De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Marktanalyse.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Marktanalyse."— Transcript van de presentatie:

1 Marktanalyse

2 Markt analyse is een onderdeel van IBS ondernemen, namelijk;
Bedrijfseconomie Bedrijfsanalyse (start periode 2) Marktanalyse

3 Wordt in de volgende periode gegeven;
IBS Ondernemen Wordt in de volgende periode gegeven; 2 3 4 Eco 5 Bedrijf markt 1

4 Wordt als volgt afgetoetst; (individueel)
IBS ondernemen Wordt als volgt afgetoetst; (individueel) Theorietoets (Groepsopdracht 2 a 3 personen) - Verslag Infographic

5 Marktanalyse Wat houd marktanalyse precies in?
onderzoek naar factoren die vraag en aanbod op een bepaalde markt bepalen of daarop van invloed zijn

6 Waarom marktanalyse? Marktanalyse is een vervolg van de lessen Sector en keten + Afzet. Nu gaan jullie het toepassen Vraag: 1. Wat houd marktanalyse volgens jou in? 2. Wanneer zal jij als toekomstig veehouder markt analyse toe moeten passen? 3. Waarom is marktanalyse steeds belangrijker geworden in de agrarische sector? 4. Welke lessen verwacht je tijdens marktanalyse? 5. Wat zou je willen ervaren tijdens de lessen marktanalyse? Beantwoordt deze vragen voor jezelf, overleg daarna met je buurman, als laatste worden de antwoorden klassikaal besproken.

7 Onderwerpen Kennis van sector/branche Marketing-mix Omgevingsanalyse
Doelgroep- en behoefteanalyse Concurrentieanalyse SWOT-analyse

8 Marketing-mix

9 Marketing Op de markt afgestemde ontwikkeling prijsbepaling promotie
en distributie van producten en diensten of ideeën en andere activiteiten om planmatig transacties te bevorderen reputatie te creëren duurzame relaties met klanten op te bouwen, waarbij alle partijen hun doelstellingen verwezenlijken

10 Marketing -Mix de instrumenten, die een bedrijf ter beschikking heeft om de behoefte van haar afnemers te bevredigen

11 (goed of dienst) Product: combinatie van materiële en immateriële eigenschappen waarmee een goed of dienst in een bepaalde behoefte voorziet. Maar ook:

12 Producten van jouw bedrijf
Product: combinatie van materiële en immateriële eigenschappen waarmee een goed of dienst in een bepaalde behoefte voorziet. Wat ga je doen: Beschrijf de producten van jouw bedrijf zo uitgebreid mogelijk ( melkveehouderij behalve melk >ook vlees, en diensten >boerengolf ed.; varkenshouderij > gesloten, sub fok, nevenactiviteiten) Noem de merken (eventueel met behulp van plaatjes)

13 Producten Rundveehouderij

14 Producten Varkenshouderij

15

16 Merken producten

17 Neven-diensten de groene ruimte

18 beurzen website free publicity actiematig met ketens reclame, bijv. op vrachtwagen persoonlijke verkoop Google-marketing point-of-sale materiaal Adverteren/tv sponsoring open dag imago: de identiteit van het bedrijf/sector/branche exterieur, interieur van het bedrijf, routing huisstijl van het bedrijf USP

19

20 Welke cao is van toepassing?
Welke functies zijn er? Welke loonschalen? Wat is het verschil tussen berekend en betaald loon? Loonkosten netto € 10 > totale arbeidskosten €20 !

21 > ZZPer Als u zzp-er wilt worden moet je een aantal zaken op een rijtje zetten. 1 Oriëntatie/overweging 2 Maak een plan en wees kritisch 3 Kamer van Koophandel + BTW nummer 5 Huisvesting 6 Kiezen van een rechtsvorm 7 Verzekeringen 8 Financiering 9 Administratie 10 Acquisitie

22 > automatisering Innovatie techniek varkenshouderij

23

24

25 Verordening Ruimte- naar een Zorgvuldige Veehouderij

26 Omgevingsanalyse

27 Omgevingsanalyse

28 Doelgroep/behoefteanalyse

29 Concurrentieanalyse stap 1
Maak een overzicht van de producten en/of diensten van jouw bedrijf stap 2 Geef voorbeelden van complementaire goederen Geef voorbeelden van substituut goederen Geef voorbeelden van de macht van leveranciers en afnemers Geef voorbeelden van nieuwe toetreders

30 Concurrentieanalyse stap 3
Maak per productgroep een overzicht van de belangrijkste concurrenten. Welke doelgroepen/klanten/marktsegmenten bedienen zij met welke producten? Verwacht je dat het deel van de markt dat nu in handen is van de concurrenten van jouw bedrijf, in bijvoorbeeld de komende twee jaar zal groeien, gelijk blijven of afnemen? stap 4 Stel vast wat de sterke en zwakke punten van jouw bedrijf zijn ten opzichte van de concurrenten. stap 5 Waarin onderscheiden jouw producten/diensten zich? Wat zijn de succesfactoren van jouw bedrijf (sector/branche): kwaliteit, variatie, innovatie, prijs, service of iets anders? Waarin onderscheiden de producten/diensten van jouw bedrijf zich?

31 Concurrentieanalyse

32 SWOT-analyse


Download ppt "Marktanalyse."

Verwante presentaties


Ads door Google