Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLaura Verstraeten Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Leiding geven aan school ontwikkeling
Peter Sleegers BMC
2
Perspectieven
3
Controle benadering
4
Commitment benadering
5
Opbouw Veranderingscapaciteit van scholen Gerichtheid op leren
Leren van professionals Samenwerking Leiderschapspraktijken Aandachtspunten
6
Gerichtheid op leren Kernbegrippen: > leren leren
> doorlopende leerlijn > authentiek > zelfsturing > samenwerkend leren
7
Talenten
8
Laten groeien
9
Leren 2032?
11
Onzekerheid en twijfels
12
Rol van leerkrachten Individuele betekenisgeving: interpretatie
Drie reacties: negeren, aanpassen en adapteren Opvattingen spelen cruciale rol: over vernieuwing over leren en ontwikkeling over opbouw (sequentieel/doorlopende leerlijn) over balans tussen verplicht en vrijwillige stof over………
13
Professionele ontwikkeling
Leeractiviteiten Studeren (bijhouden) Experimenteren Reflectie Kennis delen Veranderen
14
Veranderingscapaciteit
Drie kernbegrippen Motivatie Organisch design Effectieve Leiderschapspraktijken
15
Motivatie
16
Motivatie Persoonlijke doelen: betrokkenheid met de organisatie
Doelmatigheidsbeleving: competentie op individueel en collectief niveau (‘yes we can’) Onzekerheidstolerantie: bereidheid om meer te experimenteren en te innoveren
17
Meebeslissen
18
Participatie Participatie-evenwicht van belang
Feitelijke versus gewenste participatie Inhoud (waarover) is van belang Relatie met het primaire proces staat centraal Criteria: expertise en belang
19
Samenwerking VideoTeamwork: Taak en doelafhankelijk:
Plassende, drinkende en rokende mannen
20
Effectieve teams Niet vergaderen maar collectief leren
Data als uitgangspunt Taak- en doel-afhankelijkheid Reflexief en delen van kennis
21
Richting geven (Motivatie)
BMC 9/19/2018 Leiderschapspraktijken Richting geven (Motivatie) Ontwikkelen leraren (Vaardigheid)) Herontwerp school (Organisatie) Management van didactische praktijk (Stabiliteit) Visie Doelen Verwachtingen Communicatie Werven P//Eisen P Constant monitoren Bufferen Langere tijd voor prioriteit Stimulans Ondersteuning Voorbeeld Structuur Samenwerking Verbinding Cultuur
22
Wat weten we? Leeractiviteiten teruggevonden
Doelmatigheid heeft grote invloed Persoonlijke doelen op bewuste leeractiviteiten en motivatie Visieontwikkeling op verandering Samenwerking op reflectie
23
En ….. Organisch design doet er toe
Besluitvorming heeft andere invloed dan samenwerking: via motivatie Leiderschapspraktijken hebben verschillende functies Visieontwikkeling daarbinnen belangrijkste
24
Visieontwikkeling
25
Schoolontwikkeling Gerichtheid op leren Professionele ontwikkeling
Participatie Samenwerking Effectief leiderschap
26
Bovenschools sturen!?!
27
Bovenschools Stel standaarden en doelen
Heb aandacht voor de inhoud van curriculum en instructie Gebruik data en bewijsvoering Zorg voor doelmatig personeel Werk aan goede relaties Investeer in leiderschap Maak werk van schoolontwikkeling Stimuleer professionele ontwikkeling Stem zaken op elkaar af!
28
Relatie met effect
29
Wat is nodig? Aandacht voor leiderschap binnen complexe institutionele en organisatorische context Aandacht voor de systemische relaties tussen verschillende lagen en actoren Aandacht voor gedeeld leiderschap: op zoek naar de verbinding en wederzijdse versterking Functies, rollen en praktijken meer in samenhang ontwerpen: niet alleen functioneel
30
Verbinding
31
31
32
SUCCES !
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.