Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJörg Dieter Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Dr. Alie Weerman (A. Weerman@windesheim
Dr. Alie Weerman MsC Simona Karbouniaris
2
De aanleiding… Ik was verrast dat ik door mijn leidinggevende werd gevraagd om mijn eigen herstel te gebruiken in de begeleiding aan cliënten. Mijn collega’s deden toen raar: ze vonden dat ik dat als hulpverlener niet mocht doen. Maar ik wil mijzelf niet langer opsplitsen, ik ben wel steeds aan het zoeken naar de beste manier, hierover is nog weinig materiaal beschikbaar.
3
Het doel van dit project : het verbeteren van de inzet van ervaringsdeskundigheid van en door zorgprofessionals De centrale onderzoeksvraag: Op welke manier kan de ervaringsdeskundigheid van zorgprofessionals een bijdrage leveren aan het persoonlijk en maatschappelijk herstel van mensen met psychiatrische problemen en verslaving, chronische ziektes & beperkingen en andere vormen van ontwrichting?
4
Participatief handelingsonderzoek met Praktijkstroom & kennisstroom
Een praktijkstroom waarin sprake is van een praktijkinnovatie en cultuurverandering Een kennisstroom over de manier waarop zorgprofessionals hun ervaringsdeskundigheid kunnen gebruiken. de afwegingen die hierbij gemaakt kunnen worden. Ontwikkeling van gevalideerde empowerende voorbeelden van (creatieve expressie van) ervaringskennis, zowel op verbale als nonverbale wijze.
5
Het onderzoek kent een aantal fases
Fase 1 Inventariseren bij professionals (enquêtes): hoeveel ervaringen met ontwrichting en herstel? Zijn zij open? Willen zij er wat mee? In gesprek met cliënten: wat vinden en willen zij? Inrichten infrastructuur handelingsonderzoek Fase 2 Handelingsonderzoek: via leerwerkgroep, ontwikkelteams en projectleidersteams wordt ervaringsdeskundigheid bij zorgprofessionals ontwikkeld en gepositioneerd in de organisaties. Fase 3 Maken van producten: handleiding, organisatie- advies, verzameling voorbeelden.
6
Pak nu je mobiel / laptop en surf naar www.menti.com
7
Enquêtes in fase 1 N= 1900 binnen (totaalrespons van ongeveer 35% over 5 organisaties). Zeker 40% heeft zélf ervaringskennis; omgeving rond de 70% Alles uitgesplitst in psychiatrische stoornissen, verslaving, beperking, armoede, geweld, lichamelijke beperkingen etc. Een groot deel (ongeveer 20%) wil er iets mee doen. Meestal worden ervaringen als helpend gezien, soms als belastend. Definitieve resultaten van dit vooronderzoek volgen half juni. De enquête is ook een vorm van agendasetting: medewerkers praten over zelfonthulling.
8
Kruisbestuiving: praktisch en methodologisch
In de praktijk: Binnen organisaties Tussen zorgprofessionals met ervaringskennis Tussen zorgprofessionals en ervaringswerkers/ervaringsdeskundigen 2. Tussen de vijf organisaties Methodologisch Tussen kunst en wetenschap: Art Based Research: kruisbestuiving tussen kunst & wetenschap Expressie als vorm van kennisontwikkeling Uitleg dat producten van vandaag ook input voor het onderzoek vormen
9
Op gezamenlijke startdag op 29 maart begonnen met art based methodes
10
Kruisbestuiving
11
Het handelingsonderzoek werkt met drie teams
Leerwerkgroepen: de pioniers, de vernieuwers, de zorgprofessionals met ervaringsdeskundigheid. Organisatie-overstijgend. Samen aan de slag, reflecteren, uitproberen, iets in de praktijk in gang zetten. Op creatieve manieren. Ontwikkelteams: elke organisatie heeft een eigen ontwikkelteam dat een eigen plan maakt en verantwoordelijk is voor uitvoering. Projectleidersgroep: de vijf projectleiders stemmen af, wisselen ideeën uit en inspireren elkaar.
12
stijgende leerwerkgroep van zorgprofessionals met ervaringskennis
Organisatieover stijgende leerwerkgroep van zorgprofessionals met ervaringskennis Ontwikkel-team in elke organisatie Organisatie overstijgende werkgroep van projectlei-ders ontwikkel teams
13
De teams zorgen voor verspreiding en cultuurverandering; iedereen die wil wordt betrokken
14
Aan welke deelvragen werken we?
1. Op welke manier kunnen zorgprofessionals hun ervaringskennis toepassen in het kader van herstelondersteunende zorg (HOZ)? 2. Op welke wijze zijn deze professionals ervaringsdeskundigheid van toegevoegde waarde? 3. Hoe verhouden ervaringsdeskundige zorgprofessionals zich tot hun niet-ervaringsdeskundige collega’s 4. Hoe verhouden ervaringsdeskundige zorgprofessionals zich tot ervaringswerkers en ervaringsdeskundigen? 5. Hoe dienen taakverdelingen ingezet te worden voor een optimale inzet van ervaringsdeskundigheid? 6. Op welke manier verbeteren zorgprofessionals met ervaringsdeskundigheid de kwaliteit van zorg voor cliënten
15
Werkwijze Ontwikkelteams in 10 bijeenkomsten werken via actieplan aan de 6 subvragen. Vastleggen in formulieren die veranderen. Leerwerkteams werken in 16 bijeenkomsten aan dezelfde 6 subvragen: zij zijn de vernieuwende kracht. Na elke bijeenkomst wordt actieplan en resultaten bijgehouden en bijgesteld in de formulieren Daarnaast: logboek van onderzoekers. VEEL OVERLEGGEN in onderzoeksteam. Vier onderzoekers, die overal bij zijn. Nu: voorkomen dat er alleen gepraat wordt. Actieplannen worden nu gemaakt: er gaat daadwerkelijk wat gebeuren!
16
Discussie & vragen Welke kansen of uitdagingen zien jullie in het gepresenteerde onderzoeksdesign? Op welke wijze zouden de onderzoeksmethoden een rol kunnen spelen in de beoogde cultuurverandering/praktijkinnovatie? Wat voor ervaringen zijn er met de combinatie handelingsonderzoek en gebruik van kunstzinnige middelen? Wat valt hier uit te leren? Suggesties voor kennisdisseminatie?
17
Helemaal RAAK!!??
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.