Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Receptie
2
Receptie in architectuur en beeldhouwkunst
Verschillende manieren van receptie: Decoratie en status (§3.2) Esthetisch voorbeeld (§3.3) Morele boodschap (§3.4) Macht en legitimatie van macht (§3.5) Flirten met de Oudheid (§3.6)
3
Periodes: Renaissance & maniërisme ( ) Neoclassicisme ( ) Postmodernisme (na 1980)
4
§ 3.2: Decoratie en status Gebruik van klassieke vormen in bouwkunst:
Ter decoratie (niet functioneel) Geeft status (exclusief)
5
Hollands classicisme (17e eeuw):
Mauritshuis: pilasters fronton (=tympanon) guirlandes Geen imitatie, maar fantasievol gebruik van elementen uit de oudheid
6
Empirestijl ( ): Tijdens keizerschap van Napoleon Klassieke motieven op het meubilair
7
§ 3.3: Esthetisch voorbeeld
Neoclassicisme ( ): Hele gebouwen in Griekse stijl Meer imitatie dan creatieve receptie bv musea in München
8
Beeldhouwkunst: Canova, geïnspireerd door de geleerde Winckelmann
10
§ 3.4: Morele boodschap Bouwkunst drukt boodschap uit:
Spiegelen aan deugden van de Romeinen Voorbeelden: Jefferson Memorial, Quellinus in paleis op de Dam
11
§ 3.5: Macht & legitimatie van macht
Indrukwekkende gebouwen stralen macht uit (bv Arc de Triomphe) Beelden en schilderijen: idem.
12
Mussolini (Italië, jaren 20-30): bouwkunst om het Romeinse rijk te doen herrijzen
Hitler: klassieke bouwkunst om het verband tussen de Oudheid en Duitsland te benadrukken
13
§ 3.6: Flirten met de Oudheid
Verschillend gebruik van de Oudheid: Precies nabouwen (bv. Getty Museum) Klassieke elementen speels verwerkt (uitvergroot, uit verband gehaald, enz) Bestaande citaten als inspiratiebron, + ironie (bv Hitler-architectuur op speelse manier geïmiteerd)
14
Speelsheid ook in de beeldhouwkunst (bv Dali, Paolini)
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.