De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Statuut van de leraar Rechten & plichten van ouders en leerlingen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Statuut van de leraar Rechten & plichten van ouders en leerlingen"— Transcript van de presentatie:

1 Statuut van de leraar Rechten & plichten van ouders en leerlingen
SESSIE 3

2 Het statuut van de leraar: enkele uitgangspunten

3 Waar vind ik informatie?
WETWIJS ( SES

4 Waar vind ik informatie?
SES

5 Waar vind ik informatie?
H3 - statuut van het lerarenambt Waar vind ik informatie? Gratis informatienummer Vlaamse overheid SES SES 2014

6 Ter inleiding 20% van de afgestudeerde onderwijzers lager onderwijs gaat niet naar het onderwijs 30% van de startende leerkrachten in basisonderwijs verlaat binnen de 5 jaar het onderwijs nt/dmf _ SES

7 H3 - statuut van het lerarenambt
Lerarenopleidingen Drie soorten lerarenopleidingen: Geïntegreerde lerarenopleidingen Specifieke lerarenopleidingen Voortgezette lerarenopleidingen Banaba buitengewoon onderwijs Banaba zorgverbreding en remediërend leren Banaba schoolontwikkeling Structuur van de lerarenopleidingen in Vlaanderen >> om begrijpbaar te maken welke opleidingen iemand dient te volgen om toegang te krijgen tot het lerarenberoep Voortgezette lerarenopleidingen: Verdere uitdieping of specialisatie van basiscompetenties Toegang voor alle personeelsleden van het onderwijs SES SES 2014

8 De Geïntegreerde Lerarenopleidingen
H3 - statuut van het lerarenambt De Geïntegreerde Lerarenopleidingen integratie van vakinhouden en pedagogisch-didactische onderdelen 3-jarige professioneel gerichte bacheloropleidingen graad ‘bachelor in het onderwijs,…’ kleuter onderwijs lager onderwijs secundair onderwijs ‘diploma van leraar’ hogescholen 180 studiepunten (1 studiepunt: 25 tot 30 uren studiebelasting) praktijkcomponent van 45 studiepunten pre-service training SES SES 2014

9 De specifieke lerarenopleidingen
H3 - statuut van het lerarenambt De specifieke lerarenopleidingen opleiding naast of na vakinhoudelijke opleiding of beroepservaring universiteiten, CVO’s & hogescholen* als ingebouwde opleiding (max. 30 stp.) als aansluitende opleiding als aparte opleiding (60 studiepunten) praktijkcomponent: 30 studiepunten stage (pre-service) LIO-baan (in-service) combinatie van beide CVO = centra voor volwassenenonderwijs Afgestudeerde van professionele bachelor + afgestudeerden van masteropleidingen handelswetenschappen & kunst >> hogeschool Afgestudeerden van masteropleidingen >> universiteiten CVO’s kunnen aanbieden aan iedereen Kan in 3 vormen worden aangeboden: Ingebouwde opleiding: lerarenopleiding laten indalen in masteropleiding Aansluitende opleiding: bij vakinhoudelijke opleiding Aparte opleiding: vanuit beroepservaring Praktijk kan op 3 manieren: Stage = Pre-service training: Begeleid door mentor in school + door personeelslid hogeschool (stagebegeleider) LIO-baan (leraar in opleiding) = in-service training: kennis maken met beroep via leerwerktraject nadat theoretische component geheel of gedeeltelijk achter de rug is Combinatie van beide SES SES 2014

10

11 Gemeenschappelijk Beroepsprofiel
H3 - statuut van het lerarenambt Gemeenschappelijk Beroepsprofiel 10 typefuncties 8 beroepshoudingen tussendoortje: Wat staat er centraal in SES? Begeleider van leerprocessen Partner van ouders Opvoeder Lid van een schoolteam Inhoudelijk expert Partner van externen Organisator Lid van de onderwijsgemeenschap Innovator en Onderzoeker Cultuurparticipant Basiscompetenties = om op volwaardige manier als beginnend leraar te kunnen functioneren (3 sets: kleuter – lager – secundair) >> omschrijving van kennis, vaardigheden & attitudes >> stellen leraar in staat door te groeien naar beroepsprofiel (= omschrijving van kennis, vaardigheden & attitudes van leraar bij beroepsuitoefening) - gebaseerd op typefuncties uit decreet 1996 >> dezelfde clusters van competenties zoals in beroepsprofiel maar worden functionele gehelen genoemd i.p.v. Typefuncties Centraal in SES: FG6 – partner van externen: met ouders of opvoeders in dialoog over opvoeding & onderwijs FG9 – lid van onderwijsgemeenschap: deelnemen aan maatschappelijk debat over onderwijskundige thema’s/dialogeren over zijn beroep en plaats in samenleving FG10 – cultuurparticipant: sociaal-politiek domein /sociaal-economisch domein (actuele thema’s onderscheiden en kritisch benaderen) Beslissingsvermogen Relationele Gerichtheid Kritische ingesteldheid Leergierigheid Organisatievermogen Zin voor samenwerking Verantwoordelijkheidszin Flexibiliteit SES SES 2014

12 H3 - statuut van het lerarenambt
Arbeidsvoorwaarden decreten 27 maart 1991 Statuut personeel Gesubsidieerd Onderwijs Statuut personeel Gemeenschapsonderwijs recente ontwikkelingen Functiebeschrijvingen en evaluaties Stimuleren externe mobiliteit Financiële waardering leidinggevenden Toename nascholingsmogelijkheden Verschillen tussen rechtsposities wegwerken Stimuleren lokaal personeelsbeleid Sinds 1991: Zowel in gemeenschapsonderwijs als gesubsidieerd onderwijs: loopbaan van personeel geregeld door statuut Beide statuten leggen de regels op een minder rigide manier vast verlenen autonomie aan plaatselijke inrichtende machten Stimuleren lokaal personeelbeleid = beter op elkaar afstemmen van personeelsbeleid hogescholen en universiteiten SES SES 2014

13 H3 - statuut van het lerarenambt
verschil tussen officieel en gesubsidieerd onderwijs soort bediende in gesubsidieerd onderwijs soort ambtenaar in officieel onderwijs drie soorten aanstellingen contractuelen tijdelijke aanstelling vaste benoeming SES SES 2014

14 Statuut omwille van specifieke karakter van het onderwijs
statuut van ‘leraar’ verschilt van statuten in publieke en private sector omwille van specifieke karakter van het onderwijs lesuren i.p.v. klokuren jaarlijkse invloed leerlingenaantallen op tewerkstelling thuis werken veel vakantie SES

15 Ambten Drie soorten ambten (met elk eigen statuut) Wervingsambt
bv. leerkracht, begeleider Selectieambt bv. adjunct-directeur, technisch adviseur Bevorderingsambt bv. directeur SES

16 H3 - statuut van het lerarenambt
Toegang tot het beroep “subsidiërings- of financieringsvoorwaarden” bekwaamheidsbewijs burger zijn van EU (of EER of EVA) genieten van burger- en politieke rechten voldoen aan officiële taalwetten Nederlands is officiële taal EU= Europese Unie EV= Europese vrijhandelsassociatie SES SES 2014

17

18 Toegang tot het beroep getuigschrift goed zedelijk gedrag model 2
niet ouder dan 1 jaar medisch geschikt zijn “Gezondheid van leerlingen wordt niet in gevaar gebracht” SES

19 Toegang tot het beroep vereist bekwaamheidsbewijs
drie soorten bekwaamheidsbewijzen: vereist bekwaamheidsbewijs opleiding die specifiek voorbereidt op het beroep bv. PBA lager onderwijs die werkt als onderwijzer voldoende geacht bekwaamheidsbewijs opleiding van gelijkaardig niveau met andere specialiteit bv. PBA kleuteronderwijs die werkt als onderwijzer ander bekwaamheidsbewijs bv. PBA sociaal werk die werkt als onderwijzer SES

20 Toegang tot het beroep Inrichtende macht moet steeds vereiste en voldoende geachte bewijzen voornemen bij aanwerving SES

21 Loopbaan van de leraar drie belangrijke stappen: TABD
Tijdelijke Aanstelling van Bepaalde Duur aanstelling van maximum één schooljaar in vacante of niet-vacante betrekking voorwaarden: voldoen aan subsidiërings- of financieringsvoorwaarden SES

22 Loopbaan van de leraar TADD
Tijdelijke Aanstelling van Doorlopende Duur voorwaarden: dienstanciënniteit van ten minste 720 dagen over ten minste drie schooljaren.  van deze 720 moeten er 600 effectief gepresteerd zijn. vakanties en zwangerschapsverlof worden erkend als effectieve prestaties laatste evaluatie mag geen onvoldoende zijn aanvraag ingediend hebben SES

23 Loopbaan van de leraar vaste benoeming voorwaarden:
vervulling financierings- of subsidiëringsvoorwaarden dienstanciënniteit van minstens 720 dagen waarvan minstens 360 in het ambt waarvoor er benoemd wordt TADD op 31/12 voorafgaand aan de benoeming SES

24 H3 - statuut van het lerarenambt
Vaste benoeming voordelen: garantie op vastheid van betrekking en verloning terbeschikkingstelling wegens ontstentenis van betrekking indien er geen betrekking is voorrang bij vacatures recht op reaffectatie en wedertewerkstelling reaffectatie gebeurt in hetzelfde ambt wedertewerkstelling in een ander ambt toegang tot verlofstelsels recht op een overheidspensioen Wedertewerkstelling: vb. directeur opnieuw leraar of leraar in ambt voor leraar voor vak waar geen bekwaamheidsbewijs voor SES SES 2014

25 Evaluatie en functiebeschrijvingen
aanduiden van 2 evaluatoren 1e evaluator: in praktijk bijna altijd de directeur neemt de coachende, ondersteunende rol op 2e evaluator: in praktijk bijna altijd lid van het schoolbestuur heeft toezichthoudende rol: gebeurt alles wel rechtvaardig? opstellen functiebeschrijving algemene afspraken op niveau van scholengemeenschap worden geïndividualiseerd na overleg tussen 1e evaluator en personeelslid het personeelslid krijgt per ‘ambt’ een functiebeschrijving bv. peroneelslid die klasleerkracht, ICT-coördinator en zorgcoördinator is, krijgt drie FB’s. personeelslid ondertekent ‘ter kennisname’ (niet ‘voor akkoord’) SES

26 Functiebeschrijvingen
elk personeelslid dat voor minstens 104 dagen wordt aangeworven, krijgt een geïndividualiseerde FB taken en instellingsgebonden opdrachten (enkel schoolopdracht dus) instellingspecifieke doelstellingen rechten en plichten inzake nascholing basis voor evaluatieproces dat maximum 4 schooljaren kan omvatten bepaalde activiteiten mogen niet opgenomen worden in de FB (‘de negatieve lijst’) SES

27 De negatieve lijst 1. het organiseren van busvervoer
2. het uitvoeren van materieel onderhoud en/of herstellingen van en in de school 3. het bijwonen van en het meewerken aan godsdienstige, levensbeschouwelijke of socio-culturele activiteiten buiten schoolverband 4. de opvang van kinderen tijdens klasvrije namiddagen en de schoolvakanties 5. bijlessen of therapie geven voor en na de schooluren SES

28 De negatieve lijst 6. huisbezoeken afleggen 7. middagtoezicht houden
8. verzekeren van busbegeleiding 9. het verkeer regelen op de openbare weg 10. het vervullen van administratieve en/of organisatorische taken van de directie of het schoolbestuur 5. t.e.m. 10. kunnen in “uitzonderlijke omstandigheden “en op een” niet-systematische wijze” opgelegd worden aan de personeelsleden SES

29 Functiebeschrijvingen
De FB moet rekening houden met de omvang van de opdracht billijke verdeling van de taken over het personeel mogelijkheden en capaciteiten van het personeelslid vertegenwoordiging in officiële organen SES

30 Evaluatieproces gaat om de kwaliteit van het werk
grondhouding is constructief en positief gaat om de kwaliteit van het werk niet om tuchtmaatregelen (daarvoor: tuchtprocedure) in functie van autonoom personeelsbeleid gericht op ondersteuning en coaching directeur wordt in begeleidende rol ‘geduwd’ SES

31 Functioneringsgesprekken
gesprek tussen personeelslid en 1e evaluator basis van gelijkwaardigheid over het volledig functioneren (zie FB) met afspraken ter verbetering gericht op samenwerking! SES

32 Functioneringsgesprekken
Doel verbeteren motivatie en kwaliteit personeelslid verbeteren van de samenwerking binnen het team Inhoud taakinhoud én taakvervulling ondersteuning door coach werkomstandigheden samenwerking met collega’s Gevolg: concrete afspraken over persoonlijke ontwikkelingsgerichte doelstellingen coaching SES

33 Evaluatiegesprek gesprek tussen 1e evaluator en personeelslid doel
hiërarchische verhouding oordelend, afsluitend karakter (gericht op verleden) doel waardeoordeel uitspreken over functioneren van het personeelslid eindoordeel bepalen en toelichten gevolg evaluatieverslag met conclusie voldoende of onvoldoende aanpassing van de individuele FB start van nieuwe evaluatieperiode SES

34 Wat bij onvoldoende? bedoeling is dat dit eerder uitzonderlijk voorvalt evaluatie van leerkrachten is gericht op begeleiden voorkomen van extreme situaties TABD ontslag na één onvoldoende belangrijk: ontslag geldt enkel voor het ambt in de betrokken school TADD/vastbenoemde leerkrachten ontslag na 2 opeenvolgende onvoldoendes 3 onvoldoendes tijdens de loopbaan beroep steeds mogelijk SES

35 Pedagogische reflectie
H3 - statuut van het lerarenambt Pedagogische reflectie Vinden jullie dat de invoering van een evaluatiebeleid bijdraagt tot een ‘herwaardering van het lerarenambt’? Bespreek voor- en nadelen vanuit jullie perspectief als toekomstige leerkracht. Gaat het hier om een verantwoordings- of ontwikkelingsperspectief? Gaat het hier om beleidsmaatregelen die geïnspireerd zijn op onderwijskundige motieven? Of spelen ook andere motieven mee? Cfr. artikel “leerkrachten zijn geen machines” Kwaliteitsdenken wordt beheerst door technologische manier van kijken naar onderwij: Onderwijs wordt dan controleerbaar proces dat via bepaalde strategie en m.b.v. Bepaalde instrumenten naar een welomschreven product moet leiden Zo wordt kwaliteit meetbaar en kan je scholen gaan vergelijken volgens het concurrentie-idee GEVOLGEN: lkr. gaan zichzelf sturen i.f.v. de evaluatiecriteria >> meer stress en meer taakbelasting wanneer er ook differentiële verloning aan gekoppeld zou worden >> spanning en concurrentie tussen collega’s >< gepleit voor samenwerking & collegialiteit grote administratieve verplichtingen SES SES 2014

36 Nascholing vraaggestuurde nascholing
scholen krijgen verantwoordelijkheid over eigen nascholingsbeleid en krijgen hier budget voor nascholingsplan elke leerkracht kan hier beroep op doen enige voorwaarde: nuttig voor de taken die je dient uit te voeren jaarlijks enkele gratis nascholingsmogelijkheden! het-onderwijs/nascholing-voor-onderwijspersoneel SES

37 Salaris wordt uitbetaald door de Vlaamse gemeenschap
salaris wordt beïnvloed door het uitgeoefende ambt wervings-, selectie- of bevorderingsambt de statutaire toestand tijdelijk of vastbenoemd SES

38 Salaris bekwaamheidsbewijzen en de eraan verbonden salarisschalen
basisonderwijs: weddeschaal 148 aard en omvang van de betrekking hoofdbetrekking of bijkomende betrekking aantal uren in dienst vroegere diensten weddenanciënniteit (niet gelijk aan dienstanciënniteit) SES

39 Salaris persoonlijke en familiale situatie
vakantiegeld, kindergeld, eindejaarspremie, vergoeding transportkosten andere tegemoetkomingen vergoeding kinderopvang, middagtoezicht, kraamgeld… SES

40 Salaris evolutie aanvangssalaris periodieke verhogingen
eerst jaarlijks, daarna tweejaarlijks salaris is geïndexeerd SES

41

42 Arbeidstijd en vakantie
opdrachtvolume wordt uitgedrukt in lestijden dus niet in uren werk opdracht alle taken die leerkracht uitvoert (ook thuis) schoolopdracht alle schoolgebonden taken maximum 26 klokuren/week exclusief: oudercontacten en personeelsvergaderingen hoofdopdracht (lesopdracht) bevordering mogelijkheden beperkt meest voorkomend: directeur SES

43 ? Pensioenregeling federale bevoegdheid gebaseerd op
aantal jaren dienst gemiddeld inkomen laatste 5 jaren voorwaarden ? SES

44 Rechten en plichten van ouders en leerlingen in het basisonderwijs

45 http://www. ond. vlaanderen

46 OPDRACHTEN BIJ SESSIE 3 http://schoolensamenleving.weebly.com
VOORBEREIDENDE TAKEN BIJ SESSIE 4 & 5 = voorwaarde om toegelaten te worden tot de sessies


Download ppt "Statuut van de leraar Rechten & plichten van ouders en leerlingen"

Verwante presentaties


Ads door Google