De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

“Wie niet wil delen kan niet vermenigvuldigen”

Verwante presentaties


Presentatie over: "“Wie niet wil delen kan niet vermenigvuldigen”"— Transcript van de presentatie:

1 “Wie niet wil delen kan niet vermenigvuldigen”
Een inventarisatie naar de behoefte aan een gezamenlijke opleiding tot Bio-Entrepeneur Ellen Kuppens (DSM) Marcel Steur (Pentascope) Wil Hoenjet (UM-Holding) Denis Florack (azM) TIM Limburg

2

3 In het kort… Projectopzet Samenwerking en synergie Lifesciences
Opleiding tot Bio-Entrepeneur

4 Ambitie “Tot ongekende hoogte”

5 Lifesciences Gezamenlijk interessegebied Nieuwe ontwikkeling (“Hype”?)
Veel partijen – spelers – belanghebbers Kritsche succesfactoren van samenwerking? Onderwerp Bio-Entrepeneur TIM Limburg

6 Lifesciences ??? Soort containerbegrip
Bio-sciences; Agro/food/feed en Medische technologie Nieuwe bedrijven gericht op commercialisering van hoogwaardige kennis Diagnostiek, preventie en bestrijding van ziekten

7 “Wedstrijd tussen angst en vertrouwen”
Samenwerking : “Wedstrijd tussen angst en vertrouwen”

8 Limburg en de Euregio R&D van UM en azM
Kenniscentra Aken, Jülich, Liège, Hasselt en Eindhoven

9 Euregio Onderzoek KPMG: Euregio kansrijk gebied met veel infrastructuur / kennis en partners op gebied van Lifesciences

10 Huidige ontwikkelingen
B BTC TIM Limburg

11 Geef antwoord op: “What’s in it for me”
Interactie: Geef antwoord op: “What’s in it for me”

12 Opleidingsprogramma tot Bio-Entrepeneur
Opleiding – training – begeleiding Netwerken Participanten en begeleiders interacteren Proces van kennis tot product op de markt Meer dan Masterclass / Euregio

13 vraagstellingen Welke zijn de kritische succesfactoren voor samenwerking in Limburg op het gebied van Life Sciences? Is er behoefte aan de opleiding tot Bio-Entrepeneur en is er de intentie om hier in te investeren? TIM Limburg

14 Aan de slag…

15 Projectopzet Theoretische onderbouwing Interviews Analyse Conclusies
Aanbevelingen TIM Limburg

16 Theoretisch Kader Model sleutelfiguren Model Netwerken en samenwerking
TIM Limburg

17 Sleutelfiguren Vlgs. Cross en Prusak: De centrale connector
De grensoverschrijder De informatiemakelaar De perifere specialist

18

19 Netwerken in organisaties
Vlgs. A. Dansen e.a. Belangenbehartiger (beheersing van afhankelijkheid) Sensitivist (gevoel voor front en backstage) Bemiddelaar (winnaars en verliezers) Onderhandelaar (taxeren van partners)

20 “Netwerken” K U N S T E M A K E R S

21 Interviews Belangrijke stakeholders Contact leggen Het Interview
Positie – rol – visie Voorzichtige conclusies TIM Limburg

22 Interactie begint bij luisteren:
“Inleven zonder vooroordelen”

23 Stakeholders Dhr. J. Ruis Dhr. F. Bollen (Lifesciences – LIOF)
Dhr. P. Haanen (KvK Maastricht) Dhr. R. Ogg (Biopartner – Incubator) Prof. Marimann (genomics UM) Prof. Bruggeman (Med. Microbiologie; azM – UM – tUL) Dhr. E. Meijer (director Corporate Technology DSM en vz. Platform Lifesciences) Drs. T. Bovens (loco burg. M’tricht – bestuur OU)

24 Analyse Toetsing aan theoretisch kader “Scoor”-gedrag
Gericht op winst / risicomijdend Korte termijn denken (Kartrekkers nodig) Hoog vaagheidsgehalte Kritische massa met binding Elkaar weten te vinden TIM Limburg

25 Is geen doel maar het doel moet wel helder zijn
Samenwerken: Is geen doel maar het doel moet wel helder zijn

26

27 Conclusies Vanuit het model typering van de participanten:
Centrale connector: Platform Lifesciences Biopartner Informatiemakelaar: Liof overheid Perifere Specialist: Wetenschappers UM etc. TIM Limburg

28 Conclusies Kloof tussen R&D (wetenschap) en markt
Kloof tussen kennis en ondernemerschap Op zoek naar de: GRENSOVERSCHRIJDER

29 Aanbevelingen Adopteer dit idee Participanten genoeg
Laat meerwaarde voor elk duidelijk zien Construeer netwerken met richting Kom uit het “harnas” De kost gaat voor de onzekere baat Geloof in: ”Wat je geeft, krijg je … terug” Gezocht: mensen met lef TIM Limburg

30


Download ppt "“Wie niet wil delen kan niet vermenigvuldigen”"

Verwante presentaties


Ads door Google