Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdThijmen Hermans Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Rekenen en wiskunde op Het Segment
Een praktijkvoorbeeld 9/16/2018
2
Opbouw workshop Korte kennismaking met Het Segment door Helene
Presentatie van het curriculum en de keuzes die daarbinnen zijn gemaakt door Anneke ‘Hoe werkt het in de onderwijspraktijk’ door Helene Afsluiting
3
Praktijkonderwijs: 1F =streefrichting
Terugblik 2008: advies commissie Meijerink Over de drempels met taal en rekenen 2009: veldraadplegingen Zorg: eisen 2F, algemeen maatschappelijk niveau 2010: Wet Referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen Praktijkonderwijs: 1F =streefrichting
4
Praktijkonderwijs: twee opdrachten
Leerlingen in hun ontwikkeling begeleiden naar zo zelfstandig mogelijk functionerende volwassenen spanningsveld Overbruggen met onderwijsaanbod Rekenen: kennisbasis en vaardigheidsniveau dat hen in staat stelt zoveel mogelijk zelfstandig te functioneren in onze gecijferde samenleving 2. Rekenwiskundige kennis en vaardigheden onderhouden en daar waar mogelijk of in dienst van het zelfstandig functioneren op een hoger niveau richting 1F brengen
5
Uitgangspunt: Doelen koppelen aan de toekomst van leerlingen: Leren
ontwikkelingsperspectief Leren Werken en leren Werken Anders, beschermde arbeid
6
Hoe heeft Het Segment beide opdrachten van de wetgever opgepakt
Twee leerroutes basisleerroute individuele leerroute Doel: het bereiken van zoveel mogelijk elementen van 1F afhankelijk van de capaciteiten en het ontwikkelingsperspectief Basisleerroute: gericht op maatschappelijke redzaamheid Individuele leerroute: onderhoud, gericht op domeinen 1 F
7
Het onderwijsaanbod Rekenen/wiskunde
Dekkend voor de verschillen binnen leerlingenpopulatie Leerdoelen vastgelegd in leerlijnen lopen tot en met niveau 1F gespecificeerd naar uitstroom: - beschermde arbeid - arbeid - 1F (doorleren)
8
Basisleerroute in groepsontwikkelplan
Gericht op de maatschappelijke redzaamheid via thema’s Promotie (zakrekenmachine, meten, geld, inhoud, wegen, temperatuur, aflezen, verhoudingen, Op jezelf) Basisleerroute = Promotie: in drie stromen gedifferentieerd op basis van ontwikkelingsmogelijkheden c.q. uitstroombestemming Volgen voortgang leerling: beheersingsdoelentool Promotie Bewijzen in portfolio van de leerling
9
Individuele leerroute in iop
Eerste leerjaren: afgestemd op individuele mogelijkheden Onderhoud en stimuleren voortgang: De Rekentuin Verdiepen Promotie met Getal en Ruimte Extra stof meer wiskundige thema’s: Studiorekenen De verhouding basisleerroute – individuele leerroute verandert steeds meer ten gunste van de individuele leerroute naarmate leerlingen zich ontwikkelen en eigen keuzes leerjaar (3) 4 en 5: uitstroomperspectief leidend
10
Modulair aanbod: Beroepsspecifieke rekenwiskundige vaardigheden
Leerjaren 4 en 5 Individuele leerroute geheel afgestemd op uitstroombestemming Uitstroom arbeid: gericht op de sector Modulair aanbod: Beroepsspecifieke rekenwiskundige vaardigheden Uitstroom vervolgonderwijs: rekenlessen richting 1F met Deviant
11
Bewaking kwaliteit onderwijsleerproces
webbased registratie vorderingen: Handreikingen doelgerichte instructie individuele leerling/groepen leerlingen Iop-gesprekken: Promotie: … % beheerste doelen in relatie tot vorige iop-periode Jaarlijkse evaluatie: Opbrengsten op schoolniveau Klassenbezoek: gerealiseerde onderwijs in lijn met de afspraken
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.