De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Maarten Peeters 6Handel

Verwante presentaties


Presentatie over: "Maarten Peeters 6Handel"— Transcript van de presentatie:

1 Maarten Peeters 6Handel
Juridische aspecten Maarten Peeters 6Handel

2 Overeenkomst op afstand
Elke overeenkomst tussen een verkoper en een consument inzake producten of diensten die wordt gesloten in het kader van een door de verkoper georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand. Hierbij wordt uitsluitend gebruik gemaakt van één of meer technieken voor communicatie op afstand tot en met de sluiting van de overeenkomst zelf. Dit geldt niet voor de webshop Verkoop via een webshop is geen overeenkomst op afstand, het is een techniek voor communicatie op afstand. Informatie vooraf 1.de identiteit van de verkoper en zijn geografisch adres; 2.de belangrijkste kenmerken van het product of de dienst; 3.de prijs van het product of de dienst; 4.de leveringskosten, in voorkomend geval; 5.de wijze van betaling,levering of uitvoering van de overeenkomst; 6.het al dan niet bestaan van een verzakingsrecht; 7.de wijze van terugnemingen teruggave van het product, met inbegrip van de eventueel daaraan verbonden kosten; 8.de kosten voor het gebruik van de techniek voor communicatie op afstand, wanneer die op een andere grondslag dan het basistarief worden berekend; 9.geldigheidsduurvan het aanbod of van de prijs; 10.waar passend, de minimumduur van de overeenkomst in geval van overeenkomsten voor duurzame of periodieke dienstverlening of productlevering.

3 Informatie achteraf verzakingsrecht verzakingsbeding
Bevestiging van inlichten Nr:1, 3 tot 6 en 10 Identificatie van producten of diensten Geografisch adres van de verkoper waar de consument met zijn klanten terecht kan De voorwaarden voor de opzegging van de overeenkomst De voorwaarden en uitoefeningswijze van het verzakingsrecht en een verzakingsbeding verzakingsrecht bij elke overeenkomst op afstand beschikt de consument over een termijn van ten minste 14dagen waarbinnen hij de overeenkomst kan beëindigen. verzakingstermijn Bij producten start de termijn de dag na de levering van de goederen Bij diensten start de termijn de dag na het afsluiten van de overeenkomst of de dag waarop de informatieverplichting wordt voldaan. verzakingsbeding De consument heeft het recht aan de verkoper mee te delen dat hij afziet van de aankoop, zonder betaling van een boeten en zonder opgaven van motief binnen … werkdagen vanaf de dag die volgt op de levering van het product of het sluiten van de dienstovereenkokmst Als die niet vermeld wordt, wordt verondersteld dat de goederen geleverd zijn aan de consument zonder voorafgaande vraag en is de consument niet gehouden tot betalen of het teruggeven van het product of de dienst.

4 Een voorschot bij het verzakingsrecht
Er kan geen voorschot gevraagd worden van de consument, als er wel een voorschot gevraagd is moet de verkoper dit terugbetalen zonder enige kosten. Bestelling uitvoeren De bestelling moet binnen de 30 dagen uitgevoerd zijn, te rekenen vanaf de dag volgend op die waar de consument zijn bestelling aan de leverancier heeft toegezonden. Levering gebeurt te laat De overeenkomst wordt ontbonden, er wordt eventueel een schadevergoeding betaald. De consument moet binnen de 30 dagen het bedrag terugbetaald krijgen dat hij heeft gestort.

5 Wet van elektronische handel
Bovenvermelde wet is van toepassing op een webshop. Informatieplicht t.o.v. verkoper Naam of handelsnaam van de verkoper Het adres waar de dienstverlener is gevestigd Gegevens die snel contact en rechtstreekse en effectieve communicatie mogelijk maken Het handelsregister en inschrijvingsnummer van de verkoper De gegevens van de bevoegde toezichthoudende autoriteit Bij gereglementeerde beroepen: de beroepsvereniging waar de verkoper is ingeschreven de beroepstitel en de staat waar die is toegekend een verwijzing naar zijnde beroepsregeld Een identificatienummer de gedragscodes

6 Bijzondere regels bij een webshop
De talen waarin het contract kan worden gesloten De verschillende technische stappen om een contract te bekomen De technische middelen waarmee invoerfouten kunnen worden opgespoord en gecorrigeerd De vraag of de dienstverlener het contract zal archiveren Info voor de klant na een geplaatst order De bevestiging van de order Een ontvangstbewijs De beide documenten zijn toegankelijk voor beide partijen

7 Voorwaarden van reclame
Elke vorm van communicatie bestemd voor het direct of indirect promoten van de goederen diensten of het imago van een onderneming. Voorwaarden van reclame Duidelijk, herkenbaar, leesbaar, goed zichtbaar, ondubbelzinnig De persoon voor wiens rekening de reclame bestemd is Prijsverminderingen zijn duidelijk als zodanig herkenbaar Verkoopbevorderende wedstrijden of spelen zijn duidelijk als zodanig herkenbaar voorwaarden van Reclame per mail Niet: via opname in de algemene voorwaarden Toestemming aan een derde volstaat ook niet (zelfs niet met het oog op doorverkoop voor direct marketing) De toestemming mag ook niet gevraagd worden via zo een praktijk zou neerkomen op spamming. Praktijk: via een webformulier op uw website kunnen potentiële klanten zich inschrijven om elektronische berichten te ontvangen Recht van de klant bij reclame ver mail Iedere persoon kan rechtstreeks aan een bepaalde dienstverlener zonder kosten en zonder een reden op te geven zijn wil kenbaar maken om van hem geen reclame per elektronische post meer te ontvangen


Download ppt "Maarten Peeters 6Handel"

Verwante presentaties


Ads door Google