Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRosalia Janssens Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
VIAG Implementatie van een servicegerichte IT-architectuur met basisregistraties 2 december 2008
Wie is Rik Zijn er veel gemeenten? Rik Duursma projectleider BAG gegevensmanager
2
Inhoud Basisregistraties in samenhang graag!
Klant wil dienstverlening maar wat wil hij? Wie-wat-waar-mag-dat-vraag? Bouwaanvraag Digitaal WABO-loket met Briks-formulier Afhandeling met COSA en Filemaker Pro VROM DURP LIB Opvoeren in de BAG, COSA en LV-BAG Workflowmanagement Start bouw melden MOB Processen en verantwoordelijkheden Informatie architectuur NORA en BR’s Gegevensmanagement RSGB met Provision Visie Voor dat we hier antwoord op geven , dit geven wij niet meteen Presentatie
3
De praktijk van authentiek werken
Event naar Back office Via XML Klant aan balie Klant ergens anders Zeg Nico, voor die bouwvergunning, moeten we vanaf hier een Digid hebben. Wat was die ook al weer? Wie bent U ? Front office-controle op Digid, BSN, VON, Pandnr, etc. Ik kom voor een bouwvergunning BAG GBA Vergunningen BSN VON Sleutels toevoegen in Back office applicaties Evt. Correctiesignaal Pandnr KAD Ik zie zijn BSN al. Het klopt. Vaatlegging vraag en koppelen aan basisgegevens (betere terugvindbaarheid ten behoeve klachten over buitenruimte En klantenprofiel Presentatie
4
Wie-wat-waar-mag-dat-vraag?
Algemeen vraagscenario: klant wil activiteit in gemeente ontplooien Digid U bent die en die en dat is authentiek vastgesteld Wie bent u? BSN (antwoord) BIN Los land Waar? Adres De locatie is authentiek vastgesteld Geometrie (middel: VBR-Viewer) VON PNR KAD Wie wat waar mag dat vraag Kavel (optioneel) Kavel (optioneel) KADnr KAD-vlak Bestplan WKPB Vergunningen De klant wordt Volgens wettelijk Verplichte normen behandeld Mag dat? (U mag niet U mag wel en moet die en die vergunning aanvragen U mag wel en u moet eerst die en die procedures volgen) Advies Voor klant Presentatie
5
Back-office domein (functionaliteit en gegevens)
MeerDigi Programma Werkstroombeheersing Leren en onderwijs Management Informatie Applicatie-integratie Financiële verwerking (in/excasso/grootboek) Bedrijven Adressen en gebouwen Geometrie Back-office domein (functionaliteit en gegevens) Basis Registraties Front-office Domein Contact Portalen Klant informatie Product & service Sporten en sportvoorzieningen Recreëren en recreatievoorzieningen Ondernemen Welzijn en welzijnsvoorzieningen Gezondheid Wonen Cultuur en cultuurvoorzieningen Winkelen Bereikbaarheid Ondersteuning Openbare orde en veiligheid Burgerzaken Werk en inkomen Belastingen Personen Kadaster Thema’s Processturing & ondersteuning Kennismanagement Archief EDM Processturing Openbare buitenruimte Authentiek Balie Telefonie Digitaal loket Post Extern Fax Logische architectuur FO MO BO ESB 2006 Aanbesteding ANDES-0 Leveranciers toen nog niet klaar Presentatie
6
Berichtenverkeer via ESB
1. Burger doet bouwaanvraag of melding start bouw Berichtenverkeer via ESB 2. Green Valley stuurt aanvraag door naar COSA GV 5. SW stuurt digitaal getekend nummerbesluit naar Cosa 7. UDS stuurt mutatie naar LV 4. SW stuurt mutatiebericht Over ESB naar UDS-BAG 6. Status adres VO en pand op authentiek 3. SW Viewt de UDS-BAG En maakt PDF Presentatie
7
BRIKS aanvraag en afhandeling
Presentatie
8
Presentatie
9
Presentatie
10
Presentatie
11
Presentatie
12
Presentatie
13
Presentatie
14
Lijst met nieuwe aanvragen in COSA WFM
Presentatie
15
Toewijzen ambtenaar Presentatie
16
Postbak ontvankelijkheidtoetser
Presentatie
17
Afhandelscherm toetser
Presentatie
18
Presentatie
19
Doorsturen naar Backoffice systeem
Presentatie
20
Bestemmingsplantoets in Filemaker Pro
Presentatie
21
Locatie bepalen Presentatie
22
Kadastrale toets Presentatie
23
Bestemmingsplantoets
Presentatie
24
Luchthaven Indelingsbesluit (LIB)
een voorbeeld van complexoverheidshandelen is het luchthaven indelingsbesluit dit geeft aan - te slopen objecten of en hoe hoog er mag worden gebouwd LIB geldt in 80% van gemeente Presentatie
25
Presentatie
26
Presentatie
27
Presentatie
28
PRBP2008-model Presentatie
29
X X X X X X X X
30
Registratie aanvraag Bouwvergunning voor BAG
Presentatie
31
GIS module BAG: Maken nummerbesluit
Presentatie
32
Maken Nummerbesluit Presentatie
33
Presentatie
34
Presentatie
35
BAG Plus informatie Presentatie
36
Melding start Bouw Presentatie
37
Presentatie
38
Presentatie
39
Presentatie
40
Presentatie
41
Presentatie
42
Presentatie
43
Presentatie
44
Presentatie
45
Overheid wil graag veranderen
Denken in zaken, processen en ketens Centrale beschikbaarheid basisgegevens: basisregistraties overheidsprocessen SBG Gezamenlijke infrastructuur: NORA Maar vooral meer aandacht voor digitale dienstverlening aan de burger (ook proactief?) Nodig samenhang!!! Denken in zaken processen en ketens Dienstverlening 24*7 electronische formulieren en achterkant Multichannell Uniformeren processen in 7 generieke stappen Basisgegeven moeten beschikbaar en van hoge kwaliteit zijn Scheiding processen: presentatielaag workflowlaag applictielaag en gegevenslaag Data koppelen aan zaak Innovatiefabriek Proces herontwerp. Soms stappen uit oude proces halen met een risico en achteraf analyseren/bijsturen Presentatie
46
Datadistributie Moet nog: Gouden stroom; berichtenverkeer tussen:
BAG GBA Kadaster WOZ GBKN Met andere interne applicaties Wat wel: Bag-proces is grotendeels technisch ondersteund Nadruk op de communicatieprocessen van de burger Presentatie
47
Gegevensschets van het stelsel per 2009
Ruimtelijk object BRI BLAU BRK KR Onroerende zaak BRT Loon Uitkering Appartements recht IOR Perceel Gekentekend Dienst Zakelijk Kleinschalig Voertuig Inkomennn verband Recht Leidingnetwerk AON Geo-object FIN BSN BSN BSN FIN BSN FIN GBKN Persoon BSN FIN OZK Grootschalig Natuurlijk persoon WOZ topografisch RNI GBA NHR object Lijnelement Niet Natuurlijk persoon Niet Ingezetene Belang BSN WOZ object Ingezetene FIN INA DINO AON KvK AON AON “Ondergrond” BSN Onderneming Maatschappelijke activiteit BRA BGR Pand Vestiging Woonplaats Eerste opzet basisregistratiess AON Standplaats, Verblijfs- Ligplaats object Adresseerbaar object INA Openbare ruimte Nummer- Presentatie aanduiding
48
Overheidsinfo in samenhang
NederlandseOverheids Referentiearchitectuur, servicebus en basisregistraties Dienstverlening via DIGID en BSNnummer Inrichtingsprincipes e-overheid NORA Presentatie
49
Presentatie
50
RSGB en STUF 2 Gemeentelijk is meer nodig dan alleen basisregistraties
Daarom verbindende objecten benoemd in RSGB Referentiestelsel Gemeentelijke Basisgegevens Gemma Gemeentelike model architectuur Metadata van belang In archtitectuurtool hebben wij dit model over gezet Ook oude GWB2003 overgezet Presentatie
51
Presentatie
52
Stelsel basisregistraties
LV-GBKN BRT GMV NHR GBKN BRK Appl-BRT RNI Appl- NHR Appl-BRK WION GBA-V BP BZS-K LV-WKPB WKPB GOB Stelsel basisregistraties DATA- centrum TMF Appl DINO DKD Digi-Plan DINO Appl CWI BAG V-idx Appl KR Omg-Loket BR- WOZ Digi-Plan BLAU LV-BAG BRI Omg-Loket KR LV-WOZ Presentatie
53
Waarom deze visie op gegevens
Deel wettelijke taken wordt uitbesteed Geen dubbele investeringen Veel processen gebruiken zelfde basisinformatie Stelsel basisregistraties vooral voor dienstverlening: Gegevens niet altijd meer in huis beschikbaar overheid heeft ook integrale taken Coördinatie over groei stelsel en terugmeldproces Presentatie
54
Hoofdtaken objectbeheerder
Is belast met het beheer en onderhoud van het Register en de Registratie conform wettelijke vereisten. Voert regie over de informatieketen (zowel intern en extern) van de processen Is verantwoordelijk voor de kwaliteit van de objecten en brondocumenten Stelt nummerbeschikkingen, straatnaambesluiten en woonplaatsbesluiten op en vast Handelt terugmeldingen van andere bestuursorganen af, door het -laten -uitvoeren van brononderzoek en/of onderzoek in het terrein Verzorgt de gegevensleveringen aan de landelijke voorzieningen Distribueert gegevens naar centrale interne gegevensbanken en applicaties Verstrekt de gegevens en gewaarmerkte afschriften aan gebruikers Presentatie
55
Hoofdproces BAG Presentatie
56
Project BAG Wie doet wat? Presentatie
57
Presentatie
58
Organisatorische verankering
inhoudelijk Organisatorische verankering bevoegdheden Presentatie
59
Statusoverzicht van gegevens
Presentatie 60 60
60
Audittraject Verificatiepunten percentage originele brondocumenten Verplicht / gewenst Ja Nee Nee, maar Kunt u aantonen dat het terugvinden en het koppelen van originele brondocumenten niet doelmatig wordt geacht voor de originele brondocumenten die niet teruggevonden zijn? *V x Kunt u aantonen dat er bij minimaal 95% van de objecten ‘openbare ruimte’ originele brondocumenten aanwezig zijn? G X Kunt u aantonen dat er bij minimaal 70% van de objecten ‘nummeraanduiding’ originele brondocumenten aanwezig zijn? Kunt u aantonen dat er bij minimaal 70% van de objecten ‘panden na 1992’ originele brondocumenten aanwezig zijn? Kunt u aantonen dat er bij minimaal 50% van de objecten ‘verblijfsobject na 1992’ originele brondocumenten aanwezig zijn? Kunt u aantonen dat er bij minimaal 95% van de objecten ‘standplaats’ originele brondocumenten aanwezig zijn? Kunt u aantonen dat er bij minimaal 95% van de objecten ‘ligplaats’ originele brondocumenten aanwezig zijn? ? Ad 2. uitvoerige checks uitgevoerd. De openbare ruimten zijn gesplitst naar woonplaats en krijgen dus ook nieuwe identificatienummers Ad 3. Voor 1964 waren er geen huisnummerbesluiten. Wel is er een gemeentebreed hernummeringsbesluit genomen op 3 oktober 1930 teruggevonden, waarop alle toen geldige straten en oude en nieuwe huisnummers van alle adressen in de gemeente staan. Deze lijst is overgenomen in een spreadsheet. Ad 7. lijst met ligplaatsen is onderzocht op basis van de gegevens uit het vergunningensysteem. Presentatie
61
Implementatieperikelen BAG
Lid pilotgroep VROM leidt tot meegroeipijn: Je kan bijna niet vooruitlopen Project van lange adem: uithoudingsvermogen Reorganisatie met wisselend management Weinig wisselingen projectgroepleden Opschonen/scannen data enorm veel werk Processen complex Techniek webservices en ESB vrij nieuw Zaakgericht werken elektronische documentenstroom en WFM ook nieuw voor ons Presentatie
62
Groeiproblemen? Bouwproces in samenhang en met klant Ambitieniveau!!!
Afspraken maken en lange horizon (ook bijstelling) Denk groot, doe groot en klein!!! Samenhang is complex, gebrekkige afstemming van (gegevens)normen verschillende VROM-delen Aanpassen organisatie langdurig proces Workflow invoeren kost veel tijd Wet en regelgeving normeert ... en bevriest Grote complexiteit techniek (SOA, webservices) Lange adem en doorzettingsvermogen Een iteratief transitieproces.... We kunnen het niet alleen. Project bij ICT niet handig maar geen afdeling wilde er zijn handen aan branden. BAG- gigantiche klus veel oude en vervuilde data Ambitieniveau rijk schuiven met data probleem planning vele projecten Jaarschijven en financiering Pilotgroep aanpasssing richtlijnen, ICT-groep Samenhang ogansiaties planning, techniek en normen, distributie Webservices factor 3 tot 6 duurder dan SQL ook te maken nieuwigheid Webservices intern alleen voor ontkoppeling nodig Langdurige ontwikkelingstrajecten wijziging normen LV Kortere trajecten BAG nu 4 jaren bezig Blijft ook lastig veel hangt aan elkaar s Objectbeheerder regelen mandatering uren functiebeschrijving waarderen formaliseren Iteratief nu nog de datadistributie via webservies en updates BAG –BRK GBKN en mGBA Presentatie
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.