De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Feedback geven en krijgen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Feedback geven en krijgen"— Transcript van de presentatie:

1 Feedback geven en krijgen
Diepteverwerking 4 oktober 2017 Marieke Thurlings

2 Feedback werkt als ….

3 Wat is volgens jou feedback?

4 Wat is feedback? Hattie & Timperley, 2007, p.81 “information provided by an agent regarding aspects of one’s performance or understanding” Black & Wiliam, 1998 Gericht op de prestaties/ vaardigheden Gericht op de standaard of de doelen van de prestaties/vaardigheden Vergelijken van de huidige situatie met de gewenste situatie Een mechanisme om het ‘gat’ tussen huidige en gewenste situatie te dichten

5 Hattie & Timperley, 2017

6 Feedback werkt als het gericht is op overbruggen huidige en gewenste situatie, het de vragen Where and How am I doing, Where to next beantwoord, en is ingestoken op het juiste ‘level’

7 Bedenk in drietal maximaal drie criteria voor het geven van feedback van een les

8 Bekijk het lesfragment
Gebruik de verzamelde criteria voor het geven van feedback op de les Bij delen vd feedback, vragen naar de ‘geleerde les’ uit H&T => was dat nu het geval? Welke stukken wel, welke niet? Hoe zou je wel …

9 Feedback werkt als het gericht is op overbruggen huidige en gewenste situatie, het de vragen Where and How am I doing, Where to next beantwoord, is ingestoken op het juiste ‘level’ Is nog vaag… en dus … concreter maken

10 Kenmerken van “goede” en “minder goede” feedback
Gericht op het doel Algemeen, gericht op persoon Gedetailleerd Algemeen, vaag Neutraal geformuleerd Alleen positief of alleen negatief Open en oplossingsgerichte vragen Gesloten en suggestieve vragen Luisteren, samenvatten, doorvragen (LSD) Hints en tips geven Richting geven aan het gesprek Vertellen over jouw ervaring Thurlings, 2012, Thurlings et al. 2012ab, 2013, 2014 Proefschrift => fb in coaching Bovendien bleek ook: betere fb gekregen (observaties), tevredener over gekregen fb (vragenlijst) + minder tevreden => minder goede feedback gekregen. Feedback is dus gesprek, en geen een-richtingsverkeer. Wat gebeurt er eigenlijk bij de ontvanger: stel dat de gefilmde docent hier aanwezig was geweest…

11 De ontvanger Ilgen, et al., 1979 Model toelichten.
“feedback stimulus” wat gever zegt/ schrijft “source”= de gever Vier fasen waar ontvanger door heen gaat -Ilgen et al: hoe dat gaat, is afhankelijk van aantal factoren. A) relatie ontvanger en gever B) kleur vd feedback, pos/neg C) doeloriëntatie vd ontvanger (willen leren, geen imago-schade, niet af willen gaan) => Terug naar de docent op de film. Hoe zou het voor hem zijn geweest als … ? Ilgen, et al., 1979

12 Feedback werkt als het gericht is op overbruggen huidige en gewenste situatie, het de vragen Where and How am I doing, Where to next beantwoord, is ingestoken op het juiste ‘level’, het de ontvanger helpt = doelgericht, gedetailleerd, neutraal geformuleerd, open, gesloten en door-vragen

13 Verschillen(d)? Links: docenten/ peers geven elkaar feedback
midden: een docent geeft fb aan lln. Rechts: begeleider/SPD Reflecteren; zou feedback er anders uit moeten zien? Hoe dan, waarom?

14 Schrijf voor jezelf op:
Wat heb je vanochtend geleerd? Wat ga je wel (en/ of niet) doen als je feedback geeft? Wat ga je wel (en/ of niet) doen als je feedback krijgt?

15 Leestips/referenties
Black, P., & Wiliam, D. (1998). Assessment and classroom learning. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 5(1), 7–68. doi: / Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of Educational Research, 77(1), 81–112. doi: / Ilgen, D. R., Fisher, C. D., & Taylor, M. S. (1979). Consequences of individual feedback on behavior in organizations. Journal of Applied Psychology, 64(4), 349–371. doi: /0021– Shute, V. (2008). Focus on formative feedback. Review of Educational Research, 78(1), 153–189. doi: / Thurlings, M. & Vermeulen, M., Bastiaens, Th., & Stijnen, P. (2013). Understanding feedback: A learning theory perspective. Educational Research Review, 9(1), doi: /j.edurev Thurlings, M. (2012). Peer to peer feedback: A study on teachers’ feedback processes. Doctoral dissertation, Open Universiteit, Heerlen, the Netherlands.


Download ppt "Feedback geven en krijgen"

Verwante presentaties


Ads door Google