Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdQuinten Mertens Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Empathie in de communicatie tussen huisarts en patiënt.
Een kwalitatief onderzoek. Frans Derksen Toine Lagro-Janssen Jozien Bensing Derksen F, Bensing J, Lagro-Janssen A. Effectiveness of empathy in general practice BJGP january 2013.
2
Inhoud Onderzoeksvraag Kenmerken onderzoeksgroep en methode Resultaten: Begripsomschrijving door de huisartsen Waardering van empathie door de huisartsen Noodzakelijke voorwaarden Ervaren barrières Mogelijkheid tot facilitering Highlights
3
Onderzoeksvraag Hoe omschrijven en waarderen huisartsen empathie? Welke zijn hun belangrijke voorwaarden en barrières? Hoe is facilitering volgens hen mogelijk?
4
Onderzoeksmethode Gerichte steekproef (Nivel) 150 huisartsen per brief uitgenodigd 100 nagebeld 30 interviews, audio opnames Tussentijds zowel inhoudelijk als qua uitvoering evaluaties verricht Transcripties: analyse met Atlas ti.
5
Onderzoeksgroep 30 deelnemende huisartsen Man/vrouw ratio gelijk; gelijk aan Ned. <45, 45-55, >55; boven de 55 minder als Ned. Stad/platteland ratio gelijk; gelijk aan Ned. Kenmerk: Positieve opvatting om te praten over empathie.
6
Begripsomschrijving Procesmatig! Een oprechte poging in te voelen wat de patiënt voelt, zich te verplaatsen in andermans gevoelens en dit begrip te communiceren met de patiënt.
7
Waardering 2 pijlers: medische kennis en empathie Effectiviteit voor de patiënt Verbetering van de relatie: smeerolie, fundament!! Effectiviteit voor de arts: plezier in het werk! Basis: een persoonlijke karaktertrek Nabijheid versus professionele autonomie.
8
Noodzakelijke voorwaarden
Lichamelijke fitheid; ‘goed in je vel zitten’ Geen privé zorgen Oprechtheid en eerlijkheid wederzijds Geen “ruis” op de lijn Geen tijdsdruk.
9
Ervaren barrières Geen ‘klik’ ervaren Persoonlijkheidsverschillen Agressieve patiënt Eigen normen en waarden Medische protocollen Cultuurverschillen
10
Mogelijke facilitering
Persoonlijk Specifieke nascholing; Intervisie/Supervisie Praktijk-organisatorisch Spreekuurorganisatie; triage; meer dan 10 min. Kleinere praktijken Zorg-organisatorisch Educatie ondersteuning door ZVZ M&I kijk en luistergeld Kostenbesparing verduidelijken.
11
Highlights Empathie wordt hoog gewaardeerd Basis: een persoonlijke karaktertrek Meer arbeidsvreugde, meer commitment Nabijheid versus professionele autonomie Fysieke en psychische fitheid; Klik ervaren Intervisie! Spreekuurorganisatie! Kostenbesparend!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.