De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Best Practice - Centrum voor innovatief vakmansschap & Centre of expertise Deze presentatie is in opdracht van Platform Beta Techniek ontwikkeld ten behoeve.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Best Practice - Centrum voor innovatief vakmansschap & Centre of expertise Deze presentatie is in opdracht van Platform Beta Techniek ontwikkeld ten behoeve."— Transcript van de presentatie:

1 Best Practice - Centrum voor innovatief vakmansschap & Centre of expertise
Deze presentatie is in opdracht van Platform Beta Techniek ontwikkeld ten behoeve van de kennisconferentie op 3 november jl. Bedoeld ter inspiratie. De input voor deze presentatie is verkregen op basis van gesprekken met vertegenwoordigers van de centra (werkbijeenkomsten). Utrecht, 3 november 2011

2 Het business model canvas is het startpunt
Het business model canvas is het startpunt. We bouwen samen het business model op. Niet een business model van een kennisinstelling, maar van een centrum.

3 Misschien wel de belangrijkste vraag is… Wie is de klant van het centrum?
Is dat deze student? Een wat minder gemotiveerde student die moeilijk van de bank komt?

4 Of zijn het soms deze super gemotiveerde studenten met een passie voor autotechniek, chemie of water?

5 En hebben we nog meer klantgroepen?
Docenten zien wij ook als klant! Want: zonder docenten geen onderwijs en zonder onderwijs geen centrum. Bovendien willen wij de docenten aanspreken vanuit hun eigen behoeften

6 Zijn we dus op zoek naar alle docenten
Zijn we dus op zoek naar alle docenten? Of juist die docenten die klaarstaan om onderwijsvernieuwing door te voeren? Het is ook een docent die heel graag op een nieuwe manier een bijdrage willen leveren aan ontwikkelpad van zowel de student als die van hemzelf.

7 Welke klantgroepen zijn er nog meer. De bedrijven
Welke klantgroepen zijn er nog meer? De bedrijven! De bedrijven uit de water-, automotive en chemie sector die hoofdpijn hebben, en budget beschikbaar om te investeren…

8 Ze willen namelijk graag op de hoogte blijven en meedoen aan de nieuwe technologische ontwikkelingen.

9 De bedrijven zijn voortdurend op zoek naar nieuwe medewerkers, meer medewerkers, specialistische onderzoeksopdrachten en werkplekken voor studenten die ‘on the job’ aan het leren zijn.

10 Wat is nu de waarde propositie die wij deze klantgroepen bieden
Wat is nu de waarde propositie die wij deze klantgroepen bieden? Het bij elkaar brengen van deze drie klantgroepen is het belangrijkste! Het doel: samenwerken aan overdracht van kennis en het opdoen van ervaring!

11 Het eindresultaat: een goed opgeleide en enthousiaste student met praktijkervaring en een netwerk nog voordat hij /zij begint met werken! De bedrijven krijgen ondersteuning van studenten en onderwijs en onderzoek op maat. De docent faciliteert het leerproces van alle partijen.

12 En hoe zien onze verdienmodellen eruit
En hoe zien onze verdienmodellen eruit? De investeringsbijdrage van Platform Beta Techniek is voorlopig nog de belangrijkste inkomstenbron. In de toekomst zal de verkoop van trainingen, onderzoek en onderwijs aan het bedrijfsleven voor een nieuwe geldstroom moeten zorgen. Met deze geldstroom moet het centrum op langere termijn het business model zelf in de lucht kunnen houden. We moeten dus nu gebruik maken van deze investering om de exploitatie van ons centrum op gang te brengen!

13 En. Weten die klantgroepen elkaar zelf te vinden. Nee
En? Weten die klantgroepen elkaar zelf te vinden? Nee! Wie regisseert nu het contact tussen de drie klantgroepen? De projectleider / directeur van het centrum heeft hierbij een sleutelrol!

14 De projectleider stuurt de projectorganisatie aan en zorgt voor het samenbrengen van de klantgroepen…

15 Daarnaast regelt hij dat er onderwijs wordt aangeboden en onderzoek wordt verricht…

16 Ook regelt hij de locatie waar het onderwijs gegeven kan worden en waar er werkplekken zijn ingericht om met praktijkopdrachten aan de slag te gaan.

17 De project leider mobiliseert ook docenten en anderen die deel uitmaken van de projectorganisatie

18 Samen met docenten en anderen uit de organisatie onderhoudt hij een relatie met de studenten, bedrijven en docenten.

19 Een belangrijke activiteit is het werven van studenten en het binnenhalen van opdrachten bij bedrijven. Het centrum zal zijn plek in de markt moeten claimen. Zowel bij studenten als bij bedrijven.

20 Dat doen we niet meer alleen volgens de traditionele aanpak, het organiseren van een Open Dag. Nee we zorgen ook dat we in contact komen met studenten, bijvoorbeeld via Social Media. Deze studenten maken onderdeel uit van generatie Y. Deze generatie heeft ten opzichten van voorgaande generaties een hele andere kijk op de wereld. Met deze studenten zal het centrum dus op een nieuwe manier in gesprek moeten treden om hen te overtuigen / inspireren bij het centrum onderwijs te volgen.

21 Het centrum heeft een aantal ROC’s en / of HBO instellingen als belangrijke partners.

22 Die moeten in het centrum opeens met elkaar samenwerken
Die moeten in het centrum opeens met elkaar samenwerken. Daar ligt een mooie uitdaging voor de projectleider!

23 Andere partners zijn het bedrijfsleven
Andere partners zijn het bedrijfsleven. Zij leveren mensen, machines, locaties en andere zaken die het centrum kan inzetten om onderwijs en onderzoek te verzorgen. Sommige bedrijven zijn dus zowel klant als partner bij het centrum betrokken.

24 Een andere categorie partners zijn investeerders
Een andere categorie partners zijn investeerders. Hierbij is Platform Beta Techniek de belangrijkste. De projectleider heeft ook met het contact met PBT te maken, bijvoorbeeld als het gaat om bezoeken van experts, kennisconferenties en auditbezoeken.

25 De investeringsbijdrage is namelijk niet vrijblijvend
De investeringsbijdrage is namelijk niet vrijblijvend. Het centrum en PBT hebben resultaat afspraken gemaakt. Bijvoorbeeld over de instroom van studenten.

26 Tot slot heeft het centrum te maken met kosten van de project organisatie, marketing, locatie en docenten.

27 Nu hebben we op 1 A4tje het volledige business model van een centrum
Nu hebben we op 1 A4tje het volledige business model van een centrum. Met deze one-pager kan je betrokkenen en geïnteresseerden snel en beeldend uitleggen hoe het business model in elkaar steekt.

28 Waarom is dit nu een ‘best practice’?
Nu we het volledige business model hebben staan kunnen we onszelf de vraag stellen wat nu de X-Factor van ons business model is! Wat is nu zo uniek aan ons model? Iemand een idee?

29 We zien docenten ook als klant
1 We zien docenten ook als klant Tijdens de werkbijeenkomsten werd duidelijk dat we goed in staat zijn docenten enthousiast te maken voor het centrum. Alleen nog niet allemaal. Dat hoeft ook niet, maar wat wel helpt is de docent als klant te zien. Docenten hebben anno 2011 een bijzonder complexe maar zeer belangrijke functie. De docent heeft namelijk te maken met generatie Y studenten. Deze groep is steeds beter geïnformeerd, gaat zijn eigen gang, en wordt daarmee op een ander niveau een ‘gesprekspartner’ van de docent. Dit vraagt om andere skills en ondersteuning vanuit de onderwijsinstelling. Bestuurders vragen juist ook veel van docenten, de inspectie komt langs, er moeten extra activiteiten worden opgepakt en dergelijke. Door als centrum een docent als klant te zien, zijn wij in staat om als centrum te kijken naar de behoeften van de docent. Wil de docent andere hulpmiddelen? Extra of andere scholing? Contact met het bedrijfsleven? We moeten dit als centrum uitzoeken! En waarde proposities voor docenten ontwikkelen.

30 We opereren in een multisided platform patroon
2 We opereren in een multisided platform patroon Een van de business model patronen is het multi sided platform. Bij een multi sided platform patroon is er sprake van twee of meer verschillend maar onderling afhankelijke klantgroepen. Die zijn ZO afhankelijk dat ze niet zonder kunnen! Bij ons is dat ook het geval. Studenten, docenten en bedrijven zijn allemaal even belangrijk voor ons centrum. Het is voor ons verleidelijk om ons (met onze proposities) extra op het bedrijfsleven te richten. Immers, we hebben in het verleden in mindere mate met deze klantgroep te maken gehad. Bovendien lijkt het erop dat deze klantgroep er straks ook voor moet zorgen dat we als centrum geld gaan verdienen. Ook zonder investeringsbijdrage. Bij de bedrijven zit dus kennelijk ons verdienmodel. Wat van belang is dat we ook de proposities voor studenten en docenten goed uitwerken. Deze groepen kennen we natuurlijk al! Of toch niet? Weten we nu echt wat de behoeften van de student en docent is? We zullen deze groepen nog beter moeten begrijpen. En ook voor hen relevante waarde proposities ontwikkelen. Want: relevante proposities betekent goede en gemotiveerde docenten en studenten! Alleen dan kunnen we ‘het spel’ in het multi sided platform patroon echt goed spelen; met de bedrijven samen tot unieke samenwerkingen en leerervaringen komen! (Ook tijdens de zomervakantie)

31 We gaan via nieuwe kanalen in gesprek met studenten
3 We gaan via nieuwe kanalen in gesprek met studenten Generatie Y bereik je niet (meer) door alleen maar ‘zenden’ van informatie. Dat betekent dat we meer moeten doen dan het inzetten van traditionele marketing communicatie instrumenten als Open dagen, brochures, websites, ed. We moeten echt in gesprek! Niet alleen het onderwijs heeft hiermee te maken. Andere bedrijven ook! Klantengedrag verandert. Klanten zijn steeds lastiger te bereiken. Wij hebben een groot voordeel: we hebben elke dag (klant)contact met de student! We kunnen dus met hen in gesprek! De studenten zijn ambassadeurs van het centrum!

32 De project manager is regisseur van het business model
4 De project manager is regisseur van het business model Omdat de centra zich nog in de ‘start-up’ fase bevinden, heeft de project manager een uitdagende taak! Het in de markt zetten van het centrum. Dit betekent dat hij of zij als regisseur optreedt. Ook wel de ‘ondernemer’ van de start-up! De projectleider zal in samenwerking met alle verschillende partijen en personen het centrum moeten neerzetten en naar een volgende fase moeten brengen. Dit betekent mensen in beweging krijgen door hen echt te helpen (als klant te zien) en het vertellen van het verhaal van het centrum.

33 Hopelijk helpen we jou met deze presentatie bij het vertellen van het verhaal over het centrum aan de diverse doelgroepen. Bel of mail gerust als je nog vragen hebt over de inhoud van deze presentatie. Groet, Pieter Moerman, Sr projectleider bij Platform Bèta Techniek – / Matthijs Bobeldijk, Business Model Designer bij Business Models Inc. – /


Download ppt "Best Practice - Centrum voor innovatief vakmansschap & Centre of expertise Deze presentatie is in opdracht van Platform Beta Techniek ontwikkeld ten behoeve."

Verwante presentaties


Ads door Google