De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Assessment + scan Ontwikkeltraject

Verwante presentaties


Presentatie over: "Assessment + scan Ontwikkeltraject"— Transcript van de presentatie:

1 Assessment + scan Ontwikkeltraject
SLAGKRACHT NELSON MANDELA Assessment + scan Ontwikkeltraject Projectcoaching

2 Overeenkomst in waarden en uitspraken
← ONDERSCHEID ? → LUISTEREN EMPATHIE HELEN BEWUSTWORDING OVERTUIGING CONCEPTUALISERING VOORUITZIEN RENTMEESTERSCHAP GROEI VAN MENSEN GEMEENSCHAPPEN BOUWEN Overeenkomst in waarden en uitspraken Nelson Mandela was een dienend leider, niet elke dienend leider is een Mandela ! SPECIFIEK: Zichtbare impact alleen al door aanwezigheid Doorleefd proces: sterk eerst jezelf, dan de ander en dan de maatschappij Onafhankelijk en autonoom denker, voeler en doener Duidelijk gevoelde verbinding met het goede en rechtvaardigheid SLAGKRACHT VERSTERKEN: Versnellen en verdiepen van ervaringsproces op 5 niveaus Impact op omgeving verbreden in 5 ontwikkelslagen

3 SLAG - KRACHT Conditie Versterken Creativiteit Versnellen Charisma
Omgeving REALISEERBAAR KRACHT Ervaring Zinvolle meerwaarde Mentaliteit Effectiviteit– en organisatie-ontwikkeling IMPACT INTENTIE IMPACT Imago – co-creatie – innovatie Visie en ambitie Gevoels waarde Conditie Creativiteit Charisma Versterken Versnellen Vergroten Fysieke aanwezigheid VOELBAAR

4 SLAG - KRACHT Conditie Versterken Creativiteit Versnellen Charisma
Omgeving REALISEERBAAR KRACHT Ervaring 66 ← Zinvolle meerwaarde → 44 71 ← Mentaliteit → 48 Perceptiescore 66 ← Zichtbaarheidscore 44 ← Effectiviteit– en organisatie-ontwikkeling IMPACT INTENTIE IMPACT Imago – co-creatie – innovatie 63 ← Visie en ambitie → 41 53 ← Gevoels waarde → 43 Conditie Creativiteit Charisma Versterken Versnellen Vergroten 61 ← Fysieke aanwezigheid → 39 VOELBAAR

5 NELSON MANDELA ASSESSMENTSCAN
VERSIES VOOR 1. leiders 2. teams 360° feedback RESULTAAT Ervaring verdiepen: Slagkrachtprofiel VERVOLG Impact verbreden: 5 ontwikkelslagen - 14 organisatiethema’s

6 Impact op leiderschap en samenwerking
5 ONTWIKKELSLAGEN Impact op leiderschap en samenwerking Primair intern ← → Primair extern REACTIEF RESPONSIEF PRO-ACTIEF CO-CREATIEF INNOVATIEF Ad hoc Situationeel Coachend Verbindend Dienstbaar Ego en werk Ik en team Wij en klant Stakeholders Mondiaal HIËRARCHISCH VORM TRADITIE CHARISMATISCH ESSENTIE VERNIEUWING

7 5 ONTWIKKELSLAGEN Impact op 14 organisatiethema’s
REACTIEF RESPONSIEF PRO-ACTIEF CO-CREATIEF INNOVATIEF 1. Leiderschapsstijl Ad hoc Situationeel Coachend Verbindend Dienstbaar 2. Planning Bijstelling Activiteiten Strategie Context Complexiteit 3. Veranderingen Bedreiging Aanpassing Gepland Ingebouwd Continu leerproces 4. Selecteerstijl Onmogelijkheid Mogelijkheid Behoefte Uitdaging Meerwaarde 5. Tijdskader Verleden Heden Toekomst Stroom Innovatie 6. Communicatie Afschermen Feedback Feed-forward Feed-through Feed within 7. Lerend vermogen Fouten vermijden Leren van fouten Leren van resultaat Leren van proces Leren in de wereld 8. Talentontwikkeling Niet afgestemd Afgestemd Richting gevend Ontplooiend Authenticiteit 9. Inrichting organisatie Bepalend Toetsend Flexibel Netwerk Grenzen vervagen 10. Management Afrekenen Coördineren Aaneensluiten Navigeren Overstijgen 11. Samenwerking Ego en werk Ik en team Wij en klant Stakeholders Mondiale diversiteit 12. Vitaliteit Obstructie Constructie Stimuleren Inspireren Zin geven 13. Motivatie Pijn vermijden Beloningen Bijdragen Creëren Spirituele drijfveren 14. Doelen Niet gedeeld Output Resultaten Best practices Duurzaamheid Uitgebreidere omschrijving van de thema’s op aanvraag. Mogelijkheid tot positionering in ontwikkeltraject - naar wens met vragenlijst.

8 5 ERVARINGNIVEAUS = scan
Aanwezigheid versterken → waarnemen, ervaren, communiceren, bouwen, bijdragen. 1. Fysieke aanwezigheid Presentatie – vitaliteit – uitstraling 2. Gevoelswaarde Empathie – intuïtie – passie 3. Visie en ambitie Helicopterview – waarden – koers 4a. Mentaliteit in werk Proces en resultaat – lerend vermogen – integer 4b. Mentaliteit in leiderschap Voortouw – ruimte laten – verbinden 4c. Mentaliteit in samenwerking Bruggen – dialoog – gelijkwaardig 5. Zinvolle meerwaarde Duurzame innovatie – rechtvaardig – liefdevol

9 LEIDING AAN COMPLEXITEIT HARDE EN ZACHTE VOORWAARDEN
HOUDING IDENTITEIT vorm/middel inhoud/interactie complexiteit ONDERSCHEIDEN DEALEN STURING D O E N W E R K enken nderzoeken ffect eerzetten aarheen x- en intern esultaat ennis/regels L A S T eed ngst toring eveel/-kort P L E K R O E Lezier/passie iefde/leven cht/erkennen waliteit/kracht uimte verzicht envoud espect HEALEN VERBINDEN eenvoud essentie aanwezigheid EXISTENTIE Gunnen - Stimuleren - Co-creëren Waarnemen - Eigenen - Samenvallen

10 ORGANISCH U i t s t r a L i n g LEREN, ONTWIKKELEN EN INNOVEREN PLEK
BOVENSTROOM IDENTITEIT Verbondenheid Cognitie Intuïtie Overtuiging Gedrag Gevoel ZELF ONTWIKKELEN OMGEVING VERANDEREN Innovatie Kansen Dilemma’s Communicatie Waarnemen Onderkennen Toelaten Indalen Loslaten Signaleren Ambiëren BEWUST ZIJN Empathie BEWUST DOEN Visie bouwen Talenten bloeien Verantwoorden (Co-)creëren (Her-)evalueren E N R G I Wilskracht Emotie Aanvullen ? Vervangen ? Levenslust PLEK EXISTENTIE ONDERSTROOM D r a a g v L a k

11 LUISTEREN EMPATHIE HELEN BEWUSTWORDING OVERTUIGING
ROBERT GREENLEAF LUISTEREN EMPATHIE HELEN BEWUSTWORDING OVERTUIGING ZELF CONCEPTUALISERING VOORUITZIEN RENTMEESTERSCHAP GROEI VAN MENSEN BOUWEN AAN GEMEENSCHAPPEN WERK Grondlegger dienend leiderschap

12 = MEER SIGNALEREN = MEER LEREN = MEER REALISEREN
ANDERS WAARNEMEN = MEER SIGNALEREN = MEER LEREN = MEER REALISEREN WAT NEEM IK WAAR ? WAT VOEL, ZIE, PROEF, RUIK, HOOR IK ? WAT DENK IK ? WANNEER VOEL IK ME BETROKKEN ? WAT DRIJFT MIJ ? WANNEER VIND IK HET LEUK EN ZINVOL? EN HOE SIGNALEER IK WAT WIJ WILLEN, VOELEN EN ZIJN? HOE GA IK DAT MET ANDEREN UITVOEREN? IK = WIJ

13 Vorm Essentie KWALITEIT KERN Vermogen → ratio Wat vind je ècht?
Verbonden → betrokken Wat raakt je ècht? g e Verlangen → passie Wat drijft je ècht? voel gericht actie- KWALITEIT KERN resultaat- gericht

14 BLINDE VLEKKEN VER-VORM-ING: Vergroting Verkleining g Omkering e
inzicht Afhankelijk, ego → doel is aanpassen en overleven VER-VORM-ING: Vergroting Verkleining Omkering (On-)zichtbaar communicatie g e liefde voel emotie gericht Autonoom, authentiek → doel is echtheid en leven actie- veilig dealen Spanningsveld healen Wegdrukken van hoofd, hart en ziel versterkt de blinde vlekken van het systeem. Blinde vlekken vertroebelen WAARNEMING van gezonde signalen. Van persoon zelf èn van de omgeving. Vaak spiegelen blinde vlekken van hoger management de blinde vlekken van de organisatie. Blinde vlekken kunnen in de persoon zelf zitten èn in het systeem en v.v.. In het systeem kunnen ze de blinde vlekken van personen versterken. Dit heeft dus weer impact op het systeem, een doorgaande vicieuze cirkel. Blinde vlek kan bewust zijn, terwijl oorzaak onbewust is. Dan meer weten dan voelen resultaat- gericht

15 NELSON MANDELA ASSESSMENTSCAN
MEERWAARDE: Unieke en universele Mandela-kwaliteiten inzichtelijk maken Basis voor gesprek over ontwikkeling van leiderschap, samenwerking en cultuur Impact en meerwaarde voor maatschappij vergroten via management en bestuur Op basis van biografie van Nelson Mandela Voor formele en informele leiders 63 stellingen; 360° feedback Plus interviews, observatie, verslag

16 HIGHLIGHTS MANDELA-EIGENSCHAPPEN
Aanwezigheid versterken → waarnemen, ervaren, communiceren, bouwen, bijdragen. 5 NIVEAUS STERK JEZELF 1. Fysieke aanwezigheid Uiterlijk, vitaliteit en uitstraling 2. Emotionele aanwezigheid Balans in gevoel, intuïtie en ratio Plezier en passie Mededogen naar zelf en mensen STERK DE ANDER Imago en toegankelijkheid van en voor mensen Mensen ècht zien en horen Kracht en kwaliteiten Open voor diversiteit 3. Visie en ambitie Persoonlijke ambities integreren in lange termijn strategie en draagvlak stimuleren Behoeften van organisatie van en voor personeel en doelgroep 4. Mentaliteit Doortastendheid combineren met integriteit en lerend vermogen Voortouw nemen en verantwoordelijkheid delen Bruggen bouwen met vertrouwen en onbaatzuchtigheid Lerende cultuur in- en externe samenwerking Kaders stellen en eigenaarschap stimuleren Ondersteunen bij dilemma’s en tegenstellingen 5. Zinvolle meerwaarde Creatieve, inspirerende en vernieuwende meerwaarde voor resultaat en co-creatieproces Zin in en zin van bijdrage voor maatschappij

17 ZIN, ONDERNEMENDHEID EN KRACHTIG LEIDERSCHAP
ONTWIKKELFASEN ZIN, ONDERNEMENDHEID EN KRACHTIG LEIDERSCHAP Primair intern ← → Primair extern ORGANISATIE Reactief Responsief Pro-actief Co-creatief Innovatief LEIDERSCHAP Ad hoc Situationeel Coachend Verbindend Dienstbaar MEDEWERKERS Apart Evaluerend Match Keten Wereld CHARISMATISCH ESSENTIE VERNIEUWING HIËRARCHISCH VORM TRADITIE IDEEËN DOORLEVEN INTEGREREN STIMULEREN DENKEN DOEN AANWEZIGHEID

18 AANLEIDING DOEL : Impact en Mandela-kwaliteiten stimuleren in management en bestuur NELSON MANDELA ASSESSMENTSCAN (NMA) Op basis van biografie van Nelson Mandela Voor formele en informele leiders Apart en/of 360° feedback; 63 stellingen Scan, interviews, observatie, verslag

19 ENERGIENIVEAU INDIVIDU TEAM ORGANISATIE FYSIEK Aanwezigheid Vitaliteit Positionering in bedrijf Dynamiek Bedrijfsimago Flexibiliteit EMOTIONEEL Prettig / onprettig Bereidheid Sfeer en chemie Obstructief of constructief Cultuur Niet-rationele processen WIL Ambitie Motivatie Doelgerichtheid Commitment Strategie, visie en beleid Draagvlak MENTAAL Overtuiging/kennis Gedrag/prestaties Communicatie Effectiviteit Rationele processen Structuur ZINGEVING Zin in en zin van werk Zin van samen en werken voor de organisatie Zin van de organisatie voor omgeving/maatschappij

20 Leiderschap ontstaat vanuit talent i. p. v
Leiderschap ontstaat vanuit talent i.p.v. formele bevoegdheid en kan per situatie of project verschillen. Het wordt vanzelf zichtbaar en daardoor gegund. Het is minder gekoppeld aan formele functieniveaus. Dat maakt het leuk en geeft ruimte. Bij het verantwoorden wordt dit gesignaleerd en afgesproken, met ruimte voor flexibiliteit en ondersteuning waar nodig. Dus PLEK. 3.0 e.d. is dus steeds 0-punt opzoeken: leegte, opnieuw beginnen, pas daarna kijken wat al bestaat. D.i. creatief proces, ontdekkings- of ontwikkelkracht.


Download ppt "Assessment + scan Ontwikkeltraject"

Verwante presentaties


Ads door Google