deze functionele benadering van cognitieve, affectieve en sociale processen, laat de student toe een gedifferentieerd transdiagnostisch inzicht te ontwikkelen in dysfuncties en psychopathologie. 1. STRESS AND THE BRAIN Developmental neuroscience The concept of neurovulnerability (Vandekerckhove, 2005) Psychoneuroimunology Pathological Fatigue and its treatment 1.1. Developmental neuroscience The developing brain and neural plasticity: implications for normality, psychopathy and resilience 1.2. The concept of neurovulnerability (Vandekerckhove, 2005) The role of the brain and neuronal plasticity Psychogenic amnesia 2. AFFECTIVE NEUROSCIENCE Primary affective information processing Affective consciousness as precondition for higher forms of consciousness? Affective neuroscience: neuroanatomy of affective information processing, emotion regulation and self-regulation: in daily living and in psychotherapy with as central area: Discussion of own research on emotion regulation: adaptiveness of emotion regulation modes and sleep, fMRI and DTI of emotion regulation. 3. NEUROBIOLOGY OF PSYCHOPATHOLOGY: possible topics Depression Anxiety Autism Addiction Schizophrenia

15 Capita selecta in de klinische gedragsneurowetenschappen
1. STRESS AND THE BRAIN Developmental neuroscience The concept of neurovulnerability (Vandekerckhove, 2005) Psychoneuroimmunology Pathological fatigue and its treatment 1.1. Neuroplasticity 1.2. Neurovulnerability (Vandekerckhove, 2005) 2. AFFECTIVE NEUROSCIENCE Primary affective information processing Affective consciousness as precondition for higher forms of consciousness? Affective neuroscience: neuroanatomy of affective information processing, emotion regulation and self-regulation. Discussion of own research on emotion regulation

16 Capita selecta in de klinische gedragsneurowetenschappen
3. NEUROBIOLOGY OF PSYCHOPATHOLOGY: possible topics Depression Anxiety Autism Addiction Schizophrenia

17 Onderzoek: Multi-methodisch en functioneel
Experimentele gedragsstudies Beeldvorming Cross-sectionele studies Experiencing sample studies Emotieregulatie Emotie en geheugen Circadiaan ritme Leven in extreme omstandigheden Slaap, veerkracht en burnout

18 Every 2 hours: Evaluation of objective and subjective sleepiness
Vb. slaaponderzoek PSG monitoring PSG monitoring PSG monitoring Every 2 hours: Evaluation of objective and subjective sleepiness Vb. slaaponderzoek

19 Vb. slaaponderzoek Vb. slaaponderzoek
Volgend aan een adaptatienacht werd er in een gecounterbalanceerde orde: referentie nacht (REF) Nacht met een negatieve gebeurtenis Hierna volgde de inductie van ofwel de neutrale conditie, waarbij de ppn een vrij eenvoudige intelligentietest dienden op te lossen, en de feedback ook vrij neutral was, als vergelijkende conditie voor de emotionele faalervaring: De proefleider kwam de taak voorstellen op een korte, formele wijze waarbij de proefpersonen een cognitieve intelligentietaak dienden te doen als validatie van een intelligentietaak ontwikkeld door de vakgroep met internationale verspreiding, uit te voeren teneinde hun intelligentie en toekomstige professionele prestaties te voorspellen. In feite was de intelligentietest veel te moeilijk zodanig dat de prestaties zeker laag zouden liggen. Op het einde van de test gaf het computerprogramma als feedback dat de score gemiddeld zwak is, waarbij de pl geirriteerd aangeeft dat de fysiologische data onbruikbaar zijn en de test daarom vermoedelijk de volgende morgen opnieuw gedaan zal moeten worden. Ook de volgende morgen wordt de stemming en het piekerniveau gemeten waarna de de debriefing volgde en de ppn in een andere kamer gevraagd wordt hoe hij de testing ervaren heeft. Hierna worden de stemming en het ruminatieniveau gemeten en diende de ppn te gaan slapen. S nachts werd de slaapfysiologie gemeten. Vooraf aan de inductie wordt De proefpersoon werd uitvoerig gedebriefed en gerustgesteld, waarbij ze ook mijn telefoonnummer meekregen om eventueel nog vragen te stellen of een gesprek te hebben achteraf. Ook werd hen aangeboden de resultaten mee te delen later,

20 Vb. individuele verschillen in circadiane ritmes
Vb. slaaponderzoek

21 Vb. fMRI-DTI Despite the large amount of research on processing affective pictures and different forms of cognitive emotion regulation modes such as reappraisal (for a discussion see; Ochsner et al., 2004), little is known yet about the underlying psychological and neural mechanisms, especially of more experiential emotion-regulation modes within the processing of (negative) emotional material and its adaptive influences. Resilience can be characterised as adaptive responding to stressful or traumatic circumstances or events. Stress and trauma are major precipitants of mental health problems in vulnerable individuals and therefore understanding why resilient people are protected from these effects is important for mental health research. Resilience has been studied invpsychosocial research for some time. However, the neurobiology of resilience is a more recentband less developed research area. Important reviews have emphasised the importance of multiple interacting factors, with clear roles for both biological and environmental influences. This review considers briefly how specific biological factors impact on resilience, with reference to post-traumatic stress disorder (PTSD) and depression. We consider cognitive factors, particularly the coping strategies that resilient individuals employ. Neurochemical factors are also important, and we discuss evidence implicating neuropeptide Y and dehydroepiandrosterone in the mediation of stress and resilience. Brain imaging provides a tool for assessing in vivo brain structure and function, with several studies suggesting that regions of the extended limbic system are likely to play key roles in determining resilience. Finally, genetic research is showing how genetic markers underpin personality traits including resilience to stress and trauma. These biological factors interact with each another as well as environmental triggers to determine how an individual responds to stressful or traumatic events. Understanding these interactions may offer clues to help us strengthen resilience in individuals vulnerable to stress-induced mental health problems In another study of depression, Erickson et al. (2005) used an affective ‘Go/No-go’ task. Subjects were presented with blocks of emotional words, some happy and some sad. In some blocks, subjects had to respond to the happy words and ignore the sad, while in others the reverse pattern of responding was required. Depressed patients responded more slowly and made more errors for happy words. Healthy subjects were slower and less accurate for sad words, suggesting a positive affective bias that may be associated with resilience. The functional neural basis of these effects has also been studied (see below). De betekenis van a, b, c, d etc! A Voxel Based Diffusion Tensor Analysis (DTI) demonstreert witte stof paden in emotieregulatie (2011) Although gray matter components of the limbic system have been studied by using MR imaging, the connecting white matter bundles have only rarely been analyzed, and persons with dispositional experiential or more cognitive analytical processing patterns have to date not been included in these studies. In order to attain a deeper understanding of emotional functioning and the brain, it is also important to use the most advanced techniques such as DTI (diffusion tensor tractography) where large white-matter tracts such as the fornix and cingulum are studied. DTI of Limbic Tracts in cases of Borderline Personality Disorder ( ). The connecting white matter bundles of the limbic system in persons with borderline personality disorder (BPD) compared with healthy persons have never been analyzed. This study will further help to highlight the functional differences in emotional processing, important in understanding BPD and its treatment.

22 Vb. Hersenlesie-studies
Lesie-studies: patiënten met ventromediale, orbitofrontale of cerebellaire schade

23 Thesis Emotie, emotieregulatie en psychofysiologische responsen
Binnen de biologische psychologie kan je je thesis schrijven over onder meer … Emotie, emotieregulatie en psychofysiologische responsen Slaap & circadiane ritmiciteit Leven in extreme omstandigheden Kanker Hoogsensitiviteit Stress Veerkracht Burnout EMDR Volledige lijst wordt verkregen na de 1ste les over de masterproef!

24 Conclusie: Biologische psychologie: Een noodzakelijke en interessante basis voor onderzoek naar de klinische praktijk Functionele & translationele diagnostiek: inzicht in de onderliggende processen en mechanismen in het gedragsmatig en emotioneel functioneren in sociale interacties & dagelijkse leven en hun effecten op de slaap & de ontwikkeling van psychopathologie. Waarom zijn bepaalde individuen in het bijzonder kwetsbaar voor negatieve levensgebeurtenissen, terwijl anderen relatief beschermd blijven? Ontwikkelingspsychologische invloeden zoals levensstress en negatieve levensgebeurtenissen beïnvloeden de individuele verschillen in hoe er wordt gereageerd op negatieve, dagdagelijkse gebeurtenissen.

25 Interpersoonlijke dynamieken in de sociale omgeving vormen en reguleren emotie en gedrag, hetgeen de neuronale plasticiteit en veerkracht bepaalt: neuronale en biopsychosociale kwetsbaarheid in het algemeen (Vandekerckhove, 2005) Welke psychofysiologische en neuronale processen & mechanismen in het individueel functioneren spelen hierin een rol? Hoe kunnen we in de klinische praktijk hier iets mee doen en deze onderliggende kwetsbare & beschermende factoren versterken?

26 Naar de toekomst toe … Als biologisch psycholoog kan je aan de slag in … Geestelijke gezondheidszorg Ziekenhuis: afdeling slaap, centrum voor vermoeidheidspathologie, oncologie, geriatrie, psychodiagnostiek, psychiatrie Privé-praktijk, psychodiagnostiek, psychotherapie, traumaverwerking, coaching Onderzoek naar de klinische praktijk: Functionele, translationele diagnostiek: inzicht in de onderliggende processen en mechanismen in het gedragsmatig en emotioneel functioneren in sociale interacties en dagelijkse leven en hun effecten op de slaap en de ontwikkeling van psychopathologie. Onderzoek naar kwetsbare en protectieve factoren Waarom zijn bepaalde individuen in het bijzonder kwetsbaar voor negatieve levensgebeurtenissen, terwijl anderen relatief beschermd blijven? Ontwikkelingspscyhologische invloeden zoals levensstress en negatieve levensgebeurtenissen beïnvloeden de individuele verschillen in hoe men reageert op negatieve dagdagelijkse gebeurtenissen. Interpersoonlijke dynamieken in de sociale omgeving vormen en reguleren emotie en gedrag, hetgeen de neuronale plasticiteit en veerkracht bepaalt: neuronale en biopsychosociale kwetsbaarheid in het algemeen (Vandekerckhove, 2005) Welke pscyhofysiologische en neuronale processen en mechanismen in het individueel functioneren spelen hierin een rol? Hoe kunnen we in de klinische praktijk hier iets mee doen en deze onderliggende kwetsbare en beschermende factoren versterken?

27 Waarom je ook voor bio moet kiezen …
“… een richting met ontzettend veel toepassingen …” “… leuk en leerrijk …” “… een familiale groep en goed contact met de professoren …” Testimonials studenten “… de mate van autonomie die we krijgen is fantastisch …”

28

29 Profiel Orthopsychologie
Studie van en hulpverlening aan kinderen en jongeren die zich bevinden in speciale en problematische opvoedings- en onderwijsleersituaties. Studie van handicap en diversiteit. Psychologisch en (orthoped)agogisch onderzoek naar kinderen en volwassenen die zich bevinden in maatschappelijke handicap- of uitzonderingssituaties.

30 Profiel Orthopsychologie
Wetenschappelijke studie van en hulpverlening aan kinderen en jongeren in problematische opvoedings- en onderwijsleersituaties Master Handelend diagnosticeren Interventie & preventie v gedrags- & emotionele probl.n Kinderen & jongeren in complexe gezins- & leefsit.s keuzelijst o.a.: Verstandelijke beperkingen Auditieve en visuele beperkingen Fysieke beperkingen en zieke kind.n Bachelor Psychotherapeutische vaardigheden Opvoeding en opvoedingsproblemen Leerstoornissen & orthodidactiek

31 Profiel Orthopsychologie
Handelings- en hulpverleningsgericht Contextgericht (kinderen en ouders) Maakt gebruik van een veelheid aan onderzoeksmethoden: kwantitatief maar ook kwalitatief en actieonderzoek.

32 Profiel Orthopsychologie
Samenwerking met vakgroep Orthopedagogiek van de Universiteit Gent en Leuven (bv. Van Hove (UGent) en Grietens (KULeuven)). Internationale samenwerking in Bolivië, Colombia, Congo, Oeganda, Palestina, Mexico en andere derde wereldlanden. Europese samenwerking met de universiteit van La Coruña (Spanje), Leiden en Groningen (Nederland).

33 Profiel Orthopsychologie
Twee onderzoeksspeerpunten met betrekking tot opvoeding en opvoedingsondersteuning van zieke kinderen, kinderen in handicapsituaties en kinderen in problematische opvoedingssituaties: Onderzoek naar (bijzondere) jeugdzorg met de nadruk op pleegzorg Onderzoeksgroep IDNS

34 Vroegtijdige opvoeding en ouder-kind interactie
Psychologische hulpverlening en psychotherapie Kinderen in kwetsbare situaties CCVS Onderzoeksgroep Interpersoonlijke, Discursieve & Narratieve Studies In Psychologie en Educatiewetenschappen IDNS-PE

35

36 Intersubjectieve constructie en reconstructie van subjectiviteit
Vroegtijdige opvoeding en ouder-kind interactie Psychologische hulpverlening en psychotherapie Kinderen in kwetsbare situaties CCVS Intersubjectieve constructie en reconstructie van subjectiviteit Onderzoeksgroep Interpersoonlijke, Discursieve & Narratieve Studies In Psychologie en Educatiewetenschappen IDNS-PE

37 muzikanten, die de spraak van de moeders niet uitschreven in toonhoogtevormen en patronen, maar in notenbalken en muzieknoten.

38 Resettlement of war-affected communities in Northern Uganda and a longitudinal follow-up of the reintegration process of former child soldiers Kathleen Coppens

39 Living among armed groups and the construction of the self in Colombia
Julia Villanueva

40 Leaving the streets: Participatory action research with street children and their families. Improving family reunification programmes in poor urban communities in Bolivia Isabel Berckmans

41 3de BA Psychologie Profielen
16/11/2018 Profielen LEVENSL: Ontwikkelingspsych. II (6 sp) COBI: Funct. Neuroanatomie m.i.v. hersendiss. Seksuologie (3 sp) Onderzoekspracticum cognitieve psychol. Psychotherapeutische vaardigh. (3 sp) Neuropsychologie & neurodiagnostiek Schoolpsychologie (3 sp) OPV & GEZIN: Leerstoornissen & Orthodidactiek A&O: Arbeids- & Personeelspsychologie Psychotherapeutische vaardigh. Praktijkonderz. Arbeids- & Personeelsps. Opvoeding & opvoedingsproblemen Managerial psychology

42 1ste MA Psychologie profielen LEVENSL: Psychogerontologie
Capita selecta persoonlijkheidspsychologie Forensische psychiatrie OPVOEDING & GEZIN: Handelend diagnosticeren Kinderen & jongeren in complexe gezins- en leefsituaties Interventie en preventie van gedrags- en emotionele problemen BIOL: Methoden in de klinische gedragsneurowetenschappen Biologische psychologie van het centraal zenuwstelsel Biologische psychologie van het autonoom zenuwstelsel profielen

43 16/11/2018 Klinisch psycholoog Houdt zich bezig met psychosociale en gezondheidsproblemen: diagnostiek, therapie, preventie hoe ga ik om met mijn huilbaby? heeft mijn peuter een ontwikkelingsachterstand? mijn kind wil niet naar school, wat te doen? hoe kom ik van mijn verslaving af? heeft deze dader psychische stoornissen? ik zit in de put, heb ik een depressie? hoe kan ik omgaan met mijn ziekte? Psychologie en educatiewetenschappen aan de VUB 16/11/ | pag. 43 43

44 Werkveld Klinische Psychologie
16/11/2018 (Psychiatrische) ziekenhuizen Centra voor Geestelijke GezondheidsZorg (CGGZ) Centra voor algemeen welzijnswerk (CAW): deelwerkingen zoals Centra voor levens- en gezinsvragen, crisisopvang, begeleid wonen,… Centra voor Leerlingenbegeleiding (CLB) Scholen (voor buitengewoon onderwijs) Onderzoekscentra, universiteiten, … Zelfstandige (groeps)praktijk Politie: daderhulp, slachtofferhulp, stressteam, … Gevangenissen Voorzieningen bijzondere jeugdbijstand (Agentschap Jongerenwelzijn) Voorzieningen voor kinderen en volwassenen met een handicap (Agentschap voor Personen met een Handicap) …… Psychologie en educatiewetenschappen aan de VUB 16/11/ | pag. 44 44

45 Klinisch-pschologische problemen
16/11/2018 seksueel geweld en afwijkend seksueel gedrag psychologische begeleiding bij lichamelijke ziekte, (bv. hartlijden, CVS, kanker, etc.) revalidatie bij kinderen en volwassenen met ontwikkelingsstoornissen, neurologische stoornissen, etc. jongvolwassenen met een (eerste) psychische decompensatie Schizofrenie angst- en stemmingsstoornissen kinderen en volwassenen met brandwonden Adolescenten en kinderen met pervasieve ontwikkelingsstoornissen, autisme, ADHD, ticks, OCD eetstoornissen: anorexia en boulimia internaliserende en externaliserende problematieken kinderen met hechtingsstoornissen …… Psychologie en educatiewetenschappen aan de VUB 16/11/ | pag. 45 45

46 Levensloop- of ontwikkelingspsychologie
Bestudeert de psychologische ontwikkeling van geboorte, via kleutertijd, lagere schooltijd, puberteit, adolescentie tot volwassenheid en uiteindelijk de dood. Hoe verloopt de ontwikkeling als er iets fout loopt of anders verloopt?

47 Ontwikkelingspsychologie II
16/11/2018 Hoorcolleges: - Ontwikkelingspsychologie van de adolescentie: socialisatie en ontwikkeling van het zelf - morele ontwikkeling - Ontwikkeling van sekseverschillen en genderrollen - Attachment: theorie en empirisch onderzoek (mens en dier) - Ontwikkeling van basisschoolvaardigheden (lezen) - Ontwikkeling van de intelligentie Oefeningen: Kritische literatuurstudie betreffende een thema gekozen uit een lijst van opgegeven onderwerpen. Literatuurstudie wordt benaderd vanuit een ontwikkelingspsychologisch perspectief. Zowel de opgegeven als de zelfgekozen artikelen komen uit gerenommeerde tijdschriften. Het werk wordt in groep uitgevoerd. De studenten krijgen uitvoerige feedback zowel naar de inhoud als naar de vorm van hun werk. Psychologie en educatiewetenschappen aan de VUB 16/11/ | pag. 47 47

48 Psychotherapeutische vaardigheden
16/11/2018 Omschrijving van de begrippen counseling en psychotherapie: definities, doelstellingen, werkvormen, settings, culturele en historische situering. Studie van volgende stromingen in psychologische begeleiding en psychotherapie: 1) de psychodynamische benaderingen, 2) de humanistische en existentiële benaderingen, 3) de postmoderne collaboratieve en narratieve benaderingen. Inoefenen van de basisvaardigheden die de gemeenschappelijke kern vormen van de verschillende psychotherapeutische stromingen, met nadruk op de therapeutische relatie. Maken van een reflectie over zichzelf als mogelijke counselor door een persoonlijke portfolio van ervaringen en reflecties samen te stellen op basis van opdrachten Psychologie en educatiewetenschappen aan de VUB 16/11/ | pag. 48 48

49 Seksuologie 16/11/2018 1. Geschiedenis van de seksuologie 2. Biologie van de seksualiteit 3. De seksuele levensloop 4. Seksuele disfuncties bij vrouwen 5. Seksuele disfuncties bij mannen 6. Genderproblemen, homo- en biseksualiteit 7. Seksueel geweld en parafilieën 8. Seksualiteit, fertiliteit en social freezing  Psychologie en educatiewetenschappen aan de VUB 16/11/ | pag. 49 49

50 Schoolpsychologie - Historiek CLB’s Leerzorg Onderwijsvisies
16/11/2018 - Historiek CLB’s Leerzorg Onderwijsvisies Diagnostische modellen (handelingsgerichte diagnostiek en consultatieve leerlingbegeleiding) Interventies bij gedrags- en sociaal-emotionele problemen ADHD: diagnostiek Zittenblijven Psychologie en educatiewetenschappen aan de VUB 16/11/ | pag. 50 50

51 Arbeids- & Organisatie Psychologie @ VUB
Individu bestuderen als: Individuele WERKNEMER Lid van een ORGANISATIE en TEAM Les 1: Inleiding tot Arbeids- & Personeelspsychologie 16/11/ | pag. 51

52 3e BA Profiel A&O Psychologie
Arbeids- & Personeelspsychologie Praktijkonderzoek Arbeids- & Personeelspsychologie Managerial psychology

53 1ste MA Arbeids- & Organisatiepsychologie
Verplichte opleidingsonderdelen Psychotherapeutische vaardigheden Organizational Behaviour Gedrag in organisaties: Praktijkonderzoek Organisatieontwerp en –verandering Group dynamics Gezondheid in organisaties Ergonomie Sociale Wetgeving Economie en bedrijfsleven Surveyonderzoek Masterproef Arbeids- & Organisatiepsychologie I Deontologie Geen profielen in Master A&O! Organisatie/Team: cultuur binnnen organisatie, leiderschapsgedrag, teamwerk, organisatiedesign, ... Gezondheids’cluster’: gezondheid in organisaties & ergonomie Ondersteunende vakken: wetgeving & economie Voorbereiding op onderzoek/thesis: survey & masterproef + keuzevakken

54 1ste MA Arbeids- & Organisatiepsychologie
Keuzeopleidingsonderdelen: (6 SP) Inleiding tot de sociologie van arbeid en arbeidsverhoudingen Werkcollege Gezondheid in organisaties Kwantitatieve methoden voor personeelsbeleid Corporate communication Strategische Marketing Consumentengedrag Sociologie van de sociale gelijk- en ongelijkheid Nieuwe media-economie Inleiding tot de communicatietechnologieën Psychologische aspecten van de vrijetijd Lerarenopleiding vakken Redelijk eigenzinnig Jaarlijkse teambuilding 2-daagse (vanaf 3e BA Profiel A&O): Kennismaken en ervaren van teambuildingactiviteiten Inzicht verwerven in het functioneren van teams Ontwerpen van teambuildingoefeningen Begeleiden van groepen Feedback geven (individueel/groep)

55 2e MA Arbeids- & Organisatiepsychologie
Verplichte opleidingsonderdelen: Gevalstudies Human Resources Management Strategisch Human Resources Management Masterproef (21 SP) Stage (30 SP - 800u)

56 Masterproef A&O: enkele voorbeelden…
The dark side of personality: De invloed van Machiavellisme, Narcisme, en Psychopathie bij psychologische contract breuk (Prof. Vantilborgh) High potential, who are thou? (Prof. Pepermans) Waarom presteer ik beter op momenten dat ik me zelfzeker voel? Een onderzoek naar het mediërend effect van approach/avoidance motivatie op de relatie tussen core self-evaluations en prestatie. (Prof. Hofmans) Availability for work in the digital age: 7/7, 24/24. Een onderzoek naar de invloed van de scheiding tussen werk en privéleven op werk-familie conflict en welzijn. (Prof. De Gieter)

57 Stage & Werkveld A&O psychologie
Werkgevers Jobs Private ondernemingen HR- Consultingbedrijven Multinationals, KMO’s, … Marktonderzoek, reclamebureau’s, … Non-profit organisaties Preventiediensten Ziekenhuizen VDAB Universiteiten (HR & onderzoek) Overheid Overheidsdiensten Federale politie & Leger Selor HR-medewerker/HR-business partner Human Resources Manager Werving en selectieconsulent Opleidingsverantwoordelijke HR consultant Carrièrebegeleider/Coach Organisatiedeskundige Testontwikkelaar - assessor Interimconsultant/Arbeidsbemiddelaar Outplacementbegeleider Preventieadviseur psychosociale aspecten Bemiddelaar Teambuilding begeleider Marktonderzoeker Reclameadviseur (Wetenschappelijk) onderzoeker


Download ppt "Profiel Biologische Psychologie"

Verwante presentaties


Ads door Google