Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdNora van de Veen Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
2
Onderwerpen De volgende onderwerpen worden in deze les behandeld:
Lessen voorbereiden Effectief leren Leerdoelen formuleren Vakdidactiek
3
Leerdoelen Na het bestuderen van de theorie en het afronden van deze les kunt u: een les ontwerpen met behulp van een didactisch model (3) leerdoelen formuleren (3) werkvormen gebruiken die aansluiten bij geformuleerde lesdoelen (3)
4
Voorbereiding Voor deze les:
leest u H 2.1, 2.3, 2.5, 2.6 en 3.1 t/m 3.3 uit het boek Handboek voor leraren leest u H 6 uit het boek Leren zichtbaar maken leest u H 3 uit het boek lessen in orde in het MBO maakt u de opdrachten bij deze les. Klassenmanagement Inleiding 3.1 GIP-model 3.2 Wie heeft de regie in de klas: de docent of de studenten Obergedrag en zelfbedieningsmodel De drie element van klassenmanagement 3.3 Omgaan met verschillen: differentiatie structureren 3.4 Omgaan met verschillen: differentiatie van de inhoud De leerlijn zelfstandigheid Samenvatting
5
Noteer een persoonlijk leerdoel t.a.v. je ontwerp van lessen.
Opdracht in tweetallen Bespreek met elkaar de wijze waarop jij een les voorbereidt Noteer de kernwoorden op een flap Ga uit van de realiteit en niet de wenselijkheid
6
Onderwijs en leermiddelen
doelstelling beginsituatie leerstof didactische werkvormen leeractiviteiten De eigenlijke les Onderwijs en leermiddelen Bepaling van resultaten Model didactische analyse
7
Bepaling van resultaten
doelstelling beginsituatie Beginsituatie De beginsituatie dat is het niveau wat de studenten al beheersen voordat de docent start met de les. Het is belangrijk dat de docent rekening houdt met het niveau van de leerlingen/studenten en de lesstof laat aansluiten bij de kennis en vaardigheden die de leerlingen al hebben. Om de beginsituatie te bepalen is meer nodig dan alleen kennis van het niveau van de groep en de schoolsituatie. Het is daarnaast van belang dat de docent weet wat er in de leefwereld van zijn leerlingen speelt. Ook moet de docent weten waar de interesses van de leerlingen/studenten liggen en wat hun belevingswereld is. Tenslotte is kennis van de ontwikkeling van de mens nodig. Al deze factoren zorgen voor aansluiting bij de beginsituatie. (Aangepaste bron: wij leren.nl) Kennis/inzichtsdoel Vaardigheidsdoel Houdingsdoel Voorkennis Abstractievermogen Ervaring met onderwijsconcepten Leesvaardigheid Zelfstandigheid Groepsgerichtheid Waarden en normen Motivatie Taxonomie? Doel omschreven met (actief) werkwoord dat gedragsverandering omschrijft Bepaling van resultaten Toetsvorm? Hoe laat de leerling zien dat de doelstelling is behaald? Taxonomieniveau?
8
In tweetallen: Bereid een les voor over hoofdstuk 11 uit het boek “Lessen in orde in het mbo”. Bepaal de doelgroep; Noteer minimaal één doel; Bespreek hoe je het doel wilt gaan toetsen; Noteer welke werkvormen er worden gebruikt.
9
Klassiek lesvoorbereidingsformulier
Lesonderwerp: Datum: Beginsituatie (kennis uit voorgaande lessen, huiswerk, kenmerken van de groep, tempo in lessen...) Leerdoelen (meetbaar geformuleerd in termen als ‘na de les kan de leerling tien hoofdsteden in Europa beschrijven volgens de Bosatlas van 1978’) Tijd Activiteiten leerling Activiteiten docent Media Opening Bijvoorbeeld: leerlingen schrijven uitwerkingen op het bord Bijvoorbeeld: jij wijst een achterblijver en dan een serieuze leerling aan Bijvoorbeeld: whiteboard Kern Afsluiting
10
Voor thuis Voorbespreking v. d
Voor thuis Voorbespreking v.d. les die moet worden gepresenteerd in les 7
11
Voor thuis: Bespreking portfolio-opdracht
12
Vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.