De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

School in Nederland toen -nu -straks

Verwante presentaties


Presentatie over: "School in Nederland toen -nu -straks"— Transcript van de presentatie:

1 School in Nederland toen -nu -straks
C.M. van Krieken Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

2 Universiteit van Amsterdam
interfacultaire lerarenopleiding

3 Universiteit van Amsterdam
interfacultaire lerarenopleiding

4 Universiteit van Amsterdam
interfacultaire lerarenopleiding

5 Universiteit van Amsterdam
interfacultaire lerarenopleiding

6 Universiteit van Amsterdam
interfacultaire lerarenopleiding

7 gender 1575 UNI Leiden 1871 Aletta Jacobs start
Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

8 Doel VO Verbreding en verdieping (KV) Voorbereiding MHO
Selectie /allocatie Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

9 Universiteit van Amsterdam
interfacultaire lerarenopleiding

10 1863 wet op middelbaar onderwijs (Thorbecke)
1900        invoering leerplicht (BO) 1917         einde Schoolstrijd, 1968        mammoetwet 1975        middenschool exp 1985        basisschool 1993        basisvorming 1998        2e Fase bb havo/vwo 1999       ontstaan vmbo

11 leerplicht invoering Aantal jaren 1900 6 1921 7 1924 1950 9 1975 11
2007 13 Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

12 1968 Mammoet wet HBS  Havo VWO VGLO & ULOMAVO LBO VBO MMS exit
Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

13 Van PO naar VO Pedagogisch < Vakinhoud >
“Promotion des tous ou …….selection des meilleurs” Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

14 grote veranderingen in VO
Schaalvergroting (PO,VO,BO,HO) BaVO VMBO 2e fase VO Marktwerking/autonomie Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

15 Innovatie tempo schoolsysteem maatschappij

16 Jullie (van na 1981) Hebben de BaVo ervaren Wat heb je ervaren?
Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

17 Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

18 Definitie bavo Een gemeenschappelijke en algemene vorming op intellectueel, cultureel en sociaal gebied, die als grondslag dient voor een verdere ontwikkeling van de persoonlijkheid voor het zinvol funktioneren als lid van de samenleveing en voor een verantwoorde keuze van een verdere scholing en beroep !!! Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

19 40 jr BaVo 1968 Mammoetwet 1975 Middenschool experimenten 1982 VE BA O
BaVo ontwerp Invoering Evaluatie/reflectie/bavo “afschaffen” BaVo Nieuwe trajecten Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

20 Doelen Keuze uitstel; gelijke kansen Emancipatie Niveau verhoging
Gelijke ; duidelijke basis, 15 vakken Link naar (veranderende) maatschappij Pas op china en Arbeidsmarkt en kennis verandert steeds sneller japan; bavo heeft zich meer gericht naar komende eindexamen dan naar verlengstuk PO en rekening houden met verschillen. T Moest een gereedschapskistje voor t leven zijn en lobbygroepen kregen hun zin (milieubeweging, gezondheid, consumenten org en vrouwenbeweging) Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

21 Didactische Veranderingen
Toepassingen Vaardigheden Samenhang Realistische wiskunde Ak om het huis Spreken in vreemde taal Binask in context Thematisch overstijgend (milieu,veiligheid, Europa) Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

22 Evaluatie In inspectie woonde 7300 lessen bij en enqueteerde alle betrokkenen. Toetsen, dbk, vaardigheden kerndoelen niet gehaald keuze uitstel niet gehaald; de brede scholengemeeschappen hebben eerder geleid tot differentiatie wat nit de bedoeling was; onderwijspeil was wel gestegen en minder zittenblijvers, (3.5 % ipv 6.5%) Wel versluierd; ze kunnen ook afstromen. wel nieuwe vakken maar geen integratie. Meer algemene V maar minder vak V. VMBO heel veel haast met bavo ivm examen in de 4e. T programma was zwaar overbeladen. Uitval van lln met lage ses t grootst Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

23 Hoe nu verder? Minder vakken Boeken en toetsen verschillend V/H/VM
Minder en vage kerndoelen Weer steeds sneller differentiatie Autonomie en controle achteraf ??????? Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

24 buitenland Nederland,Duitsland en O’rijk vroege selectie
Frankrijk, Italië, UK en Griekenland later Scandinavië en Portugal laat(16 jr) Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

25

26 Wat (geboren na 1984) Hebben jullie ervaren van de 2e fase VO ?
Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

27 (Enkele) Doelen 2e fase aansluiting BV en HO Algemene ontwikkeling
Meer vaardigheden, minder feiten Zelf verantwoordelijk leren Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

28 Geschiedenis 2e fase 1990 Netwerken 2e fase 1998 Beperkte invoering
1999 Integrale Invoering e bijstelling e bijstelling 2007 Grondige herziening !!!!!!!!! Vakinhoudelijke herziening veel vakken Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

29 vernieuwing 2e fase Didactiek Inhoud & vakken ICT
Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

30 Universiteit van Amsterdam
interfacultaire lerarenopleiding

31

32 Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

33 Didactische veranderingen
Studieplanners Minder feiten Andere Vaardigheden Leren plannen gold ook centen Andere manieren van ; john Dewey en maria montessori waren al een eeuw eerder hiermee bezig; (tegen de zitluisterschool) toetsen ; profielwerkstuk GB en USA lopen ver voor in debatteren. ICT Zittenblijven is slecht motivatie; meer leerling gericht werken. Liever voortgangsportfolio dan summatieve toetsen. CSE staat op gespannen voet met vernieuwingsscholen in 2000 was er een conf van inspectie: heeft examineren toekomst?? Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

34 14-15 Vakken vòòr 2007 Nederlands Engels
ANW (algemene natuur wetenschappen) Maatschappijleer CKV (culturele kunstzinnige vorming) Lichamelijke opvoeding Frans 1 Duits 1 Wiskunde 3 of 4 profielvakken Keuze/ klassieke taal Dat hebben deze 3 lln In engeland vallen ze flauw als ze dit horen!! Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

35 Evaluatie Universiteit van Amsterdam
Evaluaties al snel na invoering; overladenheid, werkstukken, overlap profiel werkstuk, docenten, schoolgebouw, organisatie, studieband, meer V minder K, BON ; greetje vd werff, Veel tegenstrijdigheden tussen leerstofgerichte en leerlinggerichte docenten. Grote kloof tussen beleidsmakers en werkveld. Minder lln van Havo nr vwo ; komt ook door HBO propedeuse regeling. Als ouder academisch is opgeleid volgt 75% van de kids H/V opleiding; bij oudersalleen PO is dat 13% Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

36 Examengroep 2010 Max 3 vakken per profiel verplicht Deelvakken weg
ANW & NLT (natuur leven en technologie) 2 keuzevakken ; 1 in profiel minder stof(CE-SE) Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

37 Verdeling van meiden over de profielen
vwo C&M E&M N&G N&T NT&NG 2006 31,1 26,4 34,9 4,1 2,0 2011 21 27 26 8 15 Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

38 Universiteit van Amsterdam
interfacultaire lerarenopleiding

39 interfacultaire lerarenopleiding
Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

40 Resp; 9,4,5,3,2,? jaar Ritzen ; hermans 98-02; maria ; plasterk ; v bijsterveld ; lubb 3, kok 1 en 2, balkenende 1,2,3; balk 4 en rutte Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

41 politiek 90-er jaren :sterke sturing
Vanaf 2000: autonomie en controle achteraf Na kennis en excellentie Jo ritzen, Hermans, Vd hoeven, plasterk, v Bijsterveld ; Lump sum, kwaliteitskaart, inspectie, trouw, ze deden niets aan segregatie (Ijburg) Ascher , Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

42 Kabinet-Rutte wil scholen ingrijpend hervormen (7-12-2010)
1000 uren norm!! Excellentie Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

43 Onderwijsraad ziet geen doelmatigheidswinst bij vermindering aantal profielen
29 augustus 2011 Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

44 Universiteit van Amsterdam
interfacultaire lerarenopleiding

45 Sept 2013 University of Amsterdam school for teaching and learning

46

47 OECD plus University of Amsterdam school for teaching and learning

48 PISA 2012

49 resumé Maatschappelijk Scholen ME Christianisering
Klooster en parochie scholen Late ME opkomst steden Gilden; rekenen en frans Industrialisatie 19e Ambacht school ; leerplicht Nationale staat 19e Onderwijs wetten , normen /waarden Verzuiling Vrijheid onderwijs Feministische golf Gemengde scholen Democratisering Mammoet , bavo Autonomie TTO, ICT , differentiatie Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding

50 geniet ervan

51 Meer info? Vraag je opleiders Lees erover Vorm een eigen oordeel
Universiteit van Amsterdam interfacultaire lerarenopleiding


Download ppt "School in Nederland toen -nu -straks"

Verwante presentaties


Ads door Google