Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdKarl Glöckner Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017
2
Agendapunten Bruggen bouwen Convenant Centraal aanmelden
3
Plaatje vervangen door nieuwe versie
4
Aanleiding Inzet ict enorm toegenomen
Diepte interviews bij drie instellingen laat zien dat er nog verschil in perceptie is tussen onderwijs en ict De brug is vaak nog niet gedicht Belang van kaders en richtlijnen versus creativiteit van het onderwijs Gerealiseerde infrastructuur en toepassingen worden niet optimaal gebruikt Weinig samenhang in inzet van ict in het onderwijs Richtlijnen worden lang niet altijd gevolgd (changemanagement, privacy, .) Docenten blijven vaak ontevreden over ict dienstverlening Management blijft piepen over investeringen in ict Bruggen Bouwen
5
Basis
6
Noodzaak om Bruggen te Bouwen
Uit voorgaande concluderen we dat er nog steeds iets van een kloof bestaat tussen ICT en onderwijs. Wat te doen? stages van medewerkers uit ICT-staf bij onderwijs en van onderwijs bij ICT, coaches/verbindingsofficieren die zowel onderwijs als ICT goed kennen en vertaalslag kunnen maken naar digitale didactiek, trainen van docenten op digitale didactische vaardigheden, digitale vaardigheden en didactiek als onderdeel van de functioneringscylcus en voorwaarde bij aanname docenten, ICT-servicepunt gerund door studenten die de dagelijkse technische problemen van docent en student oplossen. Bruggen Bouwen
7
Opzet programma Bruggen Bouwen
Uit de reacties bleek dat veel instellingen voelen voor de inzet van e/i-coaches. E/i-coaches zijn docenten met kennis van ICT-didactiek, die hun collega’s helpen ICT op een productieve manier in het onderwijs in te zetten. In een aantal instellingen is daar de afgelopen jaren ervaring mee opgedaan. Om optimaal gebruik te maken van die leerervaringen willen saMBO-ICT en Kennisnet deze leerervaringen in kaart brengen en bundelen. De gebundelde leerervaringen testen we vervolgens in een aantal instellingen die met e/i-coaches aan de slag zijn of willen. Zo weten we of we bruikbare tips, do’s en don’ts formuleren en welke voorwaarden van belang zijn bij implementatie. Opgedane kennis en ervaring delen we met het veld, zodat elke instelling zelf aan de slag kan met de ervaring van andere instellingen. Waar mogelijk en nodig willen we initiatieven bundelen en versterken zodat we efficiënt en effectief werken. Bruggen Bouwen
8
Handreiking ict-bekwaamheid
vervolgstap: mbo-specifieke context meenemen Bruggen Bouwen
9
Aanpak in 4 stappen De totale aanpak bestaat daarmee uit vier stappen die onderling samenhangen: In kaart brengen en testen aanpak e/i-coaches: we selecteren een aantal instellingen die met e/i-coaches werken en brengen met hun de leerervaringen in kaart. Vervolgens toetsen we of het mogelijk is tot een gedeelde aanpak te komen voor het werken met e/i-coaches. Testen aanpak e/i-coaches: Op basis van de ervaringen uit stap één werken we met een drietal instellingen die met e/i-coaches willen werken als pilot de aanpak verder uit door gezamenlijk aan de slag te gaan. Bruggen Bouwen community: we verspreiden en vertalen de leerervaringen uit de verkenning en de pilots naar het veld zodat andere instellingen geïnspireerd en gemotiveerd raken zelf aan de slag gaan met e/i-coaches. Verbinding en gezamenlijk leren organiseren: daar waar het veld of een groot aantal instellingen gezamenlijk op kan trekken in het dichten van de kloof zorgen we voor verbinding en gezamenlijke actie zodat leerervaringen effectief en efficiënt toegepast worden in de praktijk. Bruggen Bouwen
10
Benchmark IBP en ICT-Monitor
Opgeven voor benchmark ibp Iedereen doet mee Inmiddels 40+ instellingen ICT Monitor Svz ICT binnen instellingen Met instellingen, nieuwe versie Fin. benchmark en 4-in-balans Convenant
11
Model bewerkersovereenkomst Traject MBO Raad
Convenant Convenant po/vo Model bewerkersovereenkomst Traject MBO Raad Edu-K: Tactisch Overleg Privacy Convenant
12
Bestuurlijke verkenning (-> ‘16) VVA Scenario’s (-> ‘17)
Centraal aanmelden Bestuurlijke verkenning (-> ‘16) VVA Scenario’s (-> ‘17) Draagvlak verkenning Businesscase Analyse draagvlak Tussentijds 16 instellingen CA
13
Naar een collectieve voorziening
2016 2017 Naar een collectieve voorziening
14
Vervolgstappen Bijeenkomst 22-9 Website Brief 4 oktober Convenant
15
Meer informatie: Jan Bartling
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.