Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSonja Michiels Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Opleiding verpleegkunde Vlaamse gemeenschap
Bachelor in de verpleegkunde hogescholen HBO5 secundair onderwijs Master in de verpleegkunde en vroedkunde universiteit in samenwerking met de hogescholen
2
Competentieniveau Gegarandeerd door de overheid via decretaal vastgelegd visitatie en accreditatiesysteem (bachelor) Aangestuurd vanuit de Vlaamse kwalificatiestructuur (VKS) conform het European Qualification Framework (art.6 decreet van 30 april 2009 betreffende de kwalificatiestructuur – BS 16/07/2009
3
Competentieniveau niveaudescriptorelementen
Kennis Vaardigheden Context Autonomie Verantwoordelijkheid
4
Kennis en vaardigheden
HBO5 Informatie uit een specifiek domein met concrete en abstracte gegevens uitbreiden of met ontbrekende gegevens aanvullen; begrippenkaders hanteren; zich bewust zijn van de reikwijdte van de domeinspecifieke kennis Bachelor in de verpleegkunde Kennis en inzichten uit een specifiek domein kritisch evalueren en combineren
5
Kennis en vaardigheden
HBO5 geïntegreerde cognitieve en motorische vaardigheden toepassen Bachelor in de verpleegkunde complexe gespecialiseerde vaardigheden toepassen, gelieerd aan onderzoeksuitkomsten
6
Kennis en vaardigheden
HBO5 kennis transfereren en procedures flexibel en inventief aanwenden voor het uitvoeren van taken en voor het strategisch oplossen van concrete en abstracte problemen Bachelor in de verpleegkunde - relevante gegevens verzamelen en interpreteren en geselecteerde methodes en hulpmiddelen innovatief aanwenden om niet-vertrouwde complexe problemen op te lossen
7
Context – Autonomie - verantwoordelijkheid
HBO5 Handelen in een reeks van nieuwe, complexe contexten Bachelor in de verpleegkunde Handelen in complexe en gespecialiseerde contexten
8
Context – Autonomie - verantwoordelijkheid
HBO5 Autonoom functioneren met initiatief Bachelor in de verpleegkunde Functioneren met volledige autonomie en een ruime mate van initiatief
9
Context – Autonomie - verantwoordelijkheid
HBO5 Verantwoordelijkheid opnemen voor het bereiken van persoonlijke resultaten en voor het stimuleren van collectieve resultaten Bachelor in de verpleegkunde Verantwoordelijkheid opnemen voor het bepalen van de collectieve resultaten
11
Bachelor Domeinspecifieke leerresultatenkader (DLR)
Wettelijk kader Decreet betreffende de kwalificatiestructuur (art. 16 en art.17) instellingen schrijven gezamenlijk domeinspecifieke leerresultaten Validering geeft een automatische erkenning als kwalificatie
12
Bachelor Domeinspecifieke leerresultatenkader (DLR)
Decreet op de herstructurering van het hoger onderwijs (art. 58 §2) Onder de verantwoordelijkheid van de VLHUR schrijven de instellingen gezamenlijk de DLR uit. Waarborgen toepassing van Vlaamse – Federale en Internationale wetgeving Gevalideerd door NVAO (Nederlands – Vlaams Accreditatie Orgaan)
13
Bachelor Domeinspecifieke leerresultatenkader (DLR
Wettelijk kader Flexibiliseringsdecreet (Art. 5 bis) van 30 april 2004 De instelling schrijft voor elke opleidingsonderdeel leerresultaten uit Basis = niveaudescriptoren (decreet op de kwalificatiestructuur – zie hoger)
14
Definitie DLR Decr. Kwalificatiestructuur (Art. 2.6) Competenties = bekwaamheid om kennis vaardigheden en attitudes in het handelen geïntegreerd aan te wenden voor maatschappelijke activiteiten In het hoger onderwijs worden competenties DLR genoemd
15
Definitie DLR Bepalen wat een lerende verwacht wordt te kennen, te begrijpen, te doen bij het afronden van een leertraject Bepalen waarop het geleerde kan worden aangetoond (= evalueerbaar) Behelzen de toepassing van het geleerde in een concrete situatie (= domeinspecifiek)
16
PBA in de verpleegkunden
De DLR vormen één geheel De kwaliteit en de professionaliteit van de beroepsuitoefening hangen af van de integratie van de leerresultaten Hebben steeds betrekking op complexe en gespecialiseerde zorgsituaties – vaak ook niet vertrouwde situaties
17
PBA in de verpleegkunde
Professionele zorg op maat kan maar gerealiseerd worden dankzij: wetenschappelijke fundering ethische bewogenheid verpleegkundige visie op zorg interprofessioneel efficiënte communicatie en samenwerking adequate organisatie en coördinatie van de intra-, trans- en extramurale zorg.
18
PBA in de verpleegkunde
De kwaliteit van zorg binnen de snel evoluerende gezondheidszorg vereist: continue reflectie kritische ingesteldheid en bijsturing persoonlijke professionalisering Uitgaande van de integratieve en holistische visie op verpleegkunde wordt in de leerresultaten steeds de term zorgvrager gebruikt. Dit beduidt de zorgvrager en zijn omgeving, dus het volledige cliëntsysteem.
19
DLR PBA in de verpleegkunde
1. De PBA VPL bouwt autonoom, ook in niet vertrouwde en/of complexe zorgsituaties, een professionele relatie op met de zorgvrager die gericht is op het somatisch, sociaal, psychisch enexistentieel welbevinden van de zorgvrager in een multiculturele omgeving.
20
DLR PBA in de verpleegkunde
2. De PBA VPL verleent evidence-based cliëntgerichte en –gestuurde verpleegkundige zorg op maat op een methodische wijze, ook in complexe en gespecialiseerde zorgsituaties. De PBA VPL handelt conform de algemene en beroepsgerelateerde wetgeving met gebruik van klinische expertise, verantwoordelijkheidszin en een ruime mate van initiatief.
21
DLR PBA in de verpleegkunde
3. De PBA VPL neemt gerichte initiatieven inzake preventie en past deze op alle niveaus adequaat toe. Hij organiseert op een methodische wijze gezondheidspromotie en patiënteneducatie aan individuen en groepen. Hij begeleidt gezondheidsbevorderend gedrag bij de zorgvrager(s).
22
DLR PBA in de verpleegkunde
4. De PBA VPL is zich bewust van de waarden en normen van zichzelf en de zorgvrager en hoe die het professioneel handelen als verpleegkundige beïnvloeden. Hij handelt op een ethisch verantwoorde wijze en vervult hierbij een voorbeeldfunctie voor anderen.
23
DLR PBA in de verpleegkunde
5. De PBA VPL ontwikkelt een visie op verpleegkunde op basis van theoretische kaders en opgedane ervaringen, handelt in de eigen organisatie op basis van een kritische ingesteldheid tegenover zowel de visie op verpleegkunde als tegenover deze van de organisatie waarvoor hij zich inzet.
24
DLR PBA in de verpleegkunde
6. De PBA VPL bouwt intra- en interprofessionele relaties op en werkt efficiënt samen in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen.
25
DLR PBA in de verpleegkunde
7. De PBA VPL communiceert op een deskundige en gestructureerde wijze zowel mondeling als schriftelijk over de zorgrelatie, de zorginhoud en het zorgproces met alle betrokkenen.
26
DLR PBA in de verpleegkunde
8. De PBA VPL organiseert en coördineert intra-, trans- en extra-muraal de zorg voor de zorgvrager.
27
DLR PBA in de verpleegkunde
9. De PBA VPL bewaakt en bevordert de kwaliteit van de individuele en globale zorgverlening volgens de criteria van integrale kwaliteitszorg binnen de eigen organisatie.
28
DLR PBA in de verpleegkunde
10. De PBA VPL coacht en geeft leiding aan medewerkers in een gestructureerd team.
29
DLR PBA in de verpleegkunde
11. De PBA VPL zoekt op een gerichte en methodische manier vak- en wetenschappelijke literatuur op, beoordeelt de relevantie en bruikbaarheid ervan, integreert de nieuwe inzichten in de beroepsuitoefening en –ontwikkeling en participeert met inzicht aan praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek.
30
DLR PBA in de verpleegkunde
12. De PBA VPL draagt actief bij tot de profilering van het beroep, heeft een brede kijk op het maatschappelijk gebeuren en staat kritisch t.o.v. een economisch sociaal en ethisch beleid.
31
DLR PBA in de verpleegkunde
13. De PBA VPL reflecteert continu op het eigen verpleegkundig handelen, analyseert zijn (leer)behoeften en vertaalt deze autonoom in initiatieven tot professionalisering en evenwichtig functioneren.
32
Opleiding Bachelor in de verpleegkunde
180 SP-en drie trajectschijven van 60 SP Geen afstudeerrichtingen wel Keuzemogelijkheden – afhankelijk per hogeschool Diplomasupplementen
33
HBO-5 3 jaar – 6 modules – 20 weken
Initiatie verpleegkunde Verpleegkundige basiszorg Oriëntatie algemene gezondheidszorg Oriëntatie geestelijke gezondheidszorg en ouderenzorg Toegepaste verpleegkunde = keuze
34
HBO5 Leerplan - Secundair onderwijs VVKSO 2004
35
Gegradueerd verpleegkundige – HB05 - competenties
Competent om op een professionele wijze verpleegkundige zorg te verlenen en deze aan te passen aan het specifieke van de zorgcategorie van de zorgvrager. Om dit te verwezenlijken is hij competent om:
36
Gegradueerd verpleegkundige – HB05 - competenties
Gegevens over het menselijk functioneren, de ziekteverschijnselen en reacties op ziekte(n) en de behandeling ervan over en bij de zorgvrager systematisch verzamelen en rapporteren 2. In samenspraak en vanuit de reële op potentiële verpleegproblemen, verpleegkundige zorg plannen
37
Gegradueerd verpleegkundige – HB05 - competenties
3. In samenspraak basiszorg uitvoeren in het kader van de totaalzorg en erover rapporteren 4. Verpleegkundige prestaties en door de arts toevertrouwde handelingen uitvoeren en erover rapporteren
38
Gegradueerd verpleegkundige – HB05 - competenties
5. Met de zorgvrager een functionele (samenwerkings)relatie met effectieve communicatie aangaan en daarover rapporteren 6. De zorgvrager doorheen het ziekteproces begeleiden, coachen en hierover rapporteren
39
Gegradueerd verpleegkundige – HB05 - competenties
7. In een zorgteam werken waarin hij de verpleegkundige zorg op zorgvragersniveau coördineert 8. In samenspraak de verpleegkundige zorg evalueren
40
Gegradueerd verpleegkundige – HB05 - competenties
9. Helpen bij de uitvoering van (wetenschappelijk) onderzoek naar meer effectieve en efficiënte wijzen van verpleegkundige zorg 10. De verpleegkundige zorg aanpassen aan nieuwe ontwikkelingen in de maatschappij
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.