De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars www.digitaledidactiek.nl.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars www.digitaledidactiek.nl."— Transcript van de presentatie:

1 Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars

2

3 Digitale Didactiek in het kort
Kennis voor docenten verzamelen en beschikbaar stellen op het gebied van e-learning 2500 tot 3000 verschillende gebruikers per week Bijna 2800 leden, meer dan 1200 abonnees op e-journal Begin 2006 onderzoek: hoe wordt Digitale Didactiek gebruikt en gewaardeerd?

4 Wie zijn de 246 respondenten?
Vooral uit hoger onderwijs (118), maar ook MBO (32), VO (37), PO (6) en Bedrijfsleven (34) Vooral uit Nederland (221) Vooral docenten (79), maar ook onderwijskundigen (51) en ICT coördinatoren (33) Meer mannen dan vrouwen (148 vs. 98) Vooral personen met meer dan 10 jaar onderwijservaring (126) Vooral in leeftijdscategorie Ouder dan 51 (91) en Tussen 46 en 50 (53)

5 Hoe lang en vaak gebruiken de respondenten www.digitaledidactiek.nl?
Langer dan 2 jaar: 88 Tussen 1 en 2 jaar: 78 Gemiddeld 1 keer per maand: 89 Gemiddeld 2 keer per maand: 61

6 Waarom gebruikt u www.digitaledidactiek.nl ?
Om een idee te krijgen van mogelijkheden ICT gebruik: 70% / 77% Om op zoek te gaan naar voorbeelden van andere docenten: 68% / 77% Om gerichte instructies te vinden hoe ik ICT in mijn onderwijs kan gebruiken: 35% / 42% Om na uitvoering concrete handreikingen te vinden voor het verbeteren van de cursus:17% / 23% Om contact te leggen met collega’s: 12% / 2% Niet met een echt doel, maar om gewoon wat rond te kijken: 23% / 30%

7 Kwaliteitsoordeel IDEEën (5-puntsschaal)
Kwaliteit IDEEën: 3.70 / 3.76 Niveau IDEEën: 3.63 / 3.67 Structuur / opzet IDEEën: 3.63 / 3.67 IDEEën bruikbaar voor eigen onderwijs: 3.27 / 3.48 Nuttige site: 4.17 / 4.26 Collega’s attenderen: 3.86 / 3.79

8 Belang onderdelen IDEEën (5-puntsschaal)
Voorbeeld uit praktijk: 4.30 / 4.21 Doel: 4.08 / 4.00 Wanneer te gebruiken: 3.81 / 3.74 Hoe maak je dit als docent: 3.90 / 4.09 Het gebruik: 3.95 / 3.95 Randvoorwaarden en specificaties: 3.79 / 3.77 Achtergrond: 3.60 / 3.53

9 Belangrijkste reden om IDEEën niet te gebruiken
Gebrek aan tijd: 33% / 44% Praktijkvoorbeeld komt uit een andere context: 18% / 9% Gebrek aan technische faciliteiten: 11% / 16%

10 Hoeveel IDEEën heeft u daadwerkelijk toegepast?
6 of meer IDEEën: 5% / 7%

11 Waardering Digitale Didactiek
Leren via is prettig: 3.58 / 3.67 Leren via is efficiënt: 3.49 / 3.65 Leren via sluit aan bij hoe ik graag leer: 3.50 / 3.67 Hoe belangrijk is het dat ook na 1 januari 2007 blijft bestaan? 4.23 / 4.29 Ben u bereid voor de site te betalen? 19% ja, 81% nee % ja, 70% nee

12 Eindoordeel Digitale Didactiek
Mijn kennis is door vergroot: 3.50 / 3.60 draagt bij aan het oplossen van ICT-problemen: 3.23 / 3.43 helpt om kwalitatief goed onderwijs met e-learningmiddelen te maken: 3.46 / 3.54 is de verzamelplaats voor expertise over didactische toepassing ICT: 3.52 / 3.77 Gemiddeld cijfer: 7.29 / 7.63

13 Conclusie en discussie
Gebruikers zijn positief over Digitale Didactiek Winst te behalen bij afstemming inhoud en voorbeelden IDEEën op eigen onderwijs/ faculteit/ discipline Voorbeeld: HANovatie (

14 Discussievragen Hoe kan Digitale Didactiek worden ingezet bij het professionaliseren van docenten op de EUR? Welke ideeën zijn er om de IDEEën meer te kunnen laten aansluiten bij het onderwijs van de verschillende faculteiten?


Download ppt "Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars www.digitaledidactiek.nl."

Verwante presentaties


Ads door Google