De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Naar een typologie van scholen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Naar een typologie van scholen"— Transcript van de presentatie:

1 Naar een typologie van scholen

2 Wat voor school hebben wij / willen wij zijn?
In welke richting gaan we? Waaruit kunnen we eigenlijk kiezen? Welke aanpak past het beste bij ons? Bij onze kinderen? Bij onze visie? Bij onze missie?

3 Hebben we genoeg zicht op de mogelijkheden?
Waaruit kunnen we kiezen?

4

5 welstand

6 godsdienst

7 herkomst

8 interesse

9 instelling

10 intelligentie

11 mobiliteit

12 Tegemoet komen aan verschillen tussen kinderen
Kinderen verschillen op vele manieren... Sociale laag Etniciteit Intelligentie Voorafgaand leren Ervaringen Interesse Mobiliteit Gezondheid Vitaliteit Religie Opvoeding Ontwikkelingsfase

13 Hoe krijgen we zicht op de mogelijkheden?
Zicht krijgen op de vier lijnen in onze onderwijstraditie. Zicht krijgen op de betekenis daarvan voor ons onderwijs op onze school.

14 Onderwijstraditie 1 Lineair curriculum (opsplitsing in delen met een relatief vaste volgorde) Cursorische vormgeving Gebruik van programma’s en methoden of leerlijnen (leraar als uitvoerder) Gericht op aanleren van vaardigheden en terugvraagbare kennis Nadruk op instructie en oefenen Behaviorisme

15 Onderwijstraditie 2 Concentrisch curriculum
Werken met en rond gehelen (holistisch) Gebruik maken van verschillende bronnen Leraar als ontwerper en uitvoerder van onderwijs Gericht op kennisconstructie (begrip, samenhang) Onderwijsvormen: ontdekkend leren en gesprek Authentiek toetsen Constructivisme

16 Onderwijstraditie 3 Klassikaal onderwijs De klas of groep als eenheid
Onderwijs wordt voor een groep georganiseerd Waarde van de groep als middel tot onderwijs en opvoeding Organisatie: één leraar - één groep Kind volgt onderwijs

17 Onderwijstraditie 4 Individu uitgangspunt
Denken in individuele leerroutes en plannen Onderwijs wordt rond individuen georganiseerd Groepsactiviteiten als middel tot individueel leren Onderwijs volgt kind

18 klas / groep individu B C lineair E D concentrisch

19 B C Toenemende differentiatie E D

20 B C E D Toenemende perfectie in leraar sturing
Directe instructie Directe instructie op maat B C Toenemende perfectie in leraar sturing E D Toenemende sturing van eigen leren dialoog Interactie

21 Prototype B Lineair curriculum / klas als uitgangspunt (leerstofjaarklas) Werken met de methode Convergente differentiatie Differentiatie gericht op behalen van een periodedoel voor zoveel mogelijk leerlingen Verschijningsvormen: Basisstof, extra stof, verdiepingsstof Voor en na instructie Gelaagde instructie Begeleide verwerking

22 Prototype C Lineair curriculum / individu als uitgangspunt
Onderwijs gericht op de door de leraar waargenomen onderwijsbehoeften van een kind Werken in de zone van naaste ontwikkeling Leerlijnen en doelen als ordeningsmiddel (i.p.v. Methode) Organisatie middel: groepsplan Organisatievorm: kleine instructie groepen en zelfstandige verwerkingsvormen. Klassenmanagement: circuitmodel en dag- en weektaak Variant: Leraren werken samen in een cluster: teamteaching / clusterplannen

23 Prototype D Concentrisch curriculum / individu als uitgangspunt
Accent op eigenaarschap van leren Accent op balans betekenisvol en zinvol Onderscheiden van leren en onderwijzen Leerling heeft invloed op eigen activiteiten (keuze m.b.t. doelen, inhouden, werkvormen producten, samenwerking...) Leerling werkt aan betekenisvolle gehelen Accent op reflectie / gesprek met de leerling over het leren Leraar als facilitator van leren

24 Prototype E Concentrisch curriculum / klas als uitgangspunt
Onderwerp of concept staan centraal Aandacht voor de balans betekenisvol / zinvol Community of learners Differentiatie door verschil in activiteiten en het niveau van de verwerking Kringgesprek Coöperatieve werkvormen Leraar als meerwetende volwassene Leraar creëert onderwijsleersituaties, met het oog op de inhoud en de onderwijsbehoeften van de groep en verschillende kinderen daarbinnen. Variant: thematisch werken; langer werken aan of rond een groter onderwerp


Download ppt "Naar een typologie van scholen"

Verwante presentaties


Ads door Google