Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
School in Nederland toen en nu
C.M. van Krieken 5 september 2013 Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
2
Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
3
Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
4
Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
5
Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
6
Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
. Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
7
gender 1575 UNI Leiden 1871 Aletta Jacobs start
Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
8
Doel VO Verbreding en verdieping AV (KV) Voorbereiding MHO
Selectie /allocatie , Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
9
Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
10
Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
11
1863 Wet op middelbaar onderwijs (Thorbecke)
1900 invoering leerplicht (BO) 1917 einde Schoolstrijd, 1968 mammoetwet 1975 middenschool exp 1985 basisschool 1993 basisvorming 1998 2e Fase bb havo/vwo 1999 ontstaan vmbo
12
leerplicht invoering Aantal jaren 1900 6 1921 7 1924 1942 8 1950 9
1975 11 2007 13 Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
13
1968 Mammoet wet HBS Havo VWO VGLO & ULOMAVO LBO VBO MMS exit
Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
14
Van PO naar VO Pedagogisch < Vakinhoud >
“Promotion des tous ou …….selection des meilleurs” Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
15
grote veranderingen in VO
Schaalvergroting (PO,VO,BO,HO) BaVO VMBO 2e fase VO Marktwerking/autonomie Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
16
Jullie (van na 1981) Hebben de BaVo ervaren Wat heb je ervaren?
Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
17
Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
18
Definitie bavo Een gemeenschappelijke en algemene vorming op intellectueel, cultureel en sociaal gebied, die als grondslag dient voor een verdere ontwikkeling van de persoonlijkheid voor het zinvol funktioneren als lid van de samenleveing en voor een verantwoorde keuze van een verdere scholing en beroep Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
19
Geschiedenis 40 jr BaVo 1968 Mammoetwet 1975 Middenschool experimenten
1982 VE BA O 1987 BaVo ontwerp Invoering Evaluatie/reflectie/bavo 2005 “afschaffen” BaVo 2007 Nieuwe trajecten Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
20
Doelen Keuze uitstel; gelijke kansen Emancipatie Niveau verhoging
Gelijke ; duidelijke basis, 15 vakken Link naar (veranderende) maatschappij Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
21
Didactische Veranderingen
Toepassingen Vaardigheden Samenhang Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
22
Evaluatie Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
23
Hoe nu verder? Minder vakken Boeken en toetsen verschillend V/H/VM
Minder en vage kerndoelen Weer steeds sneller differentiatie Autonomie en controle achteraf ??????? Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
24
buitenland Nederland,Duitsland en O’rijk vroege selectie
Frankrijk, Italië, UK en Griekenland later Scandinavië en Portugal LAAT (16 jr) Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
25
Wat (geb na 1984) Hebben jullie ervaren van de 2e fase VO ?
Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
26
(Enkele) Doelen 2e fase aansluiting BV en HO Algemene ontwikkeling
Meer vaardigheden, minder feiten Zelf verantwoordelijk leren Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
27
Geschiedenis 2e fase 1990 Netwerken 2e fase 1998 Beperkte invoering
1999 Integrale Invoering e bijstelling e bijstelling 2007 Grondige herziening !!!!!!!!! 2014 Vakinhoudelijke herziening veel vakken Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
28
vernieuwing 2e fase Didactiek Inhoud & vakken ICT
Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
29
Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
30
Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
31
Didactische veranderingen
Studieplanners Minder feiten Andere Vaardigheden Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
32
14-15 Vakken vòòr 2007 Nederlands Engels
ANW (algemene natuur wetenschappen) Maatschappijleer CKV (culturele kunstzinnige vorming) Lichamelijke opvoeding Frans 1 Duits 1 Wiskunde 3 of 4 profielvakken Keuze/ klassieke taal Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
33
Evaluatie Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
34
Examengroep 2010 Max 3 vakken per profiel verplicht Deelvakken weg
ANW & NLT (natuur leven en technologie) 2 keuzevakken ; 1 in profiel minder stof(CE-SE) Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
35
% meiden in het profiel Profiel vwo C&M E&M N&G N&T 84 46 58,9 26,2 5
NT&NG 2006 84 46 58,9 26,2 5 2010 84,1 51,8 65 25,1 50,5 Hoe verklaren jullie de 50 % Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
36
Verdeling van meiden over de profielen
vwo C&M E&M N&G N&T NT&NG 2006 31,1 26,4 34,9 4,1 2,0 2011 21 27 26 8 15 Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
37
Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
38
Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
39
Resp; 9,4,5,3,2,? jaar Universiteit van Amsterdam
interfacultaire lerarenopleiding
40
politiek 90-er jaren :sterke sturing
Vanaf 2000: autonomie en controle achteraf Na kennis en excellentie Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
41
Kabinet-Rutte wil scholen ingrijpend hervormen (7-12-2010)
1000 uren norm!! Excellentie Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
42
Onderwijsraad ziet geen doelmatigheidswinst bij vermindering aantal profielen
29 augustus 2011 Alleen voor heel kleine scholen is t nodig om betaalbaar te houden ; jammer dat wiskunde niet meer in havo C en M zit; wiskunde is goede voorspeller voor intelligentie aansluiting ho in t algemeen verbeterd, minder stapeling, meisjes beter op t vwo en in betastudies, CM profiel sluit niet goed aan op HO. Vrouwen switchen minder van studie, beroeps /studie voorlichting moet beter in t VO. Sommige studies willen minimaal een 7 gaan invoeren voor bep vakken. Profielwerkstuk steviger samen met UNI Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
43
Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
44
Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
23 aug 6 steve jobs scholen geopend Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
45
OECD plus University of Amsterdam school for teaching and learning
46
PISA 2009 University of Amsterdam school for teaching and learning
47
resumé Maatschappelijk Scholen ME Christianisering
Klooster en parochie scholen Late ME opkomst steden Gilden; rekenen en frans Industrialisatie 19e Ambacht school ; leerplicht Nationale staat 19e Onderwijs wetten , normen /waarden Verzuiling Vrijheid onderwijs Feministische golf Gemengde scholen Democratisering Mammoet , bavo Autonomie TTO, ICT , differentiatie Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
48
Meer info? Vraag je opleiders Lees erover Vorm een eigen oordeel
Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
49
Reserve slides Universiteit van Amsterdam
interfacultaire lerarenopleiding
50
gemeenschappelijk deel atheneum
Voor 07 NE 480 EN 400 FA DU GS ANW 200 MA 120 CKV1 200 LO 160 Na 07 NE 480 EN 400 1 MVT 480 ANW 120 MA 120 CKV1 160 LO Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
51
N&G VWO Voor 07 WB1 600 NA1 360 SK 400 BI 480 Na 07 WI AB (of B) 520
NLT 440} NA 480} 1 van 4 AK 440} LO2 440} Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
52
Vwo-leerlingen kiezen vaker exact
Onderwijs Februari 2011 Vwo-leerlingen kiezen vaker exact Steeds meer vwo-leerlingen kiezen voor een natuurprofiel. Dat blijkt uit cijfers die het CBS maandag bekend heeft gemaakt. Natuurprofielen zijn al sinds 2006 het meest populair, maar vooral onder jongens. Meisjes kiezen nog steeds minder vaak voor een exact vakkenpakket. Dat verschil loopt echter steeds verder terug. Vooral het profiel natuur & techniek is flink in populariteit gestegen: de afgelopen vijf jaar met zo’n 56 procent. Hoewel bij havisten de maatschappelijke profielen nog steeds het populairst zijn, doet de trend om vaker exacte vakken te kiezen zich ook daar voor, zij het in mindere mate. © Trouw 2011 Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
53
Jongens en meiden scheiden
Volgens Jelle Jolles kan het positieve effecten hebben op zowel jongens als meisjes Scholen zouden meermoeten experimenten met gescheiden lessen voor jongens en meisjes. Die oproep kwam vanuit de Christelijke schoolbesturen en wordt zowel door wetenschappers als vanuit het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) positief ontvangen. .” Venema, S. Jongens en meisjes gescheiden, dat is zo’n gek idee nog niet. Uit de Volkskrant, 16 augustus 2011. Bekijk het volledige artikel kijk op stuur een mail Gepost in: Nieuws op 21 August 2011 om 10:31 Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
54
Staatssecretaris: extra toezicht voor Steve Jobsscholen o.a. in Breda
Laatst gewijzigd: woensdag 21 augustus :50 | Auteur: Peter Juda Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
55
naslag Voortgezet onderwijs in de jaren negentig SCP Bronnenberg –Helmers Overheid en onderwijsbestel Bronnenberg-helmers 2011 Het Nederlandse schoolsysteem Dodde & J.M.G. Leune Websites vernieuwde BaVo en 2e fase Website rapport Dijsselbloem & Rinnooy Kan Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.