Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJoseph Pierre Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
ClubSportInnovatie (CSI) Brainstorm licht sportaanbod
2
Trend 1: popularisering sportdeelname
Evolutie van de actieve deelname aan sport in Vlaanderen bij 12- tot en met 75-jarigen ( ), percentages in functie van de totale populatie Bron: Scheerder et al. (2013: 77)
3
Trend 2: verlichting van sportdeelname
Evolutie van de actieve deelname aan sport, recreatiesport, clubsport en competitiesport in Vlaanderen bij 12- tot en met 75-jarigen ( ), percentages in functie van de totale populatie Bron: Scheerder et al. (2013: 77) Parallelle trends: gouvernementalisering en commercialisering
4
‘Zware’ en ‘lichte’ organisatievormen
Uit het conceptueel schema dat voorgesteld wordt in Figuur 2 mag echter blijken dat ‘sport light’ niet noodzakelijk losstaat van de (club)georganiseerde sport. Hoewel het traditionele aanbod van sportclubs vaak als de zwaarste organisatievorm van sportbeoefening aanschouwd wordt (zie kwadrant III), toont het schema aan dat er ruimte is voor een verschuiving of uitbreiding van het vaak productgericht standaardaanbod naar een meer vraaggestuurd/participatiegericht aanbod indien men lichtere vormen van binding voor (nieuwe) leden integreert (kwadrant IV) (zie ook Scheerder & Van Bottenburg, 2010). In dit laatste kwadrant blijft er sprake van een zware organisatiestructuur, met name het bestuurskundige aspect en de voorziening van faciliteiten, maar wordt er ruimte voor differentiatie in functie van noden en behoeften van leden gecreëerd. Op die manier kunnen innovatieve sportclubs naast meer marktgerichte, semi-formele organisaties zoals fitnesscentra en sportdiensten geplaatst worden. Dit soort organisaties is formeel van aard wat de organisatiestructuur betreft (i.e., overheidsinstanties, vzw, nv, bvba, etc.), maar biedt aan de leden een meer flexibele, informele beleving doordat men bijvoorbeeld voor kortere periodes kan aansluiten. Door de integratie van lichtere bindingsmogelijkheden kan mogelijk een breder publiek bereikt worden. Bron: Borgers e.a. (2016b) , aangepaste versie van Borgers (2015), Scheerder (2014) en Scheerder e.a. (2014a)
5
… om tot een verlichting van het sportaanbod te komen
Realisatie Innovatie… … om tot een verlichting van het sportaanbod te komen Sportfederaties moeten ondersteuning bieden aan hun sportclubs, want de ‘capacities’ van de clubs zijn beperkt Doorlopen van het innovatieproces met de sportfederaties om tot de selectie en implementatie van een innovatiestrategie te komen Sportclubs hebben vaak de middelen (financieel, expertise, mankracht) niet om hier zelf initiatief te nemen. Het is aan de federaties om initiatief te nemen en een kader te voorzien waar de clubs op kunnen inspelen of intekenen
6
Realisatie Innovatie: Bron: Scheerder, Claes & Vanreusel (2014)
7
Innovatieproces 4 stappen:
Analyseer je innovatiemogelijkheden: mappingsoefening Zoek en selecteer een innovatiestrategie Stel een projectplan op en voer het uit Streef duurzaamheid na en ontwikkel een innovatiecultuur
8
Stap 2 Zoek en selecteer een innovatiestrategie
Fase 2.1 Voorbereiding en inspiratie Fase 2.2 CSI-brainstormsessie Fase 2.3 Projectfiches Fase 2.4 Finale selectie innovatiestrategie Betrokkenheid sportclubs
9
CSI-brainstormsessie
Methodiek: GPS-brainstormtechniek Centrale vraagstelling : Hoe kunnen we tot een verlichting van het aanbod in onze sportclubs komen?
11
Analyse van de (probleem)situatie binnen %%
12
Resultaat 1
13
Resultaat 2
14
To discuss %%
15
CSI-brainstormsessie
3 rondes: Genereren van ideeën Selecteren van ideeën Uitwerken van ideeën
16
Ronde 1: genereren van ideeën
In duo’s ideeën genereren die aan de centrale vraagstelling voldoen… … en dit voor de trend waar je aan zit Alle ideeën zijn goed: out of the box, zonder oogkleppen, gekke ideeën, buiten-de-orde Zonder aan budgetten of andere beperkingen te denken Stel je oordeel uit, alle ideeën opschrijven: quantity breeds quality Vrij veld: alle mogelijke ideeën (naast de trends), de wildste ideeën Één idee per post-it (drukletters en zo concreet mogelijk) Op basis van een tijdsschema wordt het bord doorgedraaid Elk duo zit eens voor elke trend en het lege veld
17
Ronde 1: genereren van ideeën
Einde ronde 1: groeperen van ideeën Iedereen zit terug voor zijn ‘beginveld’ Groepeer post-its met gelijkaardige ideeën Elk duo maakt een verdeling tussen ideeën die realiseerbaar zijn op korte termijn en op lange termijn Korte termijn: linkse helft van het veld Lange termijn rechtse/gearceerde helft van het veld EC geeft aan wanneer door te draaien In het begin een iets langer tijdsperiode om op gang te komen, daarna wat inkorten
18
Ronde 2: selecteren van ideeën
Stemronde: elk duo krijgt x-aantal stemmen Nog niet te veel vanuit ratio stemmen Max. 2 stemmen op 1 idee, alle stemmen moeten op! Stemmen op de ideeën die de duo’s echt fantastisch vinden: stemmen verdelen over de verschillende ideeën op het bord Rood: realiseerbaar op korte termijn Geel: realiseerbaar op lange termijn Laten leiden door verdeling op het bord, maar niet bindend
19
Ronde 2: selecteren van ideeën
Op zoek naar topideeën Tellen van de stemmen: Eerst de ideeën met de meeste stemmen 12-20 ideeën op flipchart Joker? Clustering bepaalde ideeën tot een nieuw groter idee? Nummering ideeën Elke deelnemer maakt een top-3 van ideeën voor zichzelf Overlopen van de deelnemers globale topideeën?
20
Ronde 3: uitwerken van ideeën
Topideeën verdelen onder de groep Projectfiche invullen per topidee Flipchartvel waarmee het idee gepresenteerd kan worden (max. 2 min.)
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.