De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Netwerkdag knowledge brokers 16 april 2015

Verwante presentaties


Presentatie over: "Netwerkdag knowledge brokers 16 april 2015"— Transcript van de presentatie:

1 Netwerkdag knowledge brokers 16 april 2015

2 Hoe ziet dit jaar eruit? 15 sept februari 2016 maart 2015
Projectplanning - mijlpalen <- maart Projectkeus april/mei Projectplan maken 5-19 juni Feedbackronde projectplannen juni Nulmeting 15 sept Start project sept -> Implementeren zorgvernieuwing jan Effect- meting Scholing nieuwe knowledge brokers 16 april 11 mei 3 sept Netwerkbijeenkomsten voor alle knowledge brokers 16 april 5 nov Jaarplan voor dit jaar: April/mei: schrijven van je projectplan Juni: nulmeting 5 juni: projectplannen af! elkaar feedback geven van 5 t/m 19 juni Lange periode ertussen ivm zomervakantie juli en aug. Uiterlijk 15 september start implementatie Oktober poster voorbereiden – door nieuwe jaarplanning niet met afgerond project maar wel met resultaten tot dan toe Donderdag 5 november tweede KB-bijeenkomst Vrijdag 13 november SYMPOSIUM Kennisnetwerk/CVA poster maken Februari 2016: effectmeting. evaluatie en borging Voor de nieuwe KBers zijn er op maandag 11 mei(hele dag) en donderdag 3 september(dagdeel) scholingsdagen gepland. Uitwisseling huidige projectonderwerpen via de flap. Op de schrijven in de pauzes. Dit delen wij via de mail na deze dag met iedereen. Flap zo doen wij dat? Waar ben je trots op? Poster – kan ondanks andere schema gemaakt worden, mag ook van niet af project Symposium oktober Poster maken 13 nov symposium

3 Belangrijke deadlines
mei 1e deel projectplan af 31 mei 1e concept projectplan naar collega kbers 15 juni daarvoor feedback op elkaars projectplan juni nulmeting 1 september uiterlijke datum projectstart 5 november presentatie van resultaat tot dan toe 13 november symposium kennisnetwerk CVA; posterpresentatie januari effectmeting, evaluatie en borging Binnen de projectplanning van 2015 kunnen de mijlpalen als volgt gepland worden: April, mei en juni gebruik je voor het schrijven van je Projectplan, in de ze periode valt het feedback geven door de andere KBers op jouw projectplan. Juni: nulmeting Lange periode ertussen ivm zomervakantie juli en aug. September: start project Januari 2016: effectmeting, evaluatie en borging

4 Programma vandaag 9.30 uur: Welkom en introductie
9.45 uur: “Wat heeft dit jaar jou en de organisatie opgeleverd?"  uur: Pauze uur: “Wat zou jij doen?” uur: Ketenversterking uur: Ketencoördinatie uur: “Zo doen wij dat?” uur: Lunch 13.30 uur: Kennismaking nieuwe KB-ers uur: Workshops: Cognitieve stoornissen & Persoonlijkheidsfactoren uur: Introductie nieuwe website uur: Blik op de toekomst 17.00 uur: Einde De namen noemen

5 Deelnemers Jeroen Bosch Ziekenhuis, Den Bosch
Revalidatiecentrum Tolbrug, Den Bosch Vivent Rijnlands Revalidatiecentrum, Leiden Alrijne Ziekenhuis, Leiden Topaz Marente UMCG centrum (Beatrixoord), Haren Martini Ziekenhuis, Groningen Heymanscentrum Militair RC Aardenburg, Doorn Meander Medisch Centrum, Amersfoort Zorgpallet Baarn-Soest Reade revalidatiecentrum, Amsterdam AMC, Amsterdam Slotervaartziekenhuis, Amsterdam Careyn Mariaoord Verpleeghuis Berkenstede (Cordaan) Revant Revalidatiecentrum Breda Amphia Ziekenhuis, Breda Stichting Elisabeth Verpleeghuis Volkaert Verpleeghuis Avoord Zorg en Wonen Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis, Nijmegen Sint Maartenskliniek, Nijmegen De Hoogstraat Revalidatie, Utrecht UMC Utrecht Verpleeghuis De Parkgraaf (voorheen AvK)

6 “Wat heeft dit jaar jou en de organisatie opgeleverd?"
Doel: Resultaten van vorig jaar op een rijtje Ideeën opdoen van elkaar Nut van KB-schap kunnen laten zien(aan het kennisnetwerk en aan je instelling) Wat gaan we doen? Resultaten inventariseren Plenair omdat het een kwartier is. Wat was jullie doelstelling/resultaat voor 2014? 1. Hebben jullie deze doelstelling/resultaat behaald? Ja/Nee (dit is de eerste plenaire vraag) Degenen die het behaald hebben gaan zitten 2. Zijn jullie tevreden met de behaalde doelstelling en resultaat voor 2014? Ja/Nee/deels Degenen die helemaal tevreden zijn gaan zitten ; zij kunnen met hun ervaringen de anderen tot hulp zijn in het volgende programmaonderdeel. Degenen die zijn blijven staan hebben dus een dilemma of een probleem wat ingebracht kan worden in de volgende programmaonderdeel. 3. We bevragen aan aantal staanden om toe te lichten Enquêtes: de ingevulde enquêtes nemen we mee, laten niet ingevulde ter plekke nog “invullen”?

7 Wat zou jij doen? Dilemma’s uit het implementatieproces
Doel: Adviezen krijgen bij ingebrachte dilemma’s Wat gaan we doen? In groepjes van 8-10 pers (zelfde soort instelling) Stel een voorzitter aan; die let op de tijd! Iemand vertelt zijn probleem of vraag De rest vraagt toelichting Iedereen geeft een advies op papier Lees (een paar) adviezen voor Per vraag/probleem ongeveer 15 minuten Gebruik bij het beantwoorden succeservaringen over je eigen manier van aanpak Groepjes maken, zie volgende dia

8 Groepen op soort instelling: Zkhs, RC, VPhuis
JBZ, UMCG(Beatrixoord), Amphia Ziekenhuis, AMC, UMCU, Martini Ziekenhuis, Slotervaartziekenhuis, CWZ, MMC A’foort Reade, Tolbrug, RRC, MRC Aardenburg, Revant , SMK, Hoogstraat Vivent, Topaz, Baarn-Soest, Berkenstede, Avoord, Mariaoord Heymanscentrum, St Elisabeth, Volkaert, De Parkgraaf

9 Ketenversterking! Doel:
- belang van samenwerking in de keten benadrukken - overeenstemming en afstemming groter maken - een datum voor een afspraak vastleggen met je ketencollega’s Dit duurt 15 minuten. Eusj/Marike

10 Van afstemmen naar overeenstemmen in de keten!
Met elkaar het zelfde KETEN project Invloed van de keten het grootst Gedachte van de driehoek; Ideaal is gelijktijdig met hetzelfde onderwerp bezig te zijn, de praktijk is wrs anders. Als je een eigen/ander project doet stem je wel af met de ketenpartners. Want anders moet je op de ander wachten en dat is niet efficiënt. Maar op termijn is het de wens dat op elkaar aansluiten en uitgaan van dezelfde basis. Bijvoorbeeld voorlichting aan familie is op elkaar afgestemd in de keten, wanneer welke informatie. Overeenstemming over welke onderwerpen voor de keten belangrijk zijn. Ook projecten buiten de keten mogen, dan alsnog afstemmen. Alle instellingen hebben een ander project Er is enige afstemming Er is maximale overeenstemming

11 Feedback op de ketenversterkingsverslagen:
Breda: folder met info over familiebetrekken ketenbreed verspreiden Den Bosch: revaliderend werken binnen de keten en overdrachten naar elkaar Nijmegen: weekendtherapie SSE: kennis uitwisselen binnen de keten Meelopen Nieuwsbrief Conclusie uit de feedback verwoorden. Hoe is de stand van zaken wat betreft aansluiting en einddoelstelling projecten. Misschien hieruit een voorbeeld bespreken. Feedback nav SSE, keten Eemland/Amersfoort: -wat een goed initiatief van jullie :"het kennis uitwisselen binnen de keten" en dat jullie met elkaar mee gaan lopen in de instellingen! Is daar inderdaad ook al een plan voor geschreven/wordt het gedaan met regelmaat? Mag iedereen of doen alleen de KBers dat , wie neemt hierin het voortouw? -Wat betreft de nieuwsbrief: goed middel. Zo zou het ook meer kunnen gaan leven, de gehele ketensamenwerking en ook een mooie plek om de KBers en hun rol en taken onder de aandacht te brengen. -Die conferentie, hebben jullie als KBers daar inderdaad een plek ingekregen? Hoe was jullie ervaring daar? Feedback nav keten Breda: We vinden de volgende punten van belang: -algemene informatie is vanaf ziekenhuisfase van belang -Belang van familieparticipatie moet steeds herhaald worden. In elke vervolgsetting kan hier dan op terug gekomen worden. -Standaard folder in de keten met als doel bewustwording van het belang van familieparticipatie ketenbreed heeft een meerwaarde. -De folder kan worden toegevoegd aan het individueel zorgplan vanuit het ziekenhuis. We besluiten de folder van Revant als basis te nemen. Loes en Bart maken een ketenbrede opzet. Ellen past de lay-out aan aan de ketenoverdracht. Folder af voor : is dit daardwerkelijk tot stand gekomen? Wat is dan de volgende stap? Feedback nav keten Den Bosch: Revaliderend werken: wat is daar in ondernomen? Overdrachten: is er een eenduidigheid nu? Welke afspraken zijn er multidiscipl? Wordt het EPD hier ook voor gebruikt? Worden nog steeds dezelfde testen gedaan als je in de volgende instelling komt? Feedback nav St Maartenskliniek en CWZ: weekendtherapie: Is het project in beide instellingen gestart? Is er afstemming geweest? Eugenie geeft feedback en maakt conclusie met 1 of 2 highlights…. Wij sturen de plannen ketenversterking terug met reminder of ze er wat mee gedaan hebben. Feedback geven aan de vier die we ontvangen hebben. Staat in de hoofdmap (inhoud) onder ketenversterking. (Is het concreet genoeg en waar zitten ze in de samenwerking in de keten vlg bovenstaande idee). Heel even bij elkaar zitten om een bijeenkomst af te spreken om er verder mee te gaan. Om de overeenstemming en afstemming groter te maken. Wij nemen print van wat ingestuurd is mee.

12 Ketencoördinatie Doelen: - duidelijkheid over rol van ketencoördinator
- zicht op wat ketencoördinatie voor de knowledge brokers kan betekenen Ontwikkeling vanaf 2015 van het knowledge broker netwerk CVA: intensivering contact met de ketencoördinatoren. We willen er een interactief deel van te maken om het een dynamisch te houden en iedereen er zoveel mogelijk bij te betrekken. 1. Vragen stellen aan de groep (in de vorm ja/nee of opstaan en gaan zitten, om even een beeld te krijgen) (Opdracht was om je ketencoördinator te vinden en af te stemmen wat je van elkaar kunt verwachten en wat je aan elkaar kunt hebben) a. Wie kent de ketencoördinator? Ga staan b. Is duidelijk wat je als knowledge broker van de ketencoördinator kunt verwachten? Blijf staan c. Wie heeft zijn projectonderwerpen afgestemd met de coördinator of werkt in opdracht van de coördinator? Blijf staan We denken dat iedereen zit.  En ok anders; er zijn vast veel vragen. 2. Interview van ketencoördinatoren, van jullie dus. Meet the experts. Pien Kun je vertellen was jij als ketencoördinator doet, wat zijn de taken? Ellen voor jou ook zo? Hoe wordt dat bepaald? Wat is vlg jullie de link naar de knowledgebrokers? Wat kunnen de kb-ers van de coördinator verwachten?  Wat zijn de voordelen (voor de KB-ers en breder) van ketencoördinatie? Kunnen we elkaar versterken (KB en coordinatie) (Hoe is het bij jullie georganiseerd? ) Hoeveel uren hebben jullie hiervoor. Is er een ketenbestuur? Wat merk je van dit bestuur? Coördinator zou de kracht van keten kunnen uitdragen? Nu veel antwoorden zodat je weet wat het belang is van contact met jouw ketencoördinator Dit zal stimuleren om duidelijkheid hierover te willen hebben en er gewenst gebruik van te maken. We in de komende maanden Julie ervaringen en zullen er volgende bijeenkomst op terug komen.

13 Zo doen wij dat ! Waar? Careyn Maria-Oord Wat?
Meer en betere communicatie tussen zorg en disciplines. We weten elkaar beter te vinden en ervaren “het samen doen” gevoel Wie? Leonie Runge, Michele Rentinck, Martine Juch Miranda van den Hartog

14 Zo doen wij dat ! Waar? Rijnlands Revalidatiecentrum Wat?
Dag van de beroerte 2014 Sportbeurs en infomarkt met Leidse ketenpartners Wie? Astrid Vlasman en Frederieke van der Blom

15 Zo doen wij dat ! Waar? Rijnlands Revalidatiecentrum Wat? Move2live
Wie? Marcel van der Borden, bewegingsagoog

16 Op naar de lunch…..maar eerst nog dit:
4 (!) flap-overs invullen: 1. Welk project doe je dit jaar. 2. Jouw inbreng voor “Zo doen wij dat!” Waar ben je trots op in je organisatie? 3. Welk project gaan jullie doen in 2015? 4. Geef aan op welk tweede project je feedback gaat geven. Feedback: 1 kiezen en 1 van een ketenpartner die wordt aangewezen

17 LUNCH tot uur

18 Welkom nieuwe knowledge brokers
Voor de groep voorstellen welke instelling/welke keten/discipline collega KBers van de betreffende nwe KBer op laten opstaan; zodat je alle KBers van een instelling voor je ziet Ook Nelleke en Denise voorstellen als kartr uit eindh en heerlen

19 Workshops Cognitie – Wat doen we er mee? Marike Jansen
2. Invloed van persoonlijkheidsfactoren op de adaptatie. Marloes van Mierlo en Mia Willems 14.25 – Thee meenemen

20 groepen: 1 gaat eerst naar Marike=hier), 2 naar Marloes(=andere zaal):
Jeroen Bosch Ziekenhuis, Den Bosch Revalidatiecentrum Tolbrug, Den Bosch Vivent Reade revalidatiecentrum, Amsterdam AMC, Amsterdam Slotervaartziekenhuis, Amsterdam Careyn Mariaoord Verpleeghuis Berkenstede (Cordaan) UMCG centrum (Beatrixoord), Haren Martini Ziekenhuis, Groningen Heymanscentrum Militair RC Aardenburg, Doorn Meander Medisch Centrum, Amersfoort Zorgpallet Baarn-Soest 2 Rijnlands Revalidatiecentrum, Leiden Alrijne Ziekenhuis, Leiden Topaz Marente Revant Revalidatiecentrum Breda Amphia Ziekenhuis, Breda Stichting Elisabeth Verpleeghuis Volkaert Verpleeghuis Avoord Zorg en Wonen Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis, Nijmegen Sint Maartenskliniek, Nijmegen De Hoogstraat Revalidatie, Utrecht UMC Utrecht Verpleeghuis De Parkgraaf (voorheen AvK)

21 Introductie nieuwe website
Eric Sol Solide; websites & applications

22 Blik op de toekomst

23 Blik op de toekomst Het loopt goed, maar:
Meer organisaties willen aansluiten Kennisnetwerk wil graag verdere uitrol mogelijk maken Dat past niet in huidige model! Daarom vanaf 2016: Toewerken naar regionale netwerken met landelijke aansturing en ondersteuning. 23

24 Ontwikkeling plan voor regionale netwerken
Brainstorm met ketencoördinatoren en kbers “Scholen van kbers is niet voldoende: Je moet duidelijke verwachtingen/plan hebben wat kbers gaan doen”

25 Kernpunten toekomstplan
Knowledge brokers ontmoeten elkaar regionaal Een regionaal netwerk wordt aangestuurd door twee regio-trekkers Kennisnetwerk CVA biedt landelijke structuur en ondersteuning

26 1. Knowledge brokers ontmoeten elkaar regionaal
Elke instelling heeft nog steeds 2 of 3 ‘vaste’ knowledge brokers Nieuwe knowledge brokers doen allemaal de landelijke (geaccrediteerde) opleiding voor knowledge brokers. De instelling betaalt hiervoor. Knowledge brokers ontmoeten elkaar 2 keer per jaar tijdens regiobijeenkomsten Deze regiobijeenkomsten zijn verplicht, minimaal een halve dag en hebben een duidelijk programma In overleg met ketencoördinator kiezen knowledge brokers welke onderwerpen opgepakt gaan worden

27 Regio’s Per regio zijn minimaal 5 deelnemende organisaties maximaal 12
Per regio neemt een mix van instellingen deel, maar bij voorkeur meerdere van dezelfde setting

28 Kernpunten toekomstplan
Knowledge brokers ontmoeten elkaar regionaal Een regionaal netwerk wordt aangestuurd door twee regio-trekkers Kennisnetwerk CVA biedt landelijke structuur en ondersteuning

29 2. Een regionaal netwerk wordt aangestuurd door twee regio-trekkers
Regio-trekkers zijn zelf ook knowledge broker, maar hebben extra taak om de kar te trekken in de regio door: 2 keer per jaar regiobijeenkomst te organiseren sturing geven aan het proces in de regio Voor deze extra taak worden ze betaald

30 Kernpunten toekomstplan
Knowledge brokers ontmoeten elkaar regionaal Een regionaal netwerk wordt aangestuurd door twee regio-trekkers Kennisnetwerk CVA biedt landelijke structuur en ondersteuning

31 3. Kennisnetwerk CVA biedt landelijke structuur en ondersteuning
Biedt landelijke structuur door: Voorstel te doen voor de regio-verdeling Informatiepakket en afspraken te maken voor instellingen die deelnemen Planning van het jaar landelijk vast te leggen Draaiboeken te maken voor de regiotrekkers en de regiobijeenkomsten Organiseert ~2 landelijke dagen per jaar voor regio-trekkers Doel: kennis verrijken, ervaringen uitwisselen, input krijgen: Over proces (bijv. aansturen van de regio-groep) Over inhoud (bijv. welke neurorevalidatie onderzoeken lopen er?) Input geven aan Kennisnetwerk Biedt “inhoud” via de landelijke site. O.a. goede voorbeelden, producten, landelijk forum Organiseert elk jaar scholing voor nieuwe knowledge brokers Organiseert PR die regio-trekkers in hun netwerk kunnen gebruiken (bijvoorbeeld landelijke nieuwsbrief)

32 Hoe willen we overgang vormgeven?
In 2016 starten met 1 of 2 pilot-regio’s Voor deze pilot-regio's worden regio-trekkers geworven uit de huidige groep kbers Instellingen uit die regio gaan over naar de regiogroep Voor de overige instellingen blijft de landelijke groep in 2016 nog bestaan, hierna over naar regionale groepen (landelijk vervalt)

33 Dit is het plan voor 2016 en verder…
Reacties?? Is dit wat voor jullie regio? Is regio-trekker zijn iets voor jou? Hoe gaat dit verder? In mei gaan een voorstel naar het bestuur van het Kennisnetwerk CVA

34 Hoe ziet dit jaar eruit? 15 sept februari 2016 maart 2015
Projectplanning - mijlpalen <- maart Projectkeus april/mei Projectplan maken 5-19 juni Feedbackronde projectplannen juni Nulmeting 15 sept Start project sept -> Implementeren zorgvernieuwing jan Effect- meting Scholing nieuwe knowledge brokers 16 april 11 mei 3 sept Netwerkbijeenkomsten voor alle knowledge brokers 16 april 5 nov Jaarplan voor dit jaar: April/mei: schrijven van je projectplan Juni: nulmeting 5 juni: projectplannen af! elkaar feedback geven van 5 t/m 19 juni Lange periode ertussen ivm zomervakantie juli en aug. Uiterlijk 15 september start implementatie Oktober poster voorbereiden – door nieuwe jaarplanning niet met afgerond project maar wel met resultaten tot dan toe Donderdag 5 november tweede KB-bijeenkomst Vrijdag 13 november SYMPOSIUM Kennisnetwerk/CVA poster maken Februari 2016: effectmeting. evaluatie en borging Voor de nieuwe KBers zijn er op maandag 11 mei(hele dag) en donderdag 3 september(dagdeel) scholingsdagen gepland. Uitwisseling huidige projectonderwerpen via de flap. Op de schrijven in de pauzes. Dit delen wij via de mail na deze dag met iedereen. Flap zo doen wij dat? Waar ben je trots op? Poster – kan ondanks andere schema gemaakt worden, mag ook van niet af project Symposium oktober Poster maken 13 nov symposium

35 Belangrijke deadlines
mei 1e deel projectplan af 31 mei 1e concept projectplan naar collega kbers 15 juni daarvoor feedback op elkaars projectplan juni nulmeting 1 september uiterlijke datum projectstart 5 november presentatie van resultaat tot dan toe 13 november symposium kennisnetwerk CVA; posterpresentatie januari effectmeting, evaluatie en borging Binnen de projectplanning van 2015 kunnen de mijlpalen als volgt gepland worden: April, mei en juni gebruik je voor het schrijven van je Projectplan, in de ze periode valt het feedback geven door de andere KBers op jouw projectplan. Juni: nulmeting Lange periode ertussen ivm zomervakantie juli en aug. September: start project Januari 2016: effectmeting, evaluatie en borging

36 Evaluatie Op papier: Geef cijfer Zeg iets over bruikbaarheid
Opmerkingen Per ochtend Marloes en Marike

37 Bedankt voor aanwezigheid en wel thuis


Download ppt "Netwerkdag knowledge brokers 16 april 2015"

Verwante presentaties


Ads door Google