Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
SCRUM
2
Rugbysport….
3
Wat is SCRUM? een term die afkomstig is uit de rugbysport, een team probeert samen een doel te bereiken en de wedstrijd te winnen. Samenwerking is heel belangrijk en men moet snel kunnen inspelen op veranderende omstandigheden. wordt vaak gebruikt bij producten waarbij nog niet goed duidelijk is wat men wil en waarbij men al doende leert om de eisen en wensen beter te beschrijven en in bruikbare producten om te zetten. het is geen methode, maar een “raamwerk”. Het vertelt je niet exact hoe je het moet doen maar is een flexibele manier om (software)producten te maken er wordt gewerkt in multidisciplinaire teams die in korte sprints, met een lengte van 4 tot 6 weken, werkende (software) producten opleveren.
4
Theorie achter SCRUM Scrum gaat ervan uit dat kennis ontstaat uit
ervaring en het nemen van beslissingen op basis van wat bekend is.
5
Uitgangspunten van SCRUM
Toewijding: de leden moeten zich er vol voor inzetten; het is geen deeltijdklus. Focus: men moet zich focussen op wat er in de sprints gedaan moet worden. Openheid: men moet elkaar goed op de hoogte houden van de voortgang en mogelijke problemen. (transparantie) Respect: men moet mensen met een andere achtergrond en expertise respecteren. Lef: men moet lef hebben om zaken te benoemen, vragen te stellen en met nieuwe oplossingen te komen.
6
Scrum verdeelt tijd in sprints
Scrum verdeelt tijd in sprints . In elke Sprint, streeft het team naar het creëren van een potentieel shippable product increment , dat wil zeggen iets geïmplementeerd , getest en gedocumenteerd in 4 tot 6 wkn. Het Team pakt items uit de Product Backlog tijdens Sprint Planning -vergadering. Op basis van het verleden selecteren ze zoveel mogelijk items die ze in de sprint kunnen verwerken. De Product Owner beantwoorden vragen en verduidelijkt de reikwijdte van de items In de Sprint Review zal het Team , de Product Owner en belanghebbenden bijeenkomen voor de demo en om te discussiëren over de items tijdens de Sprint Deze feedback wordt gebruikt om aan de Product Backlog werken. Elke dag op hetzelfde moment komt het Team en de Product Owner samen voor de Daily Scrum; het plannen en distribueren van werk . Wat hebben de leden gisteren te bereikt en wat is er nog te doen ? Zijn er belemmeringen? Zo ja, wie en hoe zal deze oppakken? Retrospective is met terugwerkende kracht processen verbeteren. Het Team komt bijeen om het de laatste Sprint te beoordelen en mogelijke verbeteringen door te voeren.
7
Een aantal termen Product Backlog Definitie van “Klaar” Daily Scrum
Stories Sprint Review Team Product Owner Retrospective Scrum Master Sprint Planning Sprint Backlog
8
De spelers in SCRUM De Product-Owner is de opdrachtgever. Heeft belang bij het (software)product dat gemaakt wordt. Betaald de rekening . Beheert de product backlog, bepaalt wat er moet gebeuren en in welke volgorde. De Scrum Master begeleidt en helpt het team door ervoor te zorgen dat het juiste scrumproces gevolgd wordt. Regelt alle vergaderingen en de voorzieningen zoals een werkruimte, hardware en software. Zorgt ervoor dat het team niet lastig gevallen wordt door derden die met extra eisen tussendoor komen of die bijvoorbeeld tijdelijk mensen nodig hebben uit het team. De scrummaster is geen projectmanager. Het team is multidisciplinair samengesteld en is verantwoordelijk voor het afleveren van het (software)product aan het einde van elke sprint. Bestaat meestal uit 3 tot 9 personen en organiseert zichzelf. Zij doen de analyse, ontwerp, ontwikkeling, test en documentatie en zorgen dat er aan het eind van de sprint een kant en klaar product is, dat in principe in productie genomen kan worden.
9
Sprint Planning Geef het team genoeg (informatie) om enkele weken ongestoord te werken
Teamleden Een (sprint) doel Sprint Backlog Sprint review datum Daily Scum; tijdstip en plaats voor een dagelijkse scrummeeting.
10
Het (sprint) doel Het doel moet iets zijn wat nog niet is gerealiseerd. “Imponeer Jeroen en Peter”, zou kunnen als ze nog niet onder de indruk zijn… “Maak het systeem goed genoeg om het van de ontwikkelomgeving door te zetten naar een testomgeving.”
11
Stories (Product Backlog Items) De dingen die de klant wil, omschreven volgens zijn termen
ID Naam Bel. Werk Demo Not. 3 Als een gebruiker wil ik mijn klanten kunnen zoeken zowel op voornaam als op achternaam 30 5 Zoeken op voor- en achternaam 7 Duidelijke rapportage van maandelijkse omzet 50 12 Tonen van rapportage Unieke identificatie Korte naam Belangrijkheid (geen prioriteit!) Geschatte tijdsduur Hoe te demonstreren Notities
12
Bepalen van tijdsduur… Doe je doormiddel van pokeren
Helaas…. Niet zo….
13
Bepalen van tijdsduur… Doe je doormiddel van pokeren
Maar zo…. Iedereen krijgt een setje kaarten en legt die kaart met zijn geschatte werktijd, onderste boven op tafel. Als iedereen klaar is toont men zijn kaart. Zo moet iedereen zelfstandig nadenken over de benodigde tijd. Bij grote tijdsverschillen kan hierover een discussie worden gehouden om gedachten uit te wisselen en problemen duidelijk te maken.
14
Sprint Backlog Selecteer de stories die je tijdens de sprint wilt en kunt oppakken.
Estimated Velocity Sprint Backlog = de stories die passen in het afgesproken tijdsblok. Product Backlog = alle stories samen.
15
Storie te groot? Breek het op in meerdere taken
Epic Storie 1; 10 dgn Storie 2 Task 1; 3 dgn Task 2; 4 dgn Task 3; 1 dag Task 4; 2 dgn
16
Definitie van “Klaar”. Spreek met iedereen af wanneer een storie “Klaar” is…. Niets is zo lastig als de meningen hierover verschillen
17
Daily Scrum Elke dag, zelfde tijdstip, zelfde ruimte, 15 minuten
3 Vragen: Wat heb je gisteren afgerond? Wat ga je vandaag doen? Loop je tegen problemen of obstakels?
18
IEDEREEN IS AANWEZIG!! Gebruik desnoods technische hulpmiddelen om iedereen bij elkaar te krijgen….
19
Sprint Review Demonstreren van dat wat afgehandeld is.
Maak het (sprint)doel duidelijk. Steek er niet te veel tijd in, focus je op het doel. Geen technische details Laat het publiek ermee ‘spelen’ Bij een (goede) demo; krijgt het team waardering, leren anderen ervan, ontstaat er feedback, wordt het team gedwongen om alle ‘af’ te maken, is een sociaal gebeuren.
20
Retrospective Hierbij bespreekt het team de verrichte werkzaamheden.
Mogelijkheden zijn: Goed; dit doen we voortaan zo. Kon beter; de volgende keer doen we dat anders Te verbeteren; voorstellen van concrete ideeën over hoe dit in de toekomst beter kan.
21
Wat vind ik van SCRUM? Dagelijkse besprekingen zijn kort en krachtig.
Kan overzichtelijk zijn. Iedereen is gelijk Voor verschillende organisaties / projecten toepasbaar. Eenvoudig maar kan moeilijk in te voeren zijn. Moet door iedereen gedragen worden.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.