Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Life course and social policy
1. Eerst de Ba studiejaren 2. Semesters 3. Ba en diploma 4. Professionele masters 5. Onderzoekmasters naar Ph.D. Life course and social policy Robert Maier Dept. Interdisciplinary Social Sciences Utrecht University, NL. RECWOWE Warsaw, June 2007 CONCREET De Universiteit Utrecht voert de nieuwe bachelor-masterstructuur in in het studiejaar 2002 Als je in 2002 begint met studeren, krijg je een bachelordiploma in 2005 mits je in het geprogrammeerde tempo studeert. Daarna bieden we een vervolg aan in de vorm van programma’s die opleiden voor het masterdiploma. Die duren nog een jaar. Na het halen van je bachelordiploma kies je dus voor ‘één van de master-programma’s waarvan er vele zullen zijn (in deze faculteit zo’n 25). De mastersopleidingen leiden op tot een beroep zoals organisatiepsycholoog, ontwikkelingspsycholoog, beleidsmedewerker, orthopedagoog, onderwijskundige, neuropsycholoog. Dat zijn de professionele masters. Voor een beperkt aantal studenten is er bij gebleken geschiktheid de mogelijkheid een jaar langer te studeren voor opleiding tot onderzoeker. Deze onderzoekersopleidingen duren twee jaar, en leiden op voor een traject waarin je na drie jaar een Ph.D. kunt verwerven. De nieuwe structuur biedt meer mogelijkheden dan nu om vakken te volgen bij andere opleidingen. (Voorbeeld noemen van een combinatie van opleiding + vak buiten de opleiding/faculteit die nu ook al voorkomt; de term 'minor‘ kan beter vermeden worden om geen extra verwarring te creëren; Voorbeelden: je doet als hoofdvak (major) psychologie en volgt daarnaast nog een bijvak biologie) je doet als hoofdvak (major) pedagogiek en volgt daarnaast nog een bijvak ontwikkelingspsychologie) je doet als hoofdvak (major) sociologie en volgt daarnaast nog een bijvak economie) je doet als hoofdvak (major) culturele antropologie en volgt daarnaast nog een bijvak Spaans) NB Het jaar is verdeeld in twee semesters. Het eerste semester begint in september; het tweede omstreeks 1 februari. Het tweede semester duurt tot eind mei. ACHTERGROND In de komende jaren gaat er veel veranderen in het universitair onderwijs. De Europese ministers van onderwijs hebben in 1999 de zogenaamde 'Bologna-verklaring ondertekend. Hierin geven de onderwijsministers aan een algemeen Europees hoger onderwijssysteem te willen ontwikkelen. Het nieuwe hoger onderwijssysteem zal uit twee fasen bestaan een driejarige bachelorfase en een één- of tweejarige master-fase. Ook Nederland heeft zich bij deze ontwikkeling aangesloten. FACULTAIRE BIJZONDERHEID Het BT wil per sept een Ba-1 invoeren in de neiwue semesterindeling, met per cursus 5 studiepunten, Het Ba-2 komt in 2003 Een aantal Ma-opleidingen begint in 2003 en anders in 2004.
2
Overview Relevance of life course The main dilemma
Social policy based on a standard biography Examples Critical comments from life course research Perspectives
3
Relevance of life course
Life courses are co-determined by social policy Fit? of social policy to existing life courses Question: how to establish a fit?
4
Main dilemma Later start of working careers Increasing longevity
Early retirement Therefore: shrinking middle
5
However … Shrinking middle provides through taxes and contributions the resources for financing social policy Given the decrease of wage share …and Increased contribution from general means Insufficient resources for the growing number of young and old
6
Social Policy based on a norm
Old standard biography Classical three phases: 1. socialisation + receiving care 2. men: work, women: care 3. men: retirement, women: less care
7
New standard biography
Fives phases 1. Socialisation + care 2. young adults (experiences work + relations, no care) 3. peak hour (30 to 60): work (men +) children, care (women + life-long learning 4. young old (60 to 80) no work, no care, enough resources 5. intersive care
8
Social Policy and the new norm
Charateristics: More individualized New standard used explicitly or implicitly Social policy intervenes (early retirement) More responsibility for one’s own life course (example: life-long learning, pension provisions)
9
Example 1 Dutch Life Course Saving Scheme
Save up to 210 % of annual gross salary Tax only afterwards Permits a possibly repeated leave (while keeping status of employment) of up to two years Use: care, learning, leisure, early retirement
10
Example 1 bis Particularly profitable for parents (with tax subsidies), however not proportional to wage However: mother have little opportunity to build up a saving scheme because of longer years of education Problems: prospective studies show: men – use for early retirement, women - care
11
Example 2 Pension reforms in Europe Characteristics of reforms
Many explanations, unsatisfactory Explanantion according to new, individualized life course can explain all the various facets
12
Critical comments According to recent theory and research
Life course is: Structured (by various factors) set of activities Interdependency between activities for one individual (example: learning) Interdependency between activities of different individuals (linked lives, also internationally) Many variations between groups and individuals
13
Therefore …. Social Policy based on the new standard biography is problematic The inderdependencies limit seriously the proclaimed individual responsibility for one’s life course Some groups do not fit in the new standard, such as many migrants, individuals with lower education
14
Perspectives … Link between life course and social policy
new standard should be analysed critically Study the various forms of interdependencies Attention to sources of resources and to social rights (in relation to life course)
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.