Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJasper Verbeke Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Actief burgerschap in het SO: “Hoe maken we samen het verschil?“
2
Inhoud 1. Een situering 2. Doel leerlijn actief burgerschap (LLAB) 3
Inhoud 1. Een situering 2. Doel leerlijn actief burgerschap (LLAB) 3. Inhoud LLAB 4. Hoe actief burgerschap op jouw school implementeren? 5. Plan van aanpak: wat mag je van ons verwachten? Schooljaar Schooljaar
3
Teaser: LLAB in de kijker
4
GO! personeel en leerlingen zijn actieve burgers
Een situering… GO! personeel en leerlingen zijn actieve burgers Transfervoorwaarden 1) Burgerschapscultuur (op school) 2) Opleidingscompetenties: vakdidactiek en competentieprofiel actief burgerschap (leerkrachten) Leerlingen vaardigheden attitudes kennis
5
Een situering… Welke leerkracht hiervoor aanstellen?
Keuze en autonomie van de directeur Expertise (competentieprofiel) en motivatie van leerkracht Vakdidactiek ‘actief burgerschap’ Concrete vertaling van ‘neutraliteit’ als kader/ naar de klasvloer Opleidingspakket --> “LLAB = de meest concrete vertaling van het PPGO naar de klasvloer”
6
Doel LLAB Jongeren opleiden die de democratische maatschappij duurzaam ondersteunen en vernieuwen Verdiepings- en oefenruimte voor verwerven van burgerschapscompetenties Volwaardige plaats in het curriculum op school Ondersteunen en opleiden van de expertise van leerkrachten Instrument tot collegiale samenwerking om schoolbrede burgerschapswerking te optimaliseren Burgerschapscultuur op school inbedden Betrek de maatschappij in de school en de school in de maatschappij
7
Actief burgerschap op jouw school?
1. Samen bouwen aan een burgerschapscultuur op school 2. Het vak actief burgerschap als verdiepingsruimte Eigenheid van de school: Visie Schoolcontext leerlingenpopulatie Stappenplan: Toenemende beheersingsniveaus Van leerlijn naar lesvoorbereidingen Werkvormen en inspiratiebronnen Digitaal & gebruiksvriendelijk Mogelijke implementatiescenario’s Stap 1: Wat gebeurt er al op school op vlak van burgerschap? Stap 2: Onze schooleigen visie op burgerschap Stap 3: Aan de slag met ons schoolbreed plan actief burgerschap! Stap 4: Opvolging en bijsturing
8
Hoe ziet de leerlijn eruit?
9
Burgerschapsarchitect
‘Samen bouwen aan een burgerschapscultuur op school’: Welke fundamenten/bouwstenen zijn hiervoor nodig? Aan de slag!
10
Schooljaar 2017-2018 11 pilootscholen testen LLAB uit met:
4 lerende netwerkbijeenkomsten 4 opleidingsmomenten Optimalisatie toolkit LLAB o.b.v. input pilootscholen + ontwikkelde materialen (competentieprofiel, verzamelen van inspirerende schoolbrede voorbeelden en tips, voorbeelden van lessenpakketten, evaluatiemethodieken, aandachtspunten, …)
11
Huidige situatie voor de implementatie van actief burgerschap
Complementair gedeelte Seminarie Bijzonder pedagogische taken – opdrachtbreuk Het vak actief burgerschap Te weinig aandacht voor burgerschapscompetenties vandaag > krijgen in realisatie van de huidige VOET niet de aandacht die ze verdienen
12
Toekomstige situatie voor de implementatie van actief burgerschap
Vanuit het PPGO! willen we meer gewicht leggen op de invulling van de toekomstige eindtermen waarin LLAB aan bod komt in volgende sleutelcompetenties: 4. digitale competentie en mediawijsheid; 5. sociaal-relationele competenties; 7. burgerschapscompetenties met inbegrip van competenties inzake samenleven; 8. competenties met betrekking tot historisch bewustzijn; 9. competenties met betrekking tot ruimtelijk bewustzijn; 10. competenties inzake duurzaamheid; 12. juridische competenties; 14. zelfbewustzijn en zelfexpressie, zelfsturing en wendbaarheid;
13
Toekomstige situatie voor de implementatie van actief burgerschap
In kader van het nieuwe decreet einddoelen en het bredere verhaal van de modernisering van het SO Leerlijn actief burgerschap als hulpmiddel om nieuwe (cluster) eindtermen te realiseren via het complementair gedeelte of (geïntegreerd) in de basisvorming Ondersteuning vanuit PBD om dit op een professioneel pedagogisch-didactische wijze te realiseren
14
Actief burgerschap in een Europees perspectief
In Europa zijn er 3 manieren om aan burgerschap te werken (Euridyce, 2017) als vak geïntegreerd in andere vakken projectmatig => LLAB laat al deze mogelijkheden toe om burgerschapscompetenties te realiseren
15
Schooljaar 2018-2019: Wat mag je van ons verwachten?
Alle onderdelen van de toolkit leerlijn actief burgerschap ter beschikking op GO! website (+ offline handboek): Stappenplan voor een brede burgerschapscultuur op school Competentiegerichte leerlijn voor alle onderwijsgraden- en vormen secundair onderwijs Effectieve werkvormen en inspiratiebronnen Abc van de leerlijn actief burgerschap Competentieprofiel voor de leerkracht actief burgerschap Evaluatiemethodieken Praktijkvoorbeelden om met een jaarplan actief burgerschap te werken De GO!-methode actief burgerschap met modellespakketten Schoolbrede praktijkgerichte inspirerende voorbeelden en tips
16
Schooljaar 2018-2019: Wat mag je van ons verwachten?
Ondersteuning op maat bij deelname van betrokken leerkracht(en) aan regionaal lerend netwerk (per cluster) Inschrijving via de website vanaf maart of Leerkrachten delen ervaringen, expertise en materialen Opleidingspakket (5 opleidingen doorheen het schooljaar) Personeelsdebat om een burgerschapscultuur op school te creëren Samen speels en verdiepend onderzoeken: filosoferen in actief burgerschap Debatteren en argumenteren in actief burgerschap Bemiddelen en conflictmanagement in actief burgerschap Ethische casussen en morele oordeelsvorming in actief burgerschap
17
Plan van aanpak – schooljaar 2018-2019
Periode Inhoud Locatie September 2018 Lerend netwerk LLAB 1 Cluster West Cluster Centrum Cluster Oost Oktober 2018 Opleiding ‘samen speels en verdiepend onderzoeken: filosoferen in actief burgerschap’ Huis van het GO! November 2018 Lerend netwerk LLAB 2 Januari 2019 Opleiding ‘bemiddelen en conflictmanagement in actief burgerschap’ Februari 2019 Opleiding ‘debatteren en argumenteren in actief burgerschap’ Maart 2019 Lerend netwerk LLAB 3 Filmen digitaal didactisch cahier Deelnemende scholen uit lerend netwerk April 2019 Opleiding ‘werken met ethische casussen en morele oordeelsvorming’ Mei 2019 Lerend netwerk LLAB 4
18
Vragen? leerlijnburgerschap@g-o.be
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.