De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Handreiking Zorgschade

Verwante presentaties


Presentatie over: "Handreiking Zorgschade"— Transcript van de presentatie:

1 Handreiking Zorgschade
Erwin Audenaerde

2 Programma Wat is zorgschade? Activiteiten rondom zorgschade
Programma Wat is zorgschade? Activiteiten rondom zorgschade Knelpunten in de huidige zorgschade praktijk Het proces rond tot stand komen Handreiking Zorgschade De Handreiking Zorgschade De processtappen uit de Handreiking De financiële paragraaf Hoe verder? © 2007 Conclusion

3 Zorgschade Casus Hans, 32-jaar, traumatisch hersenletsel
Zorgschade Casus Hans, 32-jaar, traumatisch hersenletsel Is gedeeltelijk rolstoelafhankelijk in verband met beperkte sta- en loopfunctie alsmede in verband met een beperkte stabiliteit Verstoorde motoriek Woonde voor het ongeval zelfstandig Kan niet zelfstandig wonen, kan wel kortstondig alleen blijven Ouders kunnen thuis een “kangoeroe setting” realiseren Moeder wil parttime betaalde baan opzeggen om de zorg voor haar zoon op zich te nemen © 2007 Conclusion

4 Wat is zorgschade? Feitelijk: Behoefte aan verpleging en behandeling
Wat is zorgschade? Feitelijk: Behoefte aan verpleging en behandeling Behoefte aan toezicht Behoefte aan persoonlijke verzorging Behoefte aan ondersteuning in het huishouden Benodigde aanpassingen en voorzieningen Juridisch: Kosten van herstel Verlies (onbetaald) arbeidsvermogen (zelfverzorging, huishouden) Soms: schade die door derde voor diens rekening is genomen © 2007 Conclusion

5 Activiteiten rondom zorgschade 1. Ondersteunen
Activiteiten rondom zorgschade 1. Ondersteunen Aanvragen zorgregelingen Aanpassingen, voorzieningen en hulpmiddelen Verkrijgen feitelijke zorg Persoonlijke verzorging Verpleging Begeleiding en toezicht Huishoudelijke ondersteuning Randvoorwaarden © 2007 Conclusion

6 Activiteiten rondom zorgschade 2. Vaststellen en beoordelen
Activiteiten rondom zorgschade 2. Vaststellen en beoordelen Publieke middelen Opstellen financieringsplan © 2007 Conclusion

7 Knelpunten in de huidige praktijk
Knelpunten in de huidige praktijk Huidige praktijk leidt tot discussies door Ontbreken definitiekader Onduidelijkheid over vaststellen omvang zorguren Ontbreken afspraken over tarieven Geen uniformiteit In de huidige praktijk ontbreken afspraken. © 2007 Conclusion

8 Voorbeelden Assisteren bij het uit bed komen, aan- en uitkleden en douchen Aanwezig zijn bij het verzorgen van het ontbijt Aanleren van bereiden lunch Assisteren bij het indelen van de dag en het bewaken van afspraken Meenemen bij het doen van boodschappen Dagelijks wandelen (met rollator) en fietsen (driewieler) Hans meenemen naar bioscoop of familiebezoek De gehele dag (ook ‘s nachts) in de buurt zijn voor vragen en assisteren waar nodig (Hans kan niet alleen blijven) © 2007 Conclusion

9 Knelpunten in de huidige praktijk
Knelpunten in de huidige praktijk Huidige praktijk leidt tot discussies door Ontbreken definitiekader Onduidelijkheid over vaststellen omvang zorguren Ontbreken afspraken over tarieven Geen uniformiteit Welke deskundige moet worden ingeschakeld? Deskundigheidsbevordering Toename verzoeken om vergoeding voor mantelzorger Huidige praktijk bij complexe letsels Consultatievoorstel zorgkosten en affectieschade © 2007 Conclusion

10 Handreiking Zorgschade Het proces
Handreiking Zorgschade Het proces Consultatierondes Aanbod vanuit de branche om zelf een regeling op te stellen Inrichten werkgroep Inventariserend onderzoek Expertmeetings Resultaat: Een handreiking voor complexe zorgschadezaken met een voortdurende en permanente zorgbehoefte © 2007 Conclusion

11 Handreiking Zorgschade Inhoud
Handreiking Zorgschade Inhoud Inleiding Definitiekader Toegangscriteria Kring van informele zorgverleners Processtappen Kwaliteitsborging Financiële paragraaf Best practices – voorbeeld casuïstiek Actuele relevante regelgeving © 2007 Conclusion

12 Processtappen Stap 1. Toegang tot de regeling
Processtappen Stap 1. Toegang tot de regeling Er moet sprake zijn van een noodzakelijke, voortdurende en blijvende zorgbehoefte en waarvoor de zorgvrager is aangewezen op professionele zorgverlening De zorgvrager is aangewezen op: permanent toezicht ter voorkoming van escalatie of ernstig nadeel, of op 24 uur per dag zorg in de nabijheid, om op relevante momenten hulp te bieden om ernstig nadeel voor hemzelf te voorkomen Er is recht op geïndiceerde zorg op grond van Wmo, Zvw en/of WLZ De informele zorgverlener is genoodzaakt de eigen beroepsmatige activiteiten geheel of gedeeltelijk te staken en doet dit ook De informele zorgverlener moet binnen de doelgroep vallen © 2012 De Letselschade Raad

13 Processtappen Stap 2. Zorgbehoefte vaststellen
Processtappen Stap 2. Zorgbehoefte vaststellen Noodzakelijke zorgbehoefte Het gevolg indien de zorg niet (tijdig) wordt geboden Zorgfuncties: persoonlijke verzorging begeleiding toezicht verpleging huishoudelijke taken © 2012 De Letselschade Raad

14 Processtappen Stap 3. Beschrijven zorgtaken
Processtappen Stap 3. Beschrijven zorgtaken Gedetailleerde beschrijving zorgtaken per zorgfunctie Omvang van de taak Moment(en) op de dag dat die plaatsvinden © 2012 De Letselschade Raad

15 Processtappen Stap 3. Beschrijven zorgtaken
Processtappen Stap 3. Beschrijven zorgtaken Persoonlijke verzorging: Douchen 2x daags 20 min per keer ochtend/avond Assisteren aan en uitkleden 4x daags 15 min per keer ochtend/avond Et cetera Begeleiden: Indelen dag en bewaken afspraken 10 min per keer ochtend Oefenen lunch verzorgen 10 min per keer middaguur Toezicht: Aanwezig zijn bij ontbijt min per keer ochtend Wandelen e/o fietsen 30 min per keer na lunch Bioscoopbezoek min per keer eens per maand Overig toezicht min per dag 24-uur p/d Huishouden: Boodschappen doen 30 min per keer 6x p/w middag © 2007 Conclusion

16 Processtappen Stap 3. Beschrijven zorgtaken
Processtappen Stap 3. Beschrijven zorgtaken Gedetailleerde beschrijving zorgtaken per zorgfunctie Omvang van de taak Moment(en) op de dag dat die plaatsvinden Noodzakelijke deskundigheid van zorgverlener Optimaliseren van de zorgbehoefte, door: © 2012 De Letselschade Raad

17 Woningaanpassingen © 2007 Conclusion

18 Domotica © 2007 Conclusion

19 Verplaatsings- en vervoersvoorzieningen
Verplaatsings- en vervoersvoorzieningen © 2007 Conclusion

20 Hulpmiddelen © 2007 Conclusion

21 Robotisering © 2007 Conclusion

22 © 2007 Conclusion

23 Processtappen Stap 4. Vaststellen personele organisatie
Processtappen Stap 4. Vaststellen personele organisatie Verdeling tussen formele en informele dienstverleners Beoordelen niveau kennis en kunde van de informele dienstverlener Noodzaak tot volgen van cursussen of trainingen © 2012 De Letselschade Raad

24 Processtappen Stap 5. Voorlichten zorgverleners Voorlichten
Processtappen Stap 5. Voorlichten zorgverleners Voorlichten Ervaring laten opdoen bij lotgenoten Inschatten haalbaarheid Kwaliteitsborging Proefperiode Zorgverlof © 2012 De Letselschade Raad

25 Processtappen Stap 6. Opstellen financieringsplan
Processtappen Stap 6. Opstellen financieringsplan Wat is de noodzakelijke zorgbehoefte? Welke zorgregelingen zijn aangesproken? Is er aanleiding voor aanpassing indicatie Wmo, Zvw en/of Wmo? Worden de inkomensregelingen volledig benut? Kosten van voorzieningen e.d. en de verhaalbaarheid? Is er aanspraak op bijzondere regelingen, zoals: Ongevallen verzekering gemeente Vrijwillig voortzetten van verplichte verzekeringen UWV Mantelzorgvergoeding via de Zkv Is de gewenste zorgsituatie financieel haalbaar? Is er een tekort en zo ja hoeveel bedraagt deze? © 2012 De Letselschade Raad

26 Financiële paragraaf Wordt aan gewerkt Complex
Financiële paragraaf Wordt aan gewerkt Complex Ontwikkelingen in de praktijk Wat als gewenste zorgsetting financieel niet haalbaar blijkt? © 2007 Conclusion

27 Hoe verder? Afronden financiële paragraaf Best practices
Hoe verder? Afronden financiële paragraaf Best practices Professionaliseren door: Overleg met de zorgdeskundigen Cursus voor opdrachtgevers Evaluatie na 1-jaar © 2007 Conclusion

28 Tot slot De Handreiking is een door de branche gedragen regeling
Tot slot De Handreiking is een door de branche gedragen regeling De Handreiking bevordert de uniformiteit De Handreiking vermindert de discussies Verdere verfijning door de zorgdeskundigen De LSR zal actualiteit bewaken De LSR zal deskundigheidsbevordering initiëren © 2007 Conclusion

29 Bedankt voor uw aandacht.


Download ppt "Handreiking Zorgschade"

Verwante presentaties


Ads door Google