Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
OER Sterk OER Sterk OER Sterk
De kracht van de OER bij vernieuwing en innovatie van het onderwijs Jeroen Scholten Linde Reinder Smit Lida van Stralen
2
Durf te leren Onderwijs staat centraal, werken vanuit de bedoeling
Principle driven (i.p.v. rule based) Persoonlijk en dichtbij Meerjarige verandering! In deze verandering kan de OER een rol spelen: Ondersteunt (de innovatie van) het onderwijs en de gekozen onderwijsleeromgeving In het gebruik van de OER kan cultuurverandering zichtbaar worden N.b. De OER is een middel, geen doel op zich!
3
Ambitie voor de OER 2022 Uitgangspunten voor de vernieuwing van de OER: Aansluiten bij ontwikkelingen in het onderwijs, de onderwijsvisie van opleidingen ondersteunen Ruimte voor maatwerk en innovatie Verbeteren toegankelijkheid van de OER en andere delen van het studentenstatuut Focus op primaire functie: rechten en plichten studenten Uitvoering draagt bij aan persoonlijk en dichtbij
4
Ambitie voor de OER 2018-2019 Beoogde resultaten in OER 2018-2019:
De OER toegankelijker en beter leesbaar te maken (OER herschrijven) Werken op basis van kansen (meer principle driven i.p.v. rule-based werken) Wensen van het onderwijs voor studiejaar 2018–2019 inventariseren en belemmeringen wegnemen (aanpassen beleid en/of inhoud OER aanpassen) Van (Rule based) De randvoorwaarden bepalen het resultaat De kaders zijn ‘beperkend’ (of worden zo ervaren) Achter de regels ‘verschuilen’ Naar (Principle driven) Het resultaat bepaalt de randvoorwaarden De bedoeling van het onderwijs, de visie op onderwijs, geeft de inhoud van de kaders aan
5
De stand van zaken, We hebben veel vragen over en wensen voor het algemene deel van de OER ontvangen Het betreft redactionele en inhoudelijke wensen We richten ons vandaag op de inhoudelijke wensen, immers: op basis van de visie op onderwijs gemaakte keuzen in het curriculum werken als de kaders binnen het studentenstatuut en het beleid deze keuzen ondersteunen Dan is een onderwijsprogramma OER Sterk
6
De stand van zaken, 2-11-2017 De inhoudelijke wensen:
Komen uit alle domeinen en stafdiensten Met name opleidingen die het curriculum vernieuwen hebben inhoudelijke wensen Zijn veelal nog sterk gerelateerd aan bestaande kaders (weinig wilde wensen) Betreffen in veel gevallen de BSA procedure en het toetsen Na verkenning consequenties advies: Aanpassing OER of volgend OER Aanpassing beleid Verkenning van risico’s m.b.v. pilot
7
De stand van zaken, Op de volgende dia’s ter inspiratie een aantal van de ontvangen wensen Van belang: Ruimte in het algemeen deel van de OER Vraagt rekenschap in het opleidingsspecifieke deel van de OER. Vraagt bewuste keuzen van een opleiding bij voorkeur gemaakt vanuit de visie op onderwijs van het team
8
Toetsen, -1- Inhoudelijke wensen:
Compensatie van deeltoetsen binnen een onderwijseenheid: bestaande pilot BFL, maatwerk wensen vanuit GSW en TOI, met standaard (norm: 45) of maatwerk ondergrens? Variatie in het aantal toetsgelegenheden per studiejaar: enkele opleidingen hebben, rekenschap gevend t.a.v. studeerbaarheid en uitstelgedrag, behoefte om meer (3) en minder dan 2 toetsgelegenheden (1) te bieden Beoordeling van een onderwijseenheid met voldoende/ onvoldoende (i.p.v. met een cijfer): in het onderwijs komen eenheden voor die niet/moeilijk op een 100-puntschaal te beoordelen zijn. Tegelijkertijd willen we dat een student middels een cijferlijst zijn/haar kwaliteiten kenbaar kan maken, willen we een GPA kunnen berekenen en willen we een predicaat kunnen berekenen
9
Toetsen, -2- Inhoudelijke wensen:
Mondelinge toets niet openbaar, tenzij de examencie anders heeft beslist: nu wel openbaar, tenzij, meerdere opleidingen willen dit graag aangepast zien 15 minuten te laat komen na starttijd toets: dis is mogelijk m.i.v. studiejaar 17-18, er zijn hier veel kritische geluiden over Registratie No Show: uitgangspunt: PS is resultaatregistratiesysteem, no show kan elders geregistreerd
10
BSA Inhoudelijke wensen:
Hoogte kwantitatieve norm: discretionaire bevoegdheid directeur benutten voor student die een beperkt aantal punten (niet meer dan maximaal 5 punten?) afwijkt van de gestelde norm van 50 ECTS, onderbouwing door docententeam op basis van objectieve criteria Kwalitatieve norm facultatief maken: niet voor alle opleidingen een inhoudelijk krachtig instrument om studenten op beroepsgeschiktheid te selecteren, rekenschap op de keuze om de kwalitatieve norm wel/niet in te zetten Waarschuwingsbrief aan alle studenten: we kunnen alle studenten persoonlijk en dichtbij een waarschuwingsbrief sturen (maatwerk: 100% punten – niet alle punten behaald), dat scheelt ons veel werk
11
Andere onderwerpen en vraagstukken
Inhoudelijke wensen: Semester als mogelijkheid naast een periode 15-dagen termijn: reactietermijn geuniformeerd, of dat in alle gevallen past…? Hoe kunnen we zorgen dat studenten deelnemen aan toetsen? Werken met jokers om het aantal toetsgelegenheden te beperken? Nominaal is normaal?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.