Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Introductie avond Econasium
Maandag 25 september 2017
2
Het Econasium Het Econasium is een extra uitdaging bedoeld voor leerlingen met interesse in economische onderwerpen en wiskundig inzicht.
3
Het Econasium In het kort wat ik ga bespreken:
Achtergrond: Wat zijn de belangrijkste redenen waarom studenten op de universiteit afhaken? Wat is het Econasium? Voor welke leerlingen is het bedoeld? Wat behelst het programma? De voordelen van het Econasium Meer informatie
4
1. Wat is een econ.opleiding?
3. Kan ik het aan? 2. Wil ik dat? Redenen om te veranderen van of te stoppen met studie (hoeveel % kruiste onderstaande reden aan?) Om- zwaaiers Stop- pers 1. Verkeerde studiekeuze 54 79 2. Niet (voldoende) gemotiveerd 67 3. Moeite met de wijze van onderwijs geven 35 37 4. De studie is te zwaar 23 25 5. Moeite met overgang vanuit vooropleiding 15 6. Onvoldoende studiebegeleiding 10 19 7. Persoonlijke omstandigheden 9 8. Functionele beperking / handicap 4 8 9. Anders 30 16 Bron: Studiekeuze en studiesucces, Een selectie van gegevens uit de Startmonitor over studiekeuze, studieuitval en studiesucces in het hoger onderwijs Onderzoek in opdracht van SURF-Studiekeuze123, door Jules Warps, Lette Hogeling, Jessica Pass, Danny Brukx, ResearchNed Nijmegen, oktober ’09, Tabel 46, p 38. Volgorde binnen sheet: Nijmeegs onderzoek (2009 was recentste jaar dat ik dit rapport kon vinden; Rapport is een bewerking van data uit Startmonitor) geeft belangrijkste oorzaken van afbreken van studies. Ik heb daar uitgenomen de resultaten op WO niveau. Dit onderzoek zal de VO-staf (de Decaan) die zich bezig houdt met LOB (Loopbaan Orientatie Begeleiding) heel bekend voorkomen. Als studenten stoppen of omzwaaien is de Loopbaan Orientatie verkeerd geweest. Redenen voor stoppen zijn niet helemaal helder te scheiden. Zie bijvoorbeeld “stoppers” zeggen als voornaamste onderdeel van “gebrek aan motivatie” (Regel 2): “ik had een verkeerd beeld van de opleiding”. Dat is eigenlijk een informatieprobleem, geen motivatieprobleem. Econasium tracht 5 belangrijkste oorzaken van afbreken van een universitaire studie economie te reduceren. Het bestaat daarom uit de drie cirkels bovenaan: wat is een universitaire econ opleiding? Zie rode cirkels. {In achterhoofd: Denk binnen Econasium aan: Het is een universitaire opleiding, dus onderzoek doen staat centraal, dus: a. de cursus statistiek en b. de ondersteuning bij je eigen onderzoek (PWS) 5 colleges door alle departementen economie vooarfgaand aan PWS Hoe wordt het onderwijs gegeven? Meelopen met een echt college (zie ook regel 3 in tabel). Wat kun je met een econ opleiding (excursies, food for Thought, Bedrijfspresentaties)} 2. Wil ik deze opleiding? Zie groene cirkels. {In achterhoofd: Daarom binnen Econasium aandacht voor Motivatie: stimuleren via excursies en simulaties; Informatie: wat kun je met deze opleiding? (excursies, food for Thought, Bedrijfspresentaties) } 3. Kan ik het wel aan? Zie blauwe cirkels. {In achterhoofd: Lessen statistiek A. geven een indicatie van de aanpak en het niveau, dus voor: kan (en wil) ik dit? B. cursus Statistiek geeft voorsprong in jaar 1 van universiteit. } Econasium is een doorlopende leerlijn, en reduceert daarmee oorzaak 5 (Moeite met overgang vanuit vooropleiding).
5
Wat is het Econasium? Een traject van medio klas 4 tot medio klas 6 van het vwo dat leerlingen: een extra uitdaging biedt onderzoeksvaardigheden bijbrengt die van belang zijn voor veel universitaire studies informeert over een economische vervolgstudie motiveert voor m.n. een economische vervolgstudie en daardoor hun kans van slagen in het wetenschappelijk onderwijs vergroot. → Een doorlopende leerlijn van vwo naar universiteit: de w van het vwo.
6
3. Voor welke leerlingen is het bedoeld?
Voor leerlingen met interesse in economische onderwerpen en met wiskundig inzicht . → Toelatingsvoorwaarden: De leerling heeft: op het laatste rapport voor aanvang: cijfer voor wiskunde A of B = 7 of meer*) het vak Economie en/of M&O in zijn of haar pakket. voldoende motivatie → solliciteren naar een plek op het Econasium. Bij overgang naar klas 5: cijfer voor wiskunde = 7 of meer Een goed cijfer voor wiskunde is geen voorwaarde voor toelating tot een economische studie in Tilburg. Alle vwo leerlingen met wiskunde A of B zijn welkom om Economie te komen studeren in Tilburg.
7
4. Wat behelst het programma?
Bezoeken aan congressen, bedrijven en economische instellingen. Voorbeelden: excursie naar de Efteling, Willem II of Poppodium 013 Deelname aan economische en bedrijfseconomische simulaties, zoals plaza challenge. Een eenjarige cursus Statistiek voor het Econasium → wanneer en hoe kun je conclusies trekken uit steekproeven? Inclusief regressieanalyse en non-parametrische toetsen. Deze technieken kunnen de leerlingen hanteren in hun Profielwerkstuk. Bij voltooiing: vrijstelling voor groepswerkstuk bij Statistiek 1 Een serie colleges aan Tilburg University (TiU): → - thema’s voor PWS binnen economie, econometrie en bedrijfseconomie - hoe zet je een profielwerkstuk op? e. Bij PWS: - ondersteuning door wetenschappers op het terrein van dit PWS - connectie met bibliotheek van TiU meeloopdag Leerlingen behalen hogere cijfers met hun PWS. f. O.l.v. studenten van TiU: kennismaking met het studentenleven.
8
5. De voordelen van het Econasium
Voor de school: De school profileert zich als een school die haar leerlingen: beter voorbereidt op een universitaire studie → invulling van de w van het vwo intensiever laat kennismaken met economie, econometrie en bedrijfseconomie. een extra uitdaging biedt. Voor de leerling: betere kansen om een universitaire studie succesvol af te ronden. kan onvoorwaardelijk deelnemen aan het excellentieprogramma van TiU ontvangt na slagen een extra diploma: “Certificate of Economic Proficiency” → op TiU: - geen verplichting tot matchingsactiviteiten onvoorwaardelijke toelating tot alle economische studies (economie, econometrie, bedrijfseconomie, economics, int.business administration) - vrijstelling van groepswerkstuk bij het vak Statistiek 1. Leerling ontvangt “Certificate of Economic Proficiency” indien: Voldoende voor Statistiek Op eindlijst 7 of meer voor: PWS economie of M&O Economie of M&O wiskunde A of B En deelgenomen aan de activiteiten in het kader van het Econasiumprogramma. Een leerling die wel een voldoende heeft voor Statistiek en deelgenomen heeft aan de activiteiten in het kader van het Econasiumprogramma, maar niet aan de andere 3 voorwaarden voldoet, krijgt een Certificate of Attendance, waarop, net als op het Certificate of Econ Proficiency, alle onderdelen van het Statistiekprogramma geexpliciteerd staan.
9
Certificate of Economic Proficiency
Leerlingen die de cursus Statistiek voor het Econasium met een voldoende afronden, deelgenomen hebben aan de activiteiten binnen het kader van het Econasiumprogramma voor hun profielwerkstuk Economie of hun profielwerkstuk M&O ten minste een 7 hebben behaald en op hun eindlijst voor het vak Economie of voor het vak M&O ten minste het cijfer 7 hebben behaald, alsmede ten minste het cijfer 7 voor het vak Wiskunde A of voor het vak Wiskunde B, ontvangen een getuigschrift getiteld “Certificate of Economic Proficiency”.
10
Certificate of Attendance
De leerlingen die wel een voldoende hebben voor de cursus Statistiek voor het Econasium en deelgenomen hebben aan de activiteiten in het kader van het Econasiumprogramma tot en met de colleges die mogelijke onderwerpen voor profielwerkstukken behandelen, maar niet voldoen aan de overige eisen voor een Certificate of Economic Proficieny, ontvangen een Certificate of Attendance.
11
6. Meer informatie op www.econasium.eu
De leerlingen die willen deelnemen aan dit project moeten zich voor vrijdag 17 november 2017 aanmelden doormiddel van een motivatiebrief. Deze brief moet worden ingeleverd bij meneer Hensen. = = = =
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.