De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

School in Nederland toen en nu

Verwante presentaties


Presentatie over: "School in Nederland toen en nu"— Transcript van de presentatie:

1 School in Nederland toen en nu
C.M. van Krieken 5 september 2013 Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

2 Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

3 Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

4 Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

5 Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

6 Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
. Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

7 gender 1575 UNI Leiden 1871 Aletta Jacobs start
Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

8 Doel VO Verbreding en verdieping AV (KV) Voorbereiding MHO
Selectie /allocatie , Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

9 Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

10 Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

11 1863 Wet op middelbaar onderwijs (Thorbecke)
1900        invoering leerplicht (BO) 1917        einde Schoolstrijd, 1968        mammoetwet 1975        middenschool exp 1985        basisschool 1993        basisvorming 1998        2e Fase bb havo/vwo 1999        ontstaan vmbo

12 leerplicht invoering Aantal jaren 1900 6 1921 7 1924 1942 8 1950 9
1975 11 2007 13 Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

13 1968 Mammoet wet HBS  Havo VWO VGLO & ULOMAVO LBO VBO MMS exit
Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

14 Van PO naar VO Pedagogisch < Vakinhoud >
“Promotion des tous ou …….selection des meilleurs” Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

15 grote veranderingen in VO
Schaalvergroting (PO,VO,BO,HO) BaVO VMBO 2e fase VO Marktwerking/autonomie Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

16 Jullie (van na 1981) Hebben de BaVo ervaren Wat heb je ervaren?
Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

17 Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

18 Definitie bavo Een gemeenschappelijke en algemene vorming op intellectueel, cultureel en sociaal gebied, die als grondslag dient voor een verdere ontwikkeling van de persoonlijkheid voor het zinvol funktioneren als lid van de samenleveing en voor een verantwoorde keuze van een verdere scholing en beroep Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

19 Geschiedenis 40 jr BaVo 1968 Mammoetwet 1975 Middenschool experimenten
1982 VE BA O 1987 BaVo ontwerp Invoering Evaluatie/reflectie/bavo 2005 “afschaffen” BaVo 2007 Nieuwe trajecten Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

20 Doelen Keuze uitstel; gelijke kansen Emancipatie Niveau verhoging
Gelijke ; duidelijke basis, 15 vakken Link naar (veranderende) maatschappij Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

21 Didactische Veranderingen
Toepassingen Vaardigheden Samenhang Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

22 Evaluatie Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

23 Hoe nu verder? Minder vakken Boeken en toetsen verschillend V/H/VM
Minder en vage kerndoelen Weer steeds sneller differentiatie Autonomie en controle achteraf ??????? Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

24 buitenland Nederland,Duitsland en O’rijk vroege selectie
Frankrijk, Italië, UK en Griekenland later Scandinavië en Portugal LAAT (16 jr) Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

25 Wat (geb na 1984) Hebben jullie ervaren van de 2e fase VO ?
Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

26 (Enkele) Doelen 2e fase aansluiting BV en HO Algemene ontwikkeling
Meer vaardigheden, minder feiten Zelf verantwoordelijk leren Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

27 Geschiedenis 2e fase 1990 Netwerken 2e fase 1998 Beperkte invoering
1999 Integrale Invoering e bijstelling e bijstelling 2007 Grondige herziening !!!!!!!!! 2014 Vakinhoudelijke herziening veel vakken Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

28 vernieuwing 2e fase Didactiek Inhoud & vakken ICT
Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

29 Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

30 Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

31 Didactische veranderingen
Studieplanners Minder feiten Andere Vaardigheden Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

32 14-15 Vakken vòòr 2007 Nederlands Engels
ANW (algemene natuur wetenschappen) Maatschappijleer CKV (culturele kunstzinnige vorming) Lichamelijke opvoeding Frans 1 Duits 1 Wiskunde 3 of 4 profielvakken Keuze/ klassieke taal Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

33 Evaluatie Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

34 Examengroep 2010 Max 3 vakken per profiel verplicht Deelvakken weg
ANW & NLT (natuur leven en technologie) 2 keuzevakken ; 1 in profiel minder stof(CE-SE) Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

35 % meiden in het profiel Profiel vwo C&M E&M N&G N&T 84 46 58,9 26,2 5
NT&NG 2006 84 46 58,9 26,2 5 2010 84,1 51,8 65 25,1 50,5 Hoe verklaren jullie de 50 % Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

36 Verdeling van meiden over de profielen
vwo C&M E&M N&G N&T NT&NG 2006 31,1 26,4 34,9 4,1 2,0 2011 21 27 26 8 15 Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

37 Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

38 Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

39 Resp; 9,4,5,3,2,? jaar Universiteit van Amsterdam
interfacultaire lerarenopleiding

40 politiek 90-er jaren :sterke sturing
Vanaf 2000: autonomie en controle achteraf Na kennis en excellentie Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

41 Kabinet-Rutte wil scholen ingrijpend hervormen (7-12-2010)
1000 uren norm!! Excellentie Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

42 Onderwijsraad ziet geen doelmatigheidswinst bij vermindering aantal profielen
29 augustus 2011 Alleen voor heel kleine scholen is t nodig om betaalbaar te houden ; jammer dat wiskunde niet meer in havo C en M zit; wiskunde is goede voorspeller voor intelligentie aansluiting ho in t algemeen verbeterd, minder stapeling, meisjes beter op t vwo en in betastudies, CM profiel sluit niet goed aan op HO. Vrouwen switchen minder van studie, beroeps /studie voorlichting moet beter in t VO. Sommige studies willen minimaal een 7 gaan invoeren voor bep vakken. Profielwerkstuk steviger samen met UNI Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

43 Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

44 Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
23 aug 6 steve jobs scholen geopend Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

45 OECD plus University of Amsterdam school for teaching and learning

46 PISA 2009 University of Amsterdam school for teaching and learning

47 resumé Maatschappelijk Scholen ME Christianisering
Klooster en parochie scholen Late ME opkomst steden Gilden; rekenen en frans Industrialisatie 19e Ambacht school ; leerplicht Nationale staat 19e Onderwijs wetten , normen /waarden Verzuiling Vrijheid onderwijs Feministische golf Gemengde scholen Democratisering Mammoet , bavo Autonomie TTO, ICT , differentiatie Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

48 Meer info? Vraag je opleiders Lees erover Vorm een eigen oordeel
Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

49 Reserve slides Universiteit van Amsterdam
interfacultaire lerarenopleiding

50 gemeenschappelijk deel atheneum
Voor 07 NE 480 EN 400 FA DU GS ANW 200 MA 120 CKV1 200 LO 160 Na 07 NE 480 EN 400 1 MVT 480 ANW 120 MA 120 CKV1 160 LO Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

51 N&G VWO Voor 07 WB1 600 NA1 360 SK 400 BI 480 Na 07 WI AB (of B) 520
NLT 440} NA 480} 1 van 4 AK 440} LO2 440} Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

52 Vwo-leerlingen kiezen vaker exact
Onderwijs Februari 2011 Vwo-leerlingen kiezen vaker exact Steeds meer vwo-leerlingen kiezen voor een natuurprofiel. Dat blijkt uit cijfers die het CBS maandag bekend heeft gemaakt. Natuurprofielen zijn al sinds 2006 het meest populair, maar vooral onder jongens. Meisjes kiezen nog steeds minder vaak voor een exact vakkenpakket. Dat verschil loopt echter steeds verder terug. Vooral het profiel natuur & techniek is flink in populariteit gestegen: de afgelopen vijf jaar met zo’n 56 procent. Hoewel bij havisten de maatschappelijke profielen nog steeds het populairst zijn, doet de trend om vaker exacte vakken te kiezen zich ook daar voor, zij het in mindere mate. © Trouw 2011 Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

53 Jongens en meiden scheiden
Volgens Jelle Jolles kan het positieve effecten hebben op zowel jongens als meisjes Scholen zouden meermoeten experimenten met gescheiden lessen voor jongens en meisjes. Die oproep kwam vanuit de Christelijke schoolbesturen en wordt zowel door wetenschappers als vanuit het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) positief ontvangen. .” Venema, S. Jongens en meisjes gescheiden, dat is zo’n gek idee nog niet. Uit de Volkskrant, 16 augustus 2011. Bekijk het volledige artikel kijk op  stuur een mail Gepost in: Nieuws op 21 August 2011 om 10:31 Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

54 Staatssecretaris: extra toezicht voor Steve Jobsscholen o.a. in Breda
Laatst gewijzigd: woensdag 21 augustus :50 | Auteur: Peter Juda Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

55 naslag Voortgezet onderwijs in de jaren negentig SCP Bronnenberg –Helmers Overheid en onderwijsbestel Bronnenberg-helmers 2011 Het Nederlandse schoolsysteem Dodde & J.M.G. Leune Websites vernieuwde BaVo en 2e fase Website rapport Dijsselbloem & Rinnooy Kan Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding


Download ppt "School in Nederland toen en nu"

Verwante presentaties


Ads door Google