Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdStefan de Jonge Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Voorlichtingsavond Profiel- en vakkenkeuze 3 havo
Dinsdag 11 oktober Decaan: Marcel van der Reijken
2
Het programma Het tijdpad profielkeuze De decaanlessen
3
Tijdpad profielkeuze Okt - jan: profielkeuze-lessen
Ouderavond over de 2e fase Nov/dec: vakkenvoorlichting nieuwe vakken (bv: m&o, informatica, bsm) vakken in de bovenbouw anders/moeilijker Begin jan: laatste les voorlopige profielkeuze maken: scw.dedecaan.net Jan- mrt: gesprek mentor - leerling: evt. met decaan of met vakdocent evt. veranderingen in profielkeuze brief voorlopige keuze naar ouders. Vakkenvoorlichting: belangrijk: nieuwe vakken / vakken in bovenbouw anders Vakdocent: Bij twijfel: onder of overschatting voorkomen - cijfers zeggen niet alles ( inzet/werkhouding ook van belang) 3
4
Tijdpad profielkeuze 9 mrt: Rapportvergadering:
buigt zich achteraf over de profielkeuze geen bindend advies 16 mrt: Spreekavond ouders voor late beslissers 17 mrt: profielkeuze definitief brief ondertekend terug Eind juni: voldoet profielkeuze a/d 32 pnt- eis? plan b bij onzeker profiel Adviesvergadering: in maart kijkt achteraf of keuze verstandig is bij twijfel over keuze contact met ll en ouders door mentor Bij afwijkend advies, snel handelen; de tijd is krap om de boel weer recht te trekken. - geen bindend advies, maar toch meenemen in keuze Definitieve keuze profiel: 3 april - brief ondertekend terug. - Vroeg! - Hangt samen met rechtspositie van docenten / - Roosters en clusters maken - Uitloop tot 14 april spreekavond - Extra gelegenheid om over de profielkeuze te prAten. Bv over de resultaten van de adviesvergadering In een paar maanden dus beslissen, -Praten met ouders (heel belangrijk, als klankbord; kent lln vaak beter dan lln zichzelf kent ). Van profiel wisselen?: alleen als er nog mogelijkheden zijn: - groepsgrootte/ clusterindeling - en het heeft gevolgen voor meerdere vakken - alleen in de 1e periode, anders achterstand te groot 32 pnt ( 5 vakken”) 26 pnt 4 vakken 20 pnt 3 vakken Gem 6.4 4
5
De Decaanlessen
6
Doel van de decaanlessen
Informatie over de 2e Fase: de profielen en nieuwe vakken het rooster, toetsweken, bevordering, ed Zelfkennis vergroten: wie ben ik (bedenker, doener, onderzoeker, helper) wat wil ik (wensen/interesses) wat kan ik (capaciteiten/talenten) Methode: Keuzeweb (scw.dedecaan.net) - wie ben ik?: denken/ (in)voelen / doen. Denken = nieuwsgierig, onderzoekend Invoelen= sociaal, anderen helpen, omgaan met anderen Doen= sporten, artistiek, creatief - wat wil ik?: wensen / interesses. 15 jarigen best idealistisch: gezondheid, geluk, betere wereld, maar ook RIJK worden - wat kan ik?:capaciteiten/ talenten/ Iedereen heeft capaciteiten /talenten; wel verschillend :je sterke kanten ontdekken * Rooster: Tussenuren / 1e en 11 e uren ( ) - lesvrijemiddag =vakwerkmiddag activiteiten vanuit de vakken *Toetsweken: Jaar in 4 periodes van ong. 7 weken * bevordering: 2x5 of/ 1x5 en 1x 4/ 3x 5 mag niet ( = herkansing). - Nieuwe vakken: anw (alg nat. ws), m&o, informatica, spaans, wisk-c (alleen in CM) wisk-d, filosofie
7
De interesse test: Interesse-test over: eigenschappen,
activiteiten en beroepen Analyse van de uitslag Koppeling gemaakt met de profielen De uitslag is puur op interesse gebaseerd, zegt niets over capaciteiten Moet nog worden afgenomen, door prof buro: aob/compas? Giv is interesse, geen intelligentie-test hoe groot de interesse voor dez 13 sectoren / gebiedeneden bij de leerling - eerst eigen inschatting laten maken: - klopt wel: dan kan Leerling goed aangeven waar zij interessses liggen - klopt niet: leerling kan dat nog niet aangeven/ heeft brede interesse/ ADVIES: BREED JKIEZEN Deze leerling scoort hoog op recht en bestuur en techniek: is terug te zien aan de profiel: NT en EM Opleidingen: zie stencil
8
Wat bepaalt de keuze? Niet: Wel: keuze vriend(in) docent
Vooroordelen, bv: meisjes slecht in exacte vakken. Wel: wat kan ik: capaciteiten, rapportcijfers belangstelling/interesse vakken vervolgopleiding/beroep verplichte/gewenste vakken. Wat bepaalt de keuze? Niet: keuze vriend(in) ( geen zekerheid in zelfde klas) docent ( negatief / positief) vooroordelen: meisjes slecht in exacte vakken. onderzoek laat zien dat meisjes beter zijn, alleen moet je het vak leuker brengen: jongens scoren beter bij wa-test die inde wisk les is afgenomen meisjes bleken veel beter te scoren op de zelfde test,maar dan niet afgenomen in de wisk les, maar in de tekenles Wel: -capaciteiten (reëel: niet te laag of te hoog) -Rapportcijfers ( zeggen niet alles/ inzet/werkhouding ook) -belangstelling/interesse vakken -vervolgopleiding/beroep(de richting, iets met eco) -verplichte/gewenste vakken. Leerling kiest profiel en geen beroep. Dus: breed kiezen Maar: beroep gekoppeld aan opleiding; wel naar sectoren kijken. Breedste profiel is NG ( na en wisk –b) met eco of m&o De lessen zijn een aanzet, bedoeld om bewustwording te ontwikkelen; leerling moet wel zelf kiezen. Gesteund en begeleid door ouders en school
9
Profieleisen vervolgopleidingen
Leerling kiest profiel, geen opleiding/beroep: dus breed kiezen, maar wel naar sectoren kijken. Globaal, de verplichte/gewenste vakken bij de vier sectoren (zie sheet hierna)
10
Hbo-sectoren Profiel dat er goed bij past Belangrijke vakken voor die sector Economie en Bedrijf EM wA, ec, m&o (eventueel talen) Exact en Informatica NT wA of wB, na Gedrag en Maatschappij CM ak, gs Gezondheid NG (ook NT, EM, CM) bi, sk Kunst en Cultuur kunst, talen Natuur NG ak, bi, sk Onderwijs en Opvoeding CM (ook NT, EM, NG) div. (pabo: gs, ak, bèta-vak) Recht en Bestuur CM, EM talen, ec Taal en Communicatie talen (communicatie: wA) Techniek NT (NG) wB, na
11
Vragen? Contact: Meer informatie: scw.dedecaan.net
- zelf account aanmaken (leerling nr nodig) Contact: Mail: Tel:
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.