Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdKurt Norbert Willems Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Richard West University of Georgia
Weighing costs versus benefits: evaluating the impact from implementing a course management system Richard West University of Georgia Paper presented at the American Educational Research Association, april 2006
2
Centrale vragen Hoe is het onderwijs verandert
na de invoering van Blackboard (Bb)? Wat zijn de (on)mogelijkheden van Bb?
3
Achtergrond Vrijwel alle instelling (95%) voor het hoger onderwijs in
de VS ondersteunen het onderwijs middels e-learning Echter, afgelopen jaren prijzen sterk gestegen, terwijl vrijblijvendheid in gebruik sterk is afgenomen (ELO als ‘mission critical’) Deze evaluatiestudie om scherper te krijgen wat precies de voordelen zijn van een ELO (Bb)
4
Achtergrond Weinig bekend over invloed van CMS op onderwijs
Zoekopdracht eind 2005 met “course management systems” of “CMS”, “Blackboard”, “WebCT”, en “Moodle” op ERIC, Education Full Text, WebSPIRS, PsychInfo, en Ingenta leverde in totaal 164 artikelen op, waarvan slechts 10 met cursusoverstijgende data
5
Huidig evaluatie-onderzoek
Vragenlijst met open en gesloten vragen random selectie van respondenten, 124 docenten en 163 studenten reageerden Interview semi-gestructureerd 28 verschillende cap. groepen; 48 docenten, 17 studenten Ondersteunings verzoeken (1341 telefoontjes)
6
Onderwijs context Blackboard wordt redelijk vaak gebruikt
4.000 van de cursussen online studenten per semester gebruikers in de periode Sept 2001-Dec 2005 Resultaten zijn negatief beïnvloedt door instabiliteit Bb
7
Resultaten; Vragenlijst Studenten
8
Resultaten; Studenten
9
Resultaten; Studenten
10
Resultaten; Studenten
11
Resultaten; Studenten
12
Resultaten; Vragenlijst Docenten
13
Resultaten; Docenten
14
Resultaten; Docenten
15
Resultaten; Docenten
16
Resultaten; Docenten
17
Resultaten; Docenten
18
Resultaten; Vragenlijst Gebruik Bb
19
Resultaten; gebruik Bb
20
Resultaten; gebruik Bb
21
Resultaten; Interviews Docenten
22
Resultaten; Interviews
- Bb helpt het onderwijs efficiënter maken omdat er slechts op 1 plek wijzigingen nodig zijn, en het just-in-time voorbereiding van het onderwijs toestaat - Bb ondersteunt het beste de overdracht van informatie, documenten en opdrachten van docenten naar studenten - Docenten die positief zijn over Bb gebruiken veelal docent-gestuurde benadering van het onderwijs
23
Resultaten; Interviews
Bb wordt niet gezien als een handige tool voor student-gestuurde benadering van het onderwijs Onder andere omdat: * meeste beheersmogelijkheden alleen toegankelijk voor docenten * het niet makkelijk is aan te passen aan individuele wensen
24
Conclusies Docenten en studenten zijn ‘moderately satisfied’
op voorwaarde dat Bb beschikbaar is. Van alle features worden er 4 regelmatig gebruikt ihkv informatie-overdracht van docent naar student (course documents, grades, announcements & ) 3. Bb ondersteunt voornamelijk docent-gestuurd onderwijs, het is minder sterk in het ondersteunen van student-gestuurde, constructivistische benaderingen
25
Overweging Universiteit van Georgia, geleidt tot een nadruk op
Ondanks de positieve resultaten heeft Bb, aan de Universiteit van Georgia, geleidt tot een nadruk op informatie-overdracht in het onderwijs De keuze voor één leeromgeving voor de gehele universiteit heeft een remmende invloed op wijzigingen in didaktiek
26
Wilco te Winkel Onderwijspsychologie, HERC
Vragen ? Opmerkingen ? ICTO-overleg 18 mei 2006 Wilco te Winkel Onderwijspsychologie, HERC
27
When the only tool you own is a hammer, every problem begins to resemble a nail.
Abraham Maslow
28
When the only tool you own is a hammer, every problem begins to resemble a nail.
Abraham Maslow
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.