Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMirthe de Haan Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Onderzoeksrapport ‘Basisvaardigheden > 18 jaar’
Totaalrapportage Uitgevoerd door MWM2 in opdracht van de Koninklijke Bibliotheek
2
Inhoudsopgave 21 september 2018 Inleiding 3 Onderzoeksdoel 4
Onderzoeksopzet 5 Leeswijzer rapportage 6 Resultaten 7 Basisgegevens Bibliotheken Beleidsverankering 11 Producten, programma’s en diensten Taal Digitale vaardigheden Monitoring effect Organisatie Personele inzet Budget Evaluatie landelijke ondersteuning De Bibliotheek en basisvaardigheden Kansen en belemmeringen 23 36 51 54 59 61 63
3
Inleiding
4
21 september 2018 Onderzoeksdoel Met dit onderzoek naar Basisvaardigheden voor mensen van 18 jaar en ouder is in kaart gebracht hoe de dienstverlening van Openbare Bibliotheken op dit gebied er uit ziet. Deze resultaten kunnen worden gebruikt: Voor evaluatie van de dienstverlening en activiteiten van de bibliotheek; Als management- en sturingsinformatie voor de verdere ontwikkeling van beleid; Voor verantwoording richting de subsidient; Om het gesprek aan te gaan met andere bibliotheken in de eigen regio of provincie; Voor monitoring van de maatschappelijke functie die bibliotheken vervullen op het gebied van basisvaardigheden.
5
21 september 2018 Onderzoeksopzet Dit onderzoek is uitgevoerd door middel van online enquêtes via het Bibliotheekonderzoeksplatform (BOP); De enquêtes zijn afgenomen in de periode van 25 november tot 25 januari. De gegevens hebben betrekking op het kalenderjaar 2015; De vragenlijsten voor het onderzoek zijn opgesteld door Koninklijke Bibliotheek in afstemming met de projectgroep Bibliotheek en Basisvaardigheden; De basisbibliotheken zijn door middel van een uitgenodigd om deel te nemen aan het onderzoek; De uitnodiging is verstuurd aan de contactpersonen basisvaardigheden volwassenen. De gegevens van deze contactpersonen zijn aangeleverd door de provinciaal coördinatoren.
6
Leeswijzer rapportage
21 september 2018 Leeswijzer rapportage Ter vergelijking worden de resultaten van het onderzoek op provincieniveau en totaalniveau (landelijk) weergegeven. Sommige resultaten zijn gebaseerd op een klein aantal bibliotheken; dit heeft verschillende oorzaken. Algemeen geldende uitspraken moeten om die reden met zorg worden gedaan. Onderaan de dia’s staat steeds de selectie weergegeven: dit is de groep respondenten waaraan de desbetreffende vraag is voorgelegd. Daarnaast staat bij de figuren en/of onderaan de resultaten ook de ‘N’ weergegeven; dit is de groep respondenten waarvan een antwoord beschikbaar is. De antwoorden op de open vragen zijn aan de KB beschikbaar gesteld en via het BOP of uw POI op te vragen.
7
Basisgegevens Bibliotheken
8
Basisgegevens deelnemende bibliotheken Respons
21 september 2018 Basisgegevens deelnemende bibliotheken Respons 4. Gemeenten die binnen het verzorgingsgebied van de bibliotheek vallen. 5. Totaal aantal vestigingen (met en zonder zelfbediening) die meer dan 4 uur per week open zijn. (a) deelnemende bibliotheken / totaal aantal bibliotheken Selectie: alle deelnemende bibliotheken (n=104)
9
Basisgegevens deelnemende bibliotheken Leden, uitleningen en bereik
21 september 2018 Basisgegevens deelnemende bibliotheken Leden, uitleningen en bereik 42. Aantal leden van 18 jaar en ouder. 43. Aantal uitleningen dat in 2015 is gedaan door leden 18 jaar en ouder. bereik = aantal leden > 18 jaar / totaal aantal inwoners > 18 jaar gemiddeld = aantal uitleningen > 18 jaar / aantal leden > 18 jaar De inwonersaantallen zijn ingevuld vanuit CBS, peildatum 31 december 2015 Selectie: alle deelnemende bibliotheken (n=104)
10
42. Aantal leden van 18 jaar en ouder.
21 september 2018 Basisgegevens deelnemende bibliotheken Leden, uitleningen en bereik - provincietabel 42. Aantal leden van 18 jaar en ouder. 43. Aantal uitleningen dat in 2015 is gedaan door leden 18 jaar en ouder. bereik = aantal leden > 18 jaar / totaal aantal inwoners > 18 jaar gemiddeld = aantal uitleningen > 18 jaar / aantal leden > 18 jaar De inwonersaantallen zijn ingevuld vanuit CBS, peildatum 31 december 2015 Selectie: alle deelnemende bibliotheken (n=104)
11
Beleidsverankering
12
Verankering thema’s in beleid (1/4) Bibliotheken
21 september 2018 Verankering thema’s in beleid (1/4) Bibliotheken 7. In hoeverre zijn onderstaande thema’s ingebed in het beleid van uw bibliotheekorganisatie? Selectie: alle deelnemende bibliotheken (n=104)
13
Verankering thema’s in beleid (2/4) Bibliotheken - provincietabel
21 september 2018 Verankering thema’s in beleid (2/4) Bibliotheken - provincietabel 7. In hoeverre zijn onderstaande thema’s ingebed in het beleid van uw bibliotheekorganisatie? Selectie: alle deelnemende bibliotheken (n=104)
14
Verankering thema’s in beleid (3/4) Gemeente
21 september 2018 Verankering thema’s in beleid (3/4) Gemeente 9/10. Kunt u hieronder per gemeente binnen uw verzorgingsgebied aangeven aan welk gemeentelijk beleid het aanbod van de bibliotheek rondom basisvaardigheden voor volwassen gerelateerd is? Onder andere genoemd bij ‘Andere beleidstereinen’: VVEWEB-Informeel leren Vluchtelingenwerk Ouders die laaggeletterd zijn, Onderwijs dus Kunst en CultuurOntmoeting en debat Gezondheidszorg met name CJG Selectie: alle deelnemende bibliotheken (n=104)
15
Verankering thema’s in beleid (4/4) Gemeente - provincietabel
21 september 2018 Verankering thema’s in beleid (4/4) Gemeente - provincietabel % gemeenten waarin beleid basisvaardigheden is aangesloten op gemeentelijk beleid % gemeenten waarin beleid basisvaardigheden niet aangesloten op gemeentelijk beleid Selectie: alle deelnemende bibliotheken (n=104)
16
Doelgroepen dienstverlening basisvaardigheden (1/2)
21 september 2018 Doelgroepen dienstverlening basisvaardigheden (1/2) 8. Op welke van de hieronder genoemde doelgroepen richt de bibliotheek zich specifiek in haar dienstverlening op het vlak van basisvaardigheden voor volwassenen? Onder andere genoemd bij ‘Anders’: Werkzoekenden Sociaal zwakkeren in de maatschappij Scholieren Medewerkers hulpverleningsinstellingen Ouders van kinderen met taalachterstand Selectie: alle deelnemende bibliotheken (n=104)
17
Doelgroepen dienstverlening basisvaardigheden (2/2) Provincietabellen
21 september 2018 Doelgroepen dienstverlening basisvaardigheden (2/2) Provincietabellen 8. Op welke van de hieronder genoemde doelgroepen richt de bibliotheek zich specifiek in haar dienstverlening op het vlak van basisvaardigheden voor volwassenen? Selectie: alle deelnemende bibliotheken (n=104)
18
Samenwerkingspartners (1/5)
21 september 2018 Samenwerkingspartners (1/5) 31. Kunt u hieronder aangeven met welke partners u samenwerkt op het gebied van lees- en taalvaardigheden en media’- en informatievaardigheden? Selectie: alle deelnemende bibliotheken (n=104)
19
Samenwerkingspartners (2/5) Provincietabel – Lees- en taalvaardigheid
21 september 2018 Samenwerkingspartners (2/5) Provincietabel – Lees- en taalvaardigheid 31. Kunt u hieronder aangeven met welke partners u samenwerkt op het gebied van lees- en taalvaardigheden en media’- en informatievaardigheden? Selectie: alle deelnemende bibliotheken (n=104)
20
21 september 2018 Samenwerkingspartners (3/5) Provincietabel - Media- en informatievaardigheden 31. Kunt u hieronder aangeven met welke partners u samenwerkt op het gebied van lees- en taalvaardigheden en media’- en informatievaardigheden? Selectie: alle deelnemende bibliotheken (n=104)
21
21 september 2018 Samenwerkingspartners (4/5) Provincietabel - Geen samenwerkingspartners 31. Kunt u hieronder aangeven met welke partners u samenwerkt op het gebied van lees- en taalvaardigheden en media’- en informatievaardigheden? Selectie: alle deelnemende bibliotheken (n=104)
22
Samenwerkingspartners (5/5) Provincietabel - Weet ik niet
21 september 2018 Samenwerkingspartners (5/5) Provincietabel - Weet ik niet 31. Kunt u hieronder aangeven met welke partners u samenwerkt op het gebied van lees- en taalvaardigheden en media’- en informatievaardigheden? Selectie: alle deelnemende bibliotheken (n=104)
23
Producten, programma’s en diensten: Taal
24
Aanbod informatie- en adviespunten (1/2) Taalvaardigheid
21 september 2018 Aanbod informatie- en adviespunten (1/2) Taalvaardigheid 13. Biedt uw bibliotheekorganisatie in één van uw vestigingen onderstaande informatie- en adviespunten die speciaal zijn ingericht voor de begeleiding / ondersteuning / doorverwijzing van mensen die meer vaardig willen worden in de Nederlandse taal (en/of samenleving) aan? Onder andere genoemd bij ‘Anders’: DigiDesk Formulierenhulp Tabletcafé Mediaspreekuur Weer Leren loket Selectie: alle deelnemende bibliotheken (n=104)
25
Informatie en adviespunten (2/2)
21 september 2018 Informatie en adviespunten (2/2) 14. In vraag 13 heeft u aangegeven dat uw bibliotheekorganisatie in een aantal vestigingen informatie- en adviespunten die speciaal zijn ingericht voor de begeleiding / ondersteuning / doorverwijzing van mensen die meer vaardig willen worden in de Nederlandse taal (en/of samenleving) aanbiedt. Kunt u hier aangeven in hoeveel vestigingen dit wordt aangeboden? bereik = aantal vestigingen waarin een activiteit wordt uitgevoerd / totaal aantal vestigingen deelnemende bibliotheken Selectie: alle deelnemende bibliotheken die in een aantal vestigingen informatie- en adviespunten hebben voor verbeteren van de Nederlandse taal (n=85)
26
Inzet aanpak Taal voor het Leven (1/2)
21 september 2018 Inzet aanpak Taal voor het Leven (1/2) 15. Volgt de bibliotheek voor haar dienstverlening rondom dit punt de aanpak Taal voor het Leven? 16. Ontvangt de bibliotheek ondersteuning van stichting Lezen & Schrijven voor het informatie- en adviespunt? Onder andere genoemd bij ‘Anders’: Hulp bij opzetten van een Taalhuis Ondersteuning bij PR Trainingen vrijwilligers Onderwijskundig advies Vakinhoudelijke ondersteuning Ondersteuning via de arbeidsmarktregio Selectie: vraag 15: alle deelnemende bibliotheken die informatie- en adviespunten aanbieden die speciaal zijn ingericht voor verbetering schrijven/lezen/digivaardigheden (n=70); vraag 16: alle deelnemende bibliotheken die aanpak Taal voor het Leven gebruiken (n=54)
27
Inzet aanpak Taal voor het Leven (2/2) Provincietabellen
21 september 2018 Inzet aanpak Taal voor het Leven (2/2) Provincietabellen 15. Volgt de bibliotheek voor haar dienstverlening rondom dit punt de aanpak Taal voor het Leven? 16. Ontvangt de bibliotheek ondersteuning van stichting Lezen & Schrijven voor het informatie- en adviespunt? Selectie: vraag 15: alle deelnemende bibliotheken die informatie- en adviespunten aanbieden die speciaal zijn ingericht voor verbetering schrijven/lezen/digivaardigheden (n=70); vraag 16: alle deelnemende bibliotheken die aanpak Taal voor het Leven gebruiken (n=54)
28
Programma Taal voor het Leven (1/3)
21 september 2018 Programma Taal voor het Leven (1/3) 17. Geef van onderstaande criteria aan in welke mate deze over het algemeen van toepassing zijn op het Taalhuis of Taalpunt in uw bibliotheek (vestigingen) Selectie: deelnemende bibliotheken die aanpak Taal voor het Leven gebruiken (n=54)
29
Programma Taal voor het Leven (2/3) Provincietabel
21 september 2018 Programma Taal voor het Leven (2/3) Provincietabel 17. Geef van onderstaande criteria aan in welke mate deze over het algemeen van toepassing zijn op het Taalhuis of Taalpunt in uw bibliotheek (vestigingen) Selectie: deelnemende bibliotheken die aanpak Taal voor het Leven gebruiken (n=54)
30
Programma Taal voor het Leven (3/3) Provincietabel
21 september 2018 Programma Taal voor het Leven (3/3) Provincietabel 17. Geef van onderstaande criteria aan in welke mate deze over het algemeen van toepassing zijn op het Taalhuis of Taalpunt in uw bibliotheek (vestigingen) Selectie: deelnemende bibliotheken die aanpak Taal voor het Leven gebruiken (n=54)
31
Programma Taal voor het Leven
21 september 2018 Programma Taal voor het Leven 18. Geef van onderstaande elementen binnen het programma Taal voor het Leven aan wat voor aantallen u in 2015 heeft behaald: (a) aantal lesmaterialen / aantal bibliotheken dat een aantal hebben ingevuld (b) aantal getrainde vrijwilligers / aantal bibliotheken dat een aantal hebben ingevuld (c) aantal nieuwe vrijwilligers aangemeld / aantal bibliotheken dat een aantal hebben ingevuld (d) aantal beantwoorde hulpvragen / aantal bibliotheken dat een aantal hebben ingevuld Selectie: deelnemende bibliotheken die aanpak Taal voor het Leven gebruiken (n=54)
32
Dienstverlening Taalvaardigheid en laaggeletterdheid (1/2)
21 september 2018 Dienstverlening Taalvaardigheid en laaggeletterdheid (1/2) 19. Welk type diensten en producten biedt u (binnen deze informatie- en adviespunten en/of binnen uw overige reguliere dienstverlening) aan, gericht op taalvaardigheid en laaggeletterdheid? Onder andere genoemd bij ‘Anders’: Conversatiegroep Makkelijk lezen boeken PowerPoint presentatie Taalcafé Uitreiking certificaten Zelf oefenen binnen openingstijden van de bibliotheek Selectie: alle deelnemende bibliotheken die de aanpak Taal voor het Leven gebruiken (n=54)
33
21 september 2018 Dienstverlening Taalvaardigheid en laaggeletterdheid (2/2) Provincietabel 19. Welk type diensten en producten biedt u (binnen deze informatie- en adviespunten en/of binnen uw overige reguliere dienstverlening) aan, gericht op taalvaardigheid en laaggeletterdheid? Selectie: alle deelnemende bibliotheken die de aanpak Taal voor het Leven gebruiken (n=54)
34
Bereik activiteiten taalvaardigheid en laaggeletterdheid (1/2)
21 september 2018 Bereik activiteiten taalvaardigheid en laaggeletterdheid (1/2) 20. In de vorige vraag heeft u aangegeven onderstaande type diensten en producten gericht op taalvaardigheid en laaggeletterdheid aan te bieden. Kunt u onderstaande statistieken invullen voor deze diensten en producten? Selectie: alle deelnemende bibliotheken die de aanpak Taal voor het Leven gebruiken (n=54)
35
21 september 2018 Bereik activiteiten taalvaardigheid en laaggeletterdheid (2/2) Provincietabellen Selectie: alle deelnemende bibliotheken die de aanpak Taal voor het Leven gebruiken (n=54)
36
Producten programma’s en diensten: Digitale vaardigheden
37
Dienstverlening digitale vaardigheden Type oefenprogramma’s
21 september 2018 Dienstverlening digitale vaardigheden Type oefenprogramma’s 21. In hoeveel vestigingen biedt u (speciale dienstverlening rondom) onderstaande oefenprogramma’s voor het verbeteren van digitale vaardigheden? (a) aantal vestigingen / aantal vestigingen deelnemende bibliotheken Selectie: alle deelnemende bibliotheken (n=104)
38
Dienstverlening Klik & Tik (1/4) Type aanbod dienstverlening
21 september 2018 Dienstverlening Klik & Tik (1/4) Type aanbod dienstverlening 22. U heeft aangegeven in ten minste één vestiging Klik & Tik aan te bieden. Op welke manier geeft u uw dienstverlening rondom Klik & Tik vorm? Onder andere genoemd bij ‘Anders’: Aanbieden via de reguliere oefenwebsite Beschikbaarstelling Laptop met Klik&Tik oefenprogramma bij Taalpunt Zelfstandig of met koppeling aan een maatje Selectie: deelnemende bibliotheken die Klik & Tik aanbieden (n=68)
39
Dienstverlening Klik & Tik (2/4) Bereik activiteiten en deelnemers
21 september 2018 Dienstverlening Klik & Tik (2/4) Bereik activiteiten en deelnemers 23. Hoeveel activiteiten heeft u in 2015 georganiseerd rondom het programma Klik & Tik en hoe groot was het bereik? Selectie: deelnemende bibliotheken die Klik & Tik aanbieden (n=68)
40
21 september 2018 Dienstverlening Klik & Tik (3/4) Bereik activiteiten - provincietabellen Selectie: deelnemende bibliotheken die Klik & Tik aanbieden (n=68)
41
Dienstverlening Klik & Tik (4/4) Aangeboden onderdelen
21 september 2018 Dienstverlening Klik & Tik (4/4) Aangeboden onderdelen 24. Op welk onderdeel van Klik & Tik focust uw dienstverlening zich? Selectie: deelnemende bibliotheken die Klik & Tik aanbieden (n=68)
42
Dienstverlening Digisterker (1/4) Producten en diensten
21 september 2018 Dienstverlening Digisterker (1/4) Producten en diensten 25. U heeft aangegeven in ten minste één vestiging Digisterker aan te bieden. Op welke manier geeft uw bibliotheek de dienstverlening rondom Digisterker vorm? Onder andere genoemd bij ‘Anders’: Onderdeel digitaal spreekuur We zijn nog in de opstartfase, bieden nog geen Digisterker aan Selectie: deelnemende bibliotheken die Digisterker aanbieden (n=44)
43
21 september 2018 Dienstverlening Digisterker (2/4) Producten en diensten - provincietabel 25. U heeft aangegeven in ten minste één vestiging Digisterker aan te bieden.Op welke manier geeft uw bibliotheek de dienstverlening rondom Digisterker vorm? Selectie: deelnemende bibliotheken die Digisterker aanbieden (n=44)
44
Dienstverlening Digisterker (3/4) Bereik activiteiten
21 september 2018 Dienstverlening Digisterker (3/4) Bereik activiteiten 27. Hoeveel activiteiten (cursussen) heeft u in 2015 georganiseerd rondom het programma Digisterker en hoe groot was het bereik? Selectie: deelnemende bibliotheken die Digisterker aanbieden (n=44)
45
Dienstverlening Digisterker (4/4) Samenwerking met gemeenten
21 september 2018 Dienstverlening Digisterker (4/4) Samenwerking met gemeenten 26. Op welke manier werkt de bibliotheek in de dienstverlening rondom Digisterker samen met de gemeente? Onder andere genoemd bij ‘Anders’: De gemeente doet wel PR, maar niet de toeleiding Van de ene gemeente ontvangen we financiering, van de ander niet Werken samen in zoeken naar locatie in wijken Selectie: deelnemende bibliotheken die Digisterker aanbieden (n=44)
46
Overige dienstverlening mediawijsheid en informatievaardigheden (1/5)
21 september 2018 Overige dienstverlening mediawijsheid en informatievaardigheden (1/5) 28. Welk type diensten en producten biedt uw bibliotheek (nog meer) aan op het gebied van mediawijsheid en informatievaardigheden (dus buiten de dienstverlening rondom de eerder genoemde oefenprogramma’s)? Onder andere genoemd bij ‘Anders’: Computerhulp Taaloefengroepen voor WVS medewerkers Cursus Excel Computercafé 3D printen Werkmap (UWV) Selectie: alle deelnemende bibliotheken (n=103)
47
Overige dienstverlening (2/5)
21 september 2018 Overige dienstverlening (2/5) 29. In de vorige vraag heeft u aangegeven dat u onderstaande diensten ook aanbiedt op het gebied van mediawijsheid en informatievaardigheden. Kunt u voor deze diensten onderstaande statistieken invullen? Selectie: deelnemende bibliotheken die andere diensten op het gebied van mediawijsheid en informatievaardigheden aanbieden (n=102)
48
Overige dienstverlening (3/5) Provincietabellen
21 september 2018 Overige dienstverlening (3/5) Provincietabellen Selectie: deelnemende bibliotheken die andere diensten op het gebied van mediawijsheid en informatievaardigheden aanbieden (n=102)
49
Overige dienstverlening (4/5) Type vaardigheden
21 september 2018 Overige dienstverlening (4/5) Type vaardigheden 30. Op welk type vaardigheden richt u zich binnen deze dienstverlening met name? Onder andere genoemd bij ‘Anders’: E-books Nieuwsbrieven maken Werken met DigiD Seniorweb NS website Selectie: deelnemende bibliotheken die andere diensten op het gebied van mediawijsheid en informatievaardigheden aanbieden (n=101)
50
Overige dienstverlening (5/5) Type vaardigheden - provincietabel
21 september 2018 Overige dienstverlening (5/5) Type vaardigheden - provincietabel 30. Op welk type vaardigheden richt u zich binnen deze dienstverlening met name? Selectie: deelnemende bibliotheken die andere diensten op het gebied van mediawijsheid en informatievaardigheden aanbieden (n=101)
51
Producten programma’s en diensten: Monitoring effect
52
Wijze evalueren dienstverlening (1/2)
21 september 2018 Wijze evalueren dienstverlening (1/2) 32. Op welke manier worden de effecten / opbrengsten van de dienstverlening bij gebruikers gemeten / geëvalueerd? Onder andere genoemd bij ‘Anders’: Doorverwijzing van een klant met een taalvraag wordt gevolgd Outcome wordt genoteerd Selectie: alle deelnemende bibliotheken (n=104)
53
Wijze evalueren dienstverlening (2/2) Gebruikte meetinstrumenten
21 september 2018 Wijze evalueren dienstverlening (2/2) Gebruikte meetinstrumenten 33. Welke van onderstaande meetinstrumenten wordt gebruikt voor de uitvoer van de meting? Onder andere genoemd bij ‘Anders’: Digisterker monitor Interne registratie Turflijst Telefonisch contact met klant en/of taalaanbieder Selectie: deelnemende bibliotheken die effecten / opbrengsten van diensten bij gebruikers meten en/of evalueren (n=92)
54
Organisatie: en personele inzet
55
Samenstelling personeelsbestand
21 september 2018 Samenstelling personeelsbestand 34. Op welke van onderstaand genoemde manieren is er in de samenstelling van uw personeelsbestand specifiek rekening gehouden met het thema basisvaardigheden voor volwassenen? Onder andere genoemd bij ‘Anders’: Programmaleider Taalhuis Expertteam laaggeletterdheid Taaldocent Stagiaires DigiDesk Selectie: alle deelnemende bibliotheken (n=104)
56
Inzet personeel 21 september 2018
35. Geef per functie een inschatting van het aantal uur per week dat deze persoon (of personen, als het er meer zijn) zich in totaal bezighoudt (of bezighouden) met het thema basisvaardigheden volwassenen. (a) totaal aantal opgegeven uren per week / aantal bibliotheken dat uren heeft opgegeven Selectie: deelnemende bibliotheken die in hun personeelsbestand rekening houden met het thema basisvaardigheden voor volwassenen (n=97)
57
Opleiding personeel (1/2)
21 september 2018 Opleiding personeel (1/2) 36. Kunt u aangeven welk opleidingsniveau de functionaris(sen) heeft (hebben) genoten die zich bezighoudt (/houden) met het thema basisvaardigheden voor volwassenen? Selectie: deelnemende bibliotheken die in hun personeelsbestand rekening houden met het thema basisvaardigheden voor volwassenen (n=97)
58
Opleiding personeel (2/2) Provincietabel
21 september 2018 Opleiding personeel (2/2) Provincietabel 36. Kunt u aangeven welk opleidingsniveau de functionaris(sen) heeft (hebben) genoten die zich bezighoudt (/houden) met het thema basisvaardigheden voor volwassenen? Selectie: deelnemende bibliotheken die in hun personeelsbestand rekening houden met het thema basisvaardigheden voor volwassenen (n=???)
59
Organisatie: budget
60
Financiering aanbod basisvaardigheden > 18 jaar
21 september 2018 Financiering aanbod basisvaardigheden > 18 jaar 37. Op welke manier financiert de bibliotheek haar aanbod op het gebied van basisvaardigheden voor volwassenen? Onder andere genoemd bij ‘Andere wijze beschikbaar voor investeren’: Faciliteren in natura Financiering is in opstartfase VVE gelden ESF Rotary Subsidieregeling Eurpees Fonds voor de Meest Behoeftigen (EFMB) Selectie: alle deelnemende bibliotheken (n=104)
61
Evaluatie landelijke ondersteuning: De bibliotheek en basisvaardigheden
62
Inzet programmalijnen ‘de Bibliotheek en basisvaardigheden’
21 september 2018 Inzet programmalijnen ‘de Bibliotheek en basisvaardigheden’ 39. Kunt u aangeven welke van onderstaande elementen uit deze programmalijn u kent, dan wel gebruikt? Selectie: alle deelnemende bibliotheken (n=104)
63
Evaluatie landelijke ondersteuning: Kansen en belemmeringen
64
Knelpunten aanbod basisvaardigheden (1/2)
21 september 2018 Knelpunten aanbod basisvaardigheden (1/2) 40. Zijn er knelpunten die een goed aanbod op het gebied van basisvaardigheden voor de doelgroep > 18 jaar in de weg staan? Onder andere genoemd bij ‘Andere knelpunten’: Beleid is in ontwikkeling Gebrek aan visie/regie bij de gemeente Veel partijen op de markt zonder samenhang Vraag of rendement voldoende is Lastig om de NT1 doelgroep te bereiken Selectie: alle deelnemende bibliotheken (n=104)
65
Knelpunten aanbod basisvaardigheden (2/2) Provincietabel
21 september 2018 Knelpunten aanbod basisvaardigheden (2/2) Provincietabel 40. Zijn er knelpunten die een goed aanbod op het gebied van basisvaardigheden voor de doelgroep > 18 jaar in de weg staan? Selectie: alle deelnemende bibliotheken (n=104)
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.