De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

VVOS Oost-Vlaanderen 29 april 2011

Verwante presentaties


Presentatie over: "VVOS Oost-Vlaanderen 29 april 2011"— Transcript van de presentatie:

1 VVOS Oost-Vlaanderen 29 april 2011
OCMW’s in de thuiszorg wettelijke evoluties praktische gevolgen tendenzen VVOS Oost-Vlaanderen 29 april 2011

2 Inhoud Algemeen wettelijk kader Gezinszorg (binnen DGAT)
Uitbreiding Samenwerken Aandachtspunten Aanvullende thuiszorg en logistieke hulp AT en LH: wat? Link MAF TZ Financiering Integratie AT en LH in WZD: hoe?

3 Wettelijk kader (1) Woonzorgdecreet en uitvoeringsbesluiten ( ): Integratie thuiszorg en ouderenzorg (woonzorgnetwerken) Zorgcontinuïteit Zorgafstemming Gericht op personen met een verminderd zelfzorgvermogen

4 Thuiszorg Wettelijk kader (2) Gezinszorg en aanvullende thuiszorg
Logistieke hulp Diensten voor oppashulp Diensten voor thuisverpleging Lokale dienstencentra Regionale dienstencentra Dienst voor gastopvang Centrum voor herstelverblijf Dienst maatschappelijk werk van het ziekenfonds

5 Ouderenzorg Wettelijk kader (3) Dagverzorgingscentrum
Centrum voor kortverblijf Groep van assistentiewoningen Woonzorgcentrum

6 Woonzorgnetwerken Wettelijk kader (3)
Buurtgericht functioneel samenwerkingsverband Waartoe uitgenodigd zijn tot participatie van de in de buurt actieve WZV Huisarts/huisartsenkring Erkend WZC Erkend centrum KV Erkende groep assistentiewoningen Erkende DGAT of andere erkende thuiszorgvoorziening die zorg aan huis levert Doel: optimalisatie ouderenzorg dmv samenwerking en afstemming

7 Woonzorgnetwerken - taken
Wettelijk kader (3) Woonzorgnetwerken - taken Afspraken: efficiëntie, effectiviteit, continuïteit; Gezamenlijk aanbod ouderenzorg; Toegang ouderenzorg faciliteren: één aanmelding Acute zorgvragen beantwoorden; Gezamenlijke inzet personeel en expertise Informatie-uitwisseling

8 Gezinszorg (binnen DGAT) Uitbreiden of samenwerken?

9 Gezinszorg en aanvullende thuiszorg (1)
De 10 vte Bijlage I bij Besl. Vl. Reg betreffende de programmatie, erkenningsvoorwaarden, subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen van gebruikers en mantelzorgers: Art. 4 B 1° een dienst stelt doorlopend minstens 10 vte verzorgend personeel tewerk. Art. 42 Een dienst die op de datum van de inwerkingtreding van dit besluit erkend is, wordt tot 31 december 2015 geacht te beantwoorden aan art. 4 B 1° ook al stelt hij niet doorlopend minstens 10 vte verzorgend personeel tewerk. Interpretatie: 10 vte te beschouwen als 10 voltijdse tewerkstellingen met als referentie 38u-week en onafhankelijk van statuut.

10 Gezinszorg en aanvullende thuiszorg (2)
Gevolgen indien geen 10 vte op Vaststelling door ambtenaar met toezicht belast: verslaggeving met bewijskracht Intrekken, schorsen van erkenning Verlies subsidie

11 Gezinszorg en aanvullende thuiszorg (3)
Omgevingsanalyse OCMW’s 50 OCMW’s in 5 samenwerkingsverbanden hebben voldoende uren; 95 OCMW’s hebben een eigen dienst gezinszorg en aanvullende thuiszorg 47 OCMW’s hebben meer dan uren 48 OCMW’s hebben minder dan uren Waarvan 26 diensten minder dan uren Uit voorlopige cijfers van de VVSG volgt dat diensten met minder <10 vte in totaal uren nodig hebben om tegen eind 2015 te voldoen aan de norm van 10 vte. Gespreid over 5 jaar betekent dit dus bijna uren per jaar.

12 Gezinszorg en aanvullende thuiszorg (4)

13 Gezinszorg Uitbreiden (1)
Vl. Reg. legt jaarlijks totale aantal subsidiabele uren gezinszorg voor de diensten voor gezinszorg en aanvullende thuiszorg vast voor dat jaar.  De bevoegde minister verdeelt uren tussen de erkende diensten voor gezinszorg en aanvullende thuiszorg: MB openbare diensten MB private diensten Stambesluit – bijlage I – jaarlijks uitbreiding met minstens 4% en binnen de beschikbare begrotingskredieten 2010: 0,92 % 2011:1.8 % ( uren voor de openbare sector) Gevraagde uren

14 Aanvullende thuiszorg
Uitbreiden (2) Oproep agentschap aan diensten met vraag tot uitbreiding 2011: 2 van de 7 DGAT in Oost-Vlaanderen met minder dan u vragen uitbreiding Aanvullende thuiszorg Verleden: VIA (middelen jobcreatie) en LDE Nu: enkel via nieuwe oproepen LDE Opgelet: 10 vte hebben betrekking op verzorgenden (gezinszorg) en niet op poets- en klusjeshulpen (aanvullende thuiszorg)

15 Gevraagd en beschikbaar contingent
Uitbreiden (3) Gevraagd en beschikbaar contingent Gevraagde uren > beschikbare uren Criteria om te verdelen: Uitbreiding voor wie invult > 90% Lokale vs. regionale programmatie Schaalvergroting stimuleren Uitbreiding indien < 10 vte Uitbreiding kan wanneer er effectief de mogelijkheid en de intentie is om de uren in te vullen! uren

16 Aandachtspunten Uitbreiden (4)
Extra uren indien de laatste drie jaren gemiddeld 90 % of meer van het urencontingent ingevuld Gevraagde uren ook werkelijk invullen Stapsgewijze uitbreiding Ruimte in de programmatie De Vlaamse budgettaire ruimte is krap Uitbreiding van personeel kan ook via bijvoorbeeld de gesco-subsidiëring of via sociale maribel (geen subsidiëring van uit welzijn). uren

17 Samenwerken (1) Art. 61 - OCMW-wet
Beperkt aantal OCMW’s Voorbeelden: Lummen-Halen, Wetteren-Wichelen-Laarne Titel VIII hoofdstuk I - OCMW-decreet Groter aantal OCMW’s Voorbeelden: Welzijnsregio Noord-Limburg, Welzijnszorg Kempen, Welzijnskoepel West-Brabant, Social Titel VII hoofdstuk III – OCMW-decreet Vzw of vso met min 3 leden, ten minste 1 OCMW en ten minste 1 private partner die geen winst mag maken, eerder opslorping Voorbeeld: geen Dienstverlenende vereniging – decreet IGS Historisch gegroeid van uit gemeente Voorbeeld: IMSIR

18 Samenwerking (2) Contractuele samenwerking volgens art. 61
Feitelijke vereniging zonder rechtspersoonlijkheid Geen bestuursorgaan, sturend comité volgens art. 62 kan Elk OCMW behoudt eigenheid en autonomie Opstap voor titel VIII hoofdstuk I Praktijkvoorbeeld: OCMW’s Wetteren-Wichelen-Laarne Titel VIII hoofdstuk I OCMW-vereniging met rechtspersoonlijkheid Doelstelling: één van de opdrachten aan haar toevertrouwd uitvoeren Gelijkgesteld met OCMW voor bestuurshandelingen Bestuursorganen: AV, RVB, dagelijks bestuur Praktijkvoorbeeld: Social

19 Samenwerken (3) Enkele voordelen
Bundeling expertise, vorming, kwaliteitsbeleid,… Makkelijker invullen van urencontingent/vorming Uitgebreider en flexibeler aanbod: o.a. zorgcontinuïteit, onregelmatige prestaties, crisiszorg, ‘vliegende’ verzorgenden,… Regionale organisatie met lokaal aanbod Optimalisatie subsidiëring (begeleidend en leidinggevend) Ook OCMW’s zonder DGZ kunnen mee doen Netwerking en overleg Profilering

20 Samenwerken (4) Enkele nadelen
Samen beslissen, minder autonomie: evenwicht zoeken Tragere en zwaardere besluitvorming: iedereen op 1 lijn krijgen Politieke wil nodig (bruggen bouwen) Tijd nodig Betrokkenheid lokaal kan verminderen (organisatorisch op inspelen): communicatie koepel - vennoten Burger Personeel

21 Aanvullende thuiszorg en logistieke hulp

22 Wettelijk kader Totstandkoming woonzorgdecreet
Initieel geen toegangspoort voor poets- en klusjesdiensten van OCMW’s zonder gezinszorg Dienst logistieke hulp: ‘evenknie’ van de aanvullende thuiszorg (AT) bij de diensten gezinszorg Dienst gezinszorg wordt DGAT - integratie

23 Maximumfactuur in de thuiszorg (1)
Wat? Gebruiker van erkende thuiszorg moet niet meer betalen dan vastgelegd plafondbedrag Huidige stand van zaken: 4 plafondbedragen afhankelijk van inkomen en gezinssamenstelling en forfait bovenop huidig forfait zorgverzekering erkende diensten: DGZ&AT, DLH, vrijwilligersoppas Wanneer? Vanaf

24 Maximumfactuur in de thuiszorg (2)
Wie? Aangeslotenen bij een zorgkas Gebruikers met een BEL-score van 35 en meer (toekomstige uitbreiding niet uitgesloten) Toekomst? Uitbreiding?

25 AT en LH(1) Wat is AT/LH? Schoonmaakhulp
Optioneel (al dan niet op basis van een samenwerkingsverband): AT en LH: karweihulp AT: professionele oppashulp Bij wie? Gebruikers met een -mate van- verminderd zelfzorgvermogen

26 AT en LH(3) Welk personeel valt er onder AT of LH?
onder voorbehoud van definitieve goedkeuring door de minister van Welzijn! Gesubsidieerd personeel van uit welzijn (middelen jobcreatie, gesloten oproep LDE): verplicht op te nemen Personeel niet gesubsidieerd van uit welzijn bijv. gesco’s: zelf te bepalen welk aandeel bestuur onder AT of LH schuift niet, deels, volledig opgelet: DG moet poetshulp aanbieden DC-personeel komt niet in aanmerking voor AT of LH inkomensgerelateerde gebruikersbijdrage

27 AT en LH (4) Gevolgen: valt onder WZD en dus vereisten naar analogie met gezinszorg Werkingsprincipes - onmiddellijk Algemene erkenningsvoorwaarden – eind 2011 Specifieke erkenningsvoorwaarden – eind 2011

28 AT en LH(5) Gevolgen Prijsvorming Vlaamse overheid naleven ( ) Bijdrageschaal voor poets (gebaseerd op gezinszorg) Bijdrageschaal voor klusjes (3 forfaits) Automatische berekening van bijdrage via registratiesysteem Vesta invoeren prestaties AT in Vesta Sociaal onderzoek en BEL-foto Kwaliteitsbeleid Tevredenheidsmeting 2-jaarlijks

29 AT en LH: financiering nu
Publieke sector Subsidiëring via lokale diensteneconomie (doelgroepmedewerkers) middelen jobcreatie (VIA – eenmalige maatregel) Enkel behoud subsidiëring uit welzijn indien samenwerking, integratie of erkenning DLH tegen ! VVSG heeft 1 jaar uitstel gevraagd aan de minister, maar nog geen antwoord ontvangen. Vnl. Gesco’s Omschakeling naar dienstencheques

30 AT: financiering toekomst
Niet voor bestaand personeel Wel mogelijkheden bij uitbreiding : Poets- en klusjeshulp Financiering via gesloten oproepen lokale diensteneconomie interessant (personeel en omkadering) – klaverblad Luik welzijn Luik sociale economie Luik SINE Luik cliëntbijdrage

31 Link met de MAF TZ DGAT en DLH zijn erkende diensten woonzorg: cliënten gaan naar erkende diensten voor poets- en klusjeshulp Cliënten kunnen gebruikersbijdrage gezinszorg, poets- en klusjesdienst inbrengen en bedragen boven het plafond terugvorderen via hun zorgkas

32 Integratie AT en LH in WZD: hoe?
Analyse van de lokale situatie Afwegen voor- en nadelen AT en LH Woonzorgdecreet vs. dienstencheques Voorstel van model

33 Analyse lokale situatie
Inventarisatie poets- en klusjespersoneel: Aantal; Statuut regulier personeel (gesco, sociale maribel,…); Subsidiëringswijze (jobcreatie, LDE); Dienstenchequepersoneel Doelgroep Behoefte Prijs/kwaliteit

34 Afwegen voor- en nadelen AT en LH
Minder flexibiliteit Erkenningsvoorwaarden - administratie Geen extra subsidiëring op korte termijn Voordelen Erkende poets- en klusjespartner in thuis- en woonzorg MAF TZ (dienst en cliënt) woonzorgnetwerken Behoud subsidies van bestaande gesubsidieerde poets- en klusjeshulpen (deel welzijn) Uitbreiding gesubsidieerde programmatie/urencontingenten Toekomstige VIA-toeslagen

35 WZD versus DC-reglementering (1)
Doelgroep DC begrensd tot specifieke activiteiten niet tot specifieke doelgroep WZD begrensd tot specifieke activiteiten en specifieke doelgroep Prijs DC: forfait Prijsvorming Vlaamse overheid naleven

36 WZD versus DC-reglementering (2)
Activiteiten DC: Huishoudelijke hulp bij de gebruiker thuis (schoonmaak van de woning met inbegrip van de ramen, wassen en strijken, kleine occasionele naaiwerken, bereiden van maaltijden) Activiteiten buiten het huis van de gebruiker boodschappen strijken (met inbegrip verstelwerk aan het strijkgoed) begeleid vervoer van personen met beperkte mobiliteit DGAT , DLH bij de gebruiker thuis: GZ: persoonsverzorging, huishoudelijke hulp en schoonmaakhulp, psychosociale en pedagogische ondersteuning en begeleiding (vgl. DC: minder dan de helft schoonmaak, wassen en strijken, kleine occasionele naaiwerken, bereiden van maaltijden) AT en LH:poets- en klusjeshulp

37 WZD versus DC-reglementering (3)
Link AT/LH en DCO Erkenning en toegang MAF TZ wellicht niet mogelijk voor DC, ook niet indien afbakening doelgroep conform WZD Bijdrageschaal is niet inkomensgerelateerd Budgettaire ruimte krap Evoluties federaal? Geen klusjes met DC (breng die onder AT of LH) Omzetten reguliere poets naar DC: volledig, bufferen of afwachten? 1. en 2. kan in principe voor een deel bijv. gesubsidieerd of voor alle personeel (nog niet bevestigd door de Minister)

38 LAAT FLEXIBILITEIT TOE
Aandachtspunten (1) Ten minste een deel van de reguliere dienst ‘regulier’ laten met link erkenning DLH of DGAT + Kan volgens de DC-reglementering en WZD (taken) Verzekert toegang tot Vlaamse reglementering MAF TZ (doelgroep) Noch voelbaar voor klant noch voor werknemers (financieel) - Formeel aparte diensten Apart activiteitencentrum Toekomstige norm aantal vte in DLH? LAAT FLEXIBILITEIT TOE

39 Aanvullende thuiszorg/
Aandachtspunten (2) MAF TZ Aanvullende thuiszorg/ logistieke hulp Gezinszorg Diensten-cheques

40 Vragen en opmerkingen ? Liesbet Noé Stafmedewerker thuiszorg


Download ppt "VVOS Oost-Vlaanderen 29 april 2011"

Verwante presentaties


Ads door Google