De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Mentorenvorming BaKO Heverlee: 16/10/2017

Verwante presentaties


Presentatie over: "Mentorenvorming BaKO Heverlee: 16/10/2017"— Transcript van de presentatie:

1 Mentorenvorming BaKO Heverlee: 16/10/2017

2 WELKOM !

3 Agenda deel 1: algemeen Algemene afspraken en verwachtingen (praktijkwijzer) Deel 2: per opleidingsfase : stage-opzet en verwachtingen BaKO (OF 1) 2 BaKO (OF 2) 3 BaKO (OF 3) (Opvragen van noden en verwachtingen) pauze Deel 3: begeleiding en beoordeling Begeleidings- en beoordelingstraject : verwachtingen Formulieren

4 DEEL 1 : algemeen

5 Documenten voor mentoren  praktijkwebsite: https://www. ucll
Kalender Praktijkwijzer: algemene stage-informatie m.b.t. regelgeving, afspraken,…. (= deel 1) Praktijkkompas Concrete informatie i.v.m stage-opdrachten en taken, voorbereidingswerk,… (= deel 2 per opleidingsjaar) Stagebrieven Voorbereidingsformulieren,formulieren praktijkverslagen, …. (= deel 3 : begeleiden en beoordelen) Tegen 19 oktober

6 Inhoudstafel praktijkwijzer
Visie op leraarschap Competentieprofiel (beheersingsniveaus per opleidingsfase)  Samen onderwijs ontwikkelen Co-school los-meewerkende stageschool 4. Contactpersonen voor de reguliere opleiding 5. Basisterminologie 6. Praktijkopbouw 7. Algemene verwachtingen en afspraken Toekennen en zoeken van stageplaatsen Geneeskundige verplichtingen ter bescherming van stagiaires lerarenopleiding Verzekering Verplichte aanwezigheid Inhalen van stage Stopzetten van stage Communicatie en omgangsvormen 8. Verwachtingen en afspraken ivm stage 9. Begeleiden en beoordelen

7 hogeschool van de ‘MOVING MINDS’

8 Moving minds Visie ontwikkeld op basis van… UCLL =
nieuwe onderwijsontwikkelingen vragen uit werkveld en maatschappij ervaringen van verschillende hogescholen UCLL = hogeschool van de ‘moving minds’ hogeschool van de ‘bewegende leraars’ voor de toekomst

9  tot competentieprofiel : beheersingsniveaus per opleidingsjaar
Make a difference als leraar ga je in de eerste plaats voor kinderen Leraars bewegen Voor kinderen en jongeren O Open your mind je zet je hele persoon in om onderwijs te bieden aan jonge kinderen Leraars bewegen met hun hele zijn V Value knowledge je maakt onderwijs met kennis van zaken. Leraars bewegen met kennis van zaken E Enjoy teamwork onderwijs maak je niet alleen, je werkt samen Leraars bewegen samen  tot competentieprofiel : beheersingsniveaus per opleidingsjaar

10 leraars bewegen voor kinderen en jongeren
leraars bewegen met hun hele zijn Jezelf uitdagen om te leren Reflectief- onderzoekend-innovatief-zelfsturend- ondernemend In dialoog met anderen vanuit diversiteit leraars bewegen met kennis van zaken leraars bewegen samen Link stages en vakken Welk soort leraar willen wij worden

11 Samen onderwijs ontwikkelen leraars bewegen samen
We onderscheiden : Co-school School waarmee de opleiding een partnerschap aangaat m.b.t. stages (intensieve samenwerking – verschillende OF- verschillende stageperiodes) Los meewerkende stagescholen Student zoekt zelf. Toekennen van stagescholen : CO-scholen: toekennen steeds door de opleiding/ niet zelf contacteren Los-meewerkend: keuze van de student Geen stage in een school met familie (t/m 4de graad) en kennissen

12 Opleidingshoofd BaKO Brabant : els.bertrands@ucll.be
contactpersonen Diest Heverlee Opleidingshoofd BaKO Brabant : Teamleider BAKO-BALO Diest Teamcoördinator BAKO Praktijk en groeilabo-coördinatoren Administratie : Administratie :

13 Basisterminologie Studentencoach begeleidt groeilabo’s en praktijk.
studenten (individueel of in kleine groep) worden gecoacht in hun groei naar leraarschap. motivatie, professionele identiteit, handelen als leerkracht (kennen, kunnen en zijn) op de stageschool, hogeschool en in een bredere maatschappelijke context, leerervaringen in samenwerken op diverse wijze, beroepsverwachtingen, … Community : ‘leren van elkaar’ een groep van studenten uit de verschillende opleidingsfasen ( BaKO) gekoppeld aan een reeks CO-scholen. worden voor de opleidingsonderdelen ‘praktijk’ en ‘groeilabo’ samen gebracht gecoacht door enkele studentencoaches.

14 5. Basisterminologie Klasmentor : begeleidt één of meerdere stagiairs begeleidt gedurende een afgebakende periode en met een welbepaalde opdracht. school/stagementor: coördineert stages binnen de school/scholengemeenschap coördineert en superviseert Opleidingsfase = opleidingsjaar = OF opleidingsfase 1 – OF1 (= 1 BaKO) opleidingsfase 2 - OF2 (= 2 BaKO) opleidingsfase 3 – OF 3 (= 3 BaKO) Semester elke opleidingsfase is opgedeeld in 2 semesters opleidingsfase 1 (OF1): semester 1 + semester 2 opleidingsfase 2 (OF2): semester 3 + semester 4 opleidingsfase 3 (OF3): semester 5 + semester 6

15 Basisterminologie SIS het Stage Informatie Systeem is een online applicatie waarin studenten hun lesrooster moeten invoeren en de begeleiders van de opleiding stagebezoeken plannen. praktijkkompas : alle specifieke informatie, zoals concrete stageactiviteiten met data en opdrachten, afspraken en verwachtingen i.v.m. praktijkmap,…gebundeld per opleidingsfase en per semester. Wordt gebruikt in het eerste en tweede jaar van de opleiding. Praktijkmap: een map met het praktijkkompas, voorbereidingen, formulieren,… die tijdens de praktijk in de klas aanwezig is .

16 Basisterminologie Verschillende soorten stage-activiteiten
Verkenningsdagen: Donderdagen, (bijna) wekelijks  experimenteren, uitproberen, observeren, participeren, verantwoorden, onderzoeken… Actieve stage: meerdere opeenvolgende dagen functioneren als professional in wording op klas- en schoolniveau Ervaringsdagen: Brede ervaringen in verschillende contexten In OF 2 brede observatie- en participatie in een school met x-aantal SES-uren Inzetdagen: Hulp en ondersteuning co-school, 3 dagen/ jaar (max 1 dag in weekend)

17 Basisterminologie Inzetdagen
Co-scholen die zich engageren, kunnen beroep doen op hun studenten voor hulp en ondersteuning Sportdag, grootouderfeest, Sintfeest, … Exploraties, schoolreis,… Weekend: Schoolfeest,… (1 dag) 3 dagen/ jaar op lesvrije dagen/ momenten of in overleg met studentencoach Weekend (1 dag) NIET : op verplichte dagen in de opleiding (groeilab,….) Idem in BaLO

18 Algemene verwachtingen en afspraken
Geneeskundige verplichtingen (=VGM-dossier) ’ ter ondertekening voor aan de directie van de stageschool en voegt het toe aan zijn stagemap. Verzekeringen : WEL verzekerd door de opleidingsinstelling tijdens stage : lichamelijke ongevallen op stageplaats en op de weg van en naar de stageplaats of van huis naar school NIET verzekerd door hogeschool: De wagen van de student( materiële schade) De verzekering inzake burgerlijke aansprakelijkheid van de studenten valt ten laste van de stageplaats’.

19 Aanwezigheid: verplicht !!!
Min. kwartier voor en na schooltijd Aanwezig tijdens middagpauze Aanwezigheidskaart : dagelijks laten handtekenen Deelname aan zoveel mogelijke aspecten van het schoolgebeuren (in overleg : studiedag, oudercontact, koffiepauzes, toezichten,…) Afwezigheid stage inhalen bij gewettigde afwezigheid Student verwittigt mentor, directie, onthaal, studentencoach Student zorgt voor een attest  onthaal

20 Stopzetting/ dysfunctioneren op stage
Opleiding of stageschool kan verbieden de stage verder zetten Steeds 1 remediëringskans  gesprek afsprakennota Communicatie en omgangsvormen Respectvol, correct, stipt,… Omgangsvormen en kleding  cfr. afspraken van stageschool Formele communicatie in schriftelijke communicatie Zorgvuldig omgaan met privétijd mentor Deontologisch correct omgaan met informatie Discreet omgaan met info over medestudenten, kls, stageschool,… Nooit foto’s, info ,… over stageschool op sociale media (facebook,…) Filmopnames  overleg met de mentor (brief beschikbaar voor ouders)

21 Afspraken bij de realisatie van de stage
na elke verkenningsdag bespreekt de student met de mentor wat hij in de daarop volgende week zal doen. in geval van actieve stage : 1 week vooraf op de hoogte van de weekplanning. de student gaat nooit onvoorbereid naar de stageschool. alle schriftelijke voorbereidingen in de praktijkmap. bij aanvang van de stage is het grootste deel van de voorbereidingen in orde. De student zorgt voor een uitprint van elke voorbereiding die hij op de stagedag zal realiseren. De voorbereidingen voor de volgende dagen zijn minimaal digitaal ter inzage. Praktijkverslagen van de klasmentor en bezoekende lectoren : in de praktijkmap De student gebruikt de leerplannen die in de school gebruikt worden. Begrip voor de complexiteit van het leerproces. Eerste en tweedejaars moeten zich nog sterk oriënteren in de leerplannen. Vanaf het einde van het tweede jaar in orde

22 Materiaalgebruik Bij aanvang van de stage maakt de student afspraken rond het gebruik van materiaal (en eventuele kosten dat dit met zich meebrengt). Mag de student gebruik maken van het basismateriaal van de stageklas (na overleg en mits goedkeuring) ???? Bij specifieke materiaalkeuze door de student, bekostigt de student zelf. De student gaat duurzaam en respectvol om met materiaal van de stageklas. De opleiding en de klasmentor coachen duurzaam en realistisch gebruik van materiaal De lerarenopleiding stimuleert sober gebruik van materiaal creatief gebruik van kosteloos (maar waardevol) materiaal


Download ppt "Mentorenvorming BaKO Heverlee: 16/10/2017"

Verwante presentaties


Ads door Google