De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Het GPMI: een praktijkvoorbeeld

Verwante presentaties


Presentatie over: "Het GPMI: een praktijkvoorbeeld"— Transcript van de presentatie:

1 Het GPMI: een praktijkvoorbeeld
OCMW Gent

2 Voor wie een GPMI ? Wettelijke verplichting = Studenten -25 jarigen
Andere Activering = NT2 traject, tenzij ook inburgeringscontract Taalles bij taalaanbodverstrekkers Voortrajecten voor anderstaligen Trajecten sociale activering ikv subsidie Het activeringstraject loopt niet goed wegens gebrek aan medewerking cliënt Gelijkschakeling gerechtigden LL / eq. LL Wettelijke verplichting = Studenten -25 jarigen Daklozen met LL cat. 2 * NT2 traject: Geen GPMI bij inburgeraars < er is al een contract dat wordt afgesloten met Inburgering rond NT2, geen over-kill door van OCMW uit ook nog eens een contract aan de cliënt op te leggen rond dezelfde verplichtingen Keuze voor GPMI ikv handhavingsbeleid: NT2 trajecten zijn belangrijke, langdurige trajecten die duurzame activering voorafgaan. Door van bij aanvang met een GPMI te werken, kan korter op de bal gespeeld worden. * Sociale activering: enkel GPMI tijdens periode die recht geeft op subsidie, na afloop van periode van 1 jaar wordt GPMI stopgezet * gelijkschakeling LL en equivalent LL = bovenstaande regels rond afsluiten GPMI gelden zowel voor gerechtigde op LL als eq. LL. Zonder onderscheid, er is dus voor beide een GPMI in de gevallen waarin de RMI wet dit voorschrijft als in de gevallen waarin het OCMW deze verplichting zelf heeft uitgebreid. Keuze omwille van uniformiteit in behandeling van cliënten. 17/9/18 Dienst

3 Recente aanpassingen Waarom ? administratieve vereenvoudiging ! Wat ?
Duur GPMI Studenten: duur studies Andere: maximaal zolang recht op (eq) LL, nieuw GPMI als situatie wijzigt en bijsturen afspraken nodig is  doel: GPMI wordt meer dynamisch instrument (aanpassen GPMI cf. traject cliënt ipv kunstmatige koppeling duur GPMI aan duur toekenningsbeslissing (eq) LL) Zie nota “overzicht wijzigingen kaderovereenkomst GPMI” 17/9/18 Dienst

4 Recente aanpassingen 2. Ondertekening GPMI voortaan door maatschappelijk werker en hoofd-mw doel: verkorten tijd tussen onderhandelen GPMI en moment waarop cliënt GPMI in handen krijgt 3. Herwerken tekst ism werkgroep ‘klantenparticipatie’ doel: leesbaarheid voor cliënt verhogen 4. Nieuw intern afsprakenkader mbt opmaak en beheer GPMI  Administratieve last ‘herverdelen’ tussen mw en trajectbegeleider: wie de afspraken met de cliënt maakt, volgt ze ook op, inhoudelijk en administratief. (4) Wanneer afspraken worden gemaakt met meerdere partijen (dit is maatschappelijk werker en trajectbegeleider), is er toch steeds slechts 1 persoon die eindverantwoordelijke is, en dat is hetzij de mw, hetzij de tb. Het afsprakenkader legt dit vast. Deze eindverantwoordelijke is degene die het GPMI in naam van het OCMW tekent. 17/9/18 Dienst

5 Recente aanpassingen 5. Verkorten GPMI
Beperkt tot verplichte vermeldingen, vooral aandacht voor mondelinge toelichting door mw! Einddoel GPMI duidelijk geformuleerd (doel traject/ perspectief cliënt)  Veel aandacht voor wederzijdse afspraken: systeem biedt templates aan ter ondersteuning van mw, maar verfijning door mw nodig cf. individuele noden en situatie cliënt Vroeger extra bijlage bij GPMI ‘meer uitleg over uw integratieproject’. Deze bijlage werd geschrapt: veel herhaling, weinig meerwaarde. Vooral belangrijk dat mw mondeling doel en draagwijdte van het GPMI naar de cliënt kadert en dat beide in onderling overleg er nadien een invulling aan geven. 17/9/18 Dienst

6 Recente aanpassingen 6. Opmaak en evaluatie GPMI integreren in ons cliëntvolgsysteem Dubbel werk vermijden: meenemen inhoud GPMI in sociaal verslag voor Bijzonder Comité (toekomst) Systeem vult aantal gegevens automatisch in het GPMI in (naam, adres, mw, …) Betrouwbare registratie en betrouwbare cijfers (wie heeft GPMI/wie is vrijgesteld/welke inhoud heeft GPMI) Toekomst? Evaluatie GPMI automatisch ophalen uit geregistreerde cliënt-contacten gedurende te evalueren periode 1° pijltje: GPMI is “bouwsteen”, cliëntvolgsysteem (New Horizon) werkt in de toekomst als volgt: het verslag BCSD wordt opgebouwd vanuit een aantal ‘bouwstenen’ = alle info mbt de diverse levensdomeinen van de cliënt dat door mw wordt neergeschreven in het systeem, wordt door het systeem slim opgepikt om het sociaal verslag samen te stellen: zo moet de maatschappelijk werker geen dubbel werk doen: registreren (m.o.o. samenstellen dossier en genereren cijfers voor beleidsmatige doeleinden) en een sociaal verslag schrijven. 3° pijltje: cijfers: Wie heeft GPMI/wie is vrijgesteld: omdat inhoud GPMI meegenomen wordt in verslag BCSD is gegarandeerd dat de registratie klopt (vroeger discrepantie tussen geregistreerde trajecten GPMI en effectief aantal GPMI’s omdat trajecten niet steeds aangepast werden) inhoud GPMI kan men achterhalen obv ‘contacten’: 8 soorten contacten: dakloos/vorming/sociale activering/student/arbeid/taal/stage/voortraject anderstaligen/zelfstandigen 17/9/18 Dienst

7 Houding tov GPMI: visie MW
Eerder negatieve houding door: Administratieve belasting implementatie nieuw GPMI loopt, nog geen evaluatie mogelijk Link met sanctioneren werpt schaduw op GPMI als empowerend begeleidingsinstrument Vertrouwensrelatie opbouwen <-> onmiddellijk contract afsluiten bij aanvang hulpverlening schept wantrouwen bij cliënt Sluitend activeringsbeleid en uitgebreid activeringsaanbod in Gent voor alle cliënten: recht op MI / plicht tot inzet gegarandeerd ook zonder GPMI! Problematiek anderstalige cliënten Link met sanctioneren zit vooral in de hoofden, bv. bij invoeren GPMI in sociale activering, leidde dit tot ongenoegen bij veel mw’s in EW. Zij dachten dat dit ook een nieuwe visie met zich meebracht op vlak van handhaving/sanctioneren, want als het traject sociale activering misloopt en dus het GPMI niet nageleefd wordt, moet men dan niet sanctioneren? Laatste punt: GPMI is ingevoerd als instrument met als doel participatie van maatschappelijke kwetsbare individuen aan de samenleving te ondersteunen. In Gent blijkt dat dit doel ook kan bereikt worden via andere middelen dan een administratieve verplichting om voor iedereen een contract af te sluiten. 17/9/18 Dienst

8 Houding tov GPMI: visie MW
Maar ook positieve ervaringen: Schept duidelijkheid: wat wordt van cliënt verwacht? Wat kan de cliënt van het OCMW verwachten? Men wordt verplicht om een perspectief voor de cliënt te formuleren en op papier te zetten, ook de weg ernaartoe! Instrument om slecht lopend traject weer op de rails te krijgen: wake-up call! 17/9/18 Dienst

9 Houding tov GPMI: visie cliënt
Onderzoek Klantenparticipatie 2015 Instrument van OCMW, niet van cliënt Voor sommigen logisch als uitdrukking van wederkerigheid hulp, voor anderen uiting van ‘bemoeizucht’ Leesbaarheid GPMI kan beter Meer tijd nodig om GPMI op te maken zodat inhoud meer gedragen is GPMI moet ook melding maken van mogelijkheden cliënten als OCMW zijn verplichtingen niet naleeft Zie nota klantenparticipatie ‘besluiten’ 17/9/18 Dienst

10 Conclusie Vaststelling: GPMI = maatwerk 17/9/18 Dienst

11 Conclusie Belang randvoorwaarden voor slagen GPMI!
(Cf. onderzoek K. Driessens, J. Depauw, A. Franssen, L. Méhauden!) M.a. heeft voldoende tijd om bedoeling GPMI uit te leggen en haalbaar actieplan uit te werken samen met cl. Ondersteuning m.a.’s via vorming, intervisie, … Respect voor de discretionaire ruimte van de m.a., vertrouwen in de cliënt én in de begeleiding van de m.a. (liefst geen verplichte verhalen! – liever “kaders” dan “reglementen”) Moeilijk punt: “gelijkwaardige contracterende partijen” Hoe realiseren ? Randvoorwaarden zoals geformuleerd in onderzoek: De mw heeft voldoende tijd om de talenten en mogelijkheden van de cliënt te ontdekken, om samen haalbare doelen een concreet actieplan te kunnen uitwerken. Voldoende ondersteuning voor maatschappelijk werkers via vorming, supervisie en teamoverleg Voldoende professionele ruimte om op maat te kunnen werken Werken aan integratie en inschakeling cliënt vanuit ruime samenwerkingsverbanden Ruimte om te werken vanuit de interesse en noden van de cliënt, een verplicht verhaal dat hier geen rekening mee houdt is gedoemd om te mislukken Werken vanuit vertrouwen in de cliënt en de begeleiding vanwege de maatschappelijk werker: respect voor de discretionaire ruimte van de maatschappelijk werker! Extra belangrijke randvoorwaarde: - Ondersteuning cliënt nodig om evenwicht binnen GPMI te garanderen en werkelijk in een verhaal van gelijkwaardige contracterende partijen te komen! Eindconclusie van het onderzoek: advies tot verdiepen en vereenvoudigen ipv veralgemenen en verplichten. <-> Wetgever voert algemene verplichting in om GPMI af te sluiten met alle LL-gerechtigden! Spreekt dit mekaar tegen, of kunnen deze twee visies toch met elkaar verzoend worden? 17/9/18 Dienst

12 Vragen? 17/9/18 Dienst


Download ppt "Het GPMI: een praktijkvoorbeeld"

Verwante presentaties


Ads door Google